Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Reacties Tour de Force

Reacties Tour de Force 16 juli 2019 12:28 #21

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 756
Frits Criens schreef :
Remko, Hendrikje, ik heb het hele internet afgestruind maar kan geen enkele aanwijzing vinden dat het woord aan elkaar geschreven zou moeten/mogen worden. Dus ik ga bij de taaladviesdienst navraag doen. Ik zal eenmeternegentig zometeen veranderen, naar ik hoop tijdelijk, want ik vind het wel mooi zo.

Hanny, Ik kan je niet verder helpen, vraag Hanna maar hoe het zit.

Groetjes,
Frits
OK Frits, goed dat je dat 'rare woord' eenmeternegentig schrapt.
Over het alternatief zou je echter nog wat langer moeten nadenken want 'kopwindperikelen' heeft absoluut de hoofdklemtoon op 1.

Hanna: wil jij alsjeblieft uitleg geven over de hier bovenstaande post die je ondertekende met : groetjes Frits.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reacties Tour de Force 16 juli 2019 13:01 #22

Tour de force 41
van Frits:
Gregor Mühlberger

Slechts eenenvijftigste
Mühlberger, Oostenrijk
Tweeduizendzestien
Nog wegkampioen

Achterstand nu al een
Meisteronwaardige
Krijgt straks het Ärger Trikot
In geelgroen

Leuk OB, ik zie dat shirtje voor me. R.3: Onzetaal zegt "Na duizend komt een spatie."
Laatst bewerkt: 16 juli 2019 13:01 door Hendrikje de Koning.

Reacties Tour de Force 16 juli 2019 13:19 #23

• B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1008
Aan Frits:
Lang, dus gevoelig voor Lang, voor een wielrenner
Kopwindperikelen Eenmeternegentig

Ik ben bang dat je met de keuze van het 6lg woord van de even in de drup bent beland.

Bij "KOPWINDperikelen" valt naar mijn smaak de hoofdklemtoon op de 1e syllabe.

Groet, Ben
Verba volant, scripta manent.

Reacties Tour de Force 16 juli 2019 13:39 #24

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 658
Remko en Ben, jullie hebben natuurlijk dik gelijk. Er staat wat anders.
Hendrikje, ga het woord aanpassen.

Alle drie bedankt, schijnt dat ik een probleem heb met het aaneenschrijvenvanwoorden.

Groetjes,
Frits
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Reacties Tour de Force 16 juli 2019 16:28 #25

• Remko Koplamp
  • Forumgod
hanna pest schreef :
Tour de force 43
Wordt zelfs niet met
Een bijnaam benoemd

Ik mis daar een lettergreepje en dus het goede metrum.
(het zal ws wel door de uitspraak 'zellefs' de bocht zijn uitgevlogen)
Wil je me tevens nog antwoord geven op de vraag mbt de vermeende dubbele identiteit hier op het forum, Hanna.

Reacties Tour de Force 16 juli 2019 16:39 #26

hanna pest schreef :
Ha Remko,
Volgens mij wel etc.
Groetjes,
Frits

Frits Criens plaatste:

Bericht onderwerp : Tour de force
Categorie : Ollekebollekes
Geplaatst door : Frits Criens

URL : www.hetvrijevers.nl/index.php/forum/14-O...-tour-de-force/31672

Bericht :

Tour de force 32
Tiesj Benoot

Vorig jaar naam gemaakt!
Vlaamse allroundcoureur
Strade bianche werd
Prooi voor Benoot

Lang, voor een wielrenner
Eenmeternegentig
Nu nog een tourrit
Dan is hij ook groot

Groet
Hanna

Dit is voor mij genoeg, daar hangt geen verhaal aan. Per ongeluk de groeten doen met andermans naam, dat gaat er bij mij niet in.

groet, Hanny

Reacties Tour de Force 16 juli 2019 17:25 #27

• Remko Koplamp
  • Forumgod
Ahhh… die andere ondertekening was me nog niet eerder opgevallen.
Ik heb de notificatiemail van zondag 14/7 19.37 uur er nog eens bijgepakt en inderdaad… Ook Frits heeft heel wat uit te leggen aan iedereen.
Laat een ander nog maar een keer een ollekebolleke maken met notificatiemail maar ik heb (ook na het nalezen van de diverse draadjes waarin Hanna en Frits gezamenlijk optreden)
een dusdanig nare smaak in mijn mond gekregen dat ik besluit voorlopig het forum vaarwel te zeggen.
Laatst bewerkt: 16 juli 2019 17:26 door Remko Koplamp.

