Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Met Forum, Vorm én Vent

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Donor of Rijksleverancier

Donor of Rijksleverancier 7 maanden 4 dagen geleden #1

• Hanny van Alphen
  • Hanny van Alphen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 494
het politiek orgaan heeft dus besloten
de donorwet is eindelijk een feit
dat maakt ons speelbal van de overheid
een lichaam harteloze idioten

ze hebben al voldoende op hun lever
dus nee, geen rijksgeklier, ik word geen gever

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Donor of Rijksleverancier 7 maanden 4 dagen geleden #2

Knap Hanny, al die lichaamsgerelateerde woorden erin!
Bedankt door: Hanny van Alphen

Donor of Rijksleverancier 7 maanden 3 dagen geleden #3

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 288
Ik ben het met Hendrikje eens, Hanny, maar ik maak tegen 'harteloze idioten' bezwaar. Ook ik ben tegen deze wet, hij is echter met alle denkbare omzichtigheid van de dames en heren politici tot stand gekomen. Het slaat dan ook nergens op om hen dan neer te zetten als 'harteloze idioten' ook niet in light-verscontext omdat er geen greintje ironie uit deze omschrijving spreekt. Ook 'rijksgeklier' is niet passend, alsof de overheid met deze wet jou en mij moedwillig zou willen treiteren. Met zulk misplaatst woordgebruik doe je jezelf en je gedicht tekort. Vind ik.

Groetjes,
Frits
Bedankt door: fwoortmeijer, Rudy Menthère

Donor of Rijksleverancier 7 maanden 3 dagen geleden #4

• Hanny van Alphen
  • Forumgod
.
Laatst bewerkt: 7 maanden 3 dagen geleden door Hanny van Alphen.

Donor of Rijksleverancier 7 maanden 2 dagen geleden #5

• Frits Criens
  • Forumgod
Hanny, de tekst van je antwoord ontbreekt hierboven. Wat is er misgegaan?

Groetjes,
Frits

Donor of Rijksleverancier 7 maanden 1 dag geleden #6

• Hanny van Alphen
  • Forumgod
Beste Frits en aanhakers Frans en Rudy,

Mijn eerste reactie had ik verwijderd omdat ik veel meer kwijt wilde dan de paar regels die ik aan deze afschuwelijke wet besteedde.

De nieuwe donorwet tornt aan een klassiek grondrecht, zoals neergelegd in Artikel 11 van de Grondwet, over ‘de onaantastbaarheid van het lichaam’. Die grondrechten zijn bedoeld om HET VOLK te beschermen tegen inmenging van de staat. Diezelfde staat bouwt dat stuk beschaving af ! ORGAANROOF BIJ LEVEN !!

Opereren zonder narcose

Veel mensen weten ook niet dat het verwijderen van organen zonder enige verdoving gebeurt. Er wordt gewoon begonnen met snijden, en dit heeft uiteindelijk de daadwerkelijke dood van het lichaam tot gevolg. Zodra de diagnose 'hersendood' is gesteld, ondergaat de orgaandonor uren, soms dagen van afschuwelijke behandelingen om het lichaam, de container van "reserveonderdelen", te preserveren tot er een geschikte ontvanger is opgespoord.
Dat dit snijden soms toch nog heftige reacties bij een levend lichaam teweeg kan brengen, blijkt wel uit het feit dat er van tevoren vaak spierverslappers toegediend worden en het lichaam vastgebonden wordt aan de operatietafel. Het is een goed gedocumenteerd feit dat de hartslag en de bloeddruk direct omhoog gaan wanneer de eerste incisie in de hersendode patiënt wordt gemaakt. Het lichaam lijkt zich er dus wel degelijk van bewust te zijn dat het in gevaar is.
Er steken steeds meer protesten van verpleegkundigen en anesthesisten de kop op, die reageren op de bewegingen van een verondersteld "lijk" tijdens de operatie. De bewegingen zijn soms zo hevig dat het onmogelijk wordt om door te gaan. Als gevolg van hun persoonlijke ervaringen hebben al veel professionals in de medische wereld hun naam uit het donorregister laten schrappen.

Wat is hersendood?

Probleem is, dat 'hersendood' wereldwijd een nogal rekbaar begrip is. Om de diagnose hersendood (in het Engels "Declare Brain Death" of DBD) te kunnen stellen ontwikkelde men in Amerika tussen 1968 en 1978 meer dan 30 verschillende sets van criteria. Elke nieuwe set was minder streng dan de vorige.
Op het moment dat de donor hersendood verklaard wordt, is er inderdaad geen hersenactiviteit meer te bespeuren. Er zijn echter genoeg gevallen bekend waarbij een patiënt die hersendood verklaard werd, later toch weer respons gaf, en zelfs herstelde. Als er geen sprake is van ernstig hoofdletsel, kan geen enkele arts met 100% zekerheid zeggen of een patiënt ooit weer zal bijkomen, en in wat voor conditie hij of zij dan zal verkeren.

