Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: BEELDVORMING

BEELDVORMING 22 jan 2013 20:32 #1

  • Hans Mooi
  • Hans Mooi's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 380
  • Ontvangen bedankjes 210
BEELDVORMING

Autodidacticus
beeldhouwer Hakkelaar
krijgt van zijn werk zelf
een brok in de keel.

Maar de kritiek op zijn
beeldententoonstelling
laat van zijn zelfbeeld
geen spaander meer heel.

Ik ben benieuwd naar de ongetwijfeld diverse meningen over de beklemtoning in HLW (Het Lange Woord)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 22 jan 2013 21:50 #2

  • Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Berichten: 1610
  • Ontvangen bedankjes 874
Mooi ollekebolleke, prima inhoud. Zelfbeeld is een aardige vondst. Autodidacticus is een prima HLW, dat helaas op de verkeerde regel staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Hans Mooi

Re: BEELDVORMING 23 jan 2013 16:36 #3

En regel 6 heeft toch echt de klemtoon op de eerste lettergreep, en niet op de vierde...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 23 jan 2013 17:02 #4

  • Katja Bruning
  • Katja Bruning's Profielfoto
  • Offline
  • Moderator
  • Berichten: 1156
  • Ontvangen bedankjes 175
Ik vrees dat het tóch niet lukt, maar niettemin: als we dat rare voorschrift dat de lange regels van een ollekebolleke twee dactyli moeten bevatten, uitgezonderd de zesde regel, waar twee dactyli opeens niet Mooi genoeg zijn, maar waar er ook nog weer eens een hoofdklemtoon op de vierde lettergreep moet vallen, als we dat onzinnige voorschrift nou eens gewoon afschaffen?
Of kom eens met een goed argument om hem wél te handhaven?
Hier hebben we nou weer het zoveelste grappige, spitse en zeer geslaagde ollekebolleke dat onderuit gehaald wordt door die regel!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 23 jan 2013 18:18 #5

  • Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 4067
  • Ontvangen bedankjes 1048
Hier hebben we nou weer het zoveelste grappige, spitse en zeer geslaagde ollekebolleke dat onderuit gehaald wordt door die regel!

Katjaatje, Katjaatje! Het ligt niet aan die regel, maar aan de dichter. Wie een gedicht in vaste vorm wil schrijven, kiest zelf de vorm die hem/haar past en eerbiedigt de vormeisen. En als dat niet lukt, nou jammer dan. Hij/zij is in elk geval niet de enige.
40 km is ook een marathon, 100 meter horden zonder horden is ook gemakkelijker, en met doelpalen op 20 meter van elkaar levert meer doelpunten op. En die basket, anderhalve meter boven de grond is hoog genoeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 24 jan 2013 09:56 #6

  • Hans Mooi
  • Hans Mooi's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 380
  • Ontvangen bedankjes 210
Dank jullie voor de reacties.
Bij het ollebolleke ‘Beeldvorming’ dat ik een paar jaar geleden maakte, had ik inderdaad zelf mijn twijfels over het LW (Lange Woord)
Eergisteren las ik echter op blz. 180 van zijn verzamelde ollekebollekes ‘Zeslettergrepigheid’ het volgende product van Drs.P

Kinderen opgelet!
Wie weet een woordspeling?
Wacht, ik begin:
Wie van hout houdt, houwt hout

Leuk hoor! Mag ik nu eens?
Tentententoonstelling
Ja, die is enig!
En minstens zo oud

Reden dus om te gaan twijfelen en het ook aan jullie voor te leggen. Nu hoeft er niet meteen een discussie los te barsten over de onaantastbaarheid van light verse goeroe Polzer, maar over het algemeen wordt zijn vormvastheid toch erg hoog aangeslagen.

