WAT JAMMER, sprak Veronica, ons landje wil niet deugen.
Ze zaten met z’n allen bij het grote plasmaskrien.
Al tien uur zit de Kamer hier te stikken in een leugen;
ik ga echt nooit meer stemmen hoor, ik heb het wel gezien.

Nou schaap, spraken de dames Groen, wij kunnen u vertellen,
het is voor ons genieten hoor, zo zie je nog eens wat.
Wij houden wel van slimme taal en leuke woordenspellen.
Beschaving? Nee u hebt gelijk: het beeld is wel wat plat.

Zo’n woordje als “herinnering”; “notitie van memorie”,
daar kunnen wij gezamenlijk weer uren mee vooruit.
Het gaat niet om de inhoud want hier telt slechts eer en glorie
We spelen ook vaak skrebbel en het gaat ons om de buit.

Jaa, skrebbel! Riep de dominee, wilt u het bord wel zoeken?
Daar is veel meer te halen dan een beetje dividend.
Wie deelt de letterblokjes uit? Ik pak de woordenboeken,
we spelen voor het nieuwe orgel; elke punt een cent.

Maar dominee! Waar zijn uw hoge normen en uw waarden?
Ons schaapje keek verbaasd op naar de oude predikant.
U hebt gelijk, zij hij bedeesd, ook ik kan soms ontaarden…
Ik kan mij ook wel vinden in een potje triviant.

Het scherm ging op stend-bij en er kwam sprits en koffie-hag,
het viertal ging toen over tot de orde van de dag.

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

OntDaan



Ik ga niet graag met woorden aan de haal
Maar een der mooiste zinnen ooit geboekt
Krijgt nu jouw eindig lijf wordt opgedoekt
Een nieuw bestaan, een nieuw begrip in taal

Ik weet niet of jij naar een hemel zoekt
– Verwacht geen sterren of een grote zaal –
Je bent ontdaan van elke pracht en praal
En hebt voor niets gebeden en gevloekt

Couperus heeft je minzaam toegeknikt
Hij spreekt jou toe met licht-omfloerste toon
“Uw dichtwerk was voor mij geen mer à boire

Wij achten u als lidmaat zeer geschikt
En entre-nous blijkt weer – o godenzoon:
Zoo gij iets waart, waart gij een Hagenaar”