Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: De toon gezet

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #1

Ik streel de stilgevallen vleugel
verleid haar tot een melodie
-een frisse voorjaarssymfonie-
en vier het vieren van de teugel

verzin een zomerzotte tune
voor ’t lied en proef de tinteling
in klingelklokjes, zindering
van korte rokjes in 't plantsoen

ik zing en speel en wil er buiten
op hoge toon van lente fluiten.

Laatst bewerkt: 2 jaren 8 maanden geleden door Hanny van Alphen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Niels Blomberg

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #2

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 702
Regels 2 en 3 zijn rijkrijm.

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #3

• hanna pest
  • hanna pest's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 431
Het is in elk geval een vrolijk stemmend vers, met mooie klanken die de intentie van het gedicht mooi ondersteunen. Dat ondanks de technische onvolkomenheid die Niels aanhaalt. Daar wil ik aan toevoegen dat 'vleugel' een mannelijk woord is, waarnaar je met 'hij' moet verwijzen. Verder nog dat 'tinteling en ''zindering' niet echt rijmen. Het blijft desondanks een letterlijk licht vers.

Groet
Hanna

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #4

Waarom zou dat niet mogen in een gedicht Niels? Het stoorde mij niet omdat beide woorden wel een muzikale betekenis hebben maar totaal niet gelijk zijn aan elkaar.

Niet zo moeilijk om hier een ander woord te gebruiken en dat is symfonie maar rapsodie had om de een of andere manier mijn voorkeur.

groet,
Hanny

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #5

• Niels Blomberg
  • Forumgod
Hanny, ik ben perplex van deze reactie. Ik hoef toch niet serieus uit te leggen wat er mis is met rijkrijm?

Tot slot: ik vind rijkrijm oprecht lelijk.
Bedankt door: Bas Boekelo

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #6

Dank je Hanna,

Vleugel is inderdaad een mannelijk woord maar men maakt geen onderscheid tussen vleugel van de vogel en de vleugelpiano die vrouwelijk is. Vandaar mijn voorkeur voor de vrouwelijke vorm.

tinteling en siddering = rijm volgens van Dale. Dan = tinteling en zindering ook rijm, denk ik zo.

groet,
Hanny
Laatst bewerkt: 2 jaren 8 maanden geleden door Hanny van Alphen.

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #7

Niels, waarom zou je perplex staan van mijn reactie? Ik vind dat rijk rijm niet per se fout rijm hoeft te zijn. Daarom mijn vraag waarom rijk rijm in principe niet kan/mag.
Vele bekende cq beroemde dichters maakten gebruik van rijk rijm. De Fransen houden er van maar hier wordt het rijm gezien als lelijk en moet men het absoluut zien te vermijden.

Er zijn dus verschillende gedachten over deze rijmsoort.

rapsodie en melodie
iemand en niemand
honing en koning

Allemaal rijk rijm?

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #8

• Niels Blomberg
  • Forumgod
Hanny, Hanna, de discussie over tinteling/zindering stemt mij vrolijk, omdat er iets fundamenteels wordt aangeroerd.
Laat ik beginnen met te zeggen, dat ik het acceptabel rijm vind. Hieronder een uitleg.

De woorden tinteling, siddering en zindering hebben elk 3 lettergrepen met de volgende opbouw:
- lettergreep 1 bevat de klemtoon van het woord;
- lettergreep 2 is een toonloze e, die nooit een klemtoon heeft;
- lettergreep 3 heeft een nevenklemtoon. Ook belangrijk: het gaat om achtervoegsel; als je -ing weg laat houd je de kern van het woord over.
In een jambisch of trocheïsch vers zijn de lettergrepen 1 en 3 de beklemtoonde kern van twee opeenvolgende versvoeten.

Wat andere voorbeelden:
Die beuk was ooit een wandelaar
die mot kreeg met een tovenaar

De argeloze wandelaar
bleek een geslepen handelaar

Voor mijn gevoel zijn beide correct rijm.
Het eerste voorbeeld toont "gewoon" mannelijk rijm: laar/naar.
Het tweede voorbeeld toont onzijdig rijm: wandelaar/handelaar. Je zou het ook dubbelrijm kunnen noemen, maar hoe dan ook: het rijmt.

Maar nu dit:
Vandaag voel ik me katterig
Mijn hoofd is vol en watterig

Vandaag voel ik me katterig
Mijn pas is stram en waggelig

In het eerste voorbeeld is onzijdig rijm.
Het tweede voorbeeld rijmt niet, omdat de laatste lettergreep een sjwa is. Een sjwa is een klinker die nooit beklemtoond wordt en dus ook niet kan fungeren als rijmwoord. (Meestal is een sjwa een toonloze e, maar hij komt ook voor in de achtervoegsels -ig en -lijk.)

Terug naar tinteling/zindering.
Het achtervoegsel -ing is net als -aar geen sjwa en kan dus prima op eigen benen staan: ling/ring is goed mannelijk rijm.
Als bonus is er nog het halfrijm in de twee eerste lettergrepen: tinte/zinde. Dit voegt echt iets toe aan het geheel.
Ik zou zeggen: niets meer aan doen.
Bedankt door: Hanny van Alphen

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #9

• Niels Blomberg
  • Forumgod
Hanny, zo vrolijk als ik word van tinteling/zindering, zo treurig word ik van melodie/rapsodie.

