Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Boomer

Boomer 19 dec 2019 15:48 #1

• Niek Kalberg
  • Niek Kalberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1101
Boomer

Ik zocht het even op, wat is een ‘boomer’
Van Dales woord van afgelopen jaar:
Een oude eigenwijze sukkelaar
En blijkbaar val ik ook onder die noemer

Millennials ze schijnen ons te haten
vanwege overwaarde en pensioen
En dat we leuke dingen kunnen doen
Hun lichting zonder toekomst achterlaten

Een generatie met een hoop chagrijn,
totdat ze later zelf de boeman zijn.
Laatst bewerkt: 20 dec 2019 19:40 door Niek Kalberg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boomer 19 dec 2019 20:58 #2

Haha! Ik mis wel de interpunctie, hoor. En volgens mij mag het gewoon onder de rubriek Sonnettine, toch?
Bedankt door: Niek Kalberg

Boomer 20 dec 2019 13:37 #3

• Niek Kalberg
  • Forumgod
Zeg jij maar waar de punten en komma’s moeten komen, Hendrikje..;-)

Boomer 20 dec 2019 19:26 #4

Zo, maar misschien vind jij het niks:

Ik zocht het even op, wat is een "boomer",
Van Dales woord van afgelopen jaar:
een oude eigenwijze sukkelaar.
En blijkbaar val ik ook onder die noemer.

Millennials, ze schijnen ons te haten
vanwege overwaarde en pensioen,
en dat we leuke dingen kunnen doen:
hun lichting zonder toekomst achterlaten.

Een generatie met een hoop chagrijn,
totdat ze later zelf de boeman zijn.

Boomer 20 dec 2019 19:34 #5

• Niek Kalberg
  • Forumgod
Dank Hendrikje! Ik heb de punten achter iedere zin achterwege gelaten, maar verder ben ik een eind met je meegegaan..toch? Het versje loopt wel soepeler zo.. ;)
Oh ja en het hoofdlettergebruik nog even aanpassen.
Hoewel ik nog steeds niet snap waarom je bij de ene versvorm bij iedere regel een HL gebruikt en bij de andere niet..
Laatst bewerkt: 20 dec 2019 19:41 door Niek Kalberg.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Boomer 20 dec 2019 21:01 #6

Ja, goede vraag. Ik denk dat het een mix is van gebruik (zoals bij het ob) en persoonlijke voorkeur.

Een sonnettine zoals deze is naar mijn idee een kort verhaaltje in dichtvorm. Interpunctie helpt om het meteen goed te lezen. Een ob is meer een soort uitsmijter naar mijn gevoel, en de benadrukte klemtonen van de dactylus zorgen ervoor dat je het vanzelf goed leest. En in dat geval is interpunctie (meestal) minder nodig. Vindt men.
Bedankt door: Niek Kalberg

Boomer 21 dec 2019 14:17 #7

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 955
Ik heb moeite met het rijmpaar boomer/noemer.
Jaap Bakker vindt babyboomer/noemer wel acceptabel. Dit is een van de weinige keren dat ik het echt oneens ben met het onvolprezen rijmwoordenboek.

Boomer 21 dec 2019 14:46 #8

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1038
Hendrikje en Niels, over interpunctie en het rijmen op buitenlandse woorden zijn hier ellenlange discussies gevoerd, zonder dat het tot consensus heeft geleid. En het zijn ook onderwerpen waarover geen consensus hoeft te bestaan, niet zo min als het hoeft om de discussie over deze punten steeds opnieuw aan te zwengelen. Dat is niet het elkaar wijzen op fouten/verbeterpunten maar dat is een ander jouw smaak/voorkeur op proberen te dringen. Dat zouden we niet moeten doen: een kerstoverweging.

c.a.
Frits

Boomer 21 dec 2019 15:43 #9

Frits schreef:
niet zo min als het hoeft om de discussie over deze punten steeds opnieuw aan te zwengelen. Dat is niet het elkaar wijzen op fouten/verbeterpunten maar dat is een ander jouw smaak/voorkeur op proberen te dringen.

