Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Maaigenot

Maaigenot 25 juni 2022 12:59 #1

  • Don Cennui
  • Don Cennui's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Denker
  • Berichten: 268
  • Ontvangen bedankjes 65

pixabay.com

Maaigenot

De maaier is mijn allergrootste vriend
Wanneer de sprieten weer eens naar me schreeuwen
Hun zaadjes, hoog, al bijna opgediend

Mijn kapster-lief vraagt mij bijkans al eeuwen
- Zo zegt ze zelf - 'Maai liever eer dan ooit
Voordat ze al de borders ondersneeuwen!'

Die borders, met geraniums getooid
Verzopen nog begin dit jaar in gras
Van aangewaaide zaadjes fijn ontplooid

Dat kwam doordat ik lang wat slordig was
Het gauw wel goed vond met dat spriet-gemier:
Mijn rug zo pijnlijk als gebroken glas

Maar nu de borders grasvrij bloeien hier
Kamt zij mijn rug af als een rasbarbier!


(terza rima)


.
Show, don't tell.

It's not personal, it's just poetry.

"Dichters liegen de waarheid." (Bertus Aafjes)

Bloesem
    Te dichten is als water op het fruit
    In rijp bevroren uit een elfde spuit
Laatst bewerkt: 15 juli 2022 16:07 door Don Cennui.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.097 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Cursus Japanse filosofie. Les 3

 

Dōgen (1200-1253)

 

 

Koan

 

'Een spiegel spiegelt alles wat hij ziet

Je raadt al waar de koan over gaat:

Een spiegel, spiegelt die zich in een spiegel?'

 

Kom op; je zoekt toch de verlichte staat?

Een antwoord graag; hou op met dat gepriegel

Dit is zazen, dus zit eens netjes stil

 

Het duurt wel lang - ik word een beetje kriegel

'Misschien?' Dat is niet wat ik horen wil

Ik merk het al, je weet het antwoord niet

 

Reik mij mijn stok, dan krijg je je pak slaag

Dan is het wel weer welletjes vandaag'

 

 

Dögen was de stichter van de Soto-zen, die geen plotselinge verlichting zocht, maar het geleidelijke pad via zazen (meditatieve zithoudingen) en koans (onoplosbare vragen om te leren dieper inzicht te krijgen: soms krijgt de leerling bij elk antwoord een afranseling, zelfs met stokken.

Beroemd is de koan 'Wat is het geluid van één klappende hand?

Een monnik vroeg aan Tung-Shan: 'Wat is de Boeddha?' waarop die antwoordde: 'Drie pond hennep.' Kijk; die jongen begreep het).

De koan ondergraaft de gewone manier van kijken en maakt zo de weg vrij voor het werkelijke bewustzijn volgens Rinzai-zen; maar volgens Dōgen wordt de werkelijkheid van wat dan ook bevestigd noch ontkend: het boeddhabewustzijn is niet het echte dat een andere als vals ontmaskert, maar het besef dat beide voorbijgaand zijn.

Dōgen combineerde innerlijke waakzaamheid met een constante aandacht voor wereldse zaken: hij verkondigde niet de leegte, maar de volheid.

Een leek kan de noodzaak van de meditatie niet ontkennen, een monnik kan de wereld niet ontkennen.