Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Met Forum, Vorm én Vent

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Debuut

Re:Debuut 8 jaren 4 maanden geleden #21

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 814
'Hetvrijeversnoviet' is geen goed OBwoord, de eerste lettergreep moet een klemtoon hebben, die weliswaar minder nadruk heeft dan de vierde, maar toch. Vergelijk dat met 'olleke bolleke', niet voor niets is deze naam gekozen.
Wat de naam 'hetvrijevers' betreft; in Rotterdam is een straat die 'De Slinge' heette. Maar niemand noemde die straat de De Slinge, maar gewoon de Slinge. Die straatnaam is ook aangepast en luidt nu 'Slinge'.
Het lidwoord 'het' in 'hetvrijevers' maakt deel uit van de naam, die om juist te zijn, 'hetvrijevers.nl 'luidt.
Men dient dus te spreken van het hetvrijevers of van de hetvrijevers. Vergeet puntnl niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Debuut 8 jaren 4 maanden geleden #22

• Leonora Schreurs
  • Leonora Schreurs's Profielfoto
Voor A. Klassen,

Je hebt met niet overtuigd.
We hebben volgens mij twee dingen uit elkaar te houden:
1 Een vrije-verslezer, [iemand die vrije verzen leest];
2 Een vrijeverslezer, [iemand die de site Het Vrije Vers leest].

Een vertegenwoordiger uit die laatste categorie zou jij een devrijverslezer willen noemen naar analogie van jouw eerdere een devrijeversnoviet.

Ik betoog dat dit niet kan, wat door jou en anderen betwijfeld wordt. Om de impasse te geraken heb ik voorgesteld de taaladviesdienst te raadplegen. Dat lijkt me een redelijk voorstel.

Groetjes,
Leonora

Re:Debuut 8 jaren 4 maanden geleden #23

• Jaap van den Born
  • Jaap van den Born's Profielfoto
En Kees zegt dat het een Hetvrijeverslezer is.
Ik zal deze discussie voorleggen aan de taaladviesdienst.
Voor alle duidelijkheid, want daar lijkt ook wat verwarring over: de naam van onze site is Het vrije vers, met als emailadres www.hetvrijevers.nl

Re:Debuut 8 jaren 4 maanden geleden #24

• Leonora Schreurs
Allen,

Ik heb een kleine fout gemaakt wat overigens geen nieuw licht zou werpen op de discussie. Hiervoor schreef ik:

Een vertegenwoordiger uit die laatste categorie zou jij een devrijverslezer willen noemen naar analogie van jouw eerdere een devrijeversnoviet.

Dat moet uiteraard zijn 'hetvrijeverslezer' en 'hetvrijeversnoviet'
Die laatste samenstelling is immers A. Klassens woord dat ter discussie staat.

Overigens, Jaap, is de taaladviesdienst al benaderd over deze kwestie.

Groetjes,
Leonora

Re:Debuut 8 jaren 4 maanden geleden #25

• Jaap van den Born
Dan zullen ze daar wel opkijken, want ik heb ze, om het onpartijdig te houden, zojuist de hele discussie opgestuurd.

Re:Debuut 8 jaren 3 maanden geleden #26

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 814
Ik heb er alle vertrouwen in:
de 'de Ruyterkade',
de 'den Bakkerstraat',
de 'de Vrieslaan'.
Het 'Het Vrije Versplein' komt nog wel.

Re:Debuut 8 jaren 3 maanden geleden #27

• Leonora Schreurs
De Taaladviesdienst heeft gesproken. Me dunkt dat ieder er iets van zijn gading in kan vinden.

Groetjes,
Leonora

Geachte heer/mevrouw,

Hartelijk dank voor uw e-mail over de 'het-vrije-versnoviet'.

In theorie zou 'het-vrije-versnoviet' een correcte Nederlandse samenstelling moeten zijn. In het Nederlands zijn samenstellingen te vormen die bestaan uit een zelfstandig naamwoord en een woordgroep, bijvoorbeeld: 'doe-het-zelfzaak' en 'wel-heb-ik-ooitgevoel'. Tussen de delen van die woordgroep staan volgens de officiële spelling streepjes.

