Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Taalgevoel

Taalgevoel 1 week 2 dagen geleden #1

Pluim of belediging?
Zoetzure twistappel.
Tekst zonder beeld vormt soms
snelle kritiek.

Eén compliment op dit
polytheïstische
versforum leidt tot een
taalpolemiek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Taalgevoel 1 week 2 dagen geleden #2

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 473
Mooi verwoord, Manuel. Compliment !
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Filosoviertjes

Taalgevoel 1 week 2 dagen geleden #3

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • aanwezig
  • Admin
  • Dichters moeten verbeelding hebben
  • Ontvangen bedankjes 1438
Haha, polytheïstisch :-)
Geestig én actueel, Manuel.
Het is bij ollekebollekes usance om elke regel met een hoofdletter te beginnen.
Kijk maar bij Drs. P, Michèl de Jong en Max van Velzen: web.archive.org/web/20050306235200/http:....com/ollekebollekes/
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars

Taalgevoel 1 week 2 dagen geleden #4

Dank je wel, Inge.
Ik ben bekend met de usance, net als het weglaten van leestekens, maar kan het nog moeilijk uit mijn vingers krijgen door bepaalde associaties die ik daarbij krijg.
Hartelijke groet,
Manuel
Laatst bewerkt: 1 week 2 dagen geleden door Manuel van Baarsen.

Taalgevoel 1 week 2 dagen geleden #5

Ja, leuk verwoord. Ik geloof dat bijna elke nieuwkomer in zijn/haar beginfase hier op het forum wel een versje heeft geschreven (ikzelf incluis) om de frustratie van ontvangen kritiek van zich af te schudden. Dus nu ben je er echt, ;)

Wat betreft Inges opmerking: Ik zou je toch aanraden de richtlijn die zij aanhaalt te volgen. Hoofdletters horen bij het OB, net als het weglaten van leestekens. Light verse is vormvast, en een van die vormvaste aspecten is, bij een OB, geen leestekens en acht beginhoofdletters. Een gedicht met 13 regels noem je ook geen sonnet.

Taalgevoel 1 week 2 dagen geleden #6

De boodschap over de hoofdletters en ontbrekende leestekens is duidelijk Dat deze prachtige versvorm daardoor naar mijn (bescheiden) mening niet alleen aan leesbaarheid inboet maar ook het uiterlijk van een Sinterklaasrijm krijgt kan mooi als input dienen in het eerstvolgende gesprek met mijn therapeut ;)

Taalgevoel 1 week 2 dagen geleden #7

• Inge Boulonois
  • aanwezig
  • Admin
Ha Manuel,

Dat deze prachtige versvorm daardoor naar mijn (bescheiden) mening niet alleen aan leesbaarheid inboet maar ook het uiterlijk van een Sinterklaasrijm krijgt kan mooi als input dienen in het eerstvolgende gesprek met mijn therapeut.

Wacht nog maar even met de therapeut. Ook daar zijn wij voor. Gooi maar in de groep ;-)

In alle eerlijkheid moet ik bekennen dat ik die gewoonte (niet alleen bij ob's, ook bij andere versvormen) ook ietwat knullig vind aandoen. Aan de andere kant is er het respect voor de traditie en voor Drs. P.
www.ingeboulonois.nl

Laatst bewerkt: 1 week 2 dagen geleden door Inge Boulonois.

Taalgevoel 1 week 2 dagen geleden #8

Hoi Inge,
Ik ben blij dat je mijn bezwaar snapt. Ik maak ervoor een nieuw onderwerp aan.
Groet,
Manuel

Taalgevoel 1 week 1 dag geleden #9

• hanna pest
  • hanna pest's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 431
Manuel:
Ikzelf ben geneigd Daniëlle als vier lettergrepen uit te spreken in plaats van de i en e samen te trekken (in tegenstelling tot conditioneel). In dat geval heeft deze regel een lettergreep te veel en zou de regel iets kunnen worden als Kijk Daniëlle dan. Of als alternatief haar achternaam gebruiken, bijv. Zie Van de Donk toch weer. (Niet heel grappig, maar met woorden als voorbij of snelt toe schuurt de klemtoon.)