In de eerste plaats: ik gebruikte in de eerste regel het LW ‘Autodidactus’ Niels noemt dat een ’verkeerde’ plaats. Ik zie echter niet in om waarom andere regels niet óók in de vorm van een LW mogen verschijnen. Het blijven tenslotte, zoals de regels stellen, twee dactyli.
En verder: voor zowel de argumenten van Katja als Ben is van alles te zeggen.
Ben gebruikt voorbeelden uit de sport om de ‘heiligheid’ van regels te illustreren. Edoch, juist in bepaalde sporten wordt het essentiële karakter van die sporten júist veilig gesteld door regels te wijzigen (hockey, volleybal, basketbal, enz.). Als men besluit de marathon over 40 kilometer te houden, wordt het wezen, het kenmerkende van dit onderdeel niet aangetast. Als je de horden bij hordenlopen weghaalt, blijft er van het hele hordenlopen niets over.
Ik vind regels erg belangrijk. Het is juist het aardige en een uitdaging om te stoeien en te worstelen met dat strakke keurslijf waarin bepaalde light verse vormen gegoten moeten worden, om zonder geforceerd aan te doen, een origineel en verrassend effect te bereiken. Maar anderzijds vind ik dat we moeten waken om de regels heilig te verklaren. Hoeveel variaties zijn er niet ontstaan door te breken met de regels van de klassieke sonnetvorm?
En is de zeggingskracht van het Nederlandstalige ollekebolleke er niet erg op vooruitgegaan ten opzichte van de Engelse versie door verandering van regels door Drs. P.?
Wordt het wezenskenmerk van een ollekebolleke geweld aangedaan als het LW de hoofdklemtoon op de eerste syllabe heeft? Ik betwijfel dat. Bovendien kan de context ook nog wel eens een rol spelen waar het de hoofdklemtoon betreft.
Tenslotte: in het verzamelwerk van Drs. P. trof ik ook nog aan: massatoeristische,, samenzanglustigen, kaakspierontwrichtende, postcommunistische, dierenbevrijdingsfront (te vergelijken met mijn ‘schaamluizendagverblijf’). Allemaal ‘foute’ woorden?
Laatst bewerkt: 24 jan 2013 15:35 door Hans Mooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Daan de Ligt

Re: BEELDVORMING 24 jan 2013 10:27 #7

Naar mijn idee had je het niet beter kunnen verwoorden. Hulde!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 24 jan 2013 10:51 #8

  • Katja Bruning
  • Katja Bruning's Profielfoto
  • Offline
  • Moderator
  • Berichten: 1156
  • Ontvangen bedankjes 175
Ja, Hans, dit is hogere discussieerkunst en geeft veel te denken.
We zouden ook nog onderscheid kunnen maken tussen het ollekebolleke, dat die regel van de hoofdklemtoon op de vierde lettergreep van het zeslettergreepwoord respecteert en het ollebolleke, dat dat niet doet.
Ik sta te trappelen om maar meteen een categorie aan te maken voor het ollebolleke!
En Frans werkt vast ook wel mee, op zijn site.
Laatst bewerkt: 24 jan 2013 10:52 door Katja Bruning. Reden: spelfoutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 24 jan 2013 14:36 #9

  • B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2231
  • Ontvangen bedankjes 1108
Saluut allen,

Regels zijn regels. Een ollekebolleke is gedefinieerd door haar regels.
Deze discussie is al verscheidene keren op dit web gevoerd, iedere toevoeging is zinloos.

Ook Drs. P heeft af en toe discutabele zeslettergreepwoorden gebruikt. Met name bij samenstellingen is het soms lastig uit te maken of de hoofdklemtoon op de eerste of de vierde lettergreep valt. Er is een regel afgesproken om dit netjes te doen. Bij afwijkingen spreken we elkaar daarop aan.

Bekende afwijkingen van de klassieke sonnetvorm hebben alle een naam gekregen en zijn als variant geaccepteerd. Een gezamenlijk kenmerk is de lengte: veertien regels (hoewel de korte sonnetvormen andere lengtes kennen).

De dubbele amfybrachys is een variant van het ollekebolleke, net zoals het ollekebolleke een variant is van de higgledy piggledy...