Tegelijkertijd komen we in de naslagwerken, bijvoorbeeld het Morfologisch Handboek van het Nederlands en de Algemene Nederlandse Spraakkunst (ANS), geen enkel voorbeeld tegen van een samenstelling met daarin een woordgroep die begint met een lidwoord. Ook in Van Dale is geen enkele samenstelling te vinden die met 'het' of 'de' begint. Kortom, in de praktijk blijft het lidwoord van de woordgroep achterwege in de samenstelling ermee. Dat het echt niet kán met lidwoord, wordt echter nergens expliciet gezegd.

In samenstellingen met eigennamen met een lidwoord zou het lidwoord kunnen blijven staan, zo is in de discussie ook al aangevoerd. Het gaat dan meer om een samenstelling met een eigennaam dan om een samenstelling met een woordgroep: een lezer van 'Het Volk' zou je een 'Het Volklezer' kunnen noemen. Maar hier kan onbekendheid met de krant meespelen, want een 'Volkskrantlezer' vinden wij veel gewoner dan een 'de Volkskrantlezer'.

Tot slot doet zich het vreemde verschijnsel voor dat 'een het-vrije-versnoviet' net iets minder vreemd klinkt dan 'de het-vrije-versnoviet'. Bij de onbepaalde groep 'een noviet' vervult de woordgroep met het bepaalde lidwoord kennelijk de rol van nadere bepaling; bij de bepaalde groep 'de noviet' werkt dat minder goed.

Al met al is 'het-vrije-versnoviet' een zeer ongebruikelijke samenstelling. In een gedicht vinden we de samenstelling eigenlijk vooral van creativiteit getuigen, al is het door de klemtoon geen perfect 'ollebollekewoord'.

Ik hoop uw vraag hiermee naar tevredenheid te hebben beantwoord.

Met vriendelijke groet,
namens de Taaladviesdienst

Tamara Mewe

Re:Debuut 8 jaren 3 maanden geleden #28

• Jaap van den Born
Ook ik heb antwoord gekregen van de taaladviesdienst en het zal wellicht niet verbazen dat dat hetzelfde is.
Kees en Bas kunnen tevreden zijn over de samenstelling en Leonora over de klemtoon; maar daarover had Kees al de handdoek in de ring gegooid begrijp ik.
Een mooi slot lijkt me voor een debutant die ook tevreden kan zijn met de commotie die zijn debuut veroorzaakte.

Re:Debuut 8 jaren 3 maanden geleden #29

• Leonora Schreurs
Nou Jaap, Leonora is ook tevreden dat 'de hetvrijeversnoviet' door geen enkele taalautoriteit genoemd wordt als goed ABN in een normale context. Dat geeft me het gevoel dat er met mijn taalintuitie niks mis is.

Dat deze noviteit in een poetische context als vernieuwend kan gelden, is geweldig en daarmee kan ik A. Klassen niet genoeg feliciteren, hij/zij heeft immers een nieuw woordvormingsprincipe ontdekt en zal daarmee wellicht ooit de handboeken halen nu zijn/haar naam bij de Taaladviesdienst bekend is en niemand anders deze vondst kan claimen. Ik heb zijn/haar nieuwigheid als toepassing in een olleke dus -los van de beklemtoning - ten onrechte betwijfeld, waarvoor mijn nederige excuses.

Een hartelijke groet,
Leonora

Re:Debuut 8 jaren 3 maanden geleden #30

• Kees Koelewijn
  • Kees Koelewijn's Profielfoto
Je bedoelt dat A.Klassen vanaf nu geen piepers meer hoeft te jassen in de C-klasse?

Re:Debuut 8 jaren 3 maanden geleden #31

• A. Klassen
  • A. Klassen's Profielfoto
  • Regelmatige bezoeker
  • Ontvangen bedankjes 3
Hooggeeerd Het-vrije-verspubliek,

Wat een spanning bracht deze rel teweeg: was ik nu een stuntelende dilettant of hield ik mij toch aan de letter der wet? Het bleek min of meer allemaal waar te zijn en u kunt zich vast mijn trots voorstellen dat mijn eerste online geplaatste Ollekebolleke de (het-vrije-vers)voorpagina haalde!

Dat smaakt naar meer.

Een vriendelijke groet,

Guido Lange (alias A. Klassen)
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief