Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Met Forum, Vorm én Vent

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: 15 februari (the day after)

15 februari (the day after) 1 jaar 7 maanden geleden #1

  • Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2792
  • Ontvangen bedankjes 1108
  • Karma: 0
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars
Laatst bewerkt: 1 jaar 7 maanden geleden door Inge Boulonois.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

15 februari (the day after) 1 jaar 7 maanden geleden #2

  • Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2792
  • Ontvangen bedankjes 1108
  • Karma: 0
Merci Monnhauser :)
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

15 februari (the day after) 1 jaar 7 maanden geleden #3

  • Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 819
  • Ontvangen bedankjes 134
  • Karma: -8
"Janboerenfluitjesbroche" vind ik eigenlijk een woord dat na "Janboerenfluitjeskruis" geen OB meer kan doen schitteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

15 februari (the day after) 1 jaar 7 maanden geleden #4

  • hanna pest
  • hanna pest's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 570
  • Ontvangen bedankjes 360
  • Karma: 0
Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar dit hierboven is geen collegiale opmerking. De afzender had ook kunnen vragen of Inge weet dat er voor OB's al een woord met 'janboerenfluitjes' gevormd is. Zoals hij het nu formuleert, klinkt zijn mening als een soort terechtwijzing, alsof iemand die een ollekebolleke maakt, zou moeten weten welke woorden er eerder in r. 6 zijn gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

15 februari (the day after) 1 jaar 7 maanden geleden #5

  • Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 819
  • Ontvangen bedankjes 134
  • Karma: -8
hanna heeft ten dele gelijk. Ik ben er echter van overtuigd dat Inge het 'Janboerenfluitjeskruis' van drs. P bekend is. Ik sloeg een stapje over.

De originaliteit van een ollekebolleke ligt ten dele in het zeslettergrepige woord, hoe 'buitenissiger' dit is, hoe minder bruikbaar in een volgende olbol vanwege sleetsheid. Hoe minder 'buitenissig', hoe beter bruikbaar in andere olbols: omdat niemand opkijkt van woorden als 'ontegenzeggelijk', 'zeerweltoepasselijk' en dergelijke, moeten de andere regels dan wel het geheel 'oppeppen'.

Een prefix als janboerenfluitjes- is niet alleen erg buitenissig en door eerder (beter) gebruik sleets te noemen, het past ook niet bij het vervaardigen van secuur handsmeedwerk als een broche. 'Boot' was dan leuker geweest, denk ik.

ook gaat er iets mis in de rest van de conversatie (en daarmee de oppeppende regels) van de echtelieden:

MAN:
1. Je moet niet mekkeren, WANT ik gaf jou gisteren iets kostbaars.

VROUW:
1. Het is niet kostbaar ('nepgouden')
2. Het is gestolen.

Merk op hoe punt 2 van de vrouw niets te berde brengt dat iets te maken heeft met wat de geriekte man heeft opgemerkt. Dat wringt. Meer willekeur is niet meer humor.

Dan is er nog het feit dat de dialoog op punten niet strookt met de afgebeelde personages. Dergelijke streng-orthodoxe boerenlui scheiden niet, bijvoorbeeld, en dat vloekt (hihi) met elkaar.

Verder is het geheel seksistisch, Inge. Dat vind ik niet erg (wel leuk zelfs), maar ik meende dat sommigen seksisme stoort.

En, inderdaad, als je je wilt toeleggen op het schrijven van ollekebollekes, moet je je er in elk geval een beetje in verdiept hebben. Dat heeft consequenties voor je schrijven, mij dunkt.
Laatst bewerkt: 1 jaar 7 maanden geleden door Ditmar Bakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

15 februari (the day after) 1 jaar 7 maanden geleden #6

  • Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2792
  • Ontvangen bedankjes 1108
  • Karma: 0
Dank voor de bedankjes en reacties :cheer:
Lief van je Hanna, dat je in mijn afwezigheid Ditmar terecht op een voorbarige conclusie wijst!

Ik heb net op de uitgebreide lijst van Remko gekeken. En ja, janboerenfluit is inderdaad vaker gebruikt. Drie keer zelfs (aangenomen dat de lijst volledig is): janboerenfluitjeskruis, janboerenfluitjesstart en janboerenfluitsgewijs. Gelukkig, geen broche tot nu toe. (Graag, Remko!)

Rondsnuffelend op de ob-lijst zie ik aardig wat identieke woorddelen (decolleté, pornografie, variété, artillerie, cavalerie, euthanasie, identiteit, mortaliteit, publiciteit etc.) Amusements- zelfs tien keer! Dus ja…waarom zou janboerenfluitjesbroche dan niet mogen!?!

Wat betreft de inhoud van American Gothic, heb je ook meteen een visie klaar, Ditmar. Als je ook maar iets meer afgeweten had over dit fameuze schilderij van Grant Wood, dan had je beseft hoe ambigu de voorstelling is en hoeveel discussies er wel niet over geweest zijn.Vormt het een ode aan het Amerikaanse pioniersleven of juist een parodie op het conservatisme? Ik kon het niet nalaten daar een nieuwe luchtige interpretatie aan toe te voegen.