Niek, heb je het gevoel gekregen dat ik met mijn reactie mijn mening aan je heb opgedrongen, zoals Frits suggereert? Indien ja, dan hierbij mijn welgemeende excuses. Dat was nooit mijn bedoeling. Ik heb het trouwens niet geproefd in je reacties.

Het is wel een interessante onderscheiding die je maakt, Frits: Waar is het forum voor? Exclusief voor het wijzen op fouten/verbeterpunten of ook voor feedback hoe een vers overkomt bij een individuele lezer? Van mij mag die laatste categorie best. Anders wordt het allemaal wel gortdroog hier.
Dat zouden we niet moeten doen: een kerstoverweging.

Die heb ik snel overwogen, nog voor het kerst is, en ik denk op basis van bovenstaande: niet mee eens. Moeten we lekker wel doen. Zolang het over het versje gaat en niet over de persoon. En zolang de schrijver van het versje niet heeft aangegeven dat hij/zij genoeg van de uitwisseling heeft.

Boomer 21 dec 2019 15:58 #10

• Niek Kalberg
  • Forumgod
Nee hoor Hendrikje, ik las jouw opmerkingen als een suggestie om de leesbaarheid te bevorderen. En ben er gedeeltelijk in mee gegaan. In het algemeen ben ik het wel eens met Frits als hij zegt- een vorige discussie- dat ongevraagde verbeteringen op inhoud aan de schrijver overgelaten moeten worden. Die is mans/vrouws genoeg.

En ten overvloede wellicht, ik ben in tegenstelling tot toen ik hier net mijn versjes plaatste, minder snel in mijn wiek geschoten bij vingers op de zere plek. Een voor allen , allen voor een als het gaat om de kwaliteit van ons werk, toch? ;)
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Boomer 22 dec 2019 12:53 #11

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1038
Hendrikje, jammer dat je mijn algemene opmerking meteen naar het persoonlijk trekt door Niek te vragen of hij het idee heeft dat jij hem iets wilt opdringen. Daarmee haal je het punt dat ik aankaart van tafel. Dat punt is dat ik vind dat we niet steeds opnieuw over zaken moeten beginnen waar we geen consensus over hebben omdat het ook niet nodig is. Als voorbeeld noemde ik interpunctie en hoofdlettergebruik. Er was met Nieks gedicht zowel naar vorm en inhoud helemaal niks mis. Ik vind dat je dan niet over privéopvattingen betreffende interpunctie moet beginnen. Gun en laat elkaar de ruimte voor eigenheid, we hoeven geen kloon van elkaar te worden. Dat is denk ik ook in de geest van de handleiding. Jij zegt dat het dan allemaal gortdroog wordt op het forum. Zou kunnen, in elk geval minder bedillerig, volgens mij.

Voor de redactie: 'Kom alleen met concrete voorstellen voor verbeteringen als daar explciet om wordt gevraagd'. In de handleiding is in het woord expliciet de -i- weggevallen.

Boomer 22 dec 2019 13:07 #12

We zien het anders, Frits. En met die slotsom kan ik goed leven. Ik houd wel van verscheidenheid.

Nu ga ik broeden op een kerstoverwegingsbijdrage ...

Een aantal jaren terug schreef ik trouwens een snelsonnet voor kerst waar jij, Frits, me nog heel goed mee hebt geholpen. Ik kan 'em helaas niet bij het draadje kerstoverweging zetten omdat-ie al ooit hier is verschenen, en dus niet nieuw. Maar als blijk van mijn dank voor jouw inbreng herhaal ik hem toch nog even hier, wel met gewijzigde interpunctie, ;) :

Kerstvoorstelling

“Zeg schat,” zei ze, “zal ik je wat vertellen?
Die zwangerschap van onze lieve maagd,
dat Jozef daar het stempel niet van draagt,
daar is voor mij nog iets bij voor te stellen.

En zelfs één wijze kan er nog mee door.
Maar drie? Nee, dat geloof ik echt niet hoor.”
Laatst bewerkt: 22 dec 2019 13:08 door Hendrikje de Koning.
Tijd voor maken pagina: 0.215 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

U bevindt zich hier

Het leven is steeds sneller te vertalen
Er wordt volop getwitterd en gedrukt
Toch denk ik niet dat lezers het ooit lukt
Om iemand bij het schrijven in te halen