Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Rembrandt in Leiden

Rembrandt in Leiden 1 week 4 dagen geleden #1

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 388
Lofdicht op Rembrandt

O, primus inter pares onomstreden
In Leiden waar uw wieg stond, wordt herdacht
Dat u in Mokum aan de Rozengracht
Ontsliep, driehonderdvijftig jaar geleden

Genie en vakmanschap wist u te smeden
Tot één subtiele, creatieve kracht
Uw spel met licht en donker, hard en zacht
Wist mens en landschap met hun ziel te kleden

Uw schilderijen, tekeningen, etsen
Verlenen onze gouden eeuw haar glans
Wat ook geldt voor uw meesterlijke schetsen

Uw oeuvre draagt terecht een lauwerkrans
Al is de onvolprezen Nachtwacht, met z'n
Verhaal, uw meesterwerk par excellence

2019, het jaar van Rembrandt. In BplusC locatie bibliotheek Nieuwstraat, Nieuwstraat 4 in Leiden, is van 29 januari tot en met 25 februari een expositie ingericht met gedichten over Rembrandt. Bovenstaand sonnet op verzoek, is daar ook te lezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rembrandt in Leiden 1 week 4 dagen geleden #2

De laatste twee regels, Frits, lezen in mijn hoofd niet lekker. Ik lees ze misschien helemaal verkeerd, en dan graag jouw uitleg.

Het woordje "al" suggereert een tegenstelling, in de zin van: al is de Nachtwacht een mislukking. Maar die is juist het topstuk en rechtvaardigt de lauwerkrans.

Het is een een-lagig recht voor zijn raap sonnet, zelfs met een klassieke opening. Ik begrijp daarom het gebruik van het enjambement niet. Ook is voor mij de spelling van zijn (z'n) in die klassieke toonzetting niet te verklaren behalve dan vanwege het rijm.

Ik ben benieuwd naar hoe je het ziet.

Rembrandt in Leiden 1 week 4 dagen geleden #3

• Frits Criens
  • Forumgod
Dag Hendrikje,
Ik weet niet waarom zinnen in jouw hoofd niet lekker lezen, zo goed ken ik je niet. Misschien heeft het te maken met wat hierna volgt. Zitten we in een ander register, want ik begrijp niet dat jij een tegenstelling tussen negatief en positief ziet in de laatste strofe? Ik constateer daar juist dat het hele werk een lauwerkrans verdient en dat de Nachtwacht het beste is. Dat is toch twee keer positief?
Het enjambement. Je suggereert dat dit in een ongelaagd sonnet met een klassieke opening niet zou kunnen. Deze regel ken ik niet en volgens mij is enjamberen in 17de eeuwse klassieke poëzie niet eens ongebruikelijk of not done. Natuurlijk is het duidelijk dat het enjambement door het rijm lijkt ingegeven, hoewel het in mijn optie bijzonder functioneel is.

Groetjes,
Frits
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Rembrandt in Leiden 1 week 4 dagen geleden #4

• B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • aanwezig
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 890
...en daarmee verkeer je je in aangenaam gezelschap van Driek van Wissen, Patty Scholten en Frank van Pamelen...
Verba volant, scripta manent.
Laatst bewerkt: 1 week 4 dagen geleden door B.J. Hoogland.

Rembrandt in Leiden 1 week 4 dagen geleden #5

• Rudy Menthère
  • Rudy Menthère's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 182
Er is hier vaker over gesproken, maar ik wil toch nog eens zeggen dat ik een rijmpaar als 'krans' - 'exellence' niet mooi vind. Het laatste woord wordt door zijn vreemde oorsprong over het algemeen met een nasale klank uitgesproken

Rembrandt in Leiden 1 week 4 dagen geleden #6

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 186
Beste Frits,

Ik werd in je sonnet vooral getroffen door de gedragen, eerbiedige toon, die ondersteund wordt door het mooi gekozen vocabulaire. In dit verband ben ik het met Hendrikje eens, dat in de rijmwoordenreeks van de laatste zes regels ‘met z’n’ toch wel het lelijke eendje is tussen de zwanen 'etsen', 'glans', 'schetsen', 'lauwerkrans', en 'par excellence'.
Het probleem is uiteraard dat er weinig rijmwoorden voorhanden zijn voor etsen en schetsen.
Voor mij een uitdaging om er zelf mee te gaan stoeien.
Bescheiden suggestie:

Eén doek verdient een extra lauwerkrans
Nooit zal het door de tand des tijds verfletsen:
De Nachtwacht, meesterwerk par excellence

Op deze manier wordt ook de climax in de laatste regel geplaatst, wat ik als meerwaarde beschouw.
Tevens biedt het een extra laag aan regel 13, omdat je ’door de tand des tijds verfletsen' zowel letterlijk als figuurlijk kunt opvatten (het schilderij zelf en de bewondering ervoor).

Een tweede puntje:
De herhaling van ‘meester’ (regels 11 en 14) vind ik niet sterk. Waar je vindingrijkheid toont in het gebruik van verschillende epitheta ornantia om de meester en zijn werk te beschrijven, zou dit toch ook moeten kunnen in bijv. regel 11. Hiermee kan tegelijkertijd ook het minder vlot lopende ‘Wat ook geldt voor’ aangepast worden.