Hier laat ik het bij, Ditmar.
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars
Laatst bewerkt: 1 jaar 7 maanden geleden door Inge Boulonois.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: fwoortmeijer

15 februari (the day after) 1 jaar 7 maanden geleden #7

  • hanna pest
  • hanna pest's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 570
  • Ontvangen bedankjes 360
  • Karma: 0
'Merk op hoe punt 2 van de vrouw niets te berde brengt dat iets te maken heeft met wat de geriekte man heeft opgemerkt. Dat wringt. Meer willekeur is niet meer humor'

Ook dat lijkt me een niet welwillende opmerking van de afzender. De vrouw geeft een gepikeerd antwoord op de zure opmerking van haar man. Dat lijkt me vrij duidelijk.

Wat wel waar is: het citaat hierboven van de afzender heeft NIETS te maken met zijn eerdere mening over Inges zeslettergreepwoord en mijn reactie daarop. Het is een poging om de aandacht weg te leiden van zijn oncollegiale kritiek. Overigens dikt afzender die oncollegiale kritiek nog eens extra aan met: 'En, inderdaad, als je je wilt toeleggen op het schrijven van ollekebollekes, moet je je er in elk geval een beetje in verdiept hebben. Dat heeft consequenties voor je schrijven, mij dunkt'.

Dat mag Inge dan in haar zak steken. Zo kennen we de afzender weer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

15 februari (the day after) 1 jaar 7 maanden geleden #8

  • Rudy Menthère
  • Rudy Menthère's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Berichten: 223
  • Ontvangen bedankjes 149
  • Karma: 2
Geweldig leuk OB. Het humoristisch effect van het geheel wordt nog versterkt door merkwaardig en arrogant commentaar en verwijzing naar 'seksisme', (hoe kómt iemand erop!), gebruik van het woord 'prefix' .... , onkunde ten aanzien van beeldende kunst en volslagen niet relevante analyse van de dialoog die aan het OB ten grondslag ligt.
Ach... Hanna is er verder al adequaat genoeg op ingegaan.
Laatst bewerkt: 1 jaar 7 maanden geleden door Rudy Menthère.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Inge Boulonois

15 februari (the day after) 1 jaar 7 maanden geleden #9

  • hanna pest
  • hanna pest's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 570
  • Ontvangen bedankjes 360
  • Karma: 0
... en vandaag dus op de voorpagina. Proficiat, Inge.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Inge Boulonois
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Laatste Sonnettenkransenkranskans



Het begon allemaal met Ilja Pfeijffer, die beweerde de eerste sonnettenkrans in Nederland geschreven te hebben, vijftien geschakelde sonnetten, waarvan de laatste bestaat uit de beginregels van de vorige.

Alom bewonderd door kritiekloze critici, werd hoongelach zijn deel onder wél terzakekundigen, die vaststelden dat er in zijn werk in de eerste plaats geen sprake was van sonnetten, maar van veertienregelige kreupelrijmen en in de tweede plaats er al tal van sonnettenkransen in ons taalgebied waren verschenen.
Wél inspireerde deze gotspe een aantal dichters tot het maken van nieuwe sonnettenkransen en ontstond een onverwacht neurologisch effect in de synapsen van Bas Jongenelen en Martijn Neggers.

Een sonnettenkransenkrans!
Een werkstuk van 196 sonnetten, bestaande uit 14 sonnettenkransen waar het laatste sonnet bestaat uit de beginregels van de uit beginregels bestaande laatste sonnetten uit sonnettenkransen, was zover bekend nooit gedaan. Was dit überhaupt mogelijk?
Het duo besloot gewoon te beginnen met een groots en ingewikkeld schema en, na het al snel doorbranden van verschillende schakelsystemen in de voorhoofdskwab, hulp in te roepen.
Enkele tientallen dichters, waarvan vele met naam en adres bekend bij Het vrije vers, schoten te hulp en het onmogelijke werd tot stand gebracht: de waarschijnlijk* eerste sonnettenkransenkrans uit de wereldliteratuur was een feit.

Een crowdfunfddinges, om een Nederlandse term als geldinzamelactie te vermijden, bracht voldoende fondsen bijeen om het in druk te laten verschijnen en ook jij kunt dus in het bezit komen van een eenmalig en uniek prachtboek.

Wees er wel snel bij, over een week sluit de mogelijkheid.
Via onderstaande link kun je een exemplaar (of meerdere: denk aan de verjaardag van je oude schoolmeester) bemachtigen en er zelfs een poster bij krijgen - tegen ferme bijbetaling uiteraard - met al die dingen schematisch in beeld, wat een fraai inzicht geeft in het ontstaan van een burn out bij letterkundigen.
Dus klik hier.

*Voor absolute zekerheid zoeken we nog iemand zonder stofallergie, die bereid is alle archieven na te pluizen, op zoek naar die ene malloot die wellicht, verborgen in het duister, zoiets al tot stand heeft gebracht. Krankzinnigheid is tenslotte niet alleen aan onze eeuw voorbehouden.

Koop koop koop