Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: GEEN BAL AAN!

GEEN BAL AAN! 15 mrt 2013 23:37 #1

• Hans Mooi
  • Hans Mooi's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 210
In de Amsterdamse Stadsschouwburg is vrijdagavond het 'vorstelijke' Boekenbal gehouden, het officiële begin van de jaarlijkse Boekenweek. Ik werd wéér niet uitgenodigd.

GEEN BAL AAN!

Schrijvende bovenlaag!
Vorstelijk boekenbal!
Hier had ik mij al
zo lang op gericht

Maar door mijn matige
boekenbalvaardigheid
bleven de deuren ook
dit jaar weer dicht
Laatst bewerkt: 17 mrt 2013 16:47 door Hans Mooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Katja Bruning

Re: GEEN BAL AAN! 16 mrt 2013 08:31 #2

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1683
De pointe van dit gedicht is zeker boekenbalwaardig, Hans.
Nog even werken aan de taal, dan sta je wat mij betreft volgend jaar niet voor een POTdichte deur die klemt vanwege de verkeerde klemtoon. Ik denk dat er in plaats van gericht eerst verheugd heeft gestaan...
Leuke titel!
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 16 mrt 2013 11:47 door Inge Boulonois.

Re: GEEN BAL AAN! 16 mrt 2013 13:49 #3

• Hans Mooi
  • Forumgod
Ik ben het erg vaak, ik kan wel zeggen meestal, met je eens Inge, maar hier kan ik weinig mee. Zich richten op iets, naar iets, tot iets... het is alledrie mogelijk. Hij richt zich helemaal op zijn studie. Lijkt mij niet fout. Maar misschien heb ik het helemaal mis. Ik sta graag open voor nader commentaar.
En ik zie ook geen klemtoonprobleem. Het is met de laastste regel weer eens zo dat de plek van de lettergreep belangrijk is.
Ik sta voor een POTdichte deur.
De deur zit potDICHT

Ik vraag me werkelijk af of er iemand is die in het laatste geval de klemtoon op POT legt.

Re: GEEN BAL AAN! 16 mrt 2013 15:12 #4

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Ha Hans,
Ik heb nu de vorige boodschap weggehaald (die je als mail vast al ontving) en plaats deze ietwat gewijzigd. Ik heb nu meer tijd om te reageren.

Je had kennelijk niet het veranderde bericht op het forum gelezen/gekregen, want dat richt fout was, had ik kort na het plaatsen al weggehaald. Met de klemtoon in regel 3 en 4 heb ik hoe dan ook moeite; de accenten zijn niet overtuigend.

Het zou een veeg teken zijn als mensen het ALTIJD met elkaar eens zijn, want dan denkt er (minstens) één niet goed na.
Ik vraag me werkelijk af of er iemand is die in het laatste geval de klemtoon op POT legt.
Die iemand ben ik: ik laat me niet door de dactylische context verleiden tot een foutieve klemtoon. Alternatieven zijn trouwens niet moeilijk:

Maar door mijn matige
boekenbalvaardigheid
bleven de deuren
ook dit keer weer dicht

Het ollekebollekewoord is prachtig!
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 16 mrt 2013 15:13 door Inge Boulonois.

Re: GEEN BAL AAN! 16 mrt 2013 16:42 #5

• Katja Bruning
  • Katja Bruning's Profielfoto
  • Moderator
  • Ontvangen bedankjes 175
Hoewel Inge en ik telepathisch verbonden zusterzielen zijn, kan ik toch geen fout vinden in dit ollekebolleke. En ik vind het grappig. Inderdaad knap gevonden zeslettergreepwoord.

Re: GEEN BAL AAN! 17 mrt 2013 11:16 #6

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1049
Ik ben het meer met Inge eens, 'gericht 'heeft één stemhebbende klank, 'potdicht ' heeft twee stemhebbende klanken. Dat verschil laat zich hier voelen. Hoewel je verdediging juist is wat klemtoon betreft, doet het als een verkeerde beklemtoning aan. Potdicht klinkt nu eenmaal anders dan pedicht. Boekenbalvaardigheid is een schitterend OBwoord.

Re: GEEN BAL AAN! 17 mrt 2013 16:43 #7

• Hans Mooi
  • Forumgod
Ik dank jullie voor de aardige woorden en de kritiek.
De korte tijd dat ik hier af en toe meedoe, is het me opgevallen hoe bijzonder integer men is in het geven van kritiek. Het is steeds opbouwend, meedenkend en nergens wordt blijk gegeven alleen ter meerdere eer en glorie van zichzelf bijdehand te willen doen.
Ik zit zelf niet met de klemtoonlegging in de laatste regel van dit OB, maar omdat `potdicht` hier niet echt een toegevoegde waarde heeft (die er wel zou zijn als het een lesbisch boekenbal betrof)ga ik met dank mee met de suggestie van Inge.

Re: GEEN BAL AAN! 17 mrt 2013 17:15 #8

• Inge Boulonois
  • Admin
  • dichter
Over de klemtonen, Hans, las ik vandaag in de column van S. Montag (Henk Hofland) in het nrc:
Nog een sluipende verandering in de moedertaal. Bij veel woorden verschuift de klemtoon naar de eerste lettergreep. Vroeger hadden de omroepers het over een piaNIST. Dat is PIanist geworden. En zo is het ook niet meer componIST, maar COMponist.......
Ik heb even op de site van het nrc gezocht maar daar kon ik de column niet vinden.
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Stedentrip

Ziet u die krater daar?
Rechts, met dat bord erbij.