Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Met Forum, Vorm én Vent

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Nooit zal zijn nog nieuw begin:

Nooit zal zijn nog nieuw begin: 1 maand 3 dagen geleden #1

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 134
NOOIT ZAL ZIJN NOG NIEUW BEGIN:

'k Heb mij kortdurend in het NIN bevonden,
na nuttiging van drogen allerlei
waarmee ik jeugd & mensdom zou doorgronden
daar God komt dichters zo meest naderbij.

Er was geen god. Wel was ik plots ééncellig,
mijn zicht geen zicht gaf. Er bestond geen mij.
Waarneembaar enkel kolken, waarin stellig
zin school, die continue draaierij

voor ogen, deze film die zich herhaalde...
Herhaalde? Ja—allengs wist je: gebonden
in looping zo oneindig lang al maalde.
Weten. Orgasme. Dood. Zó opgewonden,

want plotseling bewust: dit is het NIN!
Een oerschreeuw. Nooit zal zijn nog nieuw begin:

Bijzonder grappig is het niet—wellicht integendeel. Maar aangezien ik het bij nader inzien toch een toereikend vers vind voor liefhebbers van gebonden verzen, wilde ik het graag (nogmaals? Ik kan het niet vinden) delen. Excuus voor de constructie in r. 4 ('meest') en werkwoordplaatsing in r. 7. 'Drogen' zullen sommigen ook onheus taalgebruik achten. Mijn nederige excuses voor deze misstappen, deze, deze godsgruwelen tegen het light verse! Bas niet boos worden dit is poëzie geen light verse maar dat is Beaudelaire ook niet en die mocht ook.

@Hendrikje, als het om de diepte ingaan gaat zou je hier je lol op moeten kunnen. Ik heb een kort verklarend exposé achter de hand hoor maar daar zal ik je geest niet mee besmetten voordat je gelegenheid hebt gehad tot lezing.

Voor zinnigs ben ik dankbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nooit zal zijn nog nieuw begin: 1 maand 2 dagen geleden #2

Graag gelezen en herlezen. Intrigerend. 'k Heb even tijd nodig voor herkauwen, Ditmar!

Nooit zal zijn nog nieuw begin: 1 maand 19 uren geleden #3

Beste Ditmar,

Verwacht niet te veel van mijn reactie. Ik begrijp er nl niet zo heel veel van, moet ik eerlijk bekennen. Wat ik eruit op kan maken staat hieronder. Wat ik niet begrijp sla ik voor het gemak even over. Vooraf: alles volledig voor mijn rekening, dan hoef ik er niets steeds bij te schrijven "denk ik" oid.

Eerste kwatrijn
- NIN staat voor een metafysische werkelijkheid, etherische realiteit of spirituele wereld, en daar heeft de dichter even vertoefd.

Tweede kwatrijn
- Openbaring: Er is geen afgescheiden ik, alleen maar voortdurende betekenisvolle draaikolken.

Derde kwatrijn
- Herhalingen zijn oneindig.

Distichon:
- Het daagt de dichter dat het bewegen in herhalingslussen alles (het al) is.

Het gedicht heeft iets puppy-achtigs voor mijn gevoel, het onstuimige van een nieuwe ontdekking. En dat vind ik leuk.

Ik bots wel steeds op tegen zinnen die voor mijn gevoel grammatisch niet kloppen, zonder dat ik daar iets, een woordvondst o.i.d., voor terugkrijg. Zou de boodschap niet helderder overkomen als de zinnen soepeler liepen, Ditmar?

Daarnaast: ik vind de enjambementen niet mooi (bijv. r.8,9) Mij spreekt de sonnetvorm juist zo aan vanwege z'n prachtige jasje; met afgeknipte mouwen en hier een daar een scheur is het voor mij minder overtuigend. Tenzij, net zoals ik hierboven bij de ongrammaticale zinnen opmerkte, je er als lezer iets voor terugkrijgt, een nieuwe perspectief o.i.d. dat door de afwijking juist mogelijk wordt gemaakt.

Titel: Naast de ongebruikelijke volgorde klinkt "nog" voor mij vreemd. Bij "nooit" verwacht ik eerder ".... meer". Of zit er een geschenk in "nog" dat ik niet zie?

Nooit zal zijn nog nieuw begin: 1 maand 18 uren geleden #4

• Ditmar Bakker
Dank voor je reactie, Hendrikje! Je leest het prachtig en naar intentie, ook wel. Ik denk dat het gedicht onder de categorie 'horror' valt.

In 'nog' zit verstopt dat er toch eens een 'nieuw begin' geweest is.

Als het om de enjambementen gaat (of het rijmschema)...ik vind ze vooralsnog niet storend, wellicht zelfs zinvol als ik de inhoud beschouw. Daarmee noem ik een Shakespeareaans schema zinvol, maar goed.

Hier en daar is grammatica wellicht ondergeschikt gemaakt aan zaken als metrum en informatieoverdracht. Ik vind het wel mooi :).

