Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Parachuutjes

Parachuutjes 1 jaar 4 maanden geleden #1




En wie zich op een korrel heeft verschanst
en deze daardoor als de wereld ziet
heeft mogelijk een veldslag in ‘t verschiet
en mist het zout dat op de frietjes danst.

Maar lijnen zijn in speelsheid niemendal
En kijk, daar gaan mijn parachuutjes al.

De Nederlandse Taalunie heeft besloten om Judith Herzberg dit jaar de Prijs der Nederlandse Letteren toe te kennen ~~~ Het snelsonnet is een lofdicht in de vorm van een pastiche: Er zijn regels/beelden uit enkele van haar gedichten in opgenomen (Deut.20, Hiernamaals, Ouderdom).
Laatst bewerkt: 1 jaar 4 maanden geleden door Hendrikje de Koning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parachuutjes 1 jaar 4 maanden geleden #2

  • Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • dichter
  • Berichten: 3473
  • Ontvangen bedankjes 1524
Ha Hendrikje.

Als idee heel mooi. Formeel zit het goed in elkaar.
Het zal best moeilijk zijn geweest om de verschillende elementen met elkaar te combineren.
Ik vind het jammer dat dit snelsonnet zonder toelichting weinig zegt.
Het kan niet op eigen benen staan; waar het over gaat wordt uitsluitend duidelijk als je bijgaande tekst leest.
Zo'n cento-achtig vers zou wel geschikt zijn als er meer heel bekende regels van Herzberg zijn gebruikt.
Ik herken alleen Daar gaan mijn parachuutjes al.
Ook de samenhang tussen de regels is me niet duidelijk.
Dat er iets als een chute is, leid ik van het tegenstellend voegwoord 'maar' af, maar of het distichon iets doet met het kwatrijn weet ik niet.
Mogelijk wil dit vers helemaal niet een 'officieel' speedsonnet zijn, dat kan natuurlijk ook...

Groetjes,
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 1 jaar 4 maanden geleden door Inge Boulonois.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parachuutjes 1 jaar 4 maanden geleden #3

Hoi Inge,

Dank je voor je commentaar. Dat waardeer ik.

"Ik vind het jammer dat dit snelsonnet zonder toelichting weinig zegt.
Het kan niet op eigen benen staan; waar het over gaat wordt uitsluitend duidelijk als je bijgaande tekst leest."

Dat is zo, tenzij je het als poezie leest en niet als wysisyg, waarbij de diverse onderdelen staan voor iets anders dan hun letterlijke betekenis. Dan wordt de samenhang tussen de regels misschien ook duidelijker.

"Mogelijk wil dit vers helemaal niet een 'officieel' speedsonnet zijn, dat kan natuurlijk ook..."

Het was wel mijn bedoeling, hoor, om binnen de kaders van het snelsonnet te schrijven. Van Wikipedia:

Om een snelsonnet te zijn, dient een gedicht te voldoen aan deze volgende criteria:

1. Het bestaat altijd uit een kwatrijn (4 regels), gevolgd door een distichon (2 regels).
2. Als metrum dient de vijfvoetige jambe (10 lettergrepen, afwisselend onbeklemtoond en beklemtoond).
3. Het rijm van het kwatrijn is 'omarmend' (rijmschema: A-B-B-A).
4. De regels van het distichon rijmen op elkaar (rijmschema: C-C) maar nooit op één van beide reeds in het kwatrijn gebruikte rijmklanken.
5. Na de laatste zin van het kwatrijn volgt een chute, zodanig dat het distichon de in het kwatrijn betrokken stelling relativeert.


Daar voldoet het vers toch aan?

Om jou, en evt. anderen die het interesseert, te informeren over hoe het vers is opgebouwd:

En wie zich op een korrel heeft verschanst
en deze
daardoor als de wereld ziet citaat uit "Deut.20"
heeft mogelijk een veldslag in ‘t verschiet beeld uit "Deut.20"
en mist het zout dat op de frietjes danst. beeld uit "Hiernamaals"

Maar lijnen zijn in speelsheid niemendal
En kijk, daar gaan mijn parachuutjes al. citaat uit "Ouderdom"

Strekking van het kwatrijn:
Als je je verschanst in je eigen wereld loop je kans dat je in conflict raakt (vergelijkbaar gebruik van de beelden als in Deut.20) en dan ook niet genieten kan van het leven, zoals bijv. genieten van een zak warme friet (vergelijkbaar gebruik van het beeld als in Hiernamaals).

Strekking distichon:
Maar speelsheid trekt zich niks van scheidslijnen (en verschansingen) aan, waarbij de paardenbloemzaadjes staan voor het leven en voor delen. In Herzbergs gedicht "Ouderdom" staan de paardenbloemzaadjes die al gaan voor wat anders, nl. de zelfspot van de ik-figuur: ze heeft ze nu al niet meer helemaal op een rijtje.

