Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: De Misser

De Misser 02 jan 2021 15:51 #1

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 475
Enkele weken geleden wandelde ik op de mooie site van Frans en ontmoette daar het Bahdanovic of romantic stanza.
Dat is een kwatrijn waarvan de slotregel een herhaling is van het eerste gedeelte van de beginregel. Ik vond het een charmante stanza-vorm en bedacht dat het veel leuker zou zijn als de eerste en vierde regel een homoniem zou bevatten, zodat de vierde regel, hoewel letterlijk gelijk aan de eerste, de eerste regel juist in een ander, humoristisch, perspectief zou plaatsen. De aanloop naar dat andere perspectief zou dan in regel 2 en 3 kunnen worden uitgewerkt.
Eerst maar een voorbeeld, dat praat wat gemakkelijker. De eerste poging die ik deed, resulteerde in onderstaand vers:

Etentje

Gisteren stond ik te koken voor negen
Ging me de groente toch vreselijk roken
Vlees was te rauw en de soep viel ook tegen
Gisteren stond ik te koken

Ik maakte er nog een paar en kwam vervolgens op de volgende vormregels:
Vier regels, met rijmschema abab
Metrum en regellengte vrij
De slotregel is exact gelijk aan het eerste gedeelte van de beginregel
De vraag hoeveel er van de beginregel wordt weggelaten in de slotregel, lijkt mij niet van belang
De begin- en slotregel bevatten een homoniem die in beide regels een verschillende betekenis hebben
In regel 2 en 3 wordt het verhaal uitgewerkt en vindt er een omslag plaats die vervolgens in de slotregel treffend wordt verwoord

Het vers verhaalt inhoudelijk van een misser en we missen ook een aantal versvoeten in de slotregel. Kortom: de Misser.

Ik heb er inmiddels een stuk of tien gemaakt en het is goed te doen: niet te gemakkelijk, maar ook niet heel moeilijk. Ik denk dat het een leuke versvorm is en ik ben benieuwd naar jullie reactie en eventuele pogingen om ze zelf te maken. Ter inspiratie plaats ik hieronder nog twee voorbeelden.

Aanspraak

Zij was een innemende vrouw op de chat
En heel snel beloofde ik eeuwige trouw
Maar al dat gezuip van haar, dat was geen pret
Zij was een innemende vrouw

Macht

Jeroen is wel onder de pannen bij Shell
Te midden van machtige mannen
Met soep en kroket, omelet, frikadel
Jeroen is wel onder de pannen

Werkwijze:
1) Zoek of ontmoet een homoniem
2) Bedenk er een sneu verhaal bij die de lezer een grijns van herkenning brengt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De Misser 02 jan 2021 15:56 #2

• Jaap Bakker
  • Forumgod
De link naar de romantic stanza: www.sites.google.com/site/versvormen/home en klik op 6- Versvormen - stanza
Laatst bewerkt: 02 jan 2021 15:57 door Jaap Bakker.

De Misser 02 jan 2021 20:37 #3

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 1745
Ha Jaap, op zich een leuk idee, de misser. Maar naar mijn idee bereik je hetzelfde effect ermee als met de rondelet, die ik dan toch als versvorm de voorkeur geef.

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Ietsnut
Laatst bewerkt: 02 jan 2021 20:38 door Wim Meyles.

De Misser 02 jan 2021 23:06 #4

Jaap, ik vind 'em leuk, lekker kort en pakkend. Ik ga er eens op broeden :blink: :cheer:

De Misser 03 jan 2021 07:58 #5

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Hoi Wim,
Bedankt voor je reactie. Ik denk dat je de triolet bedoelt in plaats van de rondelet. Daar heb je inderdaad een paar mooie exemplaren van gemaakt. Ik vind niet alles wat op dit forum staat aan trioletten even geslaagd. Ook vind ik zelf de triolet wat langdradig. Dat komt waarschijnlijk door de tweede refreinregel die niet zoveel toevoegt. De misser is compacter dan de triolet.
Maar gezien jouw staat van dienst op triolet-gebied, zal ik de laatste zijn om te zeggen dat je daarmee moet stoppen.

Hoi Hendrikje,
Leuk, ik ben benieuwd.

Groeten,

Jaap

De Misser 03 jan 2021 11:01 #6

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Ha Jaap,

Nee, ik bedoelde toch het rondelet. Met het ‘effect’ waarover ik het had, bedoelde ik dat je de lezer met de laatste regel op het andere been zet, door de andere betekenis van een woord of uitdrukking. Maar je hebt gelijk, dat geldt natuurlijk ook voor het triolet.

