Je gedichten met zowel oogrijm als volrijm vind ik erg aardig gevonden, maar ze verwarren me ook een beetje.
De eerste blijft de mooiste: Recept is een perfecte limerick op -ille.
Bij Zuur zijn er twee uitspraken van -ange, maar laat je het rijmschema van de limerick los. Dat vind ik jammer.
In dit gedicht vraag ik me af wat strofe 2 toevoegt. Als je die weghaalt dan houd je een kwatrijn met omarmend rijm over, met twee uitspraken van -are.
Dank voor je reactie. Die is erg welkom, want na de kamillerick ben ik aan het experimenteren geslagen met andere rijmschema's, enerzijds omdat het beter in de verhaallijnen paste, anderzijds om reacties uit te lokken. Gezien jouw reactie en de bedankjes daarop van Frits en Jaap, valt de metrische chaos in 'Zuur' blijkbaar minder in de smaak. Gelukkig heb ik nog een paar orthodoxe achter de hand.
Als dank voor je reactie een bonuslimerick:
Zoethoudertje
Ik kreeg bij de koffie van Jade
een vierkantje melkchocolade,
het was niet homemade
en ook niet fair trade,
maar supermarktspul van Verkade.
Het experimenteren heb ik voortgezet in 'Het kan verkeren', maar dan in een andere versvorm. Oorspronkelijk was het een kwatrijn, met de eerste twee en de laatste twee regels op -are, maar ik vroeg me af of de verhaallijn dan nog wel te volgen zou zijn. Vandaar de toegevoegde regels 3 t/m 6. Maar misschien onderschat ik mijn lezers ....
Je kotste in je soep want je was dronken En hebt een tijdje op je bord gelegen Alsof je niet in staat was te bewegen En toen er plots een eind kwam aan je ronken Omdat de buren luid de glazen klonken Begon je boos te roepen dat ze stonken En alles van hun tafel af te vegen Maar verder viel je mij een beetje tegen