Dus als je een afwijkende vorm (geen toevalligheid) introduceert en men gaat dit volgen is er een nieuwe variant ontstaan. Dit gebeurt wel vaker en dan neemt Frans die op in zijn website.
Verba volant, scripta manent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 24 jan 2013 15:29 #10

  • Hans Mooi
  • Hans Mooi's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 380
  • Ontvangen bedankjes 210
Uiteraard is je mening te respecteren Ben.
Ik vind ik het jammer en onterecht dat je iedere toevoeging 'zinloos' noemt.
Voor nieuwkomers niet erg stimulerend om mee te denken.
Verder zeg je dat het soms lastig is om uit te maken of de klemtoon op de eerste of vierde syllabe valt en dat een regel is afgesproken om dat netjes te doen. Ik zou erg graag willen weten welke regel dat is om netjes te bepalen waar de klemtoon valt.
Laatst bewerkt: 24 jan 2013 15:33 door Hans Mooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 24 jan 2013 15:42 #11

  • Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 1357
  • Ontvangen bedankjes 819
Regels zijn regels.
Maar waarom zijn die regels dan ooit zo opgesteld? (vraag ik me dan al snel af)

Wanneer je die regel van de beklemtoning op de vierde lettergreep in regel zes loslaat
accepteer je ook automatisch constructies met als zeslettergrepige woorden:
‘Levensverzekering’, ‘Fruitautomatenhal’, ‘Scheidsrechtersassistent’
‘Doucheputjesreiniging’, ‘Kerstdinerslachtoffers’ etc. etc..
In de cadans van de dartele dactylus krijgen deze woorden een dan wel zeer onnatuurlijk
accent. M.a.w. het klinkt (iig in mijn oren!) dan helemaal niet meer!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 24 jan 2013 15:59 #12

  • B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2231
  • Ontvangen bedankjes 1108
Beste Hans,

Ik ben niet van plan om tegen schenen te schoppen en ik begrijp dat het zoeken op deze site niet erg makkelijk is. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat er al zoveel over deze materie is geschreven.
Daar kunnen we een boek me vullen. En elke nieuwkomer gaat weer dezelfde discussie aan.
Ik herinner mij nog een zeer onprettige polemiek met Ber Wilbers. Hu, niet meer aan denken...

Hans, discussie over het onderwerp: "waar zit de rek in het ollekebolleke" is je gegund maar in mijn beleving is dat zinloos. Een bestaande geaccepteerde versvorm dankt zijn bestaansrecht aan gezamenlijke afspraken en acceptatie van die vorm.
Wil je daar van afwijken, prima natuurlijk. We hebben 2*26 lettertekens tot onze beschikking, alsmede 10 cijfers en wat interpunctietekens... Be my guest.

Echter, afwijkingen van bestaande vormen zullen altijd door mededichters met kritische opmerkingen worden beantwoord. Dit om te helpen om nog betere gedichten te schrijven.

En ontstaan daarbij nieuwe vormen? Dan is dat fantastisch goed nieuws.
Verba volant, scripta manent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 24 jan 2013 16:46 #13

  • Hans Mooi
  • Hans Mooi's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 380
  • Ontvangen bedankjes 210
Beste Ben, mijn scheenbeschermers doen het nog naar behoren en ik ben geenszins uit op onaangename polemiek. Uit reacties echter van ook oudgedienden, forumgoden zoals ze zo treffend worden genoemd, blijkt dat dit punt nog steeds leeft en dat er zeker geen unanimiteit bestaat. Ik blijf dus protesteren tegen het woord 'zinloos'.
Een bestaande geaccepteerde versvorm dankt zijn bestaansrecht aan gezamenlijke afspraken en acceptatie van die vorm. Inderdaad, je zegt het zelf zeer treffend. En die gezamenlijke afspraken komen voort uit discussie, waaraan zelfs nieuwkomers hun beginnerssteentje kunnen bijdragen.
En nogmaals: ik ben zelf fervent voorstander van het in principe stringent aan vormeisen voldoen. Maar de vormeis om in alle gevallen de klemtoon ondubbelzinnig op de vierde syllabe te laten vallen, zou voor mij een punt van discussie kunnen zijn, een discussie die zelfs zou kunnen leiden tot andere afspraken. De regels voor het huidige ollekebolleke zijn tenslotte óók veranderd ten opzichte van het Engelstalige origineel.
Tenslotte blijf ik nieuwsgierig naar je antwoord op mijn verzoek in mijn vorige reactie:
Ik zou erg graag willen weten welke regel dat is om netjes te bepalen waar de klemtoon valt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 24 jan 2013 18:28 #14

  • Adriaan van Dam
  • Adriaan van Dam's Profielfoto
Beste Hans,

Er zijn regels.
Maar ja, er is natuurlijk ook gevoel.(Het ongrijpbare, zogezegd)
En als ik jouw Beeldhouwversje lees, voel ik een blijde tinteling.
Kortom, je hebt er in elk geval 1 lezer een groot plezier mee gedaan.

Je Koos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 24 jan 2013 19:00 #15

  • Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 4067
  • Ontvangen bedankjes 1048
Citaat van Ben; “Een bestaande geaccepteerde versvorm dankt zijn bestaansrecht aan gezamenlijke afspraken en acceptatie van die vorm."
Citaat van Hans; Inderdaad, je zegt het zelf zeer treffend. En die gezamenlijke afspraken komen voort uit discussie, waaraan zelfs nieuwkomers hun beginnerssteentje kunnen bijdragen.
Het lijkt mij inderdaad zinloos om nú nog en hiér over de vorm te discussiëren, er valt namelijk voor niemand meer een steentje aan bij te dragen. Het OB bestaat al tientallen jaren!

Ik zou erg graag willen weten welke regel dat is om netjes te bepalen waar de klemtoon valt.
De naam dubbeledactylus heeft aaneengeschreven de klemtoon op de vierde lettergreep.

Ik heb al eerder de neiging gemeld om de hoofdklemtoon te leggen waar het de dichter beter uitkomt. Ook de Drs. ontkwam niet aan die neiging. Ook niet de als OBspecialist bekend staande Michél de Jong. Ook ik niet met het moestuinkaboutertje.
Ik ben bereid over alles te discussiëren, maar over( be) staande vormen heeft het geen zin. ( de lengte van de Rotterdamse marathon is exact gelijk aan die welke elders wordt gelopen.Niemand wil een Rotterdamse marathon van 40 km. )

Het lobbyen van Katja voor het laten vervallen van de hoofdklemtoon laak ik. Dat vind ik geen verrijking, maar een verarming. Kijk naar de McWhirtle.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan, is een practische instelling. Voor gedichten geldt; als je het niet kan zoals het moet, dan laat je het maar.
Ga niet zitten frunniken aan dichtvormen.Ben merkt terecht op dat wie de regels aan zijn laars lapt commentaar kan verwachten. Niét omdat we zo behoudend zouden zijn, niét omdat wij preciezen zijn, maar simpel omdat vastevormen onderhand wel uitgecristalliseerd zijn.
Laatst bewerkt: 24 jan 2013 19:10 door Bas Boekelo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 24 jan 2013 19:52 #16

  • B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2231
  • Ontvangen bedankjes 1108
Allereerst: er is geen regel in het Nederlands voor het juist plaatsen van de lettergreep. In tegenstelling tot veel andere talen is het Nederlands een mengelmoes van Latijn, Frans, Engels, Jiddisch, Russisch, Fries, Saksich en een beetje Duits en dan vergeet ik voor het gemak nog de Indonesische (Maleise) invloeden.
Taalkundigen zullen dit vast beter en nauwkeuriger duiden. Ik ben een goedwillende amateur...