Het omgekeerde van jouw ‘misser’ levert overigens ook mooie mogelijkheden op: eerst een (werk)woord/uitdrukking zonder aanvulling geven, en dat aan het eind uitbreiden. Ik heb dat bijv. gedaan met:

Doorbijtertje

Mathilde staat haar mannetje,
ontembaar is haar streven.
Ze heeft nog nooit een plannetje
mismoedig opgegeven.

Ze is een huistirannetje,
verbeten en gedreven.
Mathilde staat haar mannetje
voortdurend naar het leven.
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 03 jan 2021 12:37 door Wim Meyles.
Bedankt door: Hendrik te Paske, Jaap Bakker

De Misser 03 jan 2021 13:40 #7

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Ha Wim,

Ik begrijp nu wat je bedoelt. Ik keek voor exemplaren van een rondelet aanvankelijk op de site van Frans, maar de voorbeelden daar vond ik nogal onbegrijpelijk. Vervolgens keek ik in het forum onder de Rondelen en toen werd ik een stuk wijzer. Ik kan je redenering wel volgen.
Groeten

Jaap

De Misser 03 jan 2021 14:41 #8

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Er staan er ook vijf in Ietsnut :)
www.wimmeyles.nl

De Misser 03 jan 2021 20:55 #9

Dogma

Dat is gelukkig Zijn en hun gebod
Ik mijd bewust het explosief terrein
Van wil en voorbestemming en van lot
Dat is gelukkig zijn

De Misser 04 jan 2021 10:04 #10

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Hoi Hendrikje,

Bedankt voor je poging. Hij is inhoudelijk heel leuk, maar ik kijk er eerlijk gezegd een beetje vreemd tegenaan. Ik kan niet zo goed bepalen welk metrum het vers heeft. Ik bedoelde met "metrum en regellengte vrij" niet dat er geen metrum in hoeft te zitten, maar dat het voor het effect niet uitmaakt of je bijvoorbeeld jambes of dactyli gebruikt en hoeveel versvoeten er in een regel staan. Ook hik ik aan aan tegen de wisseling van woordsoort in het homoniem. Ik had bij mijn experimenten ook een paar voorbeelden daarvan, maar die heb ik terzijde gelegd, omdat dan de slotregel niet zo lekker meegaat in het ritme van de beginregel. Dan stokt het lezen bij mij en ben ik de draad kwijt. Ik heb de overeenkomst in woordsoort van het homoniem niet geëxpliciteerd hierboven, omdat ik me daar nu bewust van ben geworden door jouw voorbeeld. Verder merk ik dat mij ook meer iets anekdotisch voor ogen staat bij de Misser, dan iets expressiefs.
Klinkt wel heel negatief allemaal van mijn kant. Zo bedoel ik het niet, blijkbaar helpt het mij in het aanscherpen van de criteria en heb ik iets impliciet aangenomen wat voor een ander niet per se logisch is.

Ik zal nog een voorbeeld geven:

Natuurlijk gaf ik hem een trap voor 't karweitje
Zijn dakgoot liep namelijk over van drab
Hij veegde die modderboel op mijn ontbijtje
Natuurlijk gaf ik hem een trap
Laatst bewerkt: 04 jan 2021 10:06 door Jaap Bakker.

De Misser 04 jan 2021 11:53 #11

Hoi Jaap,

Geeft niks hoor. Sorry dat ik de plank missloeg. Haha misser. Liever anekdotisch dan expressief (beschouwend), schrijf je. Prima.

Het is trouwens gewoon een jambische pentameter: Dat is gelukkig Zijn en hun gebod, enz.

Succes met de nieuwe vorm!
Laatst bewerkt: 04 jan 2021 11:54 door Hendrikje de Koning.

De Misser 04 jan 2021 19:01 #12

• Jaap Bakker
  • Forumgod
Dank je wel, Hendrikje!
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Lippendienst

Kuisheidbevorderend?
Ebba van Coldingham
Sneed neus en lippen af
En bleef zo maagd

Nu nemen vrouwen een
hyaluronzuurprik
Oók geen gezicht
Als je mij eerlijk vraagt

Vandaag vieren wij de sterfdag van de heilige Ebba van Coldingham. (2 april 870). Ebba zou een abdis zijn geweest van het benedictinessenklooster Coldingham aan de Schotse kust ten oosten van Edinburgh en dat had in die tijd te lijden van de invasies der Noormannen. Omdat er verhalen de ronde deden over hun barbaarse plunderingen en verkrachtingen, zou Ebba besloten hebben haar maagdelijkheid veilig te stellen door zichzelf te verminken. Zij zou zichzelf neus en lippen afgesneden hebben. Haar medezusters raadde zij aan hetzelfde te doen. Uit teleurstelling, woede en walging zouden de Noormannen het klooster in brand hebben gestoken waarbij alle zusters omkwamen in de vlammen.(Bij een cosmetische lipvergroting wordt hyaluronzuur volgens een specifiek patroon in de lip geïnjecteerd.)