Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ode aan Greta

Ode aan Greta [rondule] 17 aug 2022 16:34 #21

r.5: Niet zomaar echter kwam je snaakse vitten

Niet zomaar echter kwam je snaakse vitten
Te lang dacht jij je stem te moeten smoren
Dus jij vindt het klimaat van groot belang
En aarzelt niet dit luid te laten horen

Bedoel je: Is r.5 niet ironie?

Die regel, zoals gezegd, was voor mij in eerste instantie volkomen onduidelijk. "Echter" veronderstelt een tegenstelling, die er niet is. Ten minste, ik zie die niet. r5 gaat juist door op het idee dat de oorsprong van haar activisme in haar kindertijd ligt.

Hoe dan ook, ik zie er geen ironie in. Is het een poging om haar activisme understated te beschrijven? Of om door woordkeuze uit een ander register haar activisme in de verf te zetten? Daarvoor ontbreekt het aan helderheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Don Cennui

Ode aan Greta [rondule] 17 aug 2022 16:39 #22

• Don Cennui
  • Don Cennui's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Autist, Denker
  • Ontvangen bedankjes 79
r.6 vertelt over 'echter' en 'niet zomaar'. Misschien moet achter 'vitten' een : (dubbele punt)?
Show, don't tell.

It's not personal, it's just poetry.

"Dichters liegen de waarheid." (Bertus Aafjes)

Bloesem
    Te dichten is als water op het fruit
    In rijp bevroren uit een elfde spuit
Laatst bewerkt: 17 aug 2022 16:40 door Don Cennui.

Ode aan Greta [rondule] 17 aug 2022 16:42 #23

Ik zie niet hoe dat helpen zal, sorry.
Aan de lezers algemeen:

Stel, dit is niet een Ode, maar een 'Ode': een vers om Greta subtiel af te zeiken. Slaagt dit?

Zoals ik het zie probeer je onder het mom van een vraag de lezers in een discussie over je gedicht te trekken. Niet doen. Als de ode ironisch bedoeld was en het was duidelijk dat dat zo was, dan had men je dat al laten weten.
Laatst bewerkt: 17 aug 2022 16:47 door Hendrikje de Koning.

Ode aan Greta [rondule] 17 aug 2022 16:44 #24

• Don Cennui
  • Autist, Denker
  • Ontvangen bedankjes 79
Anderen?
Show, don't tell.

Bloesem

Ode aan Greta [rondule] 17 aug 2022 17:04 #25

• Don Cennui
  • Autist, Denker
  • Ontvangen bedankjes 79
Nou nee. Ik volg het voorbeeld uit de info die Judy me gaf. Door de tegenstelling te poneren en te bevragen, kan voor zowel de schrijver als de lezer inzichtverdieping volgen. Het is dus een zeer nuttige oefening in 'stel dat'. Antwoorden is natuurlijk nooit verplicht!;)
Show, don't tell.

Bloesem

Ode aan Greta [rondule] 17 aug 2022 17:35 #26

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 2391
Don,
Vanaf het middaguur vandaag heb je 22 berichten op het forum geplaatst.
Dat zijn er veel te veel.
Je leergierigheid is te prijzen maar de kans op reacties neemt af en irritaties nemen toe.
Wees verstandig en bestudeer Hendrikje's nuttige aanwijzingen nog eens.
Goed trouwens dat je alvast iets doet met Judy's bericht. Haar reactie verdient herlezing!
Dit schreef ze ook:
Een geslaagde tekst behoeft geen uitleg. Wat niet werkt voor de lezer, is niet goed. Publiceer je reactie nooit meteen. Schrijf op in klad, leg weg. Slaap er een nachtje over
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 22 aug 2022 15:43 door Inge Boulonois. Reden: taalfout verbeterd iets als: er stond kans op reacties en irritaties nemen toe
Bedankt door: Wim Meyles, Don Cennui

