Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Tomatina

Re: Tomatina 5 jaren 10 maanden geleden #21

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • Dichters moeten verbeelding hebben
  • Ontvangen bedankjes 1439
Ha Henri,

Over poëzie en diepgang hoef je je bij snelsonnetten niet zo te bekommeren.
Het gaat bij het snelsonnet eerder om snelheid (ze reageren immers vaak op de actualiteit) en humor dan om diepgang.
Het mooist is natuurlijk om die hoedanigheden te combineren.

Je bent hier al verwezen naar www.gedichten.nl
Op www.gedichten.nl/nedermap/netgedichten/c...orie/snelsonnet.html
staan dik 500 snelsonnetten.

Zo, daar ben je wel even zoet mee, Henri ;-)

www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tomatina 5 jaren 10 maanden geleden #22

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 643
Vraag: Mag je trouwens bij eenlettergrepige woorden zelf bepalen of de klemtoon erop valt?

Even een laf antwoord: ja en nee.
Nee, omdat sommige woorden belangrijker zijn in een zin en daarom schreeuwen om de klemtoon; het klinkt gewoon raar als ze geen klemtoon hebben.
Ja, omdat er wel degelijk een grote vrijheid is; er zijn in de meeste zinnen woorden die niet schreeuwen om de klemtoon en die je naar eigen goeddunken al dan niet kunt beklemtonen.
Een echte regel is er niet; ik kan je aanraden om de zin hardop uit te spreken met overdreven klemtonen. Wel is het zo dat lidwoorden (de, het een) over het algemeen niet beklemtoond zijn.

Nu ik het bovenstaande herlees, vind ik toch een soort regel: In de meeste zinnen is een soort "zinsritme" met een beperkt aantal beklemtoonde lettergrepen. Zorg dat die in het gedicht altijd beklemtoond zijn. Andersom is minder erg: onbeklemtoond in het "zinsritme" kan best beklemtoond zijn in het gedicht, mits beide buur-lettergrepen ook geen klemtoon hebben.

Tot zover mijn stokpaardjes (ik ben een beetje metrumfetisjist)
Laatst bewerkt: 5 jaren 10 maanden geleden door Niels Blomberg.
Bedankt door: Schellingerhout, H.T.

Re: Tomatina 5 jaren 10 maanden geleden #23

Dank! Inmiddels heb ik op veel vragen antwoord ontvangen. Daarnaast ben ik sinds vanmiddag trotse bezitter van het Nederlands Rijmwoordenboek van Jaap Bakker.

Toch vraag ik nog even jullie aandacht voor mijn vraag m.b.t. de bijklemtoon. In die reactie staat een link naar de website Nederlands van de Vrije Universiteit van Berlijn. Wat vinden jullie van de op die pagina beschreven methode voor het bepalen van bijklemtonen?

Re: Tomatina 5 jaren 10 maanden geleden #24

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 920
!
Laatst bewerkt: 5 jaren 10 maanden geleden door Bas Boekelo.

Re: Tomatina 5 jaren 10 maanden geleden #25

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 920
Henri, niet elk woord bestaat uit precies één of meer versvoeten.
Bijklemtonen ofwel nevenklemtonen treden op in lange woorden, en zolang het lange woord een deel van een zin is, hebben nevenklemtonen geen functie, want niet elke klemtoon weegt even zwaar.

Neem een woord als ‘ontDEK | kingsREI | ziger’ , dan zie je dat ‘dek’en ‘rei’ beklemtoond zijn. ‘ziger’ is in feite een Jambe , maar zonder klemtoon.
De regel ‘een dikke kater meed Maastricht’ heeft een perfect metrum met duidelijke klemtonen. ‘Ontdekkingsreizigers die reizen vaak per fiets’, is een correcte Jambische regel, ondanks de afwezigheid van een nadrukkelijke klemtoon op de zesde lettergreep . Maak je niet druk om nevenklemtonen zolang ze niet van belang zijn.

De nevenklemtoon is wél belangrijk in het Olleke Bolleke, vanwege de eis dat de zesde regel één woord moet zijn van zes lettergrepen , met de hoofdklemtoon op de vierde, en een nevenklemtoon op de eerste lettergreep.

Er zijn zeker woorden die niet in een metrum te vangen zijn. Bijv. ‘theelepeltje’ en ‘loodsmannetje’. En ‘parademuziektoeteraar’.

Sommige mensen zeggen PIA-no waar anderen pi-A-no zeggen.

Ik heb eens een vers geschreven naar aanleiding van het woord ‘paraskedivekatriafobie’. PA ra ske | DI ve ka | TRI a fo | bie’. Tenzij mijn uitspraak weerlegd wordt door een Grieks- sprekende, die bijv. ‘paraskedieveKAtriafobie’zegt.

Zaterdagavond. Wel te rusten.
Laatst bewerkt: 5 jaren 10 maanden geleden door Bas Boekelo.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Driekvariant 7

naar de Langeleegte spor'n
met de Driek van Wiss'ntrein