Dit is mijn theorie:

Als je een goed ollekebolleke wilt schrijven, is de eerste zorg om een goed zeslettergrepig (6lg) woord te vinden.
Dit moet een dubbeldactylisch woord zijn met de hoofdklemtoon op de vierde, en de nevenklemtoon op de eerste lettergreep.

Hoe bepaal je nu of jouw vondst een goed 6lg woord is?

Wel, ik geef eerst een rijtje 6lg woorden. Daarna gaan we ze analyseren.

olievergassertje
petroleumhaven
versificatiedrang
industriebaronnen
marihuanadeal
directieassistent
cementindustrieel
narcoseverdamper
cocacolaflesje
ontstekingsremmende
antiflogistische
miniatureluur
aflossingsverplichting
aflossingsplichtige
vervoersafhankelijk

allereerst: er zijn niet veel dubbeldactylische woorden in dit rijtje te vinden.

vervolgens: er is bijna geen woord te vinden van die lengte dat uit één stamwoord bestaat. De meesten zullen samenstellingen zijn van meer zelfstandige naamwoord stammen, soms nog aangevuld met voor- of achtervoegsels om het woord bijwoordelijk of bijvoeglijk te maken, te vergroten of te verkleinen.

Elke woordonderdeel, bestaande uit meer dan een lettergreep draag een klemtoon in zich.
Bijvoorbeeld het bovenste woord: olievergassertje bestaat uit drie delen: Olie, Vergasser, Tje.

Olie heeft de klemtoon op O, Vergasser op Gas, het verkleinwoord Tje heeft geen klemtoon.
Hoe bepaal je nou wat de hoofdklemtoon is? Hierbij kijk je niet alleen naar het woord zelf maar ook naar de functie van het begrip.

Een olievergasser vergast olie. Olie is dus het belangrijkste onderdeel in dit woord. Daarom krijgt dit de hoofdklemtoon.

Het woord petroleum heeft zelf vier lettergrepen en bestaat uit twee stammen Petr en Oleum (olie uit steen gewonnen) dus kun je hier al twee klemtonen verwachten. Daarnaast spreken sommigen het woord als volgt uit: PEtroLEum. Plak je hier nog een woord aan vast, dan heb je een derde lettergreep die een klemtoon krijgt: PEtrOleumHAven of PEtroLEumHAven. Ga er maar aan staan...
Duidelijk is wel dat de dienst die geleverd wordt in deze haven de hoofdklemtoon krijgt.

Wanneer komt de klemtoon op de vierde lettergreep te liggen? Dan moet het hoofdaccent in het laatste deel van het 6lg woord te vinden zijn. Veelal zijn dit woorden waar het tweede deel iets zegt over het eerst deel. Bijvoorbeeld het woord 'AFlossingsPLICHTige'. Deze persoon heeft de plicht tot aflossing. PLICHT gaat qua klemtoon voor AFlossing, dus krijgt dat deel de hoofdklemtoon.

Miniatureluur? Bestaat dat woord? Welnee! Stel dat je een ollekebolleke schrijft over een heel klein vogeltje dat in jouw postzegeltuintje rondhupt, is zo'n woord best te bedenken. Is dit een goed 6lg woord?
Wel, even zoeken in de van Dale: miniaTUUR en TUreluur hebben gelukkigerwijs beiden de hoofdklemtoon op dezelfde lettergreep. Een vondst, dus!

narCOse en verDAMper zijn amfybrachische woorden. Deze zullen in de dubbelamfybrachys zeker niet misstaan.

Kijk nu zelf eens bij de andere woorden hoe je de klemtonen plaatst en of er een goed 6lg woord tussen zit...

Tot zover mijn theorie, graag jullie commentaar en aanvullingen.

Groet, Ben
Verba volant, scripta manent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 24 jan 2013 21:22 #17

  • Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Berichten: 1610
  • Ontvangen bedankjes 874
Hans, een variatie voorstellen omdat het origineel te ingewikkeld is vind ik geen sterktebod. Daar staat tegenover, dat in de praktijk veel 6lg's inderdaad (stiekem) een verkeerde klemtoon hebben. Jij doet het in elk geval met geopend vizier.

