Hanna, je hebt alle recht voor wat betreft het geven/niet geven van een beetje context. Zie verder de laatste alinea.
Wat betreft je claim
Niet-tv-kijkers in Nederland zijn vrij zeldzaam en behoren vooral tot de groep van strenge gelovigen. Aan hen was dit olleke toch al niet besteed.
Daarmee scheer je wel een heleboel mensen over een kam.
Laatst zag ik op het nieuws (TV, ha!) dat veel jonge mensen tegenwoordig de voorkeur geven aan internet (streaming, youtube) boven TV. Ikzelf ben veel in het buitenland en zie Nederlandse tv-uitzendingen alleen maar af en toe via uitzending gemist o.i.d. voor het journaal of dwdd. Ik ben erg streng gelovig, dat dan weer wel (maar dan in het recht om zelf m'n vrije tijd in te vullen onafhankelijk van de timing van een omroepvereniging).
Inge heeft ook een punt: er zijn zoveel mogelijkheden om uit te kiezen, de kans dat mensen naar steevast naar hetzelfde kijken is niet zo groot, lijkt mij. Maar dat hoor je de presentatoren natuurlijk niet zeggen. Die nodigen elkaar uit in hun talkshows en projecteren daarmee het idee dat iedereen trouwe kijker is van programma's.
Wat betreft uitleg of achtergrond bij gedichten: graag! Als uitleg of achtergrondinformatie voor mij persoonlijk niet nodig was geweest, denk ik heus niet dat de schrijver mij een oen vindt. Ik waardeer het alleen maar. Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat alle lezers alle gedichten gewoon maar moeten begrijpen. En als dat niet het geval is, dat dat dan betekent dat
of het gedicht is mislukt,
of de lezer zich beter had moeten informeren. Zo elitair zijn we toch niet ingesteld, wel? Maar de beslissing blijft uiteraard aan de schrijver.