Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Met Forum, Vorm én Vent

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Oliedom

Oliedom 5 maanden 1 week geleden #1

• Hanny van Alphen
  • Hanny van Alphen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 409
Dit wordt een kraker, schreeuwt mijn achter-oom
al zwaaiend met een folder in zijn hand.
Voilà, nu kan ik naar zo’n palmenstrand
door slimme inkoop van een klapperboom.
Laatst bewerkt: 5 maanden 1 week geleden door Hanny van Alphen. Reden: eerste regel veranderd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliedom 5 maanden 1 week geleden #2

• Hanny van Alphen
  • Forumgod
Pachira 'Aquatica'

Ik ga het maken, riep mijn oom verrukt
Nog even, dan lig ik op ‘t palmenstrand
Ik heb zojuist mijn geldboom kaal geplukt

Oude (foute) versie

Ik ga het maken jongens, riep mijn oudoom
Nog even, dan lig ik op ‘t palmenstrand
maar eerst pluk ik de vruchten van mijn geldboom

Laatst bewerkt: 5 maanden 1 week geleden door Hanny van Alphen.

Oliedom 5 maanden 1 week geleden #3

Hanny, 't ligt vast aan mij, maar ik snap de pointe van beide versjes niet. Na lezing heb ik 2x een ?

(Metrum r.1 van vers 1 zet mij op het verkeerde been. Ik lees "DIT wordt een", en wil dan verder lezen in dactylus ritme, waarmee ik dan vastloop.)

Oliedom 5 maanden 1 week geleden #4

• Hanny van Alphen
  • Forumgod
Hoi Hendrikje,

Eerste kwatrijn:

Dit is te vervangen door het het maar het metrum is gewoon jambisch. Oom denkt een klapper te maken met de aanschaf van zo'n boom. De domme kokosnoot. Aanwijzingen: olie - palmen - klapper.

Kwatrijn 2:

De Pachira 'Aquatica' oftewel geldboom bestaat echt en kan wel twintig meter hoog worden (in de tropen).

Verder zal het aan mij liggen dat dit soort versjes niet begrepen worden. Ik maakte die oliedomme oom met zijn heilig geloof in een klapper- of geldboom.
Laatst bewerkt: 5 maanden 1 week geleden door Hanny van Alphen.

Oliedom 5 maanden 1 week geleden #5

Dank je voor de uitleg, Hanny.

Ik keek nog even naar het rijm in regels 1 en 4. Dit is slepend of vrouwelijk rijm, toch? Dan moeten de voorlaatste lettergrepen toch rijmen?

Bijv. bij mannelijk rijm rijmt "oom" op "boom", maar bij een woord als "oudoom" moet er dacht ik een rijmwoord komen waarvan de een na laatste lettergreep rijmt op "oud" gevolgd door de laatste lettergreep eindigend in "oom": oudoom - goudboom

Vergelijk:

staten - gaten

acceptatie - contemplatie
Laatst bewerkt: 5 maanden 1 week geleden door Hendrikje de Koning.

Oliedom 5 maanden 1 week geleden #6

• Hanny van Alphen
  • Forumgod
Je hebt helemaal gelijk Hendrikje. Oliedom van mij :ohmy:

Daar zal ik nog iets op moeten verzinnen. De klompen plukken uit mijn goudboom.... ;)

Oliedom 5 maanden 6 dagen geleden #7

• Hanny van Alphen
  • Forumgod
Hoi Hendrikje,

Versje 2 heb ik veranderd. Voornamelijk omdat ik het foute rijm kwijt wilde.
Onbegrepen of gewoon niet in de smaak vallend, blijft het, daar kan ik even niets aan veranderen.
Ik denk dat ik het soms te ver zoek :dry:

Het eerste vers laat ik zo omdat de nadruk op kraker moet liggen en niet op dit.

groet,
Hanny
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Oliedom 5 maanden 5 dagen geleden #8

• Musonius
  • Musonius's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 169
Het fenomeen dat zich voordoet bij het rijmkoppel 'geldboom/oudoom' noemt Jaap Bakker zwak volrijm. * Niet erg geliefd bij plezierdichters, maar niet als rijmfout beschouwd.
'Oudoom/goudboom' is dubbelrijm.

Wat de inhoud van het vers betreft: ik snap de grap niet, maar het zal wel mijn intellect te boven gaan.

* incorrect. Zie verdere berichten.
't Wendt wel!
Laatst bewerkt: 5 maanden 4 dagen geleden door Musonius.
Bedankt door: Hanny van Alphen

Oliedom 5 maanden 5 dagen geleden #9

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 704
Het fenomeen dat zich voordoet bij het rijmkoppel 'geldboom/oudoom' noemt Jaap Bakker zwak volrijm. Niet erg geliefd bij plezierdichters, maar niet als rijmfout beschouwd.

