Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Gifkikkerig

Gifkikkerig 5 jaren 8 maanden geleden #1

• Vin Konings
  • Vin Konings's Profielfoto
  • Iemand om te respecteren
  • Ontvangen bedankjes 6
( Ondanks alle commotie hier nog zo’n ritmisch vers van me dat hopelijk voor een kleine glimlach zorgt. )

Assertief als de pest en luidruchtig,
als u gans per abuis op hem stapt.
Agressief en verrekte wraakzuchtig,
zo vilein als wat.

Wit en zwart in schrikwekkende strepen,
die u toeschreeuwen: keer om, zout op.
Heus, hij heeft het niet op u begrepen.
Dus dan weet u dat.

Vol met wratten, en slijmoverladen,
dit reptiel van’t venijnigste soort.
Gaat u niet op hem staan, mag’k u raden,
hij is’t meer dan zat.

Bent u nog immer niet weg,afgedropen?
Nou, maakt u uw borst dan maar nat.
Echt, hij laat niet over zich lopen,
de zebrapad!

© Vin 2011
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Gifkikkerig 5 jaren 8 maanden geleden #2

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 920
Beste Vin,

inderdaad, wat ik metrum noem is het patroon van benadrukte woorden in mijn maatschema. Moet ik daar wellicht een andere term voor gebruiken? En zo ja, welke dan? Ikzelf heb geen idee.

musici spreken van maatsoort, tekstdichters hebben er rekening mee te houden.
"Stille nacht, heilige nacht" kan evengoed op een twee- of vierkwartsmaat gezongen worden. Wat mij betreft zelfs op een vijfkwartsmaat. Dat is het principiëele verschil tussen liedteksten en gebonden gedichten. In een gebonden vers, (let op; gebonden verzen !) bestaan er geen rusten, laat staan lege maten. Die vrijheid is voorbehouden aan liedtekstschrijvers en dichters van vrije verzen. Ik waardeer je ambitie, maar hoewel violen en gitaren snaarinstrumenten zijn, eisen elk een eigen vaardigheid in het bespelen ervan.
Je vraagt Niels om een rijmschema, in het hoofdstuk 'vormen ' vindt je een groot aantal vaste vormen beschreven, compleet met versvoet en het aantal ervan, rijmschema en wat des meer zij. Ga je gang, er is een zeer ruime keus. Je vindt er ook de Limerick beschreven. Vaste vormen kun je niet vernieuwen, je kunt een fiets met drie wielen uitrusten, maar dan is het geen tweewieler meer. Maar een nieuwe vorm ontwikkelen is iedereen toegestaan.
Wat jij niet doorhebt, meen ik, is dat je je teksten bindt aan een maatsoort, en dat dat jou evengoed beperkt als versvormen ons beperken.
Laatst bewerkt: 5 jaren 8 maanden geleden door Bas Boekelo.

Re: Gifkikkerig 5 jaren 8 maanden geleden #3

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 920
Intussen ben ik me gaan afvragen waar de discussie over gaat.

Re: Gifkikkerig 5 jaren 8 maanden geleden #4

• Vin Konings
  • Vin Konings's Profielfoto
  • Iemand om te respecteren
  • Ontvangen bedankjes 6
Beste Bas,
inderdaad ben ook ik beperkt qua doen en laten in mijn rijmsels. Ik zit gevangen in maatsoorten waaraan ik mij te onderwerpen heb. Maar afgezien daarvan biedt deze vorm van dichten mij een groot voordeel, namelijk de mogelijkheid om mijn verzen te componeren in een geheel vrije vorm qua rijmschema en strofe-indeling. Ik probeer elk gedicht weer anders vorm te geven dan de andere, en die mogelijkheid heb ik. Ik geloof niet dat ik tot nu toe ooit een gedicht heb gemaakt dat exact overeenkomt met de structuur van een ander. Ik doe daar althans mijn best voor. Elke compositie is dus uniek.
Uit mezelf zal ik dus geen geprefabriceerd patroon kopiëren, maar nogmaals, op verzoek wil ik mij daar best eens toe zetten.
Groeten, Vin.
Tijd voor maken pagina: 0.114 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Balloonbolleke 8

Titiaan, Venus en Adonis

Koop koop koop