Ode aan Greta [rondule] 17 aug 2022 18:19 #27

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 4567
Wie van ons plaatst tien berichten per dag?
En op welke gronden meen jij dat jij zoveel ruimte (lees: aandacht) mag claimen?
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Kortjakje (light verse, 2023)
Laatst bewerkt: 17 aug 2022 18:21 door Wim Meyles.
Bedankt door: Bart Adjudant , Don Cennui

Ode aan Greta [rondule] 17 aug 2022 19:18 #28

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Hendrikje had jou in haar wijsheid geadviseerd om niet meer dan 1 vers per week te plaatsen.
Dat vind ik voor een nieuwkomer met geen ervaring in ons genre, een goed voorstel.
Wat light verse precies is, kun je in de tussentijd bestuderen door de gedichten op onze voorpagina en de discussies op het forum aandachtig te lezen. Veel lezen van light verse is ontzettend nuttig!

Voor 'serieuze' poezie adviseer ik je Lessen in lyriek van good old Bronszwaer .
Ik weet niet welke kant het met je gedichten uitgaat, maar ik heb nog steeds de indruk dat je hier meer affiniteit mee hebt dan met light verse. Lees je misschien niet goed, Don? Vandaag schreef je over onze site: Ik vind het niveau van zo'n 80% der geplaatste verzen in de laatste 3-4 jaar afgedaald tot poep- en pieshumor, maar dan in nette taal.

10 berichten per dag vind ik voor een beginner hier nog veel. It's only poetry, dus een dagje later kan uitstekend.
Het hangt er ook van af of je zelf een gedicht hebt geplaatst of reageert op wat anderen zeggen.
Ik ga over het aantal een nachtje slapen.
Hebben forumleden misschien een suggestie? Don heeft kennelijk zo'n houvast nodig.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 17 aug 2022 21:16 door Inge Boulonois.

Ode aan Greta [rondule] 17 aug 2022 20:01 #29

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 4567
Optimale duidelijkheid is inderdaad geboden.
Voorstel: maximaal drie berichten m.b.t. geplaatste gedichten per dag, binnen de grenzen die in de handreiking staan.
Dit aantal kan na verloop van tijd tot vijf verhoogd worden, mits de geplaatste berichten naar het oordeel van de redactie een positieve bijdrage aan de discussies op het forum hebben geleverd.
Als Don zich niet aan de gestelde regels houdt, wordt zijn account geblokkeerd en mag hij zich ook niet onder een andere naam weer inschrijven.
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Kortjakje (light verse, 2023)
Laatst bewerkt: 17 aug 2022 20:42 door Wim Meyles.

Ode aan Greta [rondule] 17 aug 2022 20:58 #30

Dag Wim, Inge,

Optimale duidelijkheid is inderdaad geboden. Helemaal mee eens. Zet alle regels nog een keer duidelijk op het forum. Dat kan hij kopiëren en ev. uitprinten zodat hij ze altijd bij de hand heeft.

Voorstel: maximaal drie berichten per dag, binnen de grenzen die in de handreiking staan.
Zeker niet meer. Bij overschrijding daarvan de berichten direct verwijderen.

Als Don zich niet aan de gestelde regels houdt, wordt zijn account geblokkeerd en mag hij zich ook niet onder een andere naam weer inschrijven. Volledig mee eens.

Was ik nog bijna vergeten: maximaal één gedicht per week.
Laatst bewerkt: 17 aug 2022 21:01 door Riet Bredemeijer-van Kempen. Reden: toevoeging
Bedankt door: Inge Boulonois, Don Cennui

Ode aan Greta [rondule] 18 aug 2022 08:11 #31

• Hans Mooi
  • Hans Mooi's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 462
Ik vind dat we zelf óók debet zijn aan de oeverloosheid van het gereageer omtrent de werken van DC. Inmiddels moge duidelijk zijn dat hij zich van niets of niemand iets aantrekt en door blijft gaan zich met warrige werkjes en provocerende commentaren in het centrum van de aandacht te plaatsen.
Verschillende leden kondigden aan niet meer te reageren, maar doen dat vervolgens tóch (met de meest sympathieke bedoelingen weliswaar), maar ze blijven daarmee de oeverloze reageerkar van DC trekken.
Als we allemaal gewoon (in ieder geval om te beginnen een flinke tijd) niet meer reageren op zijn inzendingen zal ongetwijfeld de reactietsunami ingedamd worden zonder dat het nodig is meteen een en ander in regelgeving om te zetten.