Ik heb het op dit forum geplaatst omdat 1) Herzberg een door velen gewaardeerde dichteres is en net bekend is geworden dat ze de Prijs van de Letteren krijgt; 2) het aan de vaste vormeisen van het snelsonnet voldoet; 3) het op een lichte, luchtige toon eindigt.
Laatst bewerkt: 1 jaar 4 maanden geleden door Hendrikje de Koning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parachuutjes 1 jaar 4 maanden geleden #4

  • Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • dichter
  • Berichten: 3473
  • Ontvangen bedankjes 1524
Ha Hendrikje,
Dank voor je uitleg:-) Het vers wordt me nu iets duidelijker.
En proficiat dat je op de voorpagina staat!
Dan past mij zwijgen@$£€₩&!
Zonnigezondaggroet :-)
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parachuutjes 1 jaar 4 maanden geleden #5

Hoi Inge,

Ja, 'k was heeeel verbaasd toen ik 'em op de beginpagina zag. Gelukkig wel met de kwalificatie "voor de kenners". Daartoe reken ik mezelf niet, trouwens. Wat ik tegenkom van Herzberg lees ik graag en met interesse, maar ik heb van haar werk geen studie gemaakt.

Dank voor je sportieve reactie. Niet nodig, hoor! Het is heel goed mogelijk om een andere, goed onderbouwde opinie te hebben die niet overeenkomt met die van onze welgewaardeerde redactie. Zorgt dat niet voor broodnodig relief? En nu nee zeggen, natuurlijk :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parachuutjes 1 jaar 4 maanden geleden #6

  • Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 3918
  • Ontvangen bedankjes 948
Hendrikje, Ik vindt het sowieso knap een aantal dichtregels uit verschillende gedichten te vinden die bij elkaar passen, metrisch en rijmend. Maar het verlangt van de lezer een grote belezenheid. Dat bezwaar geldt ook de dichtvormen die gebaseerd zijn op bekende dichtregels.
Dus maar weer; voor wie schrijf je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parachuutjes 1 jaar 4 maanden geleden #7

  • Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • dichter
  • Berichten: 3473
  • Ontvangen bedankjes 1524
Ha Hendrikje!
Mijn opinie is blijven staan, reliëf is een must en ik zeg volmondig JA!!!!
Inge
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Parachuutjes 1 jaar 4 maanden geleden #8

Bas schrijft:
Hendrikje, Ik vindt het sowieso knap een aantal dichtregels uit verschillende gedichten te vinden die bij elkaar passen, metrisch en rijmend. Maar het verlangt van de lezer een grote belezenheid. Dat bezwaar geldt ook de dichtvormen die gebaseerd zijn op bekende dichtregels.
Dus maar weer; voor wie schrijf je?

Klopt wat je zegt, helemaal eens. En daarom doe ik het alleen bij grote uitzondering. Ik schreef het als ode op Judith Herzberg (zij zal de gebruikte elementen toch wel herkennen mag ik aannemen) en voor diegenen die vertrouwd zijn met haar werk. En voor wie van een puzzeltje houdt :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.139 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Eindexamen



Ik ben ooit geslaagd zonder zevens en zessen
Je zag zeker weten geen vijf op mijn lijst
Gymnasium zonder een dagje te stressen
Het heeft niet eens veel van mijn inzet geëist

Maar wat had ik graag één zo’n acht opgegeven
Voor kussen van Kim, of een negen geruild
Voor zoenen van Zoë, al had ik een zeven
Al was dan mijn eindlijst met zessen bevuild

Natuurlijk, er was wel die date met die ene
Die kus van.. eh, jeetje, en ja, ook die dans
Met... jemig, hoe heet ze, die zus van Marlene
Bij mooie Marlene zelf had ik geen kans

Het spijt me, ik ben veel te veel al vergeten
De naamvallen Duits ken ik nog uit m’n hoofd
Maar meisjes van wie ik de naam nog zou weten
Daar heb ik zes schooljaren niet in geloofd

Dus al die historische kennis, het is me
Niks waard, had ik maar een verleden met Wies
Wat moet ik met weetjes omtrent magnetisme?
Ik wilde wat aantrekkingskracht op Marlies

Nu weet ik precies wat een meisje wil horen
Ik zet vlug wat strelende woorden op rijm
Ik fluister ze zwoel in haar gulzige oren
En voor je het weet valt ze voor me in zwijm

Als ik toen die kennis van meisjes bezat
Dan vree ik met Anna en kuste ik Joyce
Och, stel je eens voor wat een keus ik dan had…

Maar ik was alleen goed in multiple choice

Bundels