De discussie over een paternalistische opstelling tegenover vrouwen was gesloten, Manuel. Je opent hem met het vers hierboven zelf weer. Dus ik mag je op een ander voorbeeld wijzen. Wat doe je? Je constateert geen fout, want die is er niet. Je zegt dat jij de naam Daniëlle geneigd bent anders uit te spreken. "Waarvan acte," zou ik dan denken. Maar dan ga je me ook nog eens uitleggen wat ik allemaal moet doen om mijn gedicht aan jou geneigdheid aan te passen. Valt dat soort ongein ook binnen je hoofdstuk 'complimenten?' Dit is hetzelfde als wat al die mannen in kantoren in leslokalen doen als ze een 'goedbedoelde' vaderlijke hand op de schouders van secretaresses of studentes leggen. Niet doen!

Groetjes
Hanna

Taalgevoel 1 week 1 dag geleden #10

Hanna, ben je niet wat overgevoelig?

Heel wat mannen op dit forum hebben, sinds ik hier meedraai, aangegeven het ook niet fijn te vinden als je bij een kanttekening bij hun vers meteen een oplossing aanbiedt. Er is door mannen op dit forum nadrukkelijk gevraagd om bij een kanttekening expliciet niet ook met alternatieven aan te komen.

Dat moest ik goed in m'n oren knopen, want net als Manuel ben ik geneigd om een kanttekening aan te vullen met een suggestie. Niet omdat je wil dat de ander je navolgt of omdat je je eigen vondst zo geweldig vindt, maar gewoon omdat je (ik tenminste) het flauw vind(t) om een kanttekening te maken en geen uitweg/alternatief te bieden. Dat is zo van "beste stuurlui staan aan wal". Zo heb ik Manuels kanttekening + suggestie geinterpreteerd en niet als een metoo-achtige manipulatie.

Soms komt met een kanttekening de zin langs met de strekking "ik weet wel een alternatief; laat maar horen als je daarin interesse hebt".

PS
Bij een van Frits' laatste bijdragen ben ik wat dit betreft in de fout gegaan. Het ging om rijk rijm op -winnen. In plaats van bovenstaande zin te schrijven, heb ik een suggestie gegeven. Stom. Niet doen. Niet omdat het paternalistisch of omgekeerd metoo-achtig is, maar gewoon omdat het fair is iemand de ruimte te geven zelf met een oplossing te komen als diegene daar behoefte toe voelt.

Taalgevoel 1 week 1 dag geleden #11

• hanna pest
  • hanna pest's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 431
Hendrikje bedankt. Overgevoelig? Ik denk dat je mijn punt mist. Het gaat er niet om dat ik 'oplossingen' krijg voorgekauwd omdat er iets mis is met mijn OB. Het gaat erom dat er niks mis is mijn vers, maar dat Manuel me wil opdringen toe te geven aan zijn geneigdheid door met 'oplossingen' te komen hoe ik mijn vers naar zijn smaak kan veranderen. De smaak of voorkeur van de maakster telt dus niet. Dan vind ik het woord paternalisme wel op zijn plaats. Nogmaals: is ws niet opzettelijk, maar het gebeurt wel. En verder wil ik er eigenlijk niet te veel woorden meer aan vuil maken.

Groet
Hanna

Taalgevoel 1 week 1 dag geleden #12

• Inge Boulonois
  • aanwezig
  • Admin
Ikzelf ben geneigd Daniëlle als vier lettergrepen uit te spreken in plaats van de i en e samen te trekken (in tegenstelling tot conditioneel). In dat geval heeft deze regel een lettergreep te veel en zou de regel iets kunnen worden als Kijk Daniëlle dan.

Manuel: over het wel of niet samentrekken van de i en de e (o.a. in pyjama en piano) zijn op dit forum legio discussies geweest. Daarbij kwamen we steeds tot de de conclusie dat die uitspraak, vaak afhankelijk van waar je woont, varieert. Beide opties zijn mogelijk.
Ook de Eminente Grijze Uil maakt daar gebruik van in uitspraakvarianten als proletarjaat naast proletariaat.