Ode aan Greta [rondule] 18 aug 2022 14:33 #32

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Redactielid Het Vrije Vers
  • Ontvangen bedankjes 239
Dank voor de reacties!
De redactie gaat zich beraden.

Ode aan Greta [rondule] 18 aug 2022 14:34 #33

Dag Hans,

Als we allemaal gewoon (in ieder geval om te beginnen een flinke tijd) niet meer reageren op zijn inzendingen zal ongetwijfeld de reactietsunami ingedamd worden zonder dat het nodig is meteen een en ander in regelgeving om te zetten.

Hendrikje had dat beloofd en daar heeft ze zich aan gehouden.

Dat werkt niet. Hij is creatief genoeg om weer een weg te vinden zodat hij weer een discussie kan beginnen. Hij houdt ervan om te kunnen jennen, een soort schoolpesten, gewoon een nare karaktertrek.
Een autist heeft duidelijke, rechtvaardige strakke regels nodig. Daar is hij zelf ook het beste mee af. (Ik heb zelf een autistische dochter, vandaar.)
Ik denk dan aan één gedicht per week te mogen plaatsen op een afgesproken dag, bijvoorbeeld op de woensdag. Wordt het geplaatst op een andere dag, dan moet het verwijderd worden en zal hij het moeten bewaren tot de volgende woensdag. Over dat gedicht kan hij een vraag stellen. Is er iemand die de vraag beantwoord heeft en is hij het niet ermee eens, zal hij het ermee moeten doen. Geen discussie erover. Je kent het spreekwoord: als je hem een vinger geeft …

Groeten,
Riet
Bedankt door: Inge Boulonois, Don Cennui

Ode aan Greta 19 aug 2022 17:39 #34

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
BERICHT VAN DE REDACTIE

Vanmiddag heeft de redactie van Het vrije vers unaniem besloten Doncennui van onze site te royeren.
Aanvankelijk dachten wij zijn gedrag door adviezen en het opstellen van beperkingen te kunnen bijsturen.
De druppel die de emmer deed overlopen en de redactie acuut tot maatregelen dwong tot maatregelen is het feit dat hij berichten op het forum achteraf opnieuw ge-edit heeft en wel met beschamend brutale teksten.
Zijn account bij Het vrije vers is vanmiddag geblokkeerd.
Verwijdering van zijn data en berichten volgt in een later stadium.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 19 aug 2022 17:44 door Inge Boulonois.

Ode aan Greta 19 aug 2022 18:06 #35

Inge, misschien een nieuw bericht hieraan wijden, want niet iedereen volgt de berichten in dit draadje ...
Bedankt door: inge
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

O tijden, o zeden!

Je hoeft niet meer te schryfen of te bellen

U staat voor niks by hun buro te sgellen

Voorby, al die hotène wetsvoorstellen

Voorby, ankètes over taalmodellen

Voorby, dat agterlike letterpellen

Maar san rankuun voel ik een traan opwellen

O, Paardekoopers taaie metgezellen;

Ik sta pèrpleks kan ik u wel vertellen

Ik wou net naar uw stantpunt overhellen

Want ider is san zjèn als u gaan spellen

De Vereniging voor Wetenschappelike Spelling (opgerigt in 1963 door professor P.C. Paardekooper) gooit na 47 jaar, wegens sterk teruggelopen ledenaantal en belangstelling, de handdoek in de ring.
Het laatste exemplaar van hun clubblad is verschenen.