Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: plataan

plataan 1 maand 2 dagen geleden #1

Natuurdagboek
Hoogkerk, 19 september

Als je over provinciewegen fietst valt het onrustbarend aantal bomen met kransen en bloemstukken op.

Plataan

We worden vaak beschadigd door een dode
Die kort daarvoor nog door het leven raasde
Verzucht een diep geraakte en verbaasde
Plataan die weer een krans kreeg aangeboden

Rijdt iemand nog eens boomonterend vlug
Dan trek ik mij mooi in een park terug
Laatst bewerkt: 1 maand 2 dagen geleden door Otto van Gelder. Reden: Loopt beter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

plataan 1 maand 2 dagen geleden #2

• monnhauser
  • monnhauser's Profielfoto
  • Nieuwkomer
  • Ontvangen bedankjes 179
Dag Otto,

ik vind hem weer mooi. Toch een opmerking: door de of-of in het distichon trekken die eerste lettergrepen zo erg de nadruk naar zich toe, dat de natuurlijke nadruk op de tweede lettergreep wegvalt en daarmee de gehele jambische cadans (OF men RIJDT niet meer MENsontErend VLUG) . Wellicht is het beter tweemaal te beginnen met 'ofwel' en ergens verderop een lettergreep te offeren.
Bedankt door: Otto van Gelder

plataan 1 maand 2 dagen geleden #3

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 574
Waarom niet alleen het probleem gesignaleerd, maar meteen ook een oplossing bieden? Alsof Otto zelf niet capabel is om met het probleem aan de slag te gaan. Plat gezegd: blijf van andermans werk af als er niet om hulp wordt gevraagd. Als er een fatsoensregel in de Handreiking zou moeten staan dat is het deze.

c.a.
Frits
Bedankt door: Otto van Gelder

plataan 1 maand 2 dagen geleden #4

Dank monnhauser voor je opmerking, dank Frits voor je steun. Ik snap echter het probleem, zat er tijdens het fietsen ook een beetje mee in mijn maag. Maar ja, als ik thuis kom, moet het op het Vrije Vers. Zo zijn mijn natuurlijk zeer dubieuze regels. Dus ik pas hem graag aan. Ben allang blij met een site met zulke kritische lezers.

plataan 1 maand 2 dagen geleden #5

• monnhauser
  • monnhauser's Profielfoto
  • Nieuwkomer
  • Ontvangen bedankjes 179
Frits Criens schreef :
Waarom niet alleen het probleem gesignaleerd, maar meteen ook een oplossing bieden? Alsof Otto zelf niet capabel is om met het probleem aan de slag te gaan. Plat gezegd: blijf van andermans werk af als er niet om hulp wordt gevraagd. Als er een fatsoensregel in de Handreiking zou moeten staan dat is het deze.

c.a.
Frits

Kijk, het is dus precies een nare, felle reactie als deze waardoor ik hier niet meer post. Otto, veel succes met je project. Ik zal me er niet meer mee bemoeien.

plataan 1 maand 2 dagen geleden #6

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 685
Je kunt het ergens mee oneens zijn, Frits, maar je kunt jouw regels niet in de gebiedende wijs dicteren aan anderen ('Blijf van andermans werk af.'). Ik ben het met je eens dat terughoudendheid in het aanreiken van suggesties gewenst is, maar deze toon vind ook ik niet gepast.

Ik vind het bijzonder triest dat we de zinnige inbreng van een talentvolle en gewaardeerde mededichter als monnhauser door zo'n reactie kwijtraken.
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Ik dicht plezier
Laatst bewerkt: 1 maand 2 dagen geleden door Wim Meyles.

plataan 1 maand 1 dag geleden #7

• Frits Criens
  • Forumgod
Het is altijd makkelijker de boodschapper om zeep helpen dan serieus op de boodschap in te gaan. Blijf van andermans werk af als er niet om hulp wordt gevraagd, is niet meer dan een keurig doch dringend verzoek zich aan een fatsoensregel te houden die al bestond voor ik met schrijven begon. Dat is niet iets wat ik verzin. De dank voor mijn opmerking van Otto spreekt voor zich.

c.a.
Frits

plataan 1 maand 1 dag geleden #8

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Een maand geleden plaatste ik dit snelsonnet:

Hekelheester
Mijn afkeer van hortensia’s is groot.
Ik doe de tuin, ik ben geen plantenhater,
maar deze struik geef ik beslist geen water.
Margot is dol op dat migrainerood.

Ik wacht met smart tot ik naast luis en spint
hortensiaprocessierupsen vind.

Ik kreeg daarop de volgende suggestie van Frits:
‘Suggestie: vervang de vrouwennaam door 'mijn vrouw' of 'mijn partner'.

Toen ik hem had uitgelegd waarom ik zijn suggestie niet zou honoreren, kreeg ik een tweede suggestie van hem:
‘Het prachtige Migrainerood met zijn sterke evocatieve kracht compenseert in dit vers gelukkig het kleurloze Margot, waar Hortence wellicht extra glans had kunnen toevoegen.’
www.wimmeyles.nl

plataan 1 maand 1 dag geleden #9

• Frits Criens
  • Forumgod
Mooi, Wim. Volkomen terecht, dat je me hiermee om de oren probeert te slaan. Maar ik vind de twee kwesties niet helemaal vergelijkbaar. Op het forum is meer dan eens aangekaart dat het gebruiken van nietszeggende namen als vulling over het algemeen als een zwaktebod wordt beschouwd en dat daar beter woorden als partner, vrouw, man, collega o.i.d. voor gebruikt kunnen worden. Mijn eerste opmerking bij jouw vers was een verwijzing naar die kwestie. Daarop heb je ook daadwerkelijk met een mooie oplossing gereageerd, waarop ik je heb gecomplimenteerd met een volzin waarbij op speelse manier op een nog mogelijkheid heb gewezen. Vind ik van een andere orde dan het signaleren van een probleem en dan daar meteen een oplossing bij te geven. Het is heel simpel: gun een dichter de kans om eerst zelf met het betwiste gedicht aan de slag te gaan a.d.h.v. het geleverde commentaar.

c.a.
Frits

plataan 1 maand 1 dag geleden #10

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Beste Frits,

Twee citaten:
Wat je nu schrijft is:
'gun een dichter de kans om eerst zelf met het betwiste gedicht aan de slag te gaan a.d.h.v. het geleverde commentaar.'

Wat je eerder schreef, was:
'blijf van andermans werk af als er niet om hulp wordt gevraagd.'

Bij dezen doe ik een oproep aan je om in je reacties op anderen de stijl van het eerste citaat te hanteren. Dat gaat een win-winsituatie opleveren:
- voor het forum: meer dichtplezier, minder irritatie;
- voor jou: geïnteresseerde aandacht voor jou als dichter en als opbouwende en deskundige commentator.
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 1 maand 1 dag geleden door Wim Meyles.

plataan 1 maand 1 dag geleden #11

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 967
Ik herinner me dat ik een versje plaatste en dat door een niet nader te noemen dichter geheel werd herschreven. Hoe ver kun je gaan met suggesties.
Ik vind de reactie van Monnhauser op Frits mening overigens erg overtrokken.

plataan 1 maand 1 dag geleden #12

• Frits Criens
  • Forumgod
Wim, ik heb het gevoel dat er op het forum een soort van morele herbewapening gaande is. Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik met de oproep Blijf van andermans werk af als er niet om hulp wordt gevraagd de grens van betamelijkheid angstvallig dicht benader, laat staan heb overschreden. Ook laat ik me dat niet aanpraten met de oproep waarmee je mijn stijl wilt plooien naar jouw gewenste wereldbeeld. Verder ben ik het helemaal met Bas eens dat de reactie van de Monnhauser [M/v?] overtrokken is.

c.a.
Frits
Bedankt door: Bas Boekelo

plataan 1 maand 1 dag geleden #13

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Het gaat mij niet zozeer om jouw gevoel, Frits, als om de gevoelens die jouw woordkeus soms bij anderen oproept. Ik ben daar nu ongeveer een jaar lang getuige van geweest en heb met mijn twee citaten van jou willen laten zien dat je het vermogen hebt om beide stijlen te hanteren.
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 1 maand 1 dag geleden door Wim Meyles.

plataan 1 maand 23 uren geleden #14

• inge
  • inge's Profielfoto
  • Redactielid
  • Redactielid Het Vrije Vers
  • Ontvangen bedankjes 7
Ik heb helemaal niet het gevoel dat ik met de oproep Blijf van andermans werk af als er niet om hulp wordt gevraagd de grens van betamelijkheid angstvallig dicht benader, laat staan heb overschreden.

Beste Frits,

De grenzen van betamelijkheid zijn natuurlijk niet overschreden, maar de toonzetting van je reactie klinkt mij ook niet plezierig in de oren. Het komt als een dictaat over. Opdringerig in de vet gedrukte imperatief . (Jouw voorstel is overigens nu nog een amendement.)

Kennelijk behoor ik tot de andersgevoeligen, of meergevoeligen. C'est le ton qui fait, toch?
Helaas hebben in het verleden meer dichters als Monnhauser om de toon en sfeer het forum de rug toegekeerd.
Dat is bijzonder jammer, zowel voor de verspreiding van gebonden verzen en light verse, voor het aanzien van Het vrije vers als voor de dichters op het forum.

Dat kun je toch makkelijk anders doen, Frits?
Laten we er een echte plezierdichterssite, in de dubbele betekenis van het woord, van maken!

Hartelijke groet,
Inge
Laatst bewerkt: 1 maand 23 uren geleden door inge.

plataan 1 maand 21 uren geleden #15

• Frits Criens
  • Forumgod
Ik gebied niemand wat, geef in mijn eerste commentaar hierboven alleen nog eens een dringende raad/overweging. Dat had ik een paar dagen eerder nl. ook al gedaan in een andere discussie. Dat iemand met de gevoeligheid van de prinses op de erwt zich zo verongelijkt voelt dat hij/zij het forum verlaat, is zijn/haar keuze. Mij voor die beslissing publiekelijk verantwoordelijk te stellen, vind ik onbehoorlijk van Inge en Wim. Ik herhaal mijn welgemeende oproep aan iedereen die op dit forum meewerkt: Blijf van andermans werk af als er niet om hulp wordt gevraagd.

@ Wim. Je bent docent Engels geweest. Je studenten maakten grammaticale fouten, neem ik aan. Gaf je dan meteen de goede oplossing, of zette je hen met aanwijzingen op het goede spoor om zelf te ontdekken wat er mis was? Ik mag voor die studenten hopen dat je het laatste deed, dat je hen hebt geholpen zelf met de goede oplossing te komen. Zo horen we op het VV ook met elkaar en elkaars werk om te gaan.

c.a.
Frits

plataan 1 maand 21 uren geleden #16

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Dit wordt mijn laatste bijdrage aan deze discussie, Frits.

Ditmaal citeer ik mezelf:

Ik ben het met je eens dat terughoudendheid in het aanreiken van suggesties gewenst is.

Hiermee heb ik hopelijk duidelijk gemaakt dat ook ik vind dat we niet zomaar met ongevraagde adviezen moeten komen. Dat hoeft dus geen twistpunt te zijn. Wél een punt van onenigheid is de toon waarop een en ander soms (en zeker niet altijd!) gebeurt. Oog voor de gevoelens van anderen, dat is waar het om draait. En die anderen zijn echt niet allemaal prinsessen op erwten.

Het is toch niet teveel gevraagd om daar rekening mee te houden?
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 1 maand 21 uren geleden door Wim Meyles.

plataan 1 maand 21 uren geleden #17

Dat je als plataan de aanstichter kunt worden van een voorbijrazende discussie. Je zou je bijna in een park terug willen trekken. Maar goed, het houdt de mens van de straat.

plataan 1 maand 20 uren geleden #18

• Wim Meyles
  • Forumgod
  • taalhumorist
Sorry, dat jouw plataan heeft geleid tot het opzetten van deze boom, Otto!

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Laatst bewerkt: 1 maand 20 uren geleden door Wim Meyles.

plataan 1 maand 13 uren geleden #19

Concrete suggesties blokkeren het creatieve proces dat misschien had kunnen leiden naar geheel andere oplossingen.

Er staat toch niet meer dan: Plat gezegd: blijf van andermans werk af als er niet om hulp wordt gevraagd ?

Is dat alles? Ik heb weleens andere bewoordingen in gedachten gehad.

De zoveelste storm in een glas water.
Laatst bewerkt: 1 maand 13 uren geleden door Jacob van Schaijk.

plataan 1 maand 10 uren geleden #20

Je kunt deze uitwisseling een storm in een glas water noemen, of je kunt het zien als een een manier om je aan elkaar te spiegelen in de omgang met elkaar.

Monhauser schrijft in een reactie op Otto's gedicht:

"Dag Otto, ik vind hem weer mooi. Toch een opmerking: door de of-of in het distichon trekken die eerste lettergrepen zo erg de nadruk naar zich toe, dat de natuurlijke nadruk op de tweede lettergreep wegvalt en daarmee de gehele jambische cadans (OF men RIJDT niet meer MENsontErend VLUG) . Wellicht is het beter tweemaal te beginnen met 'ofwel' en ergens verderop een lettergreep te offeren. "

en krijgt van Frits, niet van Otto voor wie het bericht was bedoeld, de volgende reactie:

"Waarom niet alleen het probleem gesignaleerd, maar meteen ook een oplossing bieden? Alsof Otto zelf niet capabel is om met het probleem aan de slag te gaan. Plat gezegd: blijf van .... enz."

Met dit commentaar van Frits zijn m.i. twee dingen echt mis:

1) De toon. Die is niet respectvol, niet grappig, niet ironisch. De toon is gewoon geirriteerd. En dat is nergens voor nodig. Netiquette: In online verkeer worden dik gedrukte woorden/zinnen (net als kapitalen) opgevat als luid gesproken, danwel schreeuwen. Niets in M's reactie rechtvaardigt een uitval als deze.

2) Frits spreekt voor zijn beurt. M's commentaar gaat Otto aan. Iedereen mag reageren op het versje natuurlijk, maar het wel of niet te ver gaan van de suggestie is iets tussen O en M. Het lijkt mij dat Otto mans genoeg is om, als hij dat nodig acht, zelf aan Monnhauser te zeggen dat de laatste regel uit zijn reactie iets te veel van een oplossing bevat.

Monnhauser geeft in zijn volgend bericht aan dat hij zich afzijdig zal houden. Dat snap ik volkomen. Niemand zit erop te wachten om op een dichtforum uitgeschreeuwd te worden. Die gevoeligheid afdoen met een prinses-op-de-erwt-analogie geeft m.i. precies het probleem aan.

Frits, je haalt de onderwijspraktijk aan, een klas met leerlingen. Als een bully een ander koeieneert en daarop wordt aangesproken zal hij/zij zich in eerste instantie niet ontvankelijk verklaren. Dat heb je op school met je leerlingen vaak genoeg meegemaakt, mag ik aannemen. Dit is een soortgelijk geval, alleen ben jij, met de bewuste reactie, nu de bully.

Een storm in een glas water? Nee, ik zie het als een een manier om je aan elkaar te spiegelen in de omgang met elkaar in het kader van respect. Humor, ironie, uitdagen, allemaal prima. Uitschreeuwen niet prima.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.239 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Nog ééntje dan

ZZP-er

Gelukkig dat de tijd weer gauw begint
dat ik wat geld maak in de avonduren
door me verkleed en wel te gaan verhuren
als knecht van kan niet schelen welke Sint

Maar wat het geld betreft ben ik keihard
Géén bonnetjes! Ik werk alleen maar zwart!

Bundels