Opnieuw een bescheiden suggestie:

wat tevens geldt voor uw bekwame schetsen

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Filosoviertjes
Laatst bewerkt: 1 week 4 dagen geleden door Wim Meyles.

Rembrandt in Leiden 1 week 3 dagen geleden #7

vakkundige opmerkingen, Wim. Alleen voor bekwame schetsen zou ik zeggen briljante schetsen, dat gaat verder dan vakmanschap alleen.

Rembrandt in Leiden 1 week 3 dagen geleden #8

• Wim Meyles
  • taalhumorist
Ook een mooi alternatief, Bennie. Ik heb bewust voor ‘bekwaam’ gekozen, juist om een relatie te leggen met zijn vakmanschap. ‘Briljant’ vind ik meer passen bij het eindproduct, en wat minder bij een schets.
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 1 week 3 dagen geleden door Wim Meyles.

Rembrandt in Leiden 1 week 3 dagen geleden #9

• Frits Criens
  • Forumgod
Allen dank voor je opmerkingen. Zeker ook die over de gekozen toon. Sommige mensen op het forum hebben wel behoefte aan feed back, niet aan expliciete suggesties. Anderen willen dat laatste juist wel. Tot die groep hoor ik niet, al zullen de relatieve nieuwkomers dat niet weten. Men zal me zelden op enjambement kunnen betrappen; als er wel geënjambeerd is, doe ik dat om functionele redenen. Een lezer zou daar eerst naar op zoek moeten gaan voordat hij met zijn 'verbetersuggesties' voor de dag komt. Wellicht zou die lezer ook kunnen bedenken dat de tekst die er staat het resultaat is van een overwogen keuzeproces, het gaat hier immers om een gedicht dat niet even voor de grap tijdens een lunchpauze is gemaakt. Het antwoord op de vraag over het 'ongemak' in het laatste terzet dat in tegenstelling tot de rest van het gedicht niet 'lekker wegleest', zou dan ook tot het inzicht kunnen leiden dat de vermeende technische onvolkomenheid en de ongelaagdheid een wat voorbarige conclusie zijn. Overigens ga ik dat antwoord niet geven.

Groetjes,
Frits

Rembrandt in Leiden 1 week 3 dagen geleden #10

Frits schreef: "Overigens ga ik dat antwoord niet geven."

Jammer! Ik ben relatief nieuw in dit vak en als ik iets niet zie wat er, volgens jou en wsl ook volgens degenen die "bedankt" hebben geklikt, nadrukkelijk wel is dan zou ik een beetje uitleg zeer waarderen. Maar ik respecteer uiteraard je keuze. Vrijheid, blijheid. Even goede vrienden. :)

Rembrandt in Leiden 1 week 3 dagen geleden #11

• Frits Criens
  • Forumgod
Hendrikje, het is niet gebruikelijk dat dichters hun werk uitleggen, zelfs niet bij hermetisch verzen waar dat het hardste nodig zou zijn. In die richting heb ik me hier op het forum al vaker uitgelaten.

Groetjes,
Frits

Rembrandt in Leiden 1 week 3 dagen geleden #12

• Wim Meyles
  • taalhumorist
Ik deel de teleurstelling van Hendrikje, Frits. Ook ik vind het jammer dat je niet inhoudelijk ingaat op enkele van onze serieuze vragen. Ook heb ik nog geen reactie gezien op de opmerking van Rudy, die ik ook voor mijn eigen dichtwerk zeer relevant vind.

Aan je hele gedicht valt af te lezen dat je de lat voor jezelf bijzonder hoog hebt gelegd en dat het componeren van dit sonnet een flinke krachttoer moet zijn geweest. Maar dit op zich garandeert nog niet dat het uiteindelijke gedicht het best denkbare eindproduct is. Juist daarin kan een forum m.i. goede diensten bewijzen: als klankbord, om je eigen vondsten te toetsen aan inzichten en ideeën van anderen. Zelf waardeer ik het als anderen de moeite nemen om mijn werk te analyseren en op een opbouwende manier hun licht erover laten schijnen.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 1 week 3 dagen geleden door Wim Meyles.

Rembrandt in Leiden 1 week 2 dagen geleden #13

• Frits Criens
  • Forumgod
Dag Wim,

Wat ik met mijn sonnet wilde zeggen, Wim, is in mijn ogen adequaat verwoord. Suggesties van anderen zijn goedbedoeld maar leveren een ander gedicht op dan ik wilde schrijven.
De opmerking van Rudy is zo oud als de weg naar Rome. HET antwoord in deze discussie bestaat niet. Je bent rekkelijk of streng. Mijn keuze spreekt uit mijn gedicht en ik zie niet waarom ik daarover opnieuw een uitzichtsloze discussie zou moeten aangaan. Ik kan mijn tijd wel beter besteden. Jij toch ook?
Groetjes,
Frits

Rembrandt in Leiden 1 week 2 dagen geleden #14

• Wim Meyles
  • taalhumorist
Inhoudelijke discussies kunnen verrijkend zijn, uitzichtsloze uiteraard niet. Ik besteed mijn tijd graag aan opbouwende zaken en probeer zoveel mogelijk uit te gaan van de gedachte dat je beter voor je geluk kunt gaan dan voor je gelijk.
Nu de focus weer op het volgende gedicht.
Succes met jouw volgende creatie, Frits!

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Bedankt door: Frits Criens
Tijd voor maken pagina: 0.229 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Benoemingsconcilie