Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Buddy

Buddy 18 mei 2020 01:45 #1

• Niek Kalberg
  • Niek Kalberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 896
Buddy

Een extra knuffelmaatje voor de lust
Daarmee kun je de huidhonger genezen
Dat stond bij het RIVM te lezen
En is in deze tijd gewoon een must

Dat hoef je mij geen tweede keer te zeggen
Toch even met het thuisfront overleggen..

( Voordat er duikers naar me moeten dreggen)
Laatst bewerkt: 18 mei 2020 13:03 door Niek Kalberg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buddy 18 mei 2020 10:06 #2

• Wim Meyles
  • Wim Meyles's Profielfoto
  • Forumgod
  • taalhumorist
  • Ontvangen bedankjes 1339
Ha Niek,

Je boodschap is duidelijk ... :)
Wat mij betreft, mag je de haakjes in de laatste regel wel weglaten. Dan maar een keer 'Overige versvormen' i.p.v. 'snelsonnet'.

'Huidhonger' is jambisch moeilijk in te passen natuurlijk. Misschien beter om het aan het begin van de regel te plaatsen, waarbij de beklemtoning HUIDHONger m.i. beter verdedigbaar is.
De overgang van regel 3 naar regel 4 loopt grammaticaal niet lekker (tenzij je een denkbeeldige punt plaatst na 'lezen' en regel 4 beschouwt als een nieuwe zin waarin je het onderwerp erbij moet bedenken. Maar dat is denk ik niet de eerste gedachte die bij de lezer opkomt).

Hartelijke groet,
Wim
www.wimmeyles.nl

Nieuwste boek: Ietsnut
Laatst bewerkt: 18 mei 2020 10:07 door Wim Meyles.
Bedankt door: Niek Kalberg

Buddy 18 mei 2020 13:06 #3

• Niek Kalberg
  • Niek Kalberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 896
Dag Wim,

Dank voor je reactie. Ik ben het eens met je opmerking over regel 3 en 4. Inmiddels zo aangepast dat de relatie tussen 1 en 4 duidelijker is.
Met HUIDhonger, zo lees ik het, heb ik minder moeite en laat ik staan.

Verder moeten we inderdaad de vaste rubrieken vrij van ’infecties’ houden, dus vlg keer
naar ‘Overig’.

Hartelijke groet,

Niek

Buddy 22 mei 2020 17:12 #4

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 868
Soms hangt het blijkbaar in de lucht:
- 10 mei, Frits Criens: mondkapjes
- 13 mei, Otto van Gelder: tuintegels
- 18 mei, Niek Kalberg: huidhonger
Misschien bestaat er naast de knikkertijd een loodsmannetjestijd, waarvan ook niemand weet wanneer het precies begint.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Buddy 22 mei 2020 18:26 #5

• Remko Koplamp
  • Remko Koplamp's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 812
Niels Blomberg schreef :
Soms hangt het blijkbaar in de lucht:
- 10 mei, Frits Criens: mondkapjes
- 13 mei, Otto van Gelder: tuintegels
- 18 mei, Niek Kalberg: huidhonger
Misschien bestaat er naast de knikkertijd een loodsmannetjestijd, waarvan ook niemand weet wanneer het precies begint.

Ha Niels,
Even over het begrip ‘loodsmannetje’. Als ik het goed heb is die aanduiding hier ooit bedacht door Bas Boekelo en gaat het met name om de bijna ondoenlijke toepasbaarheid in de (Nederlandstalige) prosodie van woorden die metrisch opgebouwd zijn uit een sterk beklemtoonde lettergreep aan het begin gevolgd door drie zwakkere beklemtoonde lettergrepen: - u u u
Het ‘loodsmannetje’ is daar zelf een voorbeeld van evenals ‘voetballertje’ ‘pleegkinderen’ ‘voorvaderen’ doorbladeren’ ‘uitschakelen’ etc. etc.
Als ik het goed heb is de officiële benaming voor deze versvoet de ‘paeon primus’
Mondkapjes, tuintegels, huidhonger etc. zijn geen loodsmannetjes maar dactylen; - u u
En ja…in een verder jambisch metrum kan het toepassen daarvan door sommigen als ‘storend’ worden ervaren.
Laatst bewerkt: 22 mei 2020 18:28 door Remko Koplamp.
Bedankt door: Bas Boekelo

Buddy 23 mei 2020 14:50 #6

• Niels Blomberg
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
Dag Remko,
Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk dat alle door mij genoemde woorden dactyli zijn, maar het zijn wel degelijk loodsmannetjes. Omdat ik de definitie van loodsmannetjes zelf heb gemaakt, meen ik enig recht van spreken te hebben.
Het oorspronkelijke gedicht van Bas Boekelo vind je hier: www.hetvrijevers.nl/index.php/forum/10-S...n/1535-loodsmannetje
Als je scrolt vind je een levendige discussie over de bruikbaarheid van het woord "loodsmannetje".

