Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Caries

Caries 19 nov 2020 07:31 #1

Daar lig ik met mijn mond vol tanden
Het tandbederf heeft mij te pakken
De tandarts neemt mij onder handen
Hij vult mijn tanden en zijn zakken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Caries 19 nov 2020 11:29 #2

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1004
Dag Peter, het idee is mooi, ik heb moeite met je woordkeus. Zakkenvullen = zich verrijken ten koste van anderen. Een tandarts die je van een probleem afhelpt, verdient daarmee een rechtmatig loon.

c.a.
Frits

Caries 19 nov 2020 11:42 #3

Ha Frits, ik heb een leuke jonge tandarts, die mij inderdaad goed helpt. Maar de rekening doet vaak minstens evenveel pijn als de behandeling!

Caries 19 nov 2020 12:13 #4

• Frits Criens
  • Forumgod
Dag Peter, de vergoedingen voor de verrichtingen die tandartsen uitvoeren staan vast. Het is de vraag of het dan wel netjes is om hun declaraties als zakkenvullen te bestempelen. Om dat woord hangt de geur van oplichten en profiteren.
c.a.
Frits

Caries 19 nov 2020 12:23 #5

• Hendrik te Paske
  • Hendrik te Paske's Profielfoto
  • aanwezig
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 221
Toen onze tandarts met pensioen ging heb ik dit kwatrijn voor hem geschreven:

Wij vonden u professioneel heel sterk
Doch zonder dat ooit maar te formuleren
Dat hoefde u niet al te zeer te deren
U zette zelf de kroon wel op uw werk
Bedankt door: Frits Criens

Caries 19 nov 2020 14:13 #6

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 415
Ik vind de woordspeling grappig. Een klein onderzoekje dat ik net heb gedaan leert me dat de tandarts niet mag klagen, zeker niet vergeleken met het salaris van een huisarts die het volgens mij een stuk zwaarder heeft.
Nog minder beklagenswaardig is overigens de orthodontist. Dat kan echt niet door de beugel. :)
Groet,
Jaap

Caries 19 nov 2020 14:35 #7

• Frits Criens
  • Forumgod
Dag Jaap,

zak­ken­vul­len
zak·ken·vul·len
al­leen on­be­paal­de wijs

1
in­for­meel zich ver­rij­ken op kos­ten van an­de­ren, m.n. van de ge­meen­schap

Dit hierboven zegt Van Dale over de betekenis van zakkenvullen. Een tandarts mag dan een riant inkomen hebben, dat verwerft hij door werk te leveren waarvoor hij op basis van wettelijk vastgestelde normen wordt vergoed. Het is voor mijn gevoel niet netjes om hem dan te betichten van verrijking ten koste van de gemeenschap, daarmee breng je iemand in discrediet. Dat is mijn punt. Zo zal Peter het niet hebben bedoeld, maar het komt wel zo over en daar heb ik op gewezen. Het gevoel dat de hoogte van de vergoedingen voor tandartsen overdreven is, is een heel ander punt en staat hier los van.
c.a.
Frits

Caries 19 nov 2020 14:49 #8

"Hij vult mijn tanden en zijn zakken"

Geinstitutionaliseerde zakkenvullerij ontslaat de beoefenaar van enige twijfel aan de redelijkheid? Ik zeg niet dat ik vind dat tandartsen te veel verdienen, maar ik vind het argument niet opgaan dat, omdat het loon geregeld is, ze automatisch niet te veel kunnen verdienen.

Bovendien kun je 'zakken vullen' ook los zien van de gangbare uitdrukking. Het leuke is juist van light verse dat je dingen uit hun gebruikelijke context kunt trekken. Misschien kreeg deze tandarts wel een cash tip van de dankbare client.

Iets anders, qua dichttechniek:
- de rijmuitgangen lijken erg op elkaar: -anden en -akken. Voor mijn gevoel wordt daardoor de pointe minder puntig.
- een samenstelling met 'tand-', en het mv, komt in elke regel voor. En steeds met dezelfde betekenis. Voor mijn gevoel kan er meer relief in.
Laatst bewerkt: 19 nov 2020 14:52 door Hendrikje de Koning.

Caries 19 nov 2020 15:07 #9

• Jaap Bakker
  • Jaap Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 415
Hm, we halen volgens mij een schrijver en een lyrisch ik door elkaar. Klassieke instinker.
Ook al zou de term niet kies zijn, dan nog...
Groeten,

Jaap

Caries 19 nov 2020 19:11 #10

Zakkenvullers zijn er natuurlijk ook wel onder tandartsen. Dat zijn zij die overbodige behandelingen doen. Zoals zinloos foto's maken, overbodig schoonmaken en tandsteen verwijderen dat er niet is.

Caries 20 nov 2020 11:07 #11

• Frits Criens
  • Forumgod
Citaat Jaap: Hm, we halen volgens mij een schrijver en een lyrisch ik door elkaar. Klassieke instinker.

Citaat Hendrikje: Bovendien kun je 'zakken vullen' ook los zien van de gangbare uitdrukking. Het leuke is juist van light verse dat je dingen uit hun gebruikelijke context kunt trekken.

Alles nog eens nalezend kom ik tot de conclusie dat Jaaps en Hendrikjes opmerkingen hierboven hout snijden. Zo was het een goede discussie om me bij de les te houden. Dat alles n.a.v. jouw kwatrijn Peter, je neemt me de storm in het glas water die ik heb veroorzaakt hopelijk niet kwalijk.

c.a.
Frits

Caries 25 nov 2020 11:23 #12

Vanochtend pas zag ik dat ik met dit kleine gedichtje deze discussie heb ontketend.
Frits: dat 'zakkenvuller' zo'n negatieve connotatie had, was mij niet bekend. Voor mij is iemand die zijn zakken vult iemand die slim rijk wordt. Vorige week zat ik daadwerkelijk bij de tandarts voor een losse vulling, moet dan 73 Euro afrekenen voor een kwartier werk. Daar moet je veel dichtbundeltjes voor verkopen.
Hendrikje: die klankmatig gelijkende rijmuitgangen en het terugkeren van 'tand' zijn bewuste keuzes. Ik vind dat juist extra pakkend.
Bedankt door: Hendrikje de Koning
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Op een schaap

herderfreepng.es
freepng.es

Een wakker schaap uit Wervershoof