Maar ik ben er wat allergisch voor. Je hóéft een versvorm niet te gebruiken, maar als je het doet, doe het dan goed.

Ander voorbeeld: Het octaaf van een sonnet heeft twee rijmwoorden en niet vier, een populaire variatie. Een tweede kwatrijn met dezelfde rijmwoorden als het eerste houdt de spanning vast; die spanning vloeit onmiddellijk weg als je uit gemakzucht of gebrek aan talent kiest voor een nieuw rijmpaar.
Oftewel, regels hebben vaak wel degelijk een reden.
Laatst bewerkt: 24 jan 2013 21:26 door Niels Blomberg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 25 jan 2013 17:49 #18

  • Katja Bruning
  • Katja Bruning's Profielfoto
  • Offline
  • Moderator
  • Berichten: 1156
  • Ontvangen bedankjes 175
Remko Koplamp schreef :
Regels zijn regels.
Maar waarom zijn die regels dan ooit zo opgesteld? (vraag ik me dan al snel af)

Wanneer je die regel van de beklemtoning op de vierde lettergreep in regel zes loslaat
accepteer je ook automatisch constructies met als zeslettergrepige woorden:
‘Levensverzekering’, ‘Fruitautomatenhal’, ‘Scheidsrechtersassistent’
‘Doucheputjesreiniging’, ‘Kerstdinerslachtoffers’ etc. etc..
In de cadans van de dartele dactylus krijgen deze woorden een dan wel zeer onnatuurlijk
accent. M.a.w. het klinkt (iig in mijn oren!) dan helemaal niet meer!

Goed zo, Remko, jij gaat tenminste in op één van Hans zijn argumenten.
Zelf ‘hoor’ ik helemaal niet dat een zeslettergreepwoord zonder de hoofdklemtoon op de vierde lettergreep niet goed klinkt. En Haydn himself heeft er in dit geval ook geen last van.
Zou het niet per ollekebolleke kunnen verschillen? Hans zijn zeslettergreepwoord komt stevig over en past bij zijn gedicht.

Niels komt ook met een inhoudelijke reactie, maar die vind ik erg vaag. Omdat volgens Niels in een sonnet de twee kwatrijnen dezelfde rijmklanken moeten hebben, willen ze de spanning in het sonnet niet verbreken, zullen allerlei andere regels in andere versvormen ook wel zin hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 25 jan 2013 18:32 #19

  • Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 4067
  • Ontvangen bedankjes 1048
Wat is dat nou toch voor een rare discussie? Het zeslettergrepenwoord van het Olleke Bolleke heeft de hoofdklemtoon op de vierde lettergreep. Punt.
Noodzaak; geen. Nut; geen. Zin; geen. Moeilijk; ja, nou én? Gaan we straks het aantal regels van het Sonnet ter discussie stellen?
Zullen we alle versvormen even tegen het licht houden om te zien of we hier en daar het e.e.a kunnen vereenvoudigen? Rijk rijm en schrikkelrijm in ere aannemen?

Citaat van Ben Hoogland in een eerdere discussie;

Het Vrije Vers is een verzamelplaats van dichters die over het algemeen gebonden lichte poëzie schrijven. Dat houdt bijna automatisch in dat we versvormen hanteren, waarbij het gebruik van metrum en rijm etcetera vereiste is. Plezierdichten is aan strenge regels gebonden( ..)Hierin ligt juist onze kracht.
Laatst bewerkt: 25 jan 2013 18:34 door Bas Boekelo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: BEELDVORMING 25 jan 2013 18:34 #20

  • Adriaan van Dam
  • Adriaan van Dam's Profielfoto
Alleraardigste Diepduikers (V/M)

~Zou het niet per ollekebolleke kunnen verschillen?~
Inderdaad, het is net als neuken:
Je gaat toch ook niet na een heerlijke coïtus de spermatozoa tellen.

Je Koos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief