Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nederland - V.S.

Nederland - V.S. 1 week 4 dagen geleden #1

Prachtig affiche toch!
Vaardige voetbalsters
Knokken om felbegeerd
Eremetaal

Vechtvoetbal brengt onze
Alles-of-nietsmeiden
Zege na zege maar
nét geen bokaal.
Laatst bewerkt: 1 week 2 dagen geleden door Hanny van Alphen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nederland - V.S. 1 week 4 dagen geleden #2

Hoi Hanny!

Leuk uitbundig ob. Ik stuit alleen op de klemtoon in het 6lgw. Voor mij ligt die op RAN van oRANjeshirtdraagsters, met een lichtere nadruk op shirt (4lg), maar zeker geen klemtoon op O (1lg). Sorry!

Nederland - V.S. 1 week 4 dagen geleden #3

Dag Hendrikje,

Dank je, maar de hoofdklemtoon valt volgens mij wel op de vierde lettergreep, op shirt dus!

Kijk maar eens naar groenetruidrager, daar valt de hoofdklemtoon op trui.

groet,
Hanny

Nederland - V.S. 1 week 4 dagen geleden #4

Daar heb je een punt. Bij groeneshirtdrager klinkt de klemtoon op shirt heel normaal. Wat vind je dan van de nevenklemtoon op o van oranje? Zou je oranjetruidrager zeggen of oranjetruidrager, met een driedelige opmaat? (Of is dit spijkers op laag water zoeken? Hoe dan ook, het voelt voor mij niet als een echt lekker 6lgw)

Nederland - V.S. 1 week 4 dagen geleden #5

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Dichters moeten verbeelding hebben
  • Ontvangen bedankjes 1438
Hannybal is back :-)
Met een energiek ollekebolleke!
Zoals Hendrikje al aangeeft: helaas is het ob-woord niet correct.
Niet alleen moet de hoofdklemtoon vallen op de de vierde lettergreep, de nevenklemtoon moet op de eerste vallen.
En het is oRANje.
Orangeadegroet,
Inge
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars

Nederland - V.S. 1 week 4 dagen geleden #6

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 473
Fijn dat je er weer bent, Hanny! En met een krachtige binnenkomer!

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Filosoviertjes
Bedankt door: Hanny van Alphen

Nederland - V.S. 1 week 3 dagen geleden #7

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 643
Goed punt van Inge: door alle discussies over de klemtoon op de vierde lettergreep is m.i. een ander aspect van regel 6 ondergesneeuwd, namelijk dat het een dubbele dactylus moet zijn.
Voor mijn gevoel wringt "Oranjeshirtdraagsters", waar de hoofdklemtoon ook moge liggen.

Nederland - V.S. 1 week 3 dagen geleden #8

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 490
Ik dorst het al niet naar voor te brengen, Niels. De opmerking over de dactylus geldt ook voor r, 2. Zie van Dale. En als reactie op ander commentaar dit:
Als we elkaar op het forum vooruit willen helpen -en daar is deze plek voor- heeft het geen pas om bij pertinent foute zaken toch een hossanatoon aan te slaan, alsof je met een klein kind te maken hebt. Daar schiet niemand wat mee op. Ik zou me als inzender van het bekritiseerde werk daar in elk geval eerder belachelijk door voelen dan geprezen.
Groetjes,
Frits

Nederland - V.S. 1 week 3 dagen geleden #9

Frits, een hossanatoon? Nooit van gehoord, ;)

Ik zie het niet zo zwart/wit als jij hoor. Je mag als kritische lezer toch ook best benoemen wat je leuk vindt aan een vers (in dit geval de uitbundige sfeer), ook al zitten er "zonden" tegen de regels in? Zeker als iemand een tijdje afwezig is geweest vind ik een warm "welkom-terug" prima op zijn plaats. My two cents ...
Bedankt door: Wim Meyles

Nederland - V.S. 1 week 3 dagen geleden #10

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 643
Ik heb het al eens eerder voorgesteld als OB-test: zing je tekst op de melodie van "Stukje Geschiedenis" van Drs. P. Als dat niet wringt, dan heb je een goed OB.
Frits, regel 2 wringt voor mijn gevoel niet in deze test.
Laatst bewerkt: 1 week 3 dagen geleden door Niels Blomberg.

Nederland - V.S. 1 week 3 dagen geleden #11

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Hossanatoon, Frits?
Hosannatoon zul je bedoelen ;)
www.wimmeyles.nl

Nederland - V.S. 1 week 3 dagen geleden #12

Oranjeshirtdraagsters vervangen.....
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Nederland - V.S. 1 week 3 dagen geleden #13

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 490
@ Hanny. Jammer dat onze oranjeleeuwinnen niet zo'n passende oplossing wisten te vinden.
@ Hendrikje en Wim. Toch een onbewuste associatie met vastelavond?
@ Niels. Veel mensen hebben de neiging een klemtoon van een gezongen tekst aan het gevraagde metrum aan te passen. Nederlandstalig werk staat er bol van. Dat doe je in feite ook en keurt het dan goed. De info in Van Dale lijkt mij dan ook een betrouwbaardere bron.
@Hendrikje. Iemand welkom heten na afwezigheid is perfect. Maar spreken van een 'krachtige binnenkomer' als er een hoofdzonde wordt begaan tegen de regels van OB, is onoprecht tegenover de dichter. Ik vind dat neerbuigend tegenover de persoon die zgn bewierookt wordt. Zo kreeg Hanna bij een van de commentaren op haar cyclus dit 'compliment': 'Je bent lekker creatief bezig, heel leuk!' Nota bene van iemand die 1 of 2 gedichtjes op het forum heeft geplaatst. Met die kleinerende opmerking had de oude Hanna wel raad geweten.

Groetjes,
Frits

Nederland - V.S. 1 week 3 dagen geleden #14

@Frits,
Ik heb geen idee hoe je erbij komt, maar mijn compliment aan Hanna voor haar ollekebollekereeks was oprecht en niet in het minst kleinerend bedoeld. Maar blijkbaar moet ik als nieuwkomer een pas op de plaats maken. Waarvan akte.
Groet,
Manuel

Nederland - V.S. 1 week 3 dagen geleden #15

Frits, sorry hoor, deze kritiek kan ik niet volgen. Niet iedereen is even bedreven in de kneepjes van de kunst, en we slaan allemaal wel eens de plank mis uit enthousiasme. Wie zonder zonden is ...

Nederland - V.S. 1 week 3 dagen geleden #16

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
@Manuel (en Jaap):

Het doet me goed twee nieuwe gezichten te zien op Het Vrije Vers. Zo te merken zijn jullie geen nieuwkomers in het genre van het light verse, ook al hebben jullie dit nog niet eerder laten zien op HVV. Ik zou dus willen zeggen: laat je zien op het forum!
'Pas op de plaats' (Manuel)? Ach, je krijgt af en toe een tik op de vingers, terecht of onterecht. Ik heb dat zelf ook ervaren, sinds ik in november 2018 toetrad tot de gelederen van deze club van plezierdichters. Sommige collega's doen dit op een stimulerende, bemoedigende manier, andere hanteren vooral de rode schoolmeesterspen.

Ik heb zelf veel geleerd de afgelopen acht maanden en dicht met onverminderd plezier.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Bedankt door: Inge Boulonois

Nederland - V.S. 1 week 2 dagen geleden #17

Beste Wim,

Dank je. Ik heb geen enkele moeite met terechte inhoudelijke opmerkingen, maar onterechte persoonlijke verwijten is wat anders.

Jaren geleden geïnspireerd door mijn 'leermeester' Wilbert Friederichs, heb ik inderdaad al de nodige ollekebollekes en andere verzen geschreven, meestal voor intimi en daardoor helaas niet salonfähig. En verder kruipt het bloed waar het niet gaan kan. :-)

Hartelijke groet,
Manuel
Laatst bewerkt: 1 week 2 dagen geleden door Manuel van Baarsen.

Nederland - V.S. 1 week 2 dagen geleden #18

@ Manuel

Manuel schreef:

Ik heb geen enkele moeite met terechte inhoudelijke opmerkingen, maar onterechte persoonlijke verwijten is wat anders.