Maar niet als rijmfout beschouwd. Door wie? Wie of wat is de autoriteit die uitmaakt wat goed en wat fout is?

Oliedom 5 maanden 5 dagen geleden #10

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 174
Rijm is klankovereenkomst in beklemtoonde lettergrepen. Dat is de definitie die ik heb geleerd en waar ik nog altijd mee werk.
Als je deze omschrijving hanteert, Bas, is geldboom/oudoom geen rijm, maar schijnrijm om een nieuwe term te introduceren. ('Schijn' vanwege het onbeklemtoonde paar boom/oom). Ik vind schijnrijm fout, ook al heeft de aardige Jaap Bakker dat niet expliciet zo benoemd. Dus probeer ik in mijn eigen werk die fout te allen tijde te vermijden. In andermans werk stoort het me. Nou ja, voor wat een ander dat waard vindt.

Oliedom 5 maanden 5 dagen geleden #11

Even om zeker te weten dat ik het goed begrijp: als "goudoom" een bestaand woord zou zijn, of als vondst passend in een bep. context, dan zou het prima als rijmwoord voor oudoom door kunnen gaan?

Oliedom 5 maanden 5 dagen geleden #12

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 174
Bij de notaris bleek mijn lieve oudoom
Voor mij als petekind een ware goudoom

Los van esthetische overwegingen e.d. zou ik, puur rijmtechnisch gezien, dit distichon voor mijn rekeningen durven nemen. Hendrikje.

Oliedom 5 maanden 5 dagen geleden #13

• Musonius
  • Musonius's Profielfoto
Bas Boekelo schreef :
Maar niet als rijmfout beschouwd. Door wie? Wie of wat is de autoriteit die uitmaakt wat goed en wat fout is?

Jaap Bakker schaart het niet onder rijmfouten, maar biedt het als oplossing voor het rijmen op schrikkelwoorden. Of hij een autoriteit is? Tja, wie bepaalt dát dan weer?

Uiteindelijk bepaalt elke schrijver en lezer voor zich wat wel niet aanvaardbaar rijm is. Het heeft niet altijd te maken met strengheid, maar ook verschillen van mening. Ik weet dat jij, Bas, sommige rijmen van mij afkeurt. Op mijn beurt vind ik dat jij soms heel slordig rijmt.
Wat 'slap volrijm' betreft: ik pas het liever niet toe, vind het niet fraai, maar zal een dichter die het toepast er niet op afrekenen. Er zijn slechtere rijmen.
Frits Criens schreef :
Rijm is klankovereenkomst in beklemtoonde lettergrepen. Dat is de definitie die ik heb geleerd en waar ik nog altijd mee werk.
Als je deze omschrijving hanteert, Bas, is geldboom/oudoom geen rijm, maar schijnrijm om een nieuwe term te introduceren. ('Schijn' vanwege het onbeklemtoonde paar boom/oom). Ik vind schijnrijm fout, ook al heeft de aardige Jaap Bakker dat niet expliciet zo benoemd. Dus probeer ik in mijn eigen werk die fout te allen tijde te vermijden. In andermans werk stoort het me. Nou ja, voor wat een ander dat waard vindt.

De term 'schijnrijm' is ooit bedacht door Jaap Bakker, o.a. voor rijmkoppels als 'schijn/rijm' en 'Rijkjavik/gestikt' en het stond bij het hoofdstuk over rijmfouten, maar hij heeft dit al snel (tot mijn teleurstelling) geschrapt. Ik heb hem wel eens gevraagd waarom en hij zei dat hij vond dat het niet aan hem was om voor te schrijven wat schijnrijm is en wat niet.

Ik vind de term 'slap volrijm' overigens uitstekend bedacht voor het 'geldboom/oudoom'-fenomeen.

Overigens heeft Niels Blomberg een aardige versvorm bedacht waarbij met slap volrijm gespeeld wordt: het hinkelrijm.
't Wendt wel!
Laatst bewerkt: 5 maanden 5 dagen geleden door Musonius.

Oliedom 5 maanden 5 dagen geleden #14

• Hanny van Alphen
  • Forumgod
Goed of fout zou niet altijd afgewogen moeten worden aan hetgeen anderen schreven.
In de speeltuin van de taal valt nog heel wat te ontdekken.

