Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Met Forum, Vorm én Vent

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Vroom

Vroom 9 maanden 3 weken geleden #1

• hanna pest
  • hanna pest's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 371
Vroom

Kerkleer en dierenleed!
Klacht van de Moedermaagd:
God kwam als duif
Heeft me stiekem verkracht

Toch wordt dit eerloos en
Vogelvernederend
Misdrijf al eeuwen
Vol vreugde herdacht!

Groet
Hanna
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vroom 9 maanden 3 weken geleden #2

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 814
Om meerdere redenen uitstekend.

Vroom 9 maanden 3 weken geleden #3

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 302
Helemaal mee eens, Bas. De hele zaak vanuit een ander perspectief benaderd, dat was een goed en goed uitgewerkt idee, Hanna.

Groetjes,
Frits

Vroom 9 maanden 3 weken geleden #4

• Ben Hoogland
  • Ben Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 861
Vroom vroom!

Vogelvernederend?
Heil aan het duivenras!
Wij zijn uw boodschappers
Veilig en vlot

Hier was de opdracht: vloog de geest voor een
Annunciatio Immaculatabeurt
Bij Door maagd Maria
Geregeld door In opdracht van god
Verba volant, scripta manent.
Laatst bewerkt: 9 maanden 3 weken geleden door Ben Hoogland.

Vroom 9 maanden 3 weken geleden #5

• hanna pest
  • Forumgod
Ben, klopt het theologisch wel wat je schrijft, of lees ik niet goed? De aankondiging dat Maria zwanger was geschiedde door de Engel Gabriel. De duif was de gedaante waaronder de Heilige Geest zich eerder over Maria had 'ontfermd'. De duif was geen boodschapper maar dader tegen wil en dank.

Groet
Hanna
Laatst bewerkt: 9 maanden 3 weken geleden door hanna pest. Reden: iets vergeten

Vroom 9 maanden 3 weken geleden #6

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Dag Hanna,

Om meerdere redenen klopt jouw vers niet. voornamelijk niet omdat de heilige geest niet in de vorm van een duif is neergedaald. De duif was noch dader, noch boodschapper.

Ook kan de maagd niet klagen dat zij stiekum verkracht is, als ze dit niet heeft gemerkt. Dit was haar voorzegd tijdens de annunciatie.

In het NT komt de duif alleen voor bij (concordantie statenvertaling):

Marcus 1:10
En terstond, als Hij uit het water opklom, zag Hij de hemelen opengaan, en den Geest, gelijk een duif, op Hem nederdalen.

Lukas 3:22
En dat de Heilige Geest op Hem nederdaalde, in lichamelijke gedaante, gelijk een duif; en dat er een stem geschiedde uit den hemel, zeggende: Gij zijt Mijn geliefde Zoon, in U heb Ik Mijn welbehagen!

Johannes 1:32
En Johannes getuigde, zeggende: Ik heb den Geest zien nederdalen uit den hemel, gelijk een duif, en bleef op Hem.

Mijn versie is ook een slag in de lucht, daar heb je gelijk in.
De annunciatie is inderdaad door de engel Gabriel gedaan, daar heb je gelijk in.

Ik vervang annunciatio door immaculatabeurt. dan klopt het al wat beter.

Groet,
Ben

Vroom 9 maanden 3 weken geleden #7

• hanna pest
  • Forumgod
Ha Ben, of een verwijzing naar de immaculatie hier terecht is, betwijfel ik. Immers niet Maria is onbevlekt ontvangen, maar haar moeder Anna. Voorzover ik geleerd heb. Wat is light verse toch een ingewikkelde tak van sport.

Groet
Hanna

Vroom 9 maanden 3 weken geleden #8

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Hmmm, Hanna,

Niet Anna is ontvangen maar Maria.

Maria is met een onbevlekte ziel (dus vrij van erfzonde) ontvangen in de schoot van haar moeder Anna. (8 december)
In de litanie van Loreto wordt de maagd Maria aangeroepen als Mater Immaculata of intemerata (onbevlekt).

Allerreinste Moeder, bid voor ons.
Moeder van barmhartigheid, bid voor ons.
Zeer kuise Moeder, bid voor ons.
Maagdelijke Moeder, bid voor ons.
Onbevlekte Moeder, bid voor ons.

(Is die katholieke opvoeding nog ergens goed voor? Ik hoop het...)

Groet, Ben
Laatst bewerkt: 9 maanden 3 weken geleden door Ben Hoogland.

Vroom 9 maanden 3 weken geleden #9

Ook nog even mijn duit in het zakje: Allereerst, knap geschreven, dat moet gezegd.

Het vers is natuurlijk maar gekheid. Maar ik denk dat op basis van wat er in de bijbel staat, Ben een punt heeft voor wat betreft de rol van de duif.

In het versje wordt in de eerste strofe Maria als slachtoffer opgevoerd: Ze is verkracht. Maar dan beklaagd ze zich in de tweede strofe over het onrecht dat de soort van haar verkrachter wordt aangedaan. Alsof zij,nadat ze verkracht is, nog compassie kan hebben met het instrument van haar verkrachting. Hmm. Ik vind het vers dus niet helemaal eenduidig.
Laatst bewerkt: 9 maanden 3 weken geleden door Hendrikje de Koning.

Vroom 9 maanden 3 weken geleden #10

• hanna pest
  • Forumgod
@ Hendrikje. In het gedicht beklaagt Maria zich erover dat de H. Geest een duif gebruikt om haar te misbruiken en dat de gelovigen dat elk jaar weer vieren. Ze is dus niet boos op de duif, maar ziet hem als slachtoffer, net als zijzelf.

@ Ben. Onbevlekt slaat inderdaad op Maria die als enige mens zonder erfzonde is geboren, onbevlekt. Maar zo'n perfect iemand moest dus ook in een onbevlekte schoot ontvangen worden en van daaruit worden geboren. Onbevlekt verwijst dus ook naar Maria's moeder, de Heilige Anna. Zo heb ik het als kind geleerd. Ik steek mijn hand niet in het vuur voor deze zware theologische materie.

Groet
Hanna

Vroom 9 maanden 3 weken geleden #11

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Hanna,

www.kro.nl/katholiek/abc/onbevlekte-ontvangenis

Nergens heb ik bronnen gevonden die aantonen dat de moeder van Maria zelf ook onbevlekt is. Wel was zíj een gelovige en kuise maagd en al op zeer hoge leeftijd toen zij door goddelijk ingrijpen Maria ontving in haar schoot.

Groet en fijne feestdagen toegewenst,
Ben

Vroom 9 maanden 3 weken geleden #12

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Ik ben niet katholiek opgevoed, maar protestant. Al die flauwe kul over Maria die maagdelijk zwanger werd, werd bij ‘ons’ niet onderwezen. Protestanten doen niet aan Mariaverheerlijking. Maria en Jozef waren in ondertrouw, en in de cultuur van die tijd kan Maria niet anders dan maagd zijn. Want God zal zich toch niet verlagen tot seks met een niet-maagdelijke vrouw? Interessant ( nou ja) is de vraag of M. en J. na de conceptie getrouwd zijn, of dat M. als ongehuwde moeder uit Bethlehem terugkeerde. En Jozef, ach arme ziel. Hij speelde in het hele verhaal geen enkele rol.
Terzijde; ik las in het AD over een moslim die de rol van Jozef in de levende kerststal ambieerde, maar uitgesloten werd omdat Jozef niet door een moslim gespeeld kan worden. Een AD-lezer reageerde met de mededeling dat Jozef ook geen christen was. Ik kan genieten van zo’n opmerking.

Fijne dagen.

Vroom 9 maanden 3 weken geleden #13

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 302
Interessant discussie. Ik ben ook katholiek opgevoed met alle verhalen die daarbij horen. De uitleg dat Sint Anna's schoot onbevlekt was om Maria, de latere Moeder Gods, zuiver van zonde te mogen ontvangen en baren, ken ik ook. Net als Ben kan ik het in verhaal nergens schriftelijk achterhalen. Of het een eigen verzinsel is van sommige christelijke opvoeders?
Bas heeft geleerd dat Maria niet anders dan maagd kan zijn geweest. Ik heb weer geleerd dat men in die tijd pas trouwde als de vrouw bewezen vruchtbaar was. Zij en Josef kregen nog meerdere kinderen en dat schijnt historisch vast te staan. Over het uitsluiten van moslims bij Christelijke activiteiten bestaan er kennelijk regionale verschillen. In Limburg worden in Tegelen om de vier jaar de passiespelen gehouden, een grootschalig internationaal openluchtspektakel. De belangrijkste rol, die van Jezus, werd bij de laatste jaargang gespeeld door een moslim.

Groetjes.
Frits

Vroom 9 maanden 3 weken geleden #14

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Frits, van die moslim in de kerststal las ik in een krantenbericht. Van Maria weet ik niets, omdat zij, nogmaals, in de protestante kerk niet geëerd wordt. Mijn kennis van haar is verondersteld. Overigens ben ik al jong afgehaakt, en mijn moeder die trouw naar de Pinkstergemeente ( kerk) ging, heeft me daarin vrijgelaten. Geloof moet je geschonken worden, was haar mening. Wat ik van de bijbel weet is slechts wat ik op lagere school leerde. In feite weet ik niet veel, maar van wat ik wél weet acht ik grootdeels onwaarschijnlijk. Als de getuigen van Jehova aan de deur staan, is mijn verweer ' wat ik niét weet van God weet u ook niet'.
Gr, Bas

Vroom 9 maanden 3 weken geleden #15

• Ben Hoogland
  • Forumgod
Mooi Bas, daar kan ik het hele kerstweekend weer over nadenken.

Een van mijn motto's:

...en de dichter schiep god
naar zijn beeld en zijn gelijkenis...

Groet, Ben
Bedankt door: Bas Boekelo
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief