Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Haar gekapt en hem gekant

Haar gekapt en hem gekant 8 jaren 4 maanden geleden #1

Haar gekapt en hem gekant

Haar oma loenst tevree want dochterlief
spint garen bij de klos die zij verschalkt
brengt haar gekapt en hem gekant gerief
verzekerd nauw precies op maat gekalkt

al was er eerder weinig trek voor haar
nu minder nering naar de kleren dreigt
te gaan blijkt zomaar nakend zonneklaar
dat groter potentieel ten hemel stijgt

wanneer in samenspan de stellen naai-
gerei met flinke korting uitgestrekt
beklonken worden met een reuzenzwaai

van gul gegeven klare zaak gewekt
vooral door handig scheurvernuft dat fraai
een opmaat vormt voor wie het keurig trekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Haar gekapt en hem gekant 8 jaren 4 maanden geleden #2

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 926
Harry,

Ik begrijp er geen jota van dus zal het wel poëzie zijn. Voor de rest ben jij kampioen enjamberen, en als dat een prestatie was zou ik er waardering voor hebben.

Re: Haar gekapt en hem gekant 8 jaren 4 maanden geleden #3

Bas, allereerst dank voor je reactie.

Dit sonnet bevat toch echt meer inhoud dan je op het eerste gezicht misschien zou denken, maar dat vraagt wel wat aparte taalkennis. De sleutel zit al een beetje in de titel, Haar gekapt en hem gekant. Het mooie van deze woorden is hun meervoudige betekenis:

haar = hoofdtooi én pers. vnw.
hem = kantje geplooide strook én pers. vnw.
kappen = het haar doen én stoppen
kanten = kantwerk maken én schrap zetten

En dan heb ik ze nog niet eens allemaal genoemd, maar alleen diegene die ik gebruikte in dit gedicht.

Het sonnet start braafjes: een dochter in het naai- en verstelwezen die goed verdient (of is het dat ze iemand aan de haak slaat), oma blij, maar vanaf de derde regel loopt dat allemaal al gauw uit de hand naar de, door de woorden tevens opgeroepen, nevenassociatie met het prostitutiedom. Die beide beelden heb ik verder het hele sonnet door volgehouden. Beider uitleg zijn er in terug te vinden.

Re: Haar gekapt en hem gekant 8 jaren 4 maanden geleden #4

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Harry, dank voor je uitleg, een mens is nooit te oud om te leren. Maar een dichter die moet uitleggen schiet zijn doel voorbij. Verder blijf ik je enjamberen niet mooi vinden, en het onderbroken naai-gerei vind ik na je uitleg zelfs platvloers. Je miskent de functie van de strofenindeling, want in feite schrijf je één lange zin,ingedeeld in secties en zelfs onderbroken door een witregel.

"...van gul gegeven klare zaak gewekt..."
Dit is onzintaal.

Re: Haar gekapt en hem gekant 8 jaren 3 maanden geleden #5

Nee, dat is geen onzintaal, dat weet jij ook wel, ergens hoort daar een komma in te staan (je weet ongetwijfeld precies waar) en laat ik die komma nu eens een keer niet geplaatst hebben, immers het hele sonnet is kommaloos.

'Maar een dichter die moet uitleggen schiet zijn doel voorbij.' Onjuist. Het is niet eens noodzakelijk dit sonnet te begrijpen, überhaupt een gedicht te móeten begrijpen. Klank en woordkeuze, metrum, melodie, etc., bepalen veel meer de genieting van poëzie, en pas dan de dieperliggende betekenis, wellicht bedoeling. Ik heb je uitgelegd wat slechts mijn visie op het gedicht is. En zie dat natuurlijk graag afgezet tegen andermans visie.

Re: Haar gekapt en hem gekant 8 jaren 3 maanden geleden #6

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Harry, Ik veronderstelde al dat 'Haar gekapt..' poëzie is. Ik heb geen verstand van poëzie, ik weet alleen dat poëten niet malen om prosodie. Om niet het risico te lopen dat ik jouw werken voor Light Verse aanzie,( Waar prosodie wél belangrijk is) zal ik zal me in het vervolg van commentaar onthouden. Vr.Gr.Bas.

Re: Haar gekapt en hem gekant 8 jaren 3 maanden geleden #7

Bas, dat zou ik oprecht jammer vinden. Constructief, inzichtelijk commentaar stel ik altijd op prijs. En zeker van één der meest ervarenen in het metrisch dichten.

Re: Haar gekapt en hem gekant 8 jaren 3 maanden geleden #8

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Harry, Ik heb mijn commentaar gegeven. Het is jouw recht te laten voor wat het is. Maar jouw verweer dat het om poëzie gaat, en dus anders beoordeelt moet worden, valt bij mij niet goed. Ik houd niet van poëzie, en schoonheid van een aantal woorden zonder onderlinge samenhang ontgaat mij. Maar ga gerust je gang. Gr. Bas

Re: Haar gekapt en hem gekant 8 jaren 3 maanden geleden #9

• Anoniem
  • Anoniem's Profielfoto
Onjuist, Bas, ik heb nergens beweerd dat dit gedicht 'anders beoordeelt i]sic[/i moet worden', al kan ik begrijpen dat mijn verweer zo gelezen kan worden. Ik vermoed dat we er niet uit gaan komen, derhalve: Let's agree to disagree, en ieder zijns weegs verder gaan. Dank voor je aandacht tot dusver.

Re: Haar gekapt en hem gekant 8 jaren 3 maanden geleden #10

Onjuist, Bas, ik heb nergens beweerd dat dit gedicht 'anders beoordeelt (sic) moet worden', al kan ik begrijpen dat mijn verweer zo gelezen kan worden. Ik vermoed dat we er niet uit gaan komen, derhalve: Let's agree to disagree, en ieder zijns weegs verder gaan. Dank voor je aandacht tot dusver. [Die 'Anoniem' is ertussen geslopen, mijn login was kennelijk verlopen.]
Laatst bewerkt: 8 jaren 3 maanden geleden door Harry J.M. Kleinhoven.

Re: Haar gekapt en hem gekant 8 jaren 3 maanden geleden #11

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Akkoord Harry.
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

[Lai nouveau] Bij het plan voor tuigdorpen van Geert Wilders

U geeft overlast!
Dat is ongepast!
Gespuis!
Heeft u hier geplast?
Dat bushokje bekrast?
Niet pluis!
Een dame betast?
Uw inkomen verbrast?

Wat bent u voor gast?
Volkomen nefast!
Verhuis!
Pakt u dus alvast
Tv, bank, koelkast,
Fornuis...
U wordt weggejast:
U geeft overlast!

Kijk niet zo verrast!
U wordt een outcast:
Geen thuis
Voor wie hassebast
Of schreeuwt of nijdast
Dwangbuis!
U geeft overlast!
Dat is ongepast!

Deze tekst maakt deel uit van Project P  van Christiaan Abbing, die zich als doel gesteld heeft wekelijks een versvorm uit Versvormen van Drs. P te publiceren op zijn blog, inhakend op de actualiteit. Informatie over de Lai nouveau vind je hier.

Bundels