Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Climate change

Climate change 5 maanden 2 weken geleden #1

• hanna pest
  • hanna pest's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 382
Godsgeschenk

Super zo’n climate change!
Altijd dit zomerweer
Thuis met vakantie
Klimaat roept: Olé

Niemand per blik naar zijn het
Zonnigeoordendroom Middellandszeegebied
Dat reduceert pas
Een boel CO2!

Groet
Hanna
Laatst bewerkt: 5 maanden 2 weken geleden door hanna pest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Climate change 5 maanden 2 weken geleden #2

Het idee is leuk en ook de keuze voor een ob vind ik geslaagd.

Dingen die mij opvallen:
r.4: Klimaat roept: ole. Daar krijg ik helemaal geen beeld bij, als ik dat lees.
r.6: 6lgw vind ik niet overtuigend. De spelling is: Middellandse Zeegebied of Middellandse Zee-gebied
r.7,8: een boel reduceren, hm, dat klinkt raar in mijn oren. Daarmee verlaag je pas echt CO2, ofzo.

Climate change 5 maanden 2 weken geleden #3

• hanna pest
  • Forumgod
Hendrikje,
Eigenlijk komen we in eenzelfde soort discussie terecht als in mijn vorige bijdrage. Moet ik nou heus gaan uitleggen dat het klimaat gepersonifieerd is en dat het blij is met de mooie zomer hier waardoor er minder mensen naar het zuiden trekken wat minder co2 uitstoot tot gevolg heeft. Een vreugdekreet van het klimaat bij die gunstige ontwikkeling is wel op zijn plaats. Dat iemand daar geen beeld bij heeft? Ik kan achter mijn pc toch niet gaan nadenken of iedereen wel een beeld heeft bij een bepaalde formulering. M.a.w. hoe reeel is zo'n opmerking? Die vraag geldt ook voor r. 7-8. Ik maak mijn punt met mijn woordkeus, jij zou een andere keuze nemen, en andere dichters op het forum zouden waarschijnlijk weer anders formuleren. Lijkt me juist de bedoeling. Ik zie dus niet in wat ik fout maak en ook niet waarom ik de formulering van iemand anders zou moeten overnemen als ik die niet beter vind.

Het woord in regel 6: wat je schrijft klopt, maar ik weet niet of mijn woord daarmee niet klopt. Misschien kan iemand die er voor heeft doorgeleerd daar wat meer over zeggen.

Groet
Hanna
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Climate change 5 maanden 2 weken geleden #4

Hanna, ik heb dit versje alsook het vorige met belangstelling gelezen. Ik heb zelfs het artikel waarnaar je verwees helemaal gelezen. Daarna heb ik een vraag gesteld (vorige versje) of je lagen weten wat me opviel. Beide reacties bedoeld als opbouwende feedback. Beide keren heb ik door je reactie het gevoel gekregen dat je mijn terugkoppeling niet waardeert. Dat verbaast me.

De reden dat me dat verbaast, is dat ik me herinner dat je een tijdje terug na het publiceren van een versje na twee dagen vroeg waarom er toch niemand reageerde. Dat vond ik toen sneu en heb dat toen opgevat als teken dat je feedback waardeert. Niet dus. Of alleen van mensen die ervoor "doorgestudeerd" hebben.

Ik zou het op prijs stellen als je er in het vervolg bijzet wat voor soort feedback je verwacht en van wie. Dat zou mij veel moeite besparen. Dank je.
Laatst bewerkt: 5 maanden 2 weken geleden door Hendrikje de Koning.

Climate change 5 maanden 2 weken geleden #5

• hanna pest
  • Forumgod
Beide keren heb ik door je reactie het gevoel gekregen dat je mijn terugkoppeling niet waardeert. Dat verbaast me.
Hendrikje, ik kan je gevoel eerlijk niet plaatsen. Ik vind het fijn als mensen oprecht reageren (en dat doe je), maar ik kan niet instemmen met alles wat er gezegd wordt. Dat doe jij toch ook niet?

Ik zou het op prijs stellen als je er in het vervolg bijzet wat voor soort feedback je verwacht en van wie. Dat zou mij veel moeite besparen. Dank je.
Kennelijk raak ik onbedoeld een snaar, Hendrikje, die bij jou gedachten oproept waar ik verbaasd van sta. Over het ob-woord geef jij commentaar dat klopt. Dat had ik ook opgezocht. Mijn 'variant' kwam ik niet tegen, terwijl ik hem gevoelsmatig (nog) niet fout vind. Ik kan alleen niet beredeneren waarom ik dat denk. Als er nou een deskundige zou zijn, een leraar Nederlands bv. of iemand anders die daar vanuit zijn vak iets meer over kan zeggen, zou ik dat fijn vinden. Als je het woord 'doorgestudeerd' opvat als iets waarmee ik jou van commentaar op mijn werk zou willen uitsluiten heb je het echt helemaal mis. Dat soort ironie mag je in mijn verzen lezen, niet in een collegiale uitwisseling van gedachten. Ik hoop dat hiermee een hoop kou uit de lucht is gehaald.

