Leonora, Ben,
Dank voor deze discussie, die mij op geen enkele manier kan overtuigen.
Als ik het goed begrijp eindigt nasturen op -sturen en kastijden op -tijden, omdat Van Dale het zegt. Echter, in beide gevallen hoor ik duidelijk een st-klank zonder pauze in het midden. Alle pauzes die ik hoor zijn na de klinkers. Het spellingsverschil heeft te maken met de regels van open en gesloten lettergrepen, die een dichter niet bij het rijmen doch slechts bij het enjamberen dient te respecteren.
Hierbij een ontboezeming die hopelijk niet leidt tot excommunicatie: ik ben niet in het bezit van "Het Rijmschap Compleet". En als ik dat wel zou zijn, dan nog was ik niet overtuigd geweest. Anders dan Leonora laat ik mij niet overbluffen door klinkende namen als Van Dale, Polzer en De Wijs, hoe zeer ik alle drie ook hoog acht. Het lijkt me eerder dat dit geval nog eens nader dient te worden bekeken in een eventuele volgende druk.
Maar goed, het feit dat ik het er niet mee eens ben, is geen reden om geen aanpassing te doen. Al jaren ben ik van mening dat weide/rijden een goed rijm is, maar ik gebruik het niet om discussie te voorkomen EN om te laten zien dat ik het helemaal niet nog heb; zie ook de ballade. Dit is eigenlijk net zoiets. Daarom speciaal voor jullie een aangepast versie.