Reacties Tour de Force 16 juli 2019 18:23 #28

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1571
Remko schreef: ...dat ik besluit voorlopig het forum vaarwel te zeggen.

Wat een trieste ontwikkeling!
Het is mij bekend dat er op het forum dichters zijn die twee, en sommigen zelfs drie, namen gebruiken.
Op zich is daar niets op tegen.
Het gevaar dreigt wel dat je als een trol een dubbelleven gaat leiden, vanuit een lolligheid die omslaat naar een andere kant.
Ik ga alle oude lijntjes niet nalezen; die nare smaak hoef ik niet.
Frits en/of Hanna, ik verwacht van jullie een reactie.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 16 juli 2019 18:24 door Inge Boulonois.

Reacties Tour de Force 16 juli 2019 20:29 #29

• Frits Criens
  • Forumgod
Van Frits

Tweedruppelswatertest!
Kamer van Damocles
Dorbeck en Osewoudt
Op het VV?

Speelden ze samen een
Mystificatiespel
En volgt er nu dan
Een grand demasque?

Van Hanna

In de beklaagdenbank!
Hanna en Frits, ocharm
Raakten ze vast in
Een rammelend plot?

Zong een van beiden een
Schizofrenieduet?
Dat is de vraag na
Dit rammelend slot?

Verklaring opgesteld in gezamenlijk overleg:

Frits geeft Hanna op haar verzoek regelmatig advies. Dat doet/deed hij ook voor andere deelnemers m/v aan het forum. Die contacten gaan altijd per mail. Hebben we in een gedeelde mailtekst zitten werken, onzorgvuldig geknipt en geplakt, met het bekende gevolg?
We hebben allebei een fout gemaakt. Daardoor is er een opgewonden sfeer ontstaan op het forum. Dus hebben we in overleg besloten niet meer deel te nemen aan Tour de force.

Hanna, Frits

Reacties Tour de Force 16 juli 2019 20:34 #30

Ik checkte de link die Hanny gaf: er staat geen groet onder. Wel zag ik dat Frits om ong. kwart voor twee vanmiddag een bewerking heeft gedaan.

Het is allemaal wel heel komisch eigenlijk. Frits heeft zelf ook wel eens een forumlid aangesproken omdat hij dacht dat die zich van twee namen bediende ...

Hoe dan ook, ik heb nog eens kritisch naar het tweede deel van 32 Benoot gekeken, in het bijzonder de klemtonen in r.6 en 8:

LANG en dus KWETSbaar door Lang, voor een wielrenner
WEERstandverHOgendheid Eenmeternegentig
NU nog een TOURrit
Dan IS hij ook GROOT

r.6: hoofdklemtoon op HO? twijfel bij mij
r.8: klemtoon op IS? Eerder op OOK, vanwege de tegenstelling met LANG uit regel 5. Evt. op DAN, maar IS klopt niet vlg mij.

Later: Pas na plaatsing zag ik dat net voor mij Frits en Hanna's uitleg was geplaatst. Die laat ik nu even bezinken.
Laatst bewerkt: 16 juli 2019 21:32 door Hendrikje de Koning.

Reacties Tour de Force 16 juli 2019 21:21 #31

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 790
@ Frits, Hanna:
De aardigheid van de Tour de force is er voor mij nu ook af. Ik vraag me ook af wat ik op dit moment wel en niet moet geloven.
Ook blijft de vraag hoe ver dit ‘adviseren’ ging.
En kunnen jullie ook concreet maken wat volgens jullie de fout is die jullie gemaakt hebben?
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Ik dicht plezier
Laatst bewerkt: 16 juli 2019 22:39 door Wim Meyles.

Reacties Tour de Force 16 juli 2019 23:11 #32

Remko heeft drie keer gevraagd om uitleg aan Hanna/Frits. Dan komt er nu eindelijk een zeer ongeloofwaardig verhaal van Frits. Knippen en plakken per mail? Mijn vader zaliger zou zeggen: Vertel dat maar in de Rijp.

Inge schreef:

Het is mij bekend dat er op het forum dichters zijn die twee, en sommigen zelfs drie, namen gebruiken.
Op zich is daar niets op tegen.

Ik vind van wel Inge. Zo kan een dichter onder zijn/haar vers b.v. kritiek krijgen van een en dezelfde persoon terwijl hij/zij denkt dat het verschillende dichters zijn. Een poppenkast zoals Remko terecht zei. Ik vind het jammer dat hij door deze gang van zaken voorlopig dit forum de rug toekeert maar ik begrijp het volkomen.

Reacties Tour de Force 16 juli 2019 23:44 #33

Hanny,

Dat kritieken krijgen van één persoon terwijl het er meer lijken, kan natuurlijk wel, maar hoeft toch niet?