Groet
Hanna

Climate change 5 maanden 2 weken geleden #6

Dank je, Hanna. Helder, akkoord. Zand erover. :)
Bedankt door: hanna pest

Climate change 5 maanden 2 weken geleden #7

• Jacob van Schaijk
  • Jacob van Schaijk's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 465
Compliment: wat een fraaie discussie is dit. Er is wel minder te lezen geweest op het forum.
Bedankt door: hanna pest

Climate change 5 maanden 2 weken geleden #8

• Hanny van Alphen
  • Hanny van Alphen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 495
Ik heb zeker geen studie afgerond op olleke bollekegebied. Sterker nog, ik begin pas.

Maar misschien valt te denken aan "mediterraangebied" i.p.v. Middellandszeegebied waar ik de e mis die er eigenlijk wel in hoort.

groet,
Hanny

Climate change 5 maanden 2 weken geleden #9

• hanna pest
  • Forumgod
Dank je, Jacob. It takes two to tango en Hendrikje verstaat de kunst.

Groet
Hanna
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Climate change 5 maanden 2 weken geleden #10

• hanna pest
  • Forumgod
Er is een ander woord in regel 6 gekomen. Kan even goed iemand aangeven of het oorspronkelijke woord nu wel of niet kan en vooral waarom.

Groet
Hanna

Climate change 5 maanden 2 weken geleden #11

• Jaap van den Born
  • Jaap van den Born's Profielfoto
  • Poortwachter
  • Ontvangen bedankjes 110
Simpel,er bestaat geen Middellands Zee, wel een Middellandse Zee

Climate change 5 maanden 2 weken geleden #12

• B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 881
Jaap, kijk op de voorpagina svp even naar regel 5, er staat een woordje teveel.

Hanna, het nieuwe 6lg woord is een goede verbetering. Omdat dit woord een meer algemene betekenis heeft, blijf ik gefocust op het probleem: reizen per auto. De Middellandse Zee was een beetje een afleider.

Alles groeit, met een beetje extra zorg en aandacht.
Zonnige groet, Ben
Verba volant, scripta manent.

Climate change 5 maanden 2 weken geleden #13

• B.J. Hoogland
  • Forumgod
By the way: het is een idee fixe dat reizen oer auto de grote boosdoener is van de CO2 uitstoot.

Een rekenvoorbeeld:
Een zonvakantie van twee weken naar Bali geeft voor vier personen een uitstoot van ruim 16.000 kg CO2. Kiest het viertal voor twee weken zonvakantie op de Canarische eilanden dan stoten ze 4.600 kg CO2 uit. Nog minder klimaatimpact veroorzaakt dit viertal met een kampeervakantie met de auto in Frankrijk, namelijk 750 kg CO2.

Climate change 5 maanden 2 weken geleden #14

Ja, eens met Ben dat het nieuwe 6lgw een verbetering is.

Hoe eigenaardig is het dat ik bij "blik" in de context van het versje alleen aan reizen per vliegtuig had gedacht. Reizen per auto was helemaal niet bij me opgekomen.

Climate change 5 maanden 2 weken geleden #15

• hanna pest
  • Forumgod
Iedereen bedankt voor zijn bijdrage waardoor ik uiteindelijk tot een beter en origineler woord ben gekomen.

Het woord teveel op de voorpagina heb ik weggehaald.

Je rekenvoorbeeld klopt, Ben. Ook de zeescheepvaart neemt een groot deel van die uitstoot voor haar rekening, heb ik ergens gelezen. Maar bij elk procent minder CO2 -uitstoot mag het klimaat al 'Ole' roepen van mij. Trouwens de interpretatie van Hendrikje komt hier wel erg van pas.

Groet
Hanna

PS over 'Middellandszeegebied' denk ik nog verder na.

Climate change 5 maanden 1 week geleden #16

• B.J. Hoogland
  • Forumgod
Haha blik, ja dat roept bij mij meteen het beeld van een auto op. Vliegtuigen zijn van aluminium gemaakt.

Climate change 5 maanden 1 week geleden #17

• hanna pest
  • Forumgod
Er zijn ook aluminium blikken, Ben

Groet
Hanna
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Greep uit mijn platenkast

‘Wat zeg je nu toch weer
Vind je het welletjes
Heb je genoeg
Van die knarsende bard?

Wacht maar, ik draai wel dat
Vocalofoonnummer
Rücksichtslos stoppen
Gaat mij aan het hart’

De op 13 juni overleden Heinz Polzer (Drs. P) zou vandaag 96 jaar geworden zijn.

Koop koop koop