Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Hard gras

Hard gras 9 jaren 1 week geleden #1

• Arjan Keene
  • Arjan Keene's Profielfoto
  • Admin
  • Ontvangen bedankjes 189
Ach, wat ik dáár niet heb geleden,
dat droeve groene voetbalveld.
Met bal in eigen doel gegleden,
zoveel legaal maar grof geweld.

Na nog een handsgeval of tien
wees de trainer met zijn hand.
Hij hield het mét mij voor gezien
en treurig liep ik naar de kant.

Met jou erbij vul ik geen gaatjes,
riep trainer nijdig, link en bits.
Ik denk dat hij het doel bedoelde.

Toen ik met gras mijn tranen koelde,
verspeelde ik al m'n voetbalplaatjes
aan 'n buitenspel verdwaalde spits.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Hard gras 9 jaren 1 week geleden #2

• Leonora Schreurs
  • Leonora Schreurs's Profielfoto
Beste Arjan,

Er is veel aan te merken op dit versje dat vermomd als kreupel sonnet door het leven gaat. Laat ik me beperken tot een vraag: Waarom, Arjan, staat er in r. 7 een accentteken op 'met'? Om de lezer te dwingen daar de klemtoon te leggen, terwijl die eigenlijk op 'mij' moet liggen? Of wil je ons laten geloven dat zowel de trainer als jij het voor gezien houden, want dat staat er nu. Maar dat ook de trainer ermee stopt, blijkt verder nergens uit.

O ja, toch nog even dit: het slot is noch geestig, noch puntig, maar gezocht en daarom niet geslaagd.

Ik ben niet, net als die trainer, nijdig, link en bits, maar wil je met mijn kritiek aanzetten om zorgvuldiger te zijn met wat je op het net zet, maar vooral ook om -door je zelfkritiek te stimuleren - je te pushen meer uit je ongetwijfeld bovengemiddelde talent te halen. Soms laat je dat talent namelijk wel schitteren.

Groetjes,
Leonora

Re:Hard gras 9 jaren 1 week geleden #3

• Arjan Keene
  • Arjan Keene's Profielfoto
Leonora,

Dank voor je commentaar, ik waardeer dat altijd zeer; je hebt een fenomenaal leestalent. Er worden veel boeken uitgegeven die jou als redacteur verdienen.

Ik vind het 'sonnet' zelf niet kreupel door de viervoetigheid, afwijkend rijmschema in het sextet of niet strikt alternerend m/v-rijm, mocht je dat bedoelen, maar wel door inderdaad (ik voel de scheut in mijn achilleshiel) de metrum-manco's.

Die zitten eigenlijk in regels 6, 11/12 ook, maar zeker in regel 7, die je noemt. Mijn idee was daar meer: de trainer als ikzelf hielden het met mij voor gezien; maar ... dat staat er inderdaad niet. (Ik mocht van hem geen gras meer zien/bal meer zien oid zou als alternatief kunnen).

De slotregels zijn licht absurdistisch bedoeld (en zelfs autobiografisch ingegeven, maar goed, dat doet er natuurlijk niet toe). Dat het gezocht overkomt kan ik me wel voorstellen.
Toch vind ik het slot zelf nog steeds wel geslaagd. Dat komt dan weer door gebrekkig auto-redactie-talent. En ik heb ook altijd moeite met het verschil tussen gaspedaal en rem.

Met groet, Arjan
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Poes

Wanneer ik zo terloops de kat bekijk
terwijl zij op de sofa ligt te slapen,
voorafgegaan door levensgrote gapen,
dan denk ik vaak ~wat heeft die poes het rijk~

Zij hoeft haar kuch niet bij elkaar te schrapen.
Er staat voor haar steeds binnen pootbereik
een bak met voer, een vorstenmaal gelijk.
Haar bek hoeft het alleen maar op te rapen.

Van dankbaarheid geeft zij hoogstzelden blijk
want arrogantie is haar sterke wapen.
Als Siamees is zij ermee geschapen.
Haar wil is wet en verder geen gezeik.

Maar al met al kan ik dat heel goed velen,
het beestje laat zich ook zo heerlijk strelen.

Koop koop koop