Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: TRENDSETTER

TRENDSETTER 8 jaren 7 maanden geleden #1

TRENDSETTERS

Ik word vervuld van jaloezie
als ik het werk van Koolhaas zie:
zo’n scheve muur, zo’n hellingbaan!
En ‘t blijft verdomme ook nog staan!

Er is –vind ik – niets blijvenders
dan ’t dichtwerk van de Vijftigers.
Die Lucebert, die Kouwenaar:
een pen en associëren maar!

Er is, vind ik, niets prachtigers
dan ’t dichtwerk van de Tachtigers:
dat l’art pour l’art, die felle gloed,
en ’t rijmt nog ook! Zij ’t niet zo goed.

Maar ’t meest nog hou ik van Van Gogh.
Dat oor... Echt een performance, toch?

JANUS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TRENDSETTER 8 jaren 7 maanden geleden #2

Leuk idee! Ik zou echter overwegen om de derde strofe te vervangen door een strofe over een andere kunstvorm. De architectuur, de dichtkunst en dan nog een keer de dichtkunst dat vind ik raar. Er zijn verder nog wat dingen die weggepoetst mogen worden, het rijkrijm in de eerste twee regels bijvoorbeeld, maar ik zou eerst die derde stofe veranderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TRENDSETTER 8 jaren 7 maanden geleden #3

Wat vind je er zo van, Quirien?:

TRENDSETTERS

Ik ken nog steeds niets prachtigers
dan ’t dichtwerk van de Tachtigers:
dat l’art pour l’art, die felle gloed,
En ’t rijmt nog ook. Zij ’t niet zo goed.

Ik zie van afgunst dikwijls grauw
Wanneer ik Koolhaas'werk aanschouw:
Zo’n scheve muur, zo’n hellingbaan!
En ‘t blijft verdomme ook nog staan!

Die Mabel hoort er helemaal bij
Sinds Rolf en Viktor's bruidskledij.
Helaas, haar tweede wens ging mis:
Ze wou nu iets wat draagbaar is...

Maar geen zo trendy als Van Gogh.
Dat oor... Echt een performance, toch?

JANUS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TRENDSETTER 8 jaren 7 maanden geleden #4

V&R zijn prima voor strofe drie, maar ik zou de strofe opbouwen op dezelfde manier als strofe 1 en 2, dus beginnen met wat jij vindt. Je geeft helemaal geen mening over de kleding van V&R namelijk en daarom heeft de strofe volgens mij geen functie in het gedicht. Verder vind ik Rolf en Viktor ipv andersom ook heel raar, ik snap dat het vanwege het metrum is, maar je noemt Bassie en Adriaan ook niet Adriaan en Bassie. Neem de tijd, denk goed na en maak geen keuzes omdat iets minder werk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: TRENDSETTER 8 jaren 7 maanden geleden #5

Voor sleutelen ben ik wel eens te ongeduldig, Quirien. Maar: je hebt gelijk: 'je moet blijven zitten tot het er staat' (Rudy Kousbroek)

Kun je hier mee leven?

Viktor en Rolf bezing ik luid:
Die kleedden Mabel zelfs als bruid!
Helaas, haar tweede wens ging mis:
Ze wil nu iets dat draagbaar is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.118 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Een jaar geleden al weer



Als welkom voor de vluchtelingen  en ter overpeinzing vandaag aandacht voor het Syrische light verse.
De Syrische dichter Aboe l-Alaa al Ma'arri verwierf faam in de elfde eeuw met zijn streng-metrische gedichten, vol woordspelingen, waarin hij het zichzelf extra moeilijk maakte met dubbelrijm. Hij gaf zijn hoofdwerk dan ook hierom de titel, die het motto van alle plezierdichters is: Uit vrije dwang.
Geen wonder dat moslimextremisten in 2008 zijn standbeeld in zijn geboorteplaats Ma'arri opbliezen.




Koran of Evangelie of Thora:
Die leugenhandel leer je van je pa
Het gaat maar door; waar blijft de generatie
Die ópstaat, fier de waarheid achterna?



De joden, moslims, christenen, zij dwalen
Twee mensensoorten laten zich bepalen
De denkers, die niet malen om geloof
En diepgelovigen, die énkel malen

(Vertaling Jaap van den Born en Pieter Smoor)







Bundels