Een en ander resulteerde in mijn antwoord: www.hetvrijevers.nl/index.php/forum/10-S...n/2781-loodsmannetje
Behalve een nogal wringend gedicht vind je hier ook mijn definitie:
Niels Blomberg schreef :
Een “loodsmannetje” is een woord met 2 beklemtoonde lettergrepen achter elkaar. Meestal is het een samengesteld woord met de volgende eigenschappen:
- Het eerste deel heeft de hoofdklemtoon.
- Het eerste deel heeft de klemtoon op de laatste lettergreep. Dit is een heffing in het gedicht.
- Het tweede deel bestaat uit ten minste twee lettergrepen en heeft de klemtoon op de eerste lettergreep. Dit kan nooit een heffing zijn, want twee heffingen na elkaar kennen we niet. Dat betekent dat een onbeklemtoonde lettergreep wel een heffing wordt en dat bekt niet zo lekker.

Jarenlang heb ik beweerd dat loodsmannetjes onacceptabel zijn, maar inmiddels ben ik ietsje milder: een lichte antimetrie af en toe heeft ook wel iets spannends en doorbreekt de dreun. Dat is ongeveer wat jij ook zegt in je laatste regel.
Groeten,
Niels

Buddy 23 mei 2020 16:18 #7

• Remko Koplamp
  • Forumgod
Ha Niels,
Leuk om die oude discussies van haast10 jaar geleden alweer eens terug te lezen.
Uit jouw verhaal lees ik dus dat je zowel in de versvoet : lang kort kort kort als in de versvoet : lang kort kort een zg ‘loodsmannetje’ herkent.
Dat vind ik nogal verwarrend. En ook niet helemaal terecht lijkt me.
De woorden: ‘mondkapje’ ‘huidhonger’ en ‘tuintegels’ en ook de woorden uit je sonnet voor Bas Boekelo zijn zonder veel moeite in te passen in een huppelvorm zoals bv het ollekebolleke.
Dat zal echter met de woorden met de structuur lang kort kort kort (dus zoals ik het lees/las het ‘loosdsmannetje’) een stuk minder gemakkelijk in een of andere vorm lukken.
Laatst bewerkt: 23 mei 2020 17:09 door Remko Koplamp.

Buddy 23 mei 2020 18:53 #8

• Christiaan Abbing
  • Christiaan Abbing's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 371
Je kunt wel rijmen op loodsmannetje. :P

Buddy 25 mei 2020 20:52 #9

• Niels Blomberg
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
Tja Christiaan: waar een wil is, is een weg.

Dag Remko,
Musici karakteriseren de driekwartsmaat wel eens als een wals is en vierkwartsmaat als een mars.
Jij noemt drielettergrepig metrum huppelvorm. Hoe noem je tweelettergrepig metrum? In afwachting van je antwoord noem ik het wandelvorm.

Loodsmannetjes zijn woorden met een nevenklemtoon pal achter de hoofdklemtoon.
Dus niet (zoals jij schrijft) lang-kort-kort-kort of lang-kort-kort, maar lang-midden-kort-kort of lang-midden-kort.
Je hebt groot gelijk dat lang-midden-kort (huidhonger, mondkapje) goed bruikbaar is als huppelvorm, maar zoalsRemko Koplamp schreef :
…in een verder jambisch metrum kan het toepassen daarvan door sommigen als ‘storend’ worden ervaren.
Wie wil wandelen en huppelen, gebruike lang-kort-midden: balbezit, vorstverlet.

Nu lang-midden-kort-kort. "Loodsmannetje" is natuurlijk het ultieme voorbeeld.
In de eerder genoemde gedichten gaat om twee woorden:
- Frits Criens: mondkapjes te
- Otto van Gelder: tuintegels in(cluis)
- Niek Kalberg (hierboven): huidhonger ge(nezen)

Frits Criens schreef :
[...] drie minder of zwak beklemtoonde lettergrepen achter elkaar in een jambisch metrum zijn algemeen aanvaard.
Jij meldt dat lang-kort-kort-kort ook aangeduid wordt als paeon primus.
Nu zien we iets vreemds: de twee paeon-adepten, Wim Meyles en Hendrikje de Koning, stellen vragen bij lang-midden-kort-kort. Ik betwijfel dan ook of dit een correcte paeon is.
Het was in een eerder antwoord op Frits Criens datNiels Blomberg schreef :
Mondkapje vind ik bij nader inzien een aanvaardbare vorm van antimetrie. Ja, strikt genomen wringt het, maar hier kan het goed.
Groeten
Niels

Buddy 27 mei 2020 14:24 #10

• Remko Koplamp
  • Forumgod
Ha Niels,
Ik laat het hier verder liever bij. We spreken duidelijk een andere taal wanneer het gaat om een indeling van de diverse metra.
Laatst bewerkt: 27 mei 2020 14:26 door Remko Koplamp.
Bedankt door: Niels Blomberg
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Ontbijt

pap
Flickr.com

Maak pap