Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Spelen

Spelen 9 maanden 1 week geleden #1

Mijn buurman links leeft enkel voor de Spelen:
de opening en alle vijftien dagen.
En met een carnavalsparadewagen
zorgt buurman rechts voor zotte taferelen.

Die volksverstrooiing is Die volksaffaires zijn voor mij passé.
Geef mij maar Britt van paardenpraattv.

Dit weekend markeert de start van de winterspelen en van carnaval ~~~ In een interview op dwdd van jl donderdag vertelde ex-reality star Britt Dekkers over “Paardenpraattv”, haar succesvolle vlog op youtube waarin ze paardenweetjes deelt met een enthousiaste schare volgers.

Titel was eerst Pyeongchang 2018.Titel en r.5 gewijzigd op aanwijzing van resp. Hanny en Hanna. Dank!

Laatst bewerkt: 9 maanden 1 week geleden door Hendrikje de Koning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Otto van Gelder

PyeongChang 2018 9 maanden 1 week geleden #2

• Hanny van Alphen
  • Hanny van Alphen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 495
Hoi Hendrikje,

Ik had nog nooit gehoord van Britt. Ik ben ook geen paardenmens, dus misschien niet zo gek.
Wat ik wilde zeggen over je gedicht. De titel dekt de lading niet denk ik.
Ik heb het idee dat je teveel in dit speedsonnet wilt stoppen. Er gaan maar twee regels over de Olympische Spelen en dat zouden er van mij best 4 mogen zijn.

Met vriendelijke groet,
Hanny

PyeongChang 2018 9 maanden 1 week geleden #3

Hoi Hanny,

Dank je voor je commentaar. Daar heb ik wat aan.

Titel: Die zou misschien beter "Spelen" kunnen zijn, dan slaat het op alle drie de onderwerpen. Ik ga dat veranderen.

De opzet was: De ik-figuur vindt alle heisa waar haar buren zich druk over maken maar volksvermaak en heeft niet door dat zo'n vlog dat ook is. Het komt, ben ik bang, niet over. huilie huilie. :silly:

Verder vond ik de allitteratie van parade/paardenpraat leuk. De Spelen hebben nl. ook een parade, de openingsceremonie.

Ach ja, soms valt er eentje plat op z'n gezicht. Opstaan en opnieuw proberen.

Dank nogmaals voor de moeite om te reageren!

PyeongChang 2018 9 maanden 1 week geleden #4

• hanna pest
  • hanna pest's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 378
Hendrikje, je trekt wel erg snel het boetekleed aan. Wat doe je eigenlijk fout? Voor mij was het duidelijk dat de 'verteller' buren heeft met hobby's waar ze niets van moet hebben. En de clou, waarmee ze zichzelf volledig te kijk zet, is ijzersterk. Neerkijken op anderen, terwijl je niet eens in de gaten hebt dat jezelf geen haar beter bent. Dominee zou er zo een preek aan kunnen wijden. Waar ik wel tegen aanliep is het woord 'volksverstrooiing'. Omdat het over de Spelen gaat en over carnaval, zou je daar meervoud verwachten, maar dat bestaat ws niet. Misschien moet je op die plek zoeken naar een woord waaruit minachting blijkt. Iets in de trant van 'onnozelheden'

Groet
Hanna

PyeongChang 2018 9 maanden 1 week geleden #5

Leuke verrassing, Hanna, jouw bericht! Dank je.

Alternatieven voor volksvertrooiing: volksvermaken, volksgeneugten, volksaffaires... Ik ga voor die laatste, die past mooi bij passe. Dank!

(Later: yeah! voorpaginanieuws :ohmy: )
Laatst bewerkt: 9 maanden 1 week geleden door Hendrikje de Koning.

PyeongChang 2018 9 maanden 1 week geleden #6

• Hanny van Alphen
  • Hanny van Alphen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 495
Hendrikje schreef:

Ik ga voor die laatste, die past mooi bij passe.

Het distichon loop nu als een trein. Gelukkig wordt het volk niet meer verstrooid :silly:

Proficiat!
Bedankt door: Hendrikje de Koning

PyeongChang 2018 9 maanden 6 dagen geleden #7

• hanna pest
  • hanna pest's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 378
Ha Hendrikje, de voorpagina. Mooi toch.

Groet
Hanna
Bedankt door: Hendrikje de Koning
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Album van de Indische poëzie 5

Kampong Mahu, Saparua 1987

In 1987 maakte ik een reis naar de Molukken en schreef naar aanleiding daarvan een aantal gedichten. Zo’n tien jaar geleden ontmoette ik Patty Scholten voor het eerst in Amsterdam en tot onze verrassing bleken we niet alleen dezelfde kampong op het eiland Saparua te hebben bezocht, maar over dezelfde vissers, zonsondergang en matjes met drogende kruidnagels te hebben geschreven, met ongeveer dezelfde strekking. Het octaaf van haar sonnet vond ik terug in mijn gedicht Molukken 1987 en het sestet in mijn sonnet Tjenkeh. Aardig voor de lezer om dat hier eens te vergelijken.

(Dit gedicht verscheen in de bloemlezing Wonder en geweld, samenstelling Hans Straver, Utrecht 2007)

Koop koop koop