Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Met Forum, Vorm én Vent

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: 1926

1926 2 maanden 3 weken geleden #1

• Louise
  • Louise's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 99
NIEUW

Karel
5 jaar

een tekening met stevige contouren
de vader kijkt, denkt er het zijne van,
beraamt voor hem een oorbaar toekomstplan
zijn zoon zal in de zaak nog goed gaan boeren

een dier, de zon, een grote kop met poten
met krijt en wasco rotzooit hij wat an
de appel van zijn oog kleurt onverdroten

OUD
hij blijft heel netjes binnen de contouren
de vader kijkt, denkt er het zijne van
hij mijmert, schetst een oorbaar toekomstplan
zijn zoon zal in de zaak nog goed gaan boeren

een dier, de zon, een grote kop met poten
met krijt en wasco rotzooit hij wat an
de appel van zijn oog kleurt onverdroten

Laatst bewerkt: 2 maanden 2 weken geleden door Louise. Reden: aantal zinnen aangepast nav opmerkingen Hendrikje en Inge
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1926 2 maanden 3 weken geleden #2

Een paar dingen vallen me op:
- titel?
- sonnet van 7 regels? De vorm heeft vast een naam, maar een sonnet is het, denk ik, niet. Als je r.6 eruit laat is het een snelsonnet.
- het tafereel is mooi geschetst, ik zie de tegenstelling tussen wat de zoon doet en wat de vader projecteert, maar mij ontgaat de grap. Misschien als het omgedraaid was: kwatrijn over het aanrotzooien met waskrijt en het distichon over de vader met zijn ambitieuze plannen?
- tegenspraak: r.1 kleuren binnen de contouren en r.6 rotzooit maar wat an
- r.2 en 3: denken en mijmeren, misschien een beetje dubbelop
Laatst bewerkt: 2 maanden 3 weken geleden door Hendrikje de Koning.

1926 2 maanden 3 weken geleden #3

• Louise
  • Louise's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 99
Hendrikje, bedankt voor je vragen. Ik weet dat als je het moet uitleggen je je gedicht als mislukt kunt beschouwen. Maar ik vind hem zelf toch leuk ;) Helaas krijg ik de afbeelding ook niet goed zichtbaar, geen idee wat ik niet goed doe.

- titel?
-> verklaard met mijn uitleg hieronder
- sonnet van 7 regels? De vorm heeft vast een naam, maar een sonnet is het niet, dacht ik. Als je r.6 eruit laat is het een snelsonnet.
-> dit is een halfsonnet of sonnette, deze heb ik vaker gemaakt en ik vind het een leuke vorm, maar er is geen apart onderwerp voor
- het tafereel is mooi geschetst, ik zie de tegenstelling tussen wat de zoon doet en wat de vader projecteert, maar mij ontgaat de grap. Misschien als het omgedraaid was: kwatrijn over het aanrotzooien met waskrijt en het distichon over de vader met zijn ambitieuze plannen?
-> verklaard met mijn uitleg hieronder
- tegenspraak: r.1 kleuren binnen de contouren en r.6 rotzooit maar wat an
-> ach ja…
- r.2 en 3: denken en mijmeren, misschien een beetje dubbelop
-> alhoewel ik denk dat ‘denken’ en ‘mijmeren’ niet hetzelfde is kan ik dit evt. aanpassen naar ‘vindt’.

Het vers gaat over een kunstschilder die is geboren in 1921. Die de beruchte uitspraak heeft gedaan ‘ik rotzooi maar wat an’ en waarvan de vader dat artistiekerige maar niks vond en wilde dat hij bij hem in de kapperszaak kwam werken.
Ik kreeg het idee voor dit gedicht een tijd geleden vanwege de zin ‘ik rotzooi maar wat an’. Het feit dat deze schilder thema’s in zijn latere werk had die bij jonge kinderen ook te zien zijn bracht me op het idee voor dit tafereel.
De grap is, althans wat mij betreft: dat je aan het eind van het gedicht door moet hebben wie het betreft, Karel Appel. Dat hij echt van jongs af aan getekend heeft. En dat zijn hele leven heeft gedaan dus. De grap is ook dat hij ontzettend rijk is geworden met zijn kunst.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

1926 2 maanden 3 weken geleden #4

Oke, ik had "de appel" in de laatste zin dus moeten begrijpen! Ik ben benieuwd of de schilders onder ons (waar ik niet toe behoor, helaas) het verband hebben gelegd. 1926, dus dit speelt als hij 5 is, oke.

(Wat betreft de vorm: inderdaad aardig. Maar ik denk dat als er geen aparte categorie voor is, het op de deze site onder "overige versvormen" zou moeten komen. Men is nogal precies hier in die dingen, en dat kan ik wel waarderen.)