Je kunt pseudoniemen ook gebruiken omdat je verschillende "werelden" gescheiden wilt houden. Daarom heb ik veel pseudoniemen gebruikt. Maar ik heb nooit kritieken gegeven onder meer dan één pseudoniem.

Hier ben ik ooit begonnen als "Tijsterblom", maar vrij kort daarna heb ik dat veranderd in mijn echte naam.
Laatst bewerkt: 17 juli 2019 08:37 door Jacob van Schaijk.

Reacties Tour de Force 17 juli 2019 08:11 #34

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Wim, je schreef dat de aardigheid van de Tour de force voor jou nu af was. Gelukkig kun je op dit forum kiezen uit diverse andere tours :-) Dat voorrecht hebben de echte coureurs niet...
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 17 juli 2019 08:27 door Inge Boulonois.

Reacties Tour de Force 17 juli 2019 09:34 #35

"Een opgewonden sfeer". Zo noemen Hanna en Frits de reacties op de miscommunicatie. Die term legt de bal bij de leden van het forum. Dat vind ik niet zo sjiek, eerlijk gezegd.

Ik ga ervan uit dat er geen sprake is van dubbele namen en dat Hanna als Frits twee verschillende light verse dichters zijn. Verbeter me als ik het fout heb.

In mijn optiek is er niks mis met het verschijnsel dat iemand een ander helpt, feedback geeft, enzovoorts. Daar moet, denk ik, in het kader van een gemeenschappelijke ruimte, zoals dit forum, wel een kanttekening bij geplaatst worden.

Stel je een kampvuur voor met daar omheen een groep gelijkgezinden die genieten van het vuurtje en van de grappen die over en weer worden verteld. Als er twee beginnen te fluisteren en de anderen horen niet wat er gezegd wordt, en beiden doen om beurten actief mee met het geheel, dan wordt dat fluisteren als smoezen geinterpreteerd. Wat wordt daar bekokstoofd, is dan de vraag die rijst.

Openheid is denk ik het antwoord. Dat je met knippen en plakken een keer een foutje maakt, dat kan iedereen gebeuren. Daar wringt de schoen niet. Echter, het foutje bracht aan het licht waar de schoen wel wringt, nl. dat er een dynamiek gaande was waar de groep geen zicht op had maar wel de effecten van voelde. Dat daarop gereageerd werd/wordt, noem ik geen opwinding, maar verontwaardiging die ik goed begrijp.

Nogmaals, transparantie lijkt mij heel belangrijk. Ik vind het niet meer dan eerlijk en netjes naar medegebruikers toe. Hoe? Vermeld gewoon onder een geplaatst versje dat je x bedankt voor de feedback die geholpen heeft om tot dit resultaat te komen. Wil x niet met naam genoemd worden, vermeld dat dan. Zo weet de rest dat er even ruggespraak geweest is over de totstandkoming, helemaal oke, en dat er geen sprake is van smoezen of wisselende identiteiten.

Ik heb gezegd.
Laatst bewerkt: 17 juli 2019 19:31 door Hendrikje de Koning.
Bedankt door: Jacob van Schaijk, Wim Meyles

Reacties Tour de Force 17 juli 2019 10:09 #36

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Toen ik, jaren geleden alweer, ontdekte dat sommige dichters hier als twee-eiige eenlingen opereerden, dacht ik: dat ga ik ook eens doen. Onder het pseudoniem Dichteres zonder naam heb ik me vol enthousiasme geregistreerd en een schitterend smartlapgedicht geplaatst. Voor zover ik mij herinner kreeg ik daar geen enkele respons op, helaas. Toen heb ik er verder maar van afgezien. En da's maar goed ook want ik zou er schizo van worden.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

Reacties Tour de Force 17 juli 2019 10:13 #37

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
@ Hendrikje:

Ik vind dat je het probleem uitstekend verwoord hebt, Hendrikje, en ik ben het helemaal met je eens.
Openheid van zaken, dat is wat we nu nodig hebben, om in de toekomst weer met open vizier met Frits en Hanna om te kunnen gaan. Hiermee ligt de bal dus nadrukkelijk weer bij deze twee.

@Inge:

Mijn restricties betreffen inderdaad alleen de Tour de force. Als ik leuke invallen krijg m.b.t. de Tour de Ben of de andere varianten, plaats ik ze wel.

Eerlijkheidshalve zeg ik er wel bij dat ik het OB niet de meest aantrekkelijke versvorm vind. Wel om een statement te maken, minder om humor te verwoorden. Maar als me een leuk 6lg-woord te binnen schiet, puzzel ik meestal wel even door tot het vers compleet is.

