Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Geschiedenis

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #1

• hanna pest
  • hanna pest's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 379
Geschiedenis

Kleurrijke zonderling!
Hendrik de Achtste dus
Zocht in genotzucht
En oorlog zijn heul

Ook had hij talloze
Lopendebandliefdes
Voorts was hij zeer
Populair bij de beul

Groet
Hanna
Laatst bewerkt: 3 maanden 4 dagen geleden door hanna pest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #2

• Christiaan Abbing
  • Christiaan Abbing's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 111
'Je heul zoeken' lijkt me geen goed Nederlands. Hij zocht z'n heil in genotzucht en heulde met de beul. Dat dan weer wel.
En Hendrik VIII moet je, als ik het metrum goed interpreteer uitspreken als 'Vee-ie-ie-ie'?
Laatst bewerkt: 3 maanden 4 dagen geleden door Christiaan Abbing.

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #3

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Forumgod
  • Dichters moeten verbeelding hebben
  • Ontvangen bedankjes 1147
Hij vond zijn heul in de drank, staat gewoon in de Van Dale, Christiaan.
Hanna, waarom vervang je Hendrik VIII niet gewoon door de Achtste?
Strikt genomen staat er Hendrik A(a?)cht.
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #4

• hanna pest
  • Forumgod
Mijn woordenboek geeft 'steun toevlucht'. Dus dat past. Hendrik VIII spreek je uit als Hendrik de achtste. Toch?

Groet
Hanna
Bedankt door: Christiaan Abbing

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #5

• Inge Boulonois
  • Forumgod
Niet per se. Willem Een komt ook voor. Willem Twee sprong in zee, Drie brak zijn knie enz. Toch?
Gaaf ob-woord trouwens, Hanna. Nieuw ook, al staat in Ollekebollekes, Nieuwe Verzameling van De Wijs, Polzer & Nieuwint al wel het woord: lopendebandsysteem, het blijft mooi!
www.ingeboulonois.nl

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #6

• hanna pest
  • Forumgod
Dank je, Inge. Hendrik VIII. Zo staat Hendrik de achtste toch in geschiedenisboeken? Of heb ik het nou helemaal mis?

Groet
Hanna

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #7

• Inge Boulonois
  • Forumgod
Ha Hanna,
Vreemd geval eigenlijk, er staat Hendrik VIII (dus 8 ) wat niet past in het metrum, maar je spreekt het uit als Hendrik de Achtste, wat metrisch wel past.
Gedichten zijn in eerste instantie geschreven.
Om die reden vind ik 'de Achtste' dus juister.
Ook Drs. P vermijdt de Romeinse letters in de geschiedenisafdeling van Zeslettergrepigheid .
Zo heeft hij het over Floris de Zevende en niet over Floris VII.
Groetjes,
Inge
www.ingeboulonois.nl

Laatst bewerkt: 3 maanden 4 dagen geleden door Inge Boulonois.

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #8

• Louise Dorren
  • Louise Dorren's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 185
Ik las hier Hendrik de Achtste. Lijkt mij prima.
Hendrik de Achtste is ook prima.

Gr,
Louise

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #9

Hanna een paar vraagjes/kanttekeningen:

- Geschiedenis: Voor zover ik begrepen heb, hoeft er geen titel bij een ob. De site vraagt om een onderwerpaanduiding, maar in strikte zin is dat bij een ob niet de titel. Is de aanduiding niet ook een beetje te veel omvattend voor dit vers?
- r. 1: Waarom een uitroepteken? Hij wordt toch niet aangeroepen?
- r. 2: Waarom dus? Er zijn in de loop van de geschiedenis heel wat koningen geweest in Engeland die allemaal oorlog gevoerd hebben en veelal diverse vrouwen hadden, al dan niet na elkaar.
- r.5: Waarom ook? Genotzucht is toch al aangegeven in r.3?
- r.6: Geen kritiek, maar aanvulling/achtergrond: In vergelijking met lopendebandsysteem loopt lopendebandliefdes naar mijn gevoel iets minder in de pas van de dubbele dactylus vanwege een zekere nevenklemtoon op lettergreep 5: lief. Terwijl bij lopendebandsysteem een nevenklemtoon volgt na het onbenadrukte sys. Een tijdje geleden is er op het forum nog een discussie geweest over het 6lgw waarbij speciaal werd gekeken naar 6lgw die samengesteld waren uit twee woorden: de eerste van 4lg en de tweede van 2lg. Conclusie was toen, als ik me goed herinner (Niels?) dat woorden met een nevenklemtoon op vijf (zoals bij ....liefdes) zich minder goed lenen voor 6lgw in vergelijking met woorden met nevenklemtoon op zes (zoals bij ....systeem).
- r.8: Waarom een uitroepteken?
Laatst bewerkt: 3 maanden 4 dagen geleden door Hendrikje de Koning.

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #10

• hanna pest
  • Forumgod
@ Inge. Bedankt voor je research. Je brengt mooie argumenten op tafel. Ik moet er nog even aan wennen: Hendrik de achtste. Met of zonder hoofdletter trouwens?