"Het fundamentele probleem is dat je geen organen kunt transplanteren van een echte dode. Vandaar ook de pogingen om 'dood' opnieuw met 'hersendood' te definiëren om transplantatie maar mogelijk te maken." - David W. Evans, Amerikaans cardioloog

Deze ontwikkeling werd in 2008 bevestigd door de "New England Journal of Medicine", onder medici een van de meest gerespecteerde vakbladen ter wereld.

Wat harteloosheid betreft; waar is de compassie gebleven voor de donor die op een afschuwelijke manier vermoord wordt?

En dan nog iets. Ik hoop maar dat geen van jullie rookt of drinkt want dan kom je NIET op de wachtlijst voor een donororgaan. Het gekke is dat de grootste zuiplap of anderszins verslaafde WEL donor mag zijn. (Zie de Transplantatiestichting).
Niet uitgesloten van de wachtlijst zijn moordenaars, verkrachters, terroristen want dat zou niet passen bij de de Gelijkebehandelingswet.
Alweer wordt hier de grondwet met voeten getreden.

Donor of Rijksleverancier 7 maanden 1 dag geleden #7

• Frits Criens
  • Forumgod
Dag Hanny, je hebt de moeite genomen om je standpunt over verplicht orgaandonorschap uitgebreid uiteen te zetten. Je informatie staat met nog veel meer info over orgaandonatie op internet. Ik vind het een slechte wet omdat een staat niet over je dode lichaam mag beschikken, net zo min als hij dat in mijn ogen mag over de erfenis die je nalaat. De leden van onze regering hebben in het langdurige proces van menings- en besluitvorming kennis kunnen nemen van alle argumenten die donorwetgeving zo ingewikkeld maken en een keuze gemaakt die hun de beste leek. Het was een krap besluit, maar wel een meerderheidsbeslissing. Die moeten we accepteren en respecteren in een democratie, hoe zwaar dat ook valt. Je hebt de democratische mogelijkheid om 'nee' te zeggen, hoewel met die optie het paard achter de wagen is gespannen. Maar als jij en ik dat willen wordt er straks niet in ons gesneden. Daarom heeft het voor mij geen pas in een gedicht op het VV je onvrede tegen democratisch gekozen volksvertegenwoordigers en hun besluiten te uiten met scheldwoorden als 'harteloze idioten' en 'rijksgeklier'. Dat heb ik aangegeven in een eerder commentaar op je vers.. M.a.w. ik heb me niet uitgelaten over je opvattingen maar over je gedicht. Daar heeft je epistel helaas geen rechtstreeks antwoord op gegeven. Vind je schelden op het VV toegestaan als iets je niet aanstaat?

Groetjes,
Frits

Donor of Rijksleverancier 7 maanden 1 dag geleden #8

• Hanny van Alphen
  • Forumgod
Frits, ik gebruik deze woorden in een politiek getint vers - dat is een vrije meningsuiting- en niet tegen de leden van HVV. Ik denk dat het moet kunnen, ja. Ik gebruik geen K-woorden en geklier kun je gemakkelijk lezen als geklooi.
Ik las nog niet eens zo lang geleden: Krijg toch de pleuris, Erdogan. Dat is iemand een ziekte toewensen. Het gedicht verscheen op de voorpagina!

groet,
Hanny

Donor of Rijksleverancier 7 maanden 17 uren geleden #9

• Rudy Menthère
  • Rudy Menthère's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 149
Ik vind eigenlijk dat dit forum niet de plaats is waar politieke en/of andere standpunten ter discussie moeten staan. Afgezien van de actuele bedenkelijke trend om kunstuitingen óók te gaan onderwerpen aan morele en ethische beschouwingen waardoor we bijna gedwongen worden ‘entartete’ producten met andere ogen te zien dan kunstbeschouwende ogen, lijkt het me dat meningsverschillen hier dienen te gaan over aspecten van het fenomeen light verse. .

Donor of Rijksleverancier 7 maanden 16 uren geleden #10

• Frits Criens
  • Forumgod
Je vers staat op de voorpagina, Hanny, proficiat.
Voor de redactie is onze discussie over de betwiste woorden daarmee kennelijk van de baan. Verder ben ik het helemaal eens met Rudy.

Groetjes,
Frits
Laatst bewerkt: 7 maanden 16 uren geleden door Frits Criens.

Donor of Rijksleverancier 7 maanden 15 uren geleden #11

• Hanny van Alphen
  • Forumgod
@ Rudy

Ik weet waar de term "entartete kunst" vandaan komt. Welke ontaarde, gedegenereerde producten jij bedoelt is me een raadsel.

In de discussie met Frits heb ik getracht duidelijk te maken waarom ik voor bepaalde bewoordingen koos.

@ Frits,

Dank voor je felicitatie.
Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Leve het grondrecht! (een anagrammengrabbeltonollekebolleke*)

Even de vloer legen
Volg nu de ecotrend
Cederhout levert u
Vreugd en genot

Leg heel gedreven de
Vochtregulerende
Delen en voel u
Verguld even God

* Het 6lg-woord (in regel 6) is hier gebruikt als het z.g. ‘grabbeltonwoord’.
(De inspiratie ontstond n.a.v. het versje “Ertegenaan”).

Koop koop koop