Het vrije vers

Voor en door plezierdichters

Met Forum, Vorm én Vent

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Gevallen populier

Gevallen populier 1 week 6 dagen geleden #1

• Hanny van Alphen
  • Hanny van Alphen's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 442
Een westerstorm heeft hem terneergeslagen
en woest zijn wortels uit de grond gescheurd.
Terwijl een vogel