@ Hendrikje. Al mijn ob's en ook de meeste ob's van de mensen die hier publiceren hebben een titel? Vanwaar ineens deze vraag? Die kan ik niet plaatsen. En Hendrik VIII is toch geschiedenis?
Uitroeptekens achter r. 1 en 8. Volgens mij is dat een regel, of minstens een vast gebruik. Een tijd geleden heeft Jaap dat zelf expliciet vermeld.
Dus. Waarom niet? In het ob zie je het woord in r 1 of 2 vaak als onbeklemtoonde lettergreep die de dactylus vol maakt.
Ook is het vervolg van een opsomming. Genotzucht is wat anders dan lopendebandliefde. Dat zou ik geilheid willen noemen.
Lopendebandliefdes is een minder geschikt ob-woord. Wil je de helft of zo van alle gepubliceerde ob's ter discussie stellen?

Groet
Hanna

PS: om je niet de indruk te geven, Hendrikje, dat ik je opmerkingen niet serieus zou nemen, heb ik meteen maar, na plaatsing van het bovenstaande, 'dus' in r 2 vervangen door nu, ook omdat ik daar toch al bezig was met het invoeren van Inges suggestie.

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #11

• Jaap van den Born
  • Jaap van den Born's Profielfoto
  • Poortwachter
  • Ontvangen bedankjes 107
Regel 1 moet een vraag, uitroep, verzuchting. klacht, motto o.i.d. zijn.
"Koning van Engeland' is niets van dit alles en door een uitroepteken te plaatsen maak je er een uitroep van, dus dan klopt het wel, maar het is een beetje een trucje, wel vaker toegepast. Maar met een beetje nadenken valt er vast wel iets toepasselijkers te bedenken: Neem hier geen voorbeeld aan!
Afijn zoiets.
Het uitroepteken achter regel 8 is nergens verplicht.

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #12

• hanna pest
  • Forumgod
Het uitroepteken achter regel 8 is nergens verplicht.

Ook niet verboden, Jaap?

Groet
Hanna

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #13

• Inge Boulonois
  • Forumgod
Ha Hanna,
Ik denk dat het de Achtste moet zijn, met hoofdletter, net als Drs. P dat deed, omdat het onderdeel wordt van de naam, i.t.t. bijvoorbeeld het achtste kind, maar ik ben geen Neerlandica. Mocht je het zeker willen weten: op www.taaltelefoon.be/ kun je vragen over de Nederlandse taal stellen.

Dag Hendrikje,
Volgens de Van Dale is het lopendeband. Voor mij is het ob-woord daarom goed.
Je schreef : Er zijn in de loop van de geschiedenis heel wat koningen geweest in Engeland die allemaal oorlog gevoerd hebben en veelal diverse vrouwen hadden, al dan niet na elkaar. Maar geen koning maakte het zo bont als deze Hendrik, koning Blauwbaard was zijn bijnaam. Hij heeft zelfs twee van zijn zes vrouwen laten vermoorden.
www.ingeboulonois.nl

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #14

Inge, Hanna: Ik had ook niet gezegd dat ik het 6lgw fout vond. Ik merkte enkel op dat het voor mij althans niet de schoonheidsprijs wint vanwege de klemtoonopvolging van BAND (hoofdklemtoon) en Lief (tweede nevenklemtoon). Trouwens, ik vind heel vaak dat het 6lgw niet optimaal is. Ook soms als ze al door de strenge selectie van de roerganger heen zijn gekomen. Neem nu het woord dat onlangs op de voorpagina stond: schaamharenharsende. Voor mij is het niet echt duidelijk dat de hoofdklemtoon op 4 ligt. Dat maakt het niet fout, maar ik vind dat het 6lgw optimaler zou kunnen. Dus: kwaliteit voor kwantiteit.

Titel: Ik was in de veronderstelling dat ob's normaal gesproken geen titel hebben. Ik kan daar nu geen bevestiging van vinden. Dus dat heb ik dan fout. Excuus!

Wat betreft de keuze van de titel "Geschiedenis": het vers gaat over geschiedenis, maar het is niet een een op een relatie. Voor mijn gevoel is het een veel te vage, algemene indicatie.

Wat betreft de uitroeptekens in r.1 en 8: Jaap geeft je een prachtige eerste zin cadeau. De zin die je nu hebt voldoet m.i. niet aan de eis "vraag, uitroep, verzuchting. klacht, motto". Ik zie niet waarom de clou van het versje, nl. dat H8 populair is bij de beul, een uitroepteken verdient. Dat zou zo zijn als de lezer iemand anders verwacht bij wie H8 populair zou zijn, en dan wijst jouw vers erop dat het dus echt de beul is. Maar dat is hier niet het geval.

Wat betreft r.2 dus: ik vind "nu" beter. Dat lijkt een beetje op "welnu", zo van: nu begint m'n verhaal. r.2 is tenslotte de regel die het onderwerp aangeeft.

Wat betreft "ook": genotzucht betekent "begeerte naar genot", daar valt seks ook onder m.i. In mijn ogen is de keuze voor "ook" niet optimaal.

Ten slotte: een ob is een puntdicht, d.w.z. de ob-tekst is humoristisch en heeft een pointe. Dat is deze ob in mijn beleving niet. Alle aangevoerde feiten zijn gevoeglijk bekend. Maar dat is mijn insteek. Het is jouw ollekebolleke, Hanna. Alles enkel ter overweging, en als je het er niet mee eens bent, even goede vrienden :-)

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #15

• Jaap van den Born
  • Poortwachter
Nee hoor, niet verboden, dat uitroepteken aan het slot. Het is een uiterst soepele vorm. :P .
'Hendrik de Achtste dus' is een mooie, omdat het aansluit bij het oer-Bolleke dat nog als eis had dat de tweede regel een eigennaam moest bevatten, later versoepeld tot 'min of meer het onderwerp'.De echte diehards onder de ob-makers proberen natuurlijk om toch een eigennaam te gebruiken.
De discussie over de min of meer gelijkwaardige klemtoon op 1 en 4 is al vaker gevoerd en er werd toen al gezegd dat je het volmaakte ollekebolleke hebt en deze.
Het streven is natuurlijk naar het volmaakte, zo zijn wij hier, en de hoofdklemtoon op de eerste lettergreep wordt onverbiddelijk afgewezen, maar ook Drs. P was over die bijna of helemaal gelijkwaardige vierde soepeler dan sommigen hier.
En die blijft de norm.
.

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #16

• Jaap van den Born
  • Poortwachter
Overigens vind ik ook dat dat uitroepteken aan het slot overbodig is, zonder dat ding is de pointe veel subtieler.

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #17

• Jaap van den Born
  • Poortwachter
Ik zie dat je de beginregel gewijzigd hebt. Maar nu is nu weer vreemd, dus dus weer goed

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #18

• hanna pest
  • Forumgod
Jaap, bedankt voor je duidelijke toelichting.

@ Hendrikje.
Ten slotte: een ob is een puntdicht, d.w.z. de ob-tekst is humoristisch en heeft een pointe. Dat is deze ob in mijn beleving niet.

Jammer dat je het understatement kennelijk niet ziet, maar wel oordeelt. En Jaap heeft gelijk dat het uitroepteken afbreuk doet aan deze clou waar ik erg trots op was en nog steeds ben.
Voorts: Ik probeer me aan de beregeling door Drs P van het ob te houden, In r. 6 klemtoon op lettergreep 4. Dat jij daar voor jezelf nog extra regeltjes bij bedenkt en je beroept op Niels is uiteraard je goede recht. Het is alleen wat pijnlijk als je andermans werk meet aan die priveregeltjes en dan zegt: 'Dus kwaliteit voor kwantiteit'. Vind je dat eerlijk? Nochtans bedankt voor het meedenken.

Groet
Hanna

Geschiedenis 3 maanden 4 dagen geleden #19

Graag gedaan.

Ik denk dat je gelijk hebt dat ik een extra regeltje heb gemaakt, voor mezelf, voor wat betreft het 6lgw, nl. dat de klemtoon op de 4e lg niet direct gevolgd wordt door een volgend woorddeel met klemtoon op de 1e lg, zodat er in het 6lg woord op de 5e lg een sub-heffing ontstaat. Toen ik voor het eerst over dat onderscheid las, vond ik het spijkers op laag water zoeken. Maar na het wat te hebben laten sudderen, kwam ik tot de conclusie dat het klopt. Een 6lgw is in mijn ogen sterker als er na de 4e lg geen heffinkje volgt. Dat maakt 6lgw die dat wel hebben maar verder keurig voldoen aan Drs.P's instructies niet fout. Dat heb ik ook nooit beweerd. Ze zijn in mijn ogen gewoon iets minder optimaal. Vergelijk opendeBATcultuur en opendeBATcursus. Beide voldoen, maar mijn voorkeur gaat uit naar het ritme van de eerste. Dat ik jouw ob tegen dat licht hield is niet eerlijk of oneerlijk, het is een spiegeling van jouw woord aan mijn persoonlijke voorkeur die geslepen is door uitwisseling met andere ob-liefhebbers hier op dit forum. That's all.

Met de opmerking kwaliteit voor kwantiteit bedoelde ik: Het maakt mij niet uit hoeveel mensen versjes publiceren met bepaalde kenmerken. Het aantal maakt niet of die kenmerken wel of niet kloppen met de "voorschriften". Tussen aanhalingstekens trouwens, want waar hebben we het eigenlijk over? Salondiscussies, toch?

Ik denk dat je ook gelijk hebt als je zegt dat ik het understatement niet waardeer. En dat is inderdaad een oordeel. Leve het verschil in smaak en leve de vrije uitwisseling op een forum zoals dit!

Ik ben blij te zien dat je vers veel bijval krijgt. 't Is altijd leuk als je aan een versje hebt gewerkt en je krijgt er positieve reacties op.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Olbollekebol 2

Een metrische horde!
Het is even wennen
Maar god wat een kansen
Biedt dit procedé

Vandaar mijn oprechte