Ik vind de hinkelrijmen van Niels trouwens erg leuk! :)

Oliedom 5 maanden 5 dagen geleden #15

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 622
Musonius schreef :
Het fenomeen dat zich voordoet bij het rijmkoppel 'geldboom/oudoom' noemt Jaap Bakker zwak volrijm. Niet erg geliefd bij plezierdichters, maar niet als rijmfout beschouwd.
'Oudoom/goudboom' is dubbelrijm.
Errata
Waar ik 'zwak volrijm' zei, bedoel ik 'slap volrijm'. Stop de tijd.

Musonius, ik vermoed dat je je hier vergaloppeert.
Oudoom – geldboom lijkt me gewoon ‘schrikkelrijm’ en moet dus echt als fout bestempeld worden.
Ik kan me niet voorstellen dat Jaap Bakker dit type rijm ‘slap volrijm’ heeft genoemd.
Slap volrijm,ontstaat wanneer je twee woorden met een min of meer zelfde betekenis op elkaar laat rijmen:
Voorbeelden: iemand – niemand ; vrolijk - olijk ; plezier – vertier; heden – verleden etc. etc.
Aanvaardbaar maar slap dus.
Het klinkt misschien mesjogge
Ook Koplamp is gaan bloggen

www.bloggen.be/remkokoplamp / www.bloggen.be/ollekebollekewoordenboek/
Laatst bewerkt: 5 maanden 5 dagen geleden door Remko Koplamp.
Bedankt door: Musonius

Oliedom 5 maanden 4 dagen geleden #16

• Musonius
  • Musonius's Profielfoto
Remko Koplamp schreef :
Musonius, ik vermoed dat je je hier vergaloppeert.
Oudoom – geldboom lijkt me gewoon ‘schrikkelrijm’ en moet dus echt als fout bestempeld worden.
Ik kan me niet voorstellen dat Jaap Bakker dit type rijm ‘slap volrijm’ heeft genoemd.
Slap volrijm,ontstaat wanneer je twee woorden met een min of meer zelfde betekenis op elkaar laat rijmen:
Voorbeelden: iemand – niemand ; vrolijk - olijk ; plezier – vertier; heden – verleden etc. etc.
Aanvaardbaar maar slap dus.

Dank voor de correctie, Remko, het klopt: slap volrijm staat voor die makkelijke rijmen.
Helaas maak jij op jouw beurt ook weer een foutje: je spreekt van schrikkelrijm als de klemtoon schrikkelt, bv oom/geldboom of spaanplaat/soldaat. Oudoom/geldboom is geen schrikkelrijm.
(En deze keer heb ik het voor de zekerheid opgezocht in Jaap Bakkers Rijmhandboek.)
't Wendt wel!

Oliedom 5 maanden 4 dagen geleden #17

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 622
Zeker,formeel gesproken is het koppel “oudoom –geldboom” geen schrikkelrijm.
Bij gebrek aan een bij mijn weten andere benaming voor dit koppel ,waarbij de klemtoon in beide
woorden gewoon ‘verkeerd’ valt, schaarde ik het voor het gemak onder de familie van het ‘schrikkelrijm’.
In ieder geval is het uit den boze in het light verse.
Het klinkt misschien mesjogge
Ook Koplamp is gaan bloggen

www.bloggen.be/remkokoplamp / www.bloggen.be/ollekebollekewoordenboek/
Laatst bewerkt: 5 maanden 4 dagen geleden door Remko Koplamp.
Tijd voor maken pagina: 0.245 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Dubbele moraal 2

Er is maar één God

Eén God bestaat maar echt, dient u te weten
Eén God, die alles doet en alles ziet
En anderen die kunt u dus vergeten
Die Zeus en Thor of hoe ze mogen heten
Dat zijn niet meer dan enkel loze kreten
De bijbel zegt het en die liegt toch niet?

1 Kor. 8:4: '…wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is.'

Er bestaan veel goden

Er zijn meer goden laat de bijbel weten
Ze zijn reëel hoewel je ze niet ziet
De meesten zijn we nu dan wel vergeten
(We weten vaak niet eens meer hoe ze heten)
Maar ook al slaakt u nu ontstelde kreten
Het staat er echt, ontkennen kan dus niet

Gen. 3:22: 'Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad.'
Ps. 50:1: 'De God der goden, de HEER, gaat spreken.'
Ps. 82:1: 'God staat op in de hemelse raad, hij spreekt recht in de kring van de  goden.'
Ps. 89:7,8: 'Want wie daar boven kan de HEER evenaren, wie van de goden zich meten met de HEER, met God, zeer geducht in de raad van de hemelingen.'
Ps. 95:3: 'De HEER is een machtige God, een machtige koning, boven alle goden verheven.'

Koop koop koop