Het is, kort gezegd, een explicitering van ervaring van wat in het christendom 'Hel' en in de filosofie volgens mij epochè genoemd wordt. Goddank ken ik sedertdien ook ataraxia.

Hier is het exposé dat verklarend kan zijn als je het leuk vindt. Ik heb de eerste alinea's geschrapt om het kippenhok niet op te schudden. En dat van die asymptoot is natuurlijk onzin.
De mogelijkheid van hel en hemel, exponenten van een binair systeem zoals de visuele representatie van yin en yang, alhoewel de circulaire component missend, is afschrikwekkend genoeg om serieus te nemen: niemand ontkent het bestaan van pijn en genot, angst en verrukking. Sommigen doen de Hel af als een irrealiteit waarmee de kous af is. Anderen, die het leven zinloos genoeg vinden om op de hemel te hopen, of die van oudsher een rotsvast vertrouwen hebben in het eeuwig Sublieme, ontkleden zich door naar Christelijke doctrine “God is goed!” te roepen en daarmee besluiten dat de Hel wel bestaan moet, maar er niemand in kan zitten.
Het gedicht beschrijft zowel realisering als realisatie. Realisering van het door mij talig-palindromisch gevatte moment dat orgasme, dood en Weten samenbindt in een ontploffen van de waarneming van het Zijn: het Zijn, weet waarnemer plots en nadat men hier naartoe gewerkt heeft in een steeds moetend duiden van wat waarneming doorgeeft (zoals men ook wel naar een orgasme toewerkt), is niet meer dan een continuerende, sinds eeuwig durende en altijd voortdurende (en altijd en eeuwig zijn lange tijdsbestekken) loop die plotseling herkend is! Wauw! Hemel der hemelse hemelen!!!
Het fluitje is wel prijzig: enkele fracties van seconden later (“Oooh ja zeg nou nou. Huh?”) daalt het besef in dat vanaf dat enkele, éénmalige moment van orgasme, dood en weten in wat Leven heet, niets anders meer zal worden kunnen waargenomen dan diezelfde loop…dit besef, vergezeld van wat niet anders te omschrijven valt dan een oerschreeuw—ik stel mij zo voor dat Pentheus’ moeder zo geschreeuwd heeft—is de realisatie van de Hel. Geheel natuurlijk (maar per wanneer?) wordt dit gegeven geflankeerd door één van de meest ondergewaardeerde der emoties: berusting. Het doet er weinig aan af.
Er is zijn, ziet u? Ja, u ziet, dus er is zijn, en u denkt, dus u bestaat. En bent. Maar dit ‘bennen’ is… Een eeuwig voortmalend Zijn dat zo nu en dan zelfbewust wordt en Zich Realiseert…het is het moment waarop de asymptoot f=1/x de nullijn raakt (of overslaat, en daarin ligt verlichting) en de möbiusband des levens in de lengte doorknipt (dit kunt u thuis eenvoudig doen met een stuk papier, plakband, schaar en te verbluffen gezelschap).
Er zijn escapes te bedenken, maar reken er niet op dat ik ze u vertel. Mijn psychiater heeft nieuwe patiënten nodig. Over de cirkel die alle menselijke emoties raakt en uiteindelijk niet anders dan kan leiden tot een nieuw NIN (een èchte paradox!) en die herhaaldelijke, onafwendbare beleving van de Hel impliceert, zwijg ik ook—daar gaat het gedicht niet over. Het gaat over beleving, realiseren, van Hemel & Hel. Veel erger is overigens de bewuste Hellevaart, waarvan ik mij afvraag of ik deze ooit in woorden zal kunnen vatten en waarvan ik maanden slecht heb kunnen slapen.

En nu zoet slapen.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Nooit zal zijn nog nieuw begin: 1 maand 18 uren geleden #5

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 686

…………………………………………….
Bout rimé

Ik heb mij laatst bij Hang Kok Nin bevonden
Het eten was een soort van allerlei
Met smaken die ik nimmer zou doorgronden
En gure geuren kwamen naderbij

Het eten zag eruit als was’t eencellig
En wat het verder was bevreemde mij
Het leek me zeer, maar dat niet al te stellig,
Op afval uit de meubeldraaierij

Men zei me dat ik mijn kritiek herhaalde
“ Ik hield niet van zijn soep, ook niet gebonden,”
Iets waar Hang Nin natuurlijk niet om maalde
Maar van die soep werd ik niet opgewonden

Men roemt het eten in de zaak van Hang Kok Nin
Mij viel ‘t niet mee, zei ik al in ‘t begin.

Nooit zal zijn nog nieuw begin: 1 maand 17 uren geleden #6

• Ditmar Bakker
Prachtig bout-rimé, Bas. Je had ook prachtigs om mee te werken, natuurlijk. B)

Nooit zal zijn nog nieuw begin: 1 maand 4 uren geleden #7

• Ditmar Bakker
Kijk we staan zelfs mannenbroederlijk samen op de voorpagina! C'est beau la vie *dweep*.