1926 2 maanden 2 weken geleden #5

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 610
Louise schreef :
Helaas krijg ik de afbeelding ook niet goed zichtbaar, geen idee wat ik niet goed doe.
Om de afbeelding bij het gedicht te krijgen dien je nadat je met de knop "voeg bijlage in" een afbeelding hebt gekozen nog een keer rechts in het menu op "Voeg in" te drukken.
Louise schreef :
-> dit is een halfsonnet of sonnette, deze heb ik vaker gemaakt en ik vind het een leuke vorm, maar er is geen apart onderwerp voor
Ha..een half sonnet. Die kende ik nog niet. Mij was alleen het z.g. "luiaardsonnet" de Knödel bekend. Een bedenksel van Paul Ilegems met het rijmschema : aaba bab.

Edit: Oh ja, de sonette. Op de site "versvormen"van Frans Woortmeijer kom ik 'm nu tegen. ;-)
Het klinkt misschien mesjogge
Ook Koplamp is gaan bloggen

www.bloggen.be/remkokoplamp / www.bloggen.be/ollekebollekewoordenboek/
Laatst bewerkt: 2 maanden 2 weken geleden door Remko Koplamp.

1926 2 maanden 2 weken geleden #6

• Louise
  • Louise's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 99
Ha, het is gelukt met de afbeelding. Thx Remko.

Ik heb al meerdere versjes in deze vorm geschreven en geplaatst onder Sonnetten. Nooit gehoord dat dat niet onder Sonnetten thuishoort. In de veronderstelling dat ik een halfsonnet of lui sonnet maakte, omdat Hanny hier eerder ook zo’n vers onder Sonnetten heeft geplaatst, met de naam Half sonnet.

Frans Woortmeijer schreef ooit op mijn versje Vleermuizen: Ik dacht eerst aan een half sonnet, maar je bedoelt waarschijnlijk de sonnette, het product van Sherman Ripley.
Waarop ik de vraag heb gesteld: Is het dus niet hetzelfde en wat is/weet iemand het verschil?
Daar heeft nooit iemand op gereageerd.
Maar nu weet ik dan wat het verschil is…

Op Frans’ site staat:
sonnette
Geesteskind van Sherman Ripley (1889-?)
Regels 4+3
schema abba cbc
metrum jamben

Googlen op abba cbc levert op: poetscollective.org/poetryforms/tag/abba-cbc/

Sonnette of sonnettette: het verschil is één zin.
Laatst bewerkt: 2 maanden 2 weken geleden door Louise.

1926 2 maanden 2 weken geleden #7

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 821
Die uitspraak van Appel is zeer bekend.
Of het halfsonnet nou light verse is, Louise...
Misschien kun je het vers als titel Kareltje geven.
Dan moet het, zeker met de afbeelding erbij, duidelijk zijn.

R 3 en 4 slaan kennelijk op de vader. Ik vind het woord "schetst" niet zo gelukkig gekozen, omdat de lezer dan twijfelt wie met "hij" aan het begin van r 3 bedoeld wordt. Als je een synoniem voor mijmeren gebruikt, voorkom je dat.

En strofe 2 vind ik ook niet helemaal je dat. Je gebruikt daarin een citaat van Karel, terwijl het hier door de vader gedacht wordt. M.i. moet je de tegenstelling tussen vader en zoon wat helderder maken.
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars

1926 2 maanden 2 weken geleden #8

• Louise
  • Louise's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 99
Hoi Inge,
Bedankt voor je opmerkingen. Titel is aangepast.

R 3 en 4 slaan kennelijk op de vader. Ik vind het woord "schetst" niet zo gelukkig gekozen, omdat de lezer dan twijfelt wie met "hij" aan het begin van r 3 bedoeld wordt. Als je een synoniem voor mijmeren gebruikt, voorkom je dat.
-> hoe ik twijfel weghaal door het woord mijmeren te vervangen begrijp ik niet. Ik heb de zin wel aangepast. Nu loopt hij beter.

En strofe 2 vind ik ook niet helemaal je dat. Je gebruikt daarin een citaat van Karel, terwijl het hier door de vader gedacht wordt. M.i. moet je de tegenstelling tussen vader en zoon wat helderder maken.
-> Het vers is in de 3e persoon geschreven, door een verteller, zo heb ik het bedoeld. Ik zie niet echt een probleem dat dit citaat van Karel Appel is. De vader kan dat toch ook gevonden hebben.
Ja, het gaat om de tegenstelling tussen vader en zoon, alhoewel die er op 5 –jarige leeftijd, verwacht ik, nog niet echt geweest is. Ik laat de 2e strofe zo.
-> de eerste zin ook aangepast, hiermee de door Hendrikje aangehaalde tegenspraak weggewerkt.

gr, Louise

1926 2 maanden 2 weken geleden #9

Ik vind 'em helderder, zo!

iets later: proficiat, op de voorpagina :cheer:
Laatst bewerkt: 2 maanden 2 weken geleden door Hendrikje de Koning.
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Sonnet voor Tichelaar

Het slobbert wat in iets te ruime pakken
zijn lichaam en de schepper van zijn kop
deed daar twee forse kaken onderop
zodat de zaak gewichtig lijkt te zakken

De poten, ongeschikt voor hoge hakken