De afgelopen tijd ben ik er tegenaan gelopen dat er zo weinig dactylische versvormen (met name van vier versvoeten per regel) bestaan. De reden begrijp ik wel: het is lastig om in het Nederlands een dactylus vol te houden tot het eind van elke versregel en toch rijm te hanteren (daarom heeft Drs P het OB waarschijnlijk ook op een beklemtoonde lettergreep laten eindigen). Maar het betekent wel dat je een (bijna-)dactylisch gedicht wel meestal op het forum moet plaatsen onder 'andere versvormen'....

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 17 juli 2019 10:31 door Wim Meyles.

Reacties Tour de Force 17 juli 2019 10:42 #38

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Eerlijkheidshalve zeg ik er wel bij dat ik het OB niet de meest aantrekkelijke versvorm vind.

Dat vond ik aanvankelijk ook, Wim. Na kennis genomen te hebben van talrijke OB's is dat veranderd. Dus wie weet...
De Tour de force lijkt achteraf ietwat op een Tour de farce. Aan jouw eigen Tour de farce kan de sonnettettenpatissier vandaag al zijn hart ophalen...
Wat let je trouwens, om zelf een dactylische versvorm te bedenken, Wim?

P.S. Dat de klemtoon op de laatste lettergreep eindigt, is geen idee van Drs. P maar van Hecht. In de Engelstalige voorloper van het OB, de higgledy-piggledy, was dat ook al zo.

Higgledy-piggledy
Mme de Maintenon
Shouted, 'Up yours!'when ap-
Proached for the rent.

And, in het anger, pro-
Ceeded to demonstrate,
Iconigraphically
Just what she meant.

De beknopte geschiedenis van het OB staat hier: nl.wikipedia.org/wiki/Ollekebolleke_(dichtvorm)

Gegroet!
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 17 juli 2019 10:43 door Inge Boulonois.

Reacties Tour de Force 17 juli 2019 11:43 #39

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Dank je, Inge, ook voor de plaatsing van mijn wandelaar op de voorpagina.

Die dactylische versvorm komt er vast nog wel eens :)

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Bedankt door: Inge Boulonois

Reacties Tour de Force 26 juli 2019 12:55 #40

• Frits Criens
  • Forumgod
Na een weekje aan de Normandische D-Daykust wil ik het gewenste inzicht verschaffen in de vraag hoe Hanna zich tot mij verhoudt.
Het VV was vóór Hanna's debuut al een tijdje behoorlijk ingedut. Zij ging in op mijn voorstel om als nieuwkomer voor wat opwinding te zorgen. We bedachten voor haar dichtersprofiel een paar uitdagende eigenschappen: enerzijds feministisch, anderzijds gevoelig voor mannelijke aandacht; strijdbaarheid; hang naar bevestiging; bereid om uit te dagen; eigenwijs; sportminnaar. We lieten haar debuteren met een OB. Ikzelf hield me zoveel mogelijk afzijdig in discussies waarbij zij was betrokken, al werd ze een paar keer flink onderuitgeschoffeld. Dat liep gesmeerd tot ze eind vorig jaar ziek werd en even later moest stoppen met het VV. Eigenlijk had ze langer weg moeten blijven, want ze was nog niet hersteld. Het enthousiasme waarmee ze de uitdaging van Wim aannam om alle tourrenners te bezingen was de valkuil waarvoor ze juist op haar hoede had moeten zijn.
Ben ik Hanna? Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde? Gespleten persoonlijkheid? Voer voor psychologen? Denk ervan wat je ervan wilt denken en oordeel zoals je wilt oordelen. Hanna en ik zijn ervan overtuigd dat zij het VV zeker levendiger heeft gemaakt. Dat is nu niet meer nodig sinds een aantal interessante nieuwe light-versedichters een plaats op het forum lijkt te zoeken, wat reuring en discussie met zich meebrengt.

Groetjes, ook namens Hanna,
Frits
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.250 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Vetzucht

Er heerst een nieuwe rage op de buis:
Programma’s over hele dikke mensen
voorzien van onvoorstelbaar vette pensen,
ze komen elke avond bij je thuis.

Je ziet een vrouw van rond zeshonderd pond
amechtig op een luchtmatras gelegen,
het arme mens kan zich niet meer bewegen,
de poep loopt door een pijpje uit haar kont.

Ze laten je ook eindeloos bekijken,
hoe mensen zich vervreten aan Big Mac
of hotdogs dan wel eieren met spek.
’t Zijn meest Amerikanen die er prijken.

Nee negers uit een droog en heet gebied
die zie je in dat soort programma’s niet.