De dichter verwijten maken omdat die niet stroken met de persoonlijke voorkeuren van een andere dichter (in dit geval Frits) slaan natuurlijk nergens op. Ik heb gelezen wat jij schreef Manuel en kan niet anders concluderen dan dat het een vriendelijke en waarderende reactie is en zeker geen poging haar te kleineren.

Mocht Hanna dat niet zo vinden dan had ze zelf wel een tegenreactie gegeven.

Ook inhoudelijke kritiek kan ongegrond zijn wanneer een moralistisch vingertje wordt opgestoken omdat het geschrevene van de dichter niet strookt met de moraal van de reactie-gever. Dan ligt (zelf)censuur op de loer.
Leg jezelf geen beperkingen op Manuel, niet in het dichten en niet in het reageren. Ook al valt het bij sommige dichters in het verkeerde keelgat. Jammer dan.

Succes en groet,
Hanny
Laatst bewerkt: 1 week 2 dagen geleden door Hanny van Alphen.

Nederland - V.S. 1 week 2 dagen geleden #19

• hanna pest
  • hanna pest's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 431
Ik denk dat ik voor mijn afwezigheid inderdaad fel had gereageerd op die vriendelijke opmerkingen. Nu moet ik aan mezelf denken en rustig blijven. Mannen geven vaak zulk commentaar op het werk van vrouwen. Er zit een paternalistische ondertoon in, zonder dat ze dat beseffen. Dat laatste is het ergste. Tegen mannen wordt nooit gezegd: 'Lekker creatief bezig, heel leuk.' Als ik dat lees, hoor ik de neerbuigende ondertoon. Voelen de andere vrouwen dat niet, Hendrikje, Hanny? Dus ik vind het goed dat Frits het probleem aankaart. Het is al eerder op het VV geweest.

Groet
Hanna

Nederland - V.S. 1 week 2 dagen geleden #20

@Hanna,
Spijtig dat dit soort uitspraken op dit forum kennelijk alleen met een negatieve connotatie en richting vrouwen worden gebezigd. Ik herken me daar niet in. Ik vind dat iemand nooit een reden kan hebben, op dit forum noch daarbuiten, om neerbuigend tegen wie dan ook te doen en zich daarmee boven de ander te stellen.
@Hanny en Wim,
Bedankt dat jullie de context van mijn opmerking wel hebben gelezen en begrepen.
Groet,
Manuel
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Het Verre Oosten

Mao Tse-Tung (Mao Zedong) 1893-1976

Rede op de nationale conferentie van de Chinese Communistische Partij over de kwestie van de terugkeer in het proletariaat en de brede volksmassa's door heropvoeding van de agressieve krachten der reactionaire, contra-revolutionaire, imperialistische, volksvijandige, feodale, bureaucratisch-kapitalistische, kleinburgerlijke, anti-Marxistische, revisionistische, Rechts-opportunistische, uitbuitende, klassevijandige grootgrondbezitters, bourgeoisie en compradores, alsmede de renegaten, door kritiek en zelfkritiek.

De radicale materialist
Is onbevreesd en strijdt vol zelfkritiek
Hij laat zich energiek rectificeren

Reactionair en mandarijnenkliek
Die moeten wij methodisch corrigeren
Door overreding en concrete les

Door wetenschappelijk analyseren
-Liefst met een heel groot bot en roestig mes-
Zien die dan in wie zich hier heeft vergist

En op de collectieve boerderij
Zijn zij weer overtuigd van de Partij

Dialectisch materialist met confucianistische trekjes.
Volgens zijn dialectiek eindigde die niet in een stabiel en gelukkig evenwicht, maar is het kenmerk 'conflict.'
Bij elke revolutie ontstaan contrarevolutionaire elementen binnen de machtsstructuur zodat een 'permanente revolutie' nodig is om die steeds uit te zuiveren.
Kennis komt voort uit ervaring en is hetzelfde als betrokkenheid.
Volgde de confucianistische 'doctrine van het midden': na een periode van turbulente veranderingen volgde een periode van rust, soms veranderingen terugdraaiend als voorbereiding op een nieuwe periode van onrust.

(Uit: Een hoop genavelstaar, te bestellen bij www.mijnbestseller.nl)

Koop koop koop