Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kaasjeskruiddikkopje

Re:Kaasjeskruiddikkopje 9 jaren 7 maanden geleden #21

(voor alle duidelijkheid: dat dubbel tevreden zijn is natuurlijk nadat het gedicht in kwestie grondig herbekeken en herschreven is)
Voor mijn gezongen gedichten, zie veradebrauwer.punt.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Kaasjeskruiddikkopje 9 jaren 7 maanden geleden #22

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 920
Leonora en alle anderen die zich in deze discussie mengden, ik heb mijn ongelijk toegegeven in een reactie op Quinty, die verwees naar de uitleg van Kees. ( het 'amen 'is van mij )
Het unieke aan deze site is reacties te krijgen van mensen die zich met light verse bezighouden. En daar moet ik het als amateur ( lees niet-opgeleide) van hebben. Derhalve aanvaard ik de kritiek, echter niet klakkeloos, maar zeg ik: overtuig me maar. Eigenwijs? Zo u wilt, maar als u gelijk hebt zal dat blijken. Ook mij.

Re:Kaasjeskruiddikkopje 9 jaren 7 maanden geleden #23

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Leonora,
Woorden als d'r, z'n enzovoort zijn net zo beklemtoond als daar, zijn, of als rij, les enz. zolang ze zelfstandig optreden. Naast andere woorden verliezen ze hun klemtoon. 'Les' verliest het van 'rij' in 'rijles', maar wint het in 'lesauto'.

Re:Kaasjeskruiddikkopje 9 jaren 7 maanden geleden #24

Dag Bas,

Los van enige klemtonen wil ik even het volgende kwijt. Een vormvast gedicht is per definitie... vast van vorm. Maar, eenmaal men een bepaald vormvast genre goed beheerst, vind ik persoonlijk wel dat men ervoor kan kiézen bewust een "foutje" te begaan tegen een of andere regel, wanneer dit qua inhoud een beter (grappiger, ontroerender, choquerender,...) resultaat oplevert dan indien men het corset volledig had dichtgesnoerd door alle regels te volgen.

Een vormvast gedicht dat aan élke regel voldoet is niet per definitie een prachtig gedicht, net zoals een gedicht dat minimale afwijkingen vertoont per definitie slecht moet zijn. Het ideale is een aansprekende inhoud in een perfecte vorm. En hoeveel keer kom je zoiets tegen?

Ik denk ook dat elke lezer voor zichzelf uitmaakt aan welke regels een vormvast gedicht in élk geval moet voldoen om in zíjn ogen "voldoende" goed te kunnen zijn.

Groetjes,

Vera

Re:Kaasjeskruiddikkopje 9 jaren 7 maanden geleden #25

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Dag Vera,

Iemand verbood me kritiek te hebben op gedichten, inz. háár gedichten. Ik heb toen gesteld dat ik alles mag beoordelen; gedichten, boeken, films, evengoed als de waren die ik aanschaf. En dat recht ken ik iedereen toe.
Wat me wel verbaast is dat grote, bekende poëten fouten mogen maken, bijv. rijkrijm of metrumfouten, die dan met de mantel der liefde worden bedekt, terwijl wij, light versedichters, geacht wordt alle regels foutloos toe te passen.Voor alle duidelijkheid, ik streef naar het volmaakte gedicht. Maar talent kun je niet kopen.
Gr. Bas

Re:Kaasjeskruiddikkopje 9 jaren 7 maanden geleden #26

Tja Bas, er zijn mensen met lange tenen... en onder hen zijn er ook dichters. Ik wed dat je die "iemand"s gedichten nu niet meer leest? ;-)

Wat dat bedekken met de mantel der liefde van de fouten der grootheden betreft, heb je gelijk. Ik erger me ook soms aan de "sonnetten" van bepaalde "grote namen" (oh, heiligschennis). Ik zou het zelf niet in mijn hoofd halen om gedichten die in strijd zijn met álle regels waaraan een sonnet hoort te voldoen een "sonnet" te noemen. Maar blijkbaar mag je, eens je een gefêteerd dichter bent, alle regels aan je laars lappen. "Hij kán het wel, maar hij wil het niet." (Zo kán ik ook wel hoge slagroomtaarten bakken, maar ik wil het niet, ik serveer mijn bezoek liever een plat zeemvel dat eruit ziet alsof er een tractor over gereden is.)

Als het rijm niet klopt, het metrum constant over zijn eigen benen struikelt, het aantal versvoeten per regel varieert, enz., dan is het een gedicht in VRIJE vorm, dan is er niets dat nog de titel "sonnet" rechtvaardigt.

Talent is één ding, er is ook zoiets als doorzettingsvermogen, geduld, de wil bij te leren... én plezier, Bas! Er plezier in scheppen dat je iets creëert, dat je -eventueel- gelijkgestemden ontmoet, dat je je vrije tijd op een aangename manier doorbrengt. En als dat niet meer zo is, dan doe je wel weer iets anders. Ballroomdancing!?

Groetjes,
Vera
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.278 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief