Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Met Forum, Vorm én Vent

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Voortplantingsbeleid

Voortplantingsbeleid 1 jaar 3 maanden geleden #1

• hanna pest
  • hanna pest's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 332
Voortplantingsbeleid

Oproep uit Istanbul
Maak veel meer kinderen
Zorg dat Europa naar
Turkenlucht geurt!

Vrouwen, beducht voor een
Cohabitatieplicht
Vrezen als sanctie
Een Erdoganbeurt!

Erdogan heeft Turken die in Europa leven opgeroepen meer kinderen te nemen om zijn invloed te vergroten. 'Neem niet drie, maar vijf kinderen'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voortplantingsbeleid 1 jaar 3 maanden geleden #2

• Hanny van Alphen
  • Hanny van Alphen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 470
Ik vind 'm sterk Hanna (hoewel je nu ook bijna een Vieze Versjes-titel verdient :lol: ).

Alleen in regel 2 leg ik de klemtoon automatisch op veel. Misschien ligt het aan mij maar toch als suggestie iets dergelijk als; Toe, maak meer/er kinderen.

groet,
Hanny

Voortplantingsbeleid 1 jaar 3 maanden geleden #3

• hanna pest
  • Forumgod
Dank je voor het compliment, Hanny.
Het doet me wel pijn dat je me bijna de Vieze Versjes-titel wil toekennen, al is het waarschijnlijk als grap bedoeld. Ik wens niet vergeleken te worden met de smeerpijperij die Ditmar Bakker, de drager van deze titel, soms op dit forum loost.
Je suggestie: 'Maak veel meer kinderen'. Dat is een gebiedende wijs. De klemtoon ligt m.i. op het werkwoord dat het gebod uitdrukt: Loop naar de pomp; kijk uit, etc. Als ik er 'Toe, maak meer kinderen' van zou maken, verandert de zin van karakter: het gebod wordt een verzoek. Dat is niet wat ik wil overbrengen.

Groet
Hanna

Voortplantingsbeleid 1 jaar 3 maanden geleden #4

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Ontvangen bedankjes 134
Hoewel ik de pointe grappig vind, vraag ik mij af of regel 3 & 4 niet veel kwalijker in zich hebben dan de onschuldige smeerpijperij waar ik dit forum soms mee verrijk.
Bedankt door: Outgaerden

Voortplantingsbeleid 1 jaar 3 maanden geleden #5

• Hanny van Alphen
  • Hanny van Alphen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 470
Hanna,

Dat mijn Vieze Versjes titel als grap wordt bedoeld is overduidelijk. Het lachende poppetje staat er niet voor niets bij.
Dat jij niet met Ditmar vergeleken wenst te worden vanwege zijn zogezegde smeerpijperij is jouw keus.
Ik hoef me daar niet aan te houden wanneer je met twee maten meet. De ene maat geldt Ditmar. Ik heb al meerdere malen gelezen dat je hem de mantel uitveegt, dat hij vieze verzen schrijft die meestal ook vrouwonvriendelijk zijn.
Dan moet je jezelf ook de maat nemen, en geen vieze versjes schrijven want aan dit vers hangt ook een luchtje en dat is géén kebablucht.

Voortplantingsbeleid 1 jaar 3 maanden geleden #6

Ik vind dat Hanny en Ditmar een punt hebben. Regel 3,4 veronderstelt dat er zoiets bestaat als een Turkenlucht. Je laat het zgn Erdogan zeggen, maar met de bedoeling dat het ons hier angst aan zou jagen. Ik vind dat over de rand. Ook grammatisch weet ik niet of het in orde is. Geurt lucht?

r.7,8: waar is het vrezen op gebaseerd? Ik vind het wel erg ver gezocht.

(Het vers wordt gewaardeerd, getuige de bedankjes en de plaatsing op de voorpagina - proficiat trouwens, dus trek je niet te veel van dit commentaar aan!)

Voortplantingsbeleid 1 jaar 3 maanden geleden #7

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 784
(Het vers wordt gewaardeerd, getuige de bedankjes en de plaatsing op de voorpagina - proficiat trouwens, dus trek je niet te veel van dit commentaar aan!)

het vers is een commentaar, ook door mij wel begrepen. Je kunt vallen over 'Turkenlucht' , maar de bedoeling is duidelijk.
Bedankt door: hanna pest

Voortplantingsbeleid 1 jaar 3 maanden geleden #8

• hanna pest
  • Forumgod
Nee, Hendrikje, Ditmar en Hanny hebben geen gelijk. En ja, lucht kan geuren, zowel onwelriekend als welriekend.
Dan citaat 1: 'Regel 3,4 veronderstelt dat er zoiets bestaat als een Turkenlucht. Je laat het zgn. Erdogan zeggen, maar met de bedoeling dat het ons hier angst aan zou jagen.'
Die pijnlijke beschuldiging kun je op geen enkele manier waarmaken uit mijn tekst. Immers: 'lucht' betekent 'geur' of 'reuk'. Zie Van Dale. Beide betekenissen kunnen negatief of positief zijn. Maar ik mag toch aannemen dat, als Erdogan het over Turkenlucht heeft, hij dit positief bedoelt. Het zou onlogisch zijn als dat niet zo is. Als ik dit olleke in r 3,4 negatief had willen laten klinken had ik wel gekozen voor het woord 'meurt'.
Citaat 2: 'r.7,8: waar is het vrezen op gebaseerd? Ik vind het wel erg ver gezocht.' Het lijkt me redelijk duidelijk, Hendrikje. In light verse worden zaken vaak van een onverwachte kant belicht. Kun jij je voorstellen wat het betekent voor vrouwen om op commando van de grote leider te moeten baren, ook als ze dat niet willen? En die straf? Erdogan heeft al zoveel idiote dingen geroepen dat de geopperde sanctie voor vrouwen die ongehoorzaam zijn aan hun president, niet vergezocht is, en bovendien, in de context van light verse is die sanctie ook nog eens geestig. En in elk geval integer.
Eigenlijk vind ik juist de poging om mijn ollekebolleke in een verdachte hoek te zetten, erg ver gezocht. Je zegt dan wel dat ik me niet al te veel moet aantrekken van je commentaar, maar geen dichter is graag op een gezochte en suggestieve manier via zijn werk weggezet als iemand die niet zou deugen en lezers angst zou aanjagen. Daarom trek ik me dit commentaar wel aan.

Groet
Hanna

Voortplantingsbeleid 1 jaar 3 maanden geleden #9

Heeft Erdogan zelf "Turkenlucht" in de mond genomen? Dat wist ik niet. Dan valt die opmerking weg.

Ik blijf twijfelen over het gebruik van "geuren". Geuren = "een bepaalde lucht verspreiden", bijv. een roos geurt, of een rot ei geurt.

Wat betreft "geen dichter is graag op een gezochte en suggestieve manier via zijn werk weggezet als iemand die niet zou deugen en lezers angst zou aanjagen":

Nee natuurlijk niet. Het is/was niet mijn bedoeling jou persoonlijk aan te vallen, Hanna! Dus als mijn commentaar zo bij jou overkomt, dan neem ik het terug. Ik wilde me puur op het vers richten: ik vind het gewoon een onaangenaam OB en niet grappig. Persoonlijke mening over 8 regels, meer niet. Misschien begrijp of interpreteer ik het niet goed, altijd mogelijk. Je uitleg maakt het mij niet duidelijker, helaas. Maar je hebt vaak genoeg versjes geschreven die ik wel kon waarderen, Hanna, dus laten we het er verder niet over hebben.

(Toegevoegd op 22 maart: een zoekopdracht bij google heeft 1 vondst van het woord "Turkenlucht" opgeleverd, nl. die uit bovenstaand gedicht. De term verschijnt in dit gedicht dus niet als een soort citaat van Erdogan. Ik maak bezwaar tegen deze term. Ditmar komt in zijn commentaar op het gedicht Islamistan terug op het gebruik van dit woord. Hij schrijft daar: " "Turkenlucht" impliceert daarentegen dat een specifiek volk een specifieke lucht afscheidt die te differentiëren valt van het overige (waarschijnlijk Arische) volk. Dat is racisme." Ik zie dat net zo.)
Laatst bewerkt: 1 jaar 2 maanden geleden door Hendrikje de Koning. Reden: Toevoeging over de term "Turkenlucht"

Voortplantingsbeleid 1 jaar 2 maanden geleden #10

• hanna pest
  • Forumgod
Goed, Hendrikje. We hoeven het niet altijd en eeuwig over alles met elkaar eens te zijn.

Groet
Hanna
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Voortplantingsbeleid 1 jaar 2 maanden geleden #11

• Jacob van Schaijk
  • Jacob van Schaijk's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 410
Opmerking vanaf de zijlijn:

Dit OB brengt "Lebensborn" in herinnering.
Tijd voor maken pagina: 0.370 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Troonrede

Leden van de Staten Generaal!
Het is hier kut en het wordt nooit meer beter
De koopkrachtcijfers stijgen voor geen meter
En niemand investeert in grootmetaal

De poolkap smelt, de aarde wordt maar heter