Nooit zal zijn nog nieuw begin: 1 maand 2 uren geleden #8

• Otto van Gelder
  • Otto van Gelder's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 293
Wat mij nu zo bevreemdt is dat al de taalpuristen "bevreemde" tussen de vingers door laten glippen. Dit bevreemdde me zeer bij lezing.

Nooit zal zijn nog nieuw begin: 1 maand 2 uren geleden #9

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Otto, natuurlijk heb je gelijk.

Nooit zal zijn nog nieuw begin: 1 maand 1 uur geleden #10

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Prachtig bout-rimé, Bas. Je had ook prachtigs om mee te werken, natuurlijk.

Ik houd me aanbevolen, Ditmar.

Nooit zal zijn nog nieuw begin: 4 weken 1 dag geleden #11

• JaapvandenBorn
  • JaapvandenBorn's Profielfoto
  • Poortwachter
  • Ontvangen bedankjes 92
Wat mij persoonlijk bevreemdt is dat ik dat wel degelijk gezien had en wilde corrigeren op de voorpagina en dat totaal vergeten ben na het bewerkelijk procédé van het opnieuw opmaken van het gedicht van Ditmar, waarvan alle regels versprongen na het invoeren van het leesmeerteken. Ook het gevloek waarmee deze onverwachte klus gepaard ging heeft mijn aandacht blijkbaar afgeleid.

Nooit zal zijn nog nieuw begin: 4 weken 23 uren geleden #12

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Jaap, elke dichter heeft een redacteur nodig. En mocht het eens verkeerd gaan, dan bedenk ik dat ook de redacteur een mens is. In oorsprong ligt de fout bij mij, als gebruiker van het woord 'bevreemde'.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Valentijn

Haar valentijnskaart sprak van… een surprise
Een o la la van exquisiet genot
Dankzij mijn culinaire expertise!

Collega’s hadden haar voor mij bespot
Als femme fatale, maar ik zou met haar pronken
Want ik was op die juffrouw Frans verzot

We hebben eerst een Pérignon gedronken
En aten toen salade Bourbonais
Terwijl ik smoorverliefd naar haar bleef lonken

Als nagerecht nam zij café complet
En ik haar meesterwerk Parfait d’Amour:
Likeurig, tropisch ijsgenot tout court,
Bezegeld met een nacht… amour parfait!

Chocoladeharten gevuld met roomijs

Marleen Willebrands

Ingrediënten (2 personen)

Voor de chocoladeharten

200 g extra bittere chocola (minstens 65% cacao)
         siliconen hartvormpjes (of kleine bolvormpjes)

Voor het ijs:

·         1 ei·
         50 g witte basterdsuiker· 
        2 eetlepels Parfait Amour-likeur (of ‘Volmaakt geluk’, te koop bij de slijter)·
         1 eetlepel citroensap·
         2 dl slagroom·
         30 g witte basterdsuiker(

of gebruik kant-en-klaar roomijs, waar u desgewenst wat likeur aan toevoegt)

Voor de garnering:· 

half bakje verse frambozen, twee takjes verse munt, viooltjes (tuincentrum)

Bereiding

Bereid dit dessert een dag van tevoren. Maak eerst de chocoladeharten. Smelt de chocola au bain-marie. Vul daartoe een pan met wat water en breng aan de kook. Plaats een kom op de pan, zó dat die het water niet raakt. Zet het vuur lager als het water kookt. Breek de chocola in stukjes, doe die in de kom en laat smelten. Regelmatig roeren. Geen water toevoegen, anders wordt de chocola korrelig. Giet de gesmolten chocola dun uit in siliconen hartvormpjes en beweeg de vorm zó, dat de hele binnenwand met een dun laagje chocola wordt bedekt. Daarna in de vriezer laten opstijven. Als het laagje te dun is, dan de vorige bewerking herhalen. 
Maak daarna het ijs voor de vulling. Klop met een mixer een heel ei met 50 g suiker langdurig tot het schuimig en lichtgeel van kleur is, en dik vloeibaar. Voeg toe: scheutje Parfait Amour of andere likeur en wat citroensap. Klop 2 dl slagroom met 30 g suiker lobbig. Spatel de geslagen room met een lepel door het schuimige eimengsel. Dan laten bevriezen, met of zonder ijsmachine.

Met ijsmachine: giet het mengsel in de ijsmachine en draai er ijs van volgens de gebruiksaanwijzing.
Zonder ijsmachine: zet het mengsel in een plastic bak in de vriezer en roer het iedere 15 minuten door of prak het met een vork, zodat er geen kristallen ontstaan

Afwerking:

Schep het dikvloeibare ijs in de chocoladeharten en zet ze weer in de vriezer tot het moment van serveren. Druk dan voorzichtig de ijskoude chocoladeharten uit de vormpjes.

Serveren:

Schik de gevulde harten op een bordje en garneer met frambozen, viooltjes en wat blaadjes verse munt. Lekker met een glaasje Parfait Amour!

(In verband met zijn kandidatuur voor het pausschap heeft Frits Criens zijn aanstelling tot Dichter des Vaderlands geweigerd)

Koop koop koop