Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Olympisch feest

Olympisch feest 17 juni 2016 15:18 #1

Gespannen wacht ik op het sein dat ik mag gaan
En ren er dan als eerste supersnel vandoor
Ik voer de meute aan, maar sta plots naast de baan
omdat ik hijgend als een hinde hier verloor?

Nee, ik word niet genoemd, op dat Olympisch feest
Mijn naam is Haas, maar ik ben er dus wel geweest
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Olympisch feest 18 juni 2016 12:42 #2

Hoi Hanny,

Het metrum van een sonnettette is traditioneel pentameter. Nu wil ik er vanaf zijn of dat dan officieel is en of iets nog wel sonnettette mag heten als je daarvan afwijkt - het is geen ollekebolleke en experimenteren leidt tot nieuwe vondsten. Toch wil ik hier een lans breken voor de pentameter, omdat die zoveel fraaier en krachtiger is. Drie of vier jamben kunnen mooi zijn maar alles meer dan vijf haalt bijna altijd de vaart uit je vers.

Inhoudelijk is het in mijn ogen ook wat veel van het goede. Een sonnettette is bij uitstek geschikt, niet om veel mee te vertellen, maar om in een paar regels een spitsvondigheid over het voetlicht te brengen in het distichon. 'Hijgend als een hinde', 'mijn naam is Haas' en 'ben er geweest', in combinatie met 'het hele verhaal' dat je wilt vertellen: het komt de vorm niet ten goede. Of je kunt het ook omdraaien: de vorm komt je verhaal niet ten goede.

Ik zou een keuze maken. Ga voor een langere vorm (bijvoorbeeld sonnet of onzijn) of schrap in je versje en kies voor één treffende metafor, grapje, dubbelzinnigheid of iets in die trant en gebruik het kwatrijn dan vooral als ondersteuning daarvan.

Olympisch feest 18 juni 2016 22:16 #3

Beste Frankeren,

Dank voor je uitgebreide commentaar. Ik weet dat de speedsonnetten, die veelal over de actualiteit gaan, meestal worden geschreven in de pentameter.
Ik mag graag experimenteren, vandaar de hexameter - behalve met een ollekebolleke - maar dat pakt niet altijd even goed uit, zoals blijkt.

Ik ben het niet met je eens dat een vijf-voeter altijd mooier is dan b.v. een zeven-voeter.

Vanwege de vorm van het gedicht plaats ik dit soort verzen meestal bij de categorie sonettettes. Ik zal ze voortaan onder overige versvormen plaatsen want ik schrijf graag een kwatrijn en distichon.

Inhoudelijk wat veel van het goede, misschien een kwestie van smaak en/of de breedte van het gedicht. Daar valt over te twisten.

groet,
Hanny
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Hemelvaart

Waar blijft Zijn wederkomst?
Tweeduizend jaren al