Vers bloed op het forum is altijd leuk, maar goden gaan niet alles steeds opnieuw afwegen!
Overigens spreek ik (Noord-Hollandse) Daniëlle als drie lettergrepen uit. Maar als het mij metrisch beter uit zou komen, schroom ik niet om er vier van te maken.

Groet,
Inge
www.ingeboulonois.nl

Laatst bewerkt: 1 week 1 dag geleden door Inge Boulonois.

Taalgevoel 1 week 1 dag geleden #13

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 744
Helemaal met je eens, Inge.

Drs. P liet ooit eens een van zijn ollekebollekes beginnen met :

"Even serieus nu, graag" :)

Taalgevoel 1 week 1 dag geleden #14

Hanna, prima hoor, als je het zo wil blijven interpreteren. Dan maak ik mij in jouw ogen regelmatig schuldig aan paternalisme, ben ik bang.

Inge, dank voor de gulden middenweg!

Taalgevoel 1 week 1 dag geleden #15

@Hanna,
Met een suggestie ter overweging wilde ik je helemaal niets opdringen. Mijn excuses ervoor dat zo op je overkwam. Maar je boodschap is meer dan duidelijk.

Ik zal de goden niet meer verzoeken.

Taalgevoel 1 week 1 dag geleden #16

• Rudy Menthère
  • Rudy Menthère's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 196
Ik wil even Manuel wat terzijde staan voor wat betreft het gebruik van een hoofdletter aan het het begin van elke dichtregel. Ik heb dat altijd een merkwaardige gewoonte gevonden en zie er geen enkel voordeel in, integendeel, de leesbaarheid, bijvoorbeeld in geval van enjambement, lijdt er vaak onder. En om nou te stellen dat het een voorschrift voor een OB is, omdat Drs.P het toepast, gaat nogal ver. Hij schrijft het bij zijn OB-regels nergens voor. Gebruik van hoofdletters en interpunctie lijkt me veeleer een puur persoonlijke stijlopvatting..

Taalgevoel 1 week 1 dag geleden #17

• Inge Boulonois
  • aanwezig
  • Admin
Ha Rudy,
De discussie over de hoofdletters vind je onder het kopje vormvaste aspecten van de het ollekebolleke.
www.ingeboulonois.nl

Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

59 jaar later

Zeg bent u daar, mevrouw, mevrouw, ik dacht, ik roep maar even:
Joehoe! Het schaap Veronica stond bij de open deur.
Wie daar? riepen de dames Groen, wij hebben al gegeven,
Wat doet u hier? We willen rust en verder geen gezeur. 

Maar dames toch, ik ben het hoor, u zult mij vast herkennen,
Ik kwam vaak op visite, vroeger, voor een kopje thee.
U vond het fijn om mij met snoep en taartjes te verwennen.
De dames keken naar het schaap en schudden traag van nee.

Nou ja, meenden de dames toen, kom toch maar even boven,
Wel voeten vegen, lieve kind, hoe heet u ook alweer?
Veronica het schaap mevrouw, het is niet te geloven,
De jaren gaan zo vlug voorbij, weet u het echt niet meer? 

Het schaap hing snel haar mantel op en kwam de suite binnen,
Ze keek oplettend om zich heen en zei wel wel, zo zo,
Er is hier niets veranderd, zeg, waar zal ik eens beginnen…
Neemt u toch plaats, mejuffrouw schaap, neem plaats in de krapo. 

Eerst was er thee met kaakjes, het gesprek viel wel wat tegen.
Het werd een uurtje later en ze kreeg een glaasje rood.
De dominee, hoe vaart hij? vroeg Veronica verlegen.
Ocharm, snikten de dames Groen, de dominee is dood. 

U moet maar gaan, klonk toen een stem, ’t is tijd voor het toilet.
De dames krijgen straks hun pil en gaan terstond naar bed.

Koop koop koop