Rijm werkt vanaf de laatste beklemtoonde lettergreep. Afhankelijk van het aantal onbeklemtoonde lettergrepen daarachter spreekt men van mannelijk, vrouwelijk of onzijdig rijm.
Hier is jouw rijtje nog een keer, nu met de beklemtoonde lettergrepen geschreven met hoofdletters:
RAPsoDIE en MEloDIE: mannelijk rijm die/die => rijkrijm
IEmand en NIEmand: vrouwelijk rijm iemand/niemand => volrijm
HOning en KOning: vrouwelijk rijm honing/koning => volrijm

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #10

• Niels Blomberg
  • Forumgod
Hanny van Alphen schreef :
Er zijn dus verschillende gedachten over deze rijmsoort. [NB: rijkrijm]
Onder plezierdichters is er consensus dat rijkrijm in principe vermeden dient te worden.
Er kan altijd een situatie zijn, dat rijkrijm wordt gebruikt om een bepaald effect te bereiken, maar dat is nooit uit luiigheid.

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #11

Niels schreef:

Onder plezierdichters is er consensus dat rijkrijm in principe vermeden dient te worden.

Oké Niels, duidelijk. Wat betreft de klemtoon-uitleg heb je natuurlijk gelijk dat beide woorden van mij de hoofdklemtoon op de laatste lettergreep hebben en de andere woorden op de eerste lettergreep.
Ik zal me gaan houden aan de consensus dat rijk rijm vermeden dient te worden op dit forum en de gewraakte regel veranderen.
Het was overigens beslist geen luiheid dat ik rapsodie gebruikte maar een voorkeur die dus niet goed uitpakte.

regel 3 was: - een felle voorjaarsrapsodie-

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #12

• Niels Blomberg
  • Forumgod
Hanny, luiheid was misschien niet zo gepast, maar er schoot mij zo gauw geen ander woord te binnen; althans geen milder woord..
Ik vind het een verbetering zo. Zoals Hanna al zei, een vrolijk stemmend vers. Het past goed bij het weer van vandaag.

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #13

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 991
Interessant, Niels, maar ik kan het niet op alle punten met je eens zijn. Het is me, net als ‘ritme’ te letterkundig. Maar terwijl ik mijn mening probeer te formuleren, bedenk ik dat jij ook poëzie schrijft. En dit alles met een poëtische blik beoordeelt.
Ik ben een oude eigenwijze vent, maar ik zie een wezenlijk verschil tussen poëzie en Light Verse.

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #14

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 134
Mooie analyse, Niels. Ik zou daar alleen aan willen toevoegen dat bij 'katterig' en 'waggelig' er volgens mij wel sprake is van good ol' assonantie. Het berijmen van de swja wordt weleens creatief gedaan, zoals Rudy Kousbroek doet in zijn vertaling van de alexandrijnen in Stijloefeningen: "een mispunt" met, "zijn kledij berispend", specifiek. Dit wordt volgens mij ook aangehaald in Bakkers 'Rijmhandwoordenboek'. Je kunt hier bakkeleien over het verschil tussen 'put' en 'latUHn' ;).

Hanny, ook ik vind het een mooi vers. Ik ben niet zo vies van rijk rijm wanneer spaarzaam gebruikt, en ik wil je waarschuwen voor het verliezen van betekenis om mooier rijm te maken. Zo wordt een 'symfonie' door meerdere instrumenten gespeeld (een piano kan daarin natuurlijk wel een solo hebben), waar een 'rapsodie' ook door een vleugel alleen gespeeld kan worden.

Bas, je zult toch niet kunnen ontkennen dat poëzie en Light Verse in elk geval hun instrumentarium delen, en daarmee een gemeenschappelijk kenmerk hebben.
Laatst bewerkt: 2 jaren 8 maanden geleden door Ditmar Bakker.

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #15

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Bas, je zult toch niet kunnen ontkennen dat poëzie en Light Verse in elk geval hun instrumentarium delen, en daarmee een gemeenschappelijk kenmerk hebben.

Jawel, maar niet iedereen gaat er eender mee om.

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #16

• Ditmar Bakker
  • Forumgod
En dat leidt dan weer tot poëzie of Light Verse?

Ik kan het volgen, ik geloof alleen niet zo in de isoglosse.

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #17

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Hoi, isoglosse staat in mijn woordenboek.

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #18

• Ditmar Bakker
  • Forumgod
Leuk beeld hè.

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #19

Bas schreef:

Ik ben een oude eigenwijze vent, maar ik zie een wezenlijk verschil tussen poëzie en Light Verse.

Bas, het eerste deel van je stelling laat ik aan jou, het tweede deel daar wil ik toch wel iets over zeggen. Ik zie in dit vers géén wezenlijk verschil tussen poëzie en light verse.
Volgens mij is dit gewoon een licht vers, vrolijk van aard en poëtische oprispingen te verwaarlozen. Het is niet cryptisch, wel jambisch en berijmd zoals het wordt voorgeschreven.

De toon gezet 2 jaren 8 maanden geleden #20

• Bas Boekelo
  • Forumgod
Hanny van Alphen schreef :
Bas schreef:

Bas, het eerste deel van je stelling laat ik aan jou, het tweede deel daar wil ik toch wel iets over zeggen. Ik zie in dit vers géén wezenlijk verschil tussen poëzie en light verse.
Volgens mij is dit gewoon een licht vers, vrolijk van aard en poëtische oprispingen te verwaarlozen. Het is niet cryptisch, wel jambisch en berijmd zoals het wordt voorgeschreven.

Hanny, mijn opmerking betreft niet het gedicht , maar de uitleg van Niels.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.388 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Typisch Sicilië 3

Nacht in Sicilië
Tsjirpende krekeltjes
Ook worden bronstige
Kikkers gehoord

Soms klinkt een ijzige
Porcamadonnaschreeuw
Als er een maffiabaas
Wordt vermoord

Wie wil weten hoe het verder gaat moet het boek kopen.