Beste HVV'ers,
Laat ik beginnen met jullie wat verlaat een gelukkig nieuwjaar te wensen.
Een krappe 2 maanden heb ik mij weinig op dit forum laten zien. Eind november overleed mijn moeder op bijna 89-jarige leeftijd. Dat had een flinke nasleep, gevolgd door Kerst en een noordlichttocht door de Noorse fjorden.
Nu wat achterstallige reactie en daarna: dichten!
Wim, ik vlei mij met de gedachte dat die gedicht geschreven n.a.v. de volgende discussie in
"Cantabila (1)"
Niels Blomberg schreef :
Op geen enkele manier ben ik ervan overtuigd dat de cantabila iets anders is dan een dubbele jambe, om precies te zijn een vijfvoetige jambe, vanwege de eis van 3 heffingen.
@Wim, probeer er eens eentje te maken die begint met "Een loodsmannetje".
Wim Meyles schreef :
M.i. valt [‘loodsmannetje’] buiten de ‘normale’ metrumpatronen. Ik denk dat een vergelijking met de muziek hier op zijn plaats is. Als ‘loods’ een hele noot krijgt, krijgen ‘man’ en ‘ne’ twee halve noten. Vergelijke de uitspraak van ‘loodsmannetje’ en ‘halsbandje’. ‘Halsbandje’: drie hele ‘noten’ (tellen), ‘loodsmannetje’ een hele, twee halve en een hele (denk ik) aan het eind.
Dat was het dan, dacht ik nog, maar nee, je bent ermee aan de slag gegaan! Ik vind het een fraaie een geestige opsomming van loodsmannetjes.
Zoals je zelf al zei "krijgen ‘man’ en ‘ne’ twee halve noten". Deze paeon is dus een driekwartsmaat en geen vierkwartsmaat.
In de metrische poëzie is een lettergreep gelijk aan een tel.
(Nu ik dit opschrijf ga ik twijfelen: maak ik als pseudoneerlandicus weer een cruciale fout? Even Bronzwaer erop naslaan: "[...] in het syllabotonisch vers doet zich voor ons gevoel het verschijnsel voor dat de afstand tussen twee heffingen een min of meer gelijke tijdsduur heeft." Nou weten we dus nog niets.)
We zijn het er volgens mij wel over een eens dat er ritmisch is bijzonders aan de hand is. Anders dan jij zou ik dit geen paeon primus noemen, eerder een dactylus met huppeltje. Verder sterkt het mij in mijn opvatting dat met loodsmannetje in gewone metrische poëzie geen land te bezeilen is.
Loodsmannetjes neerkrabbelen?
Noodplannetjes uitdokteren!
Schokt u dit metrum
Of laat het u koud?
Mij dunkt dat ondanks de
Peonisatiegraad
toch dit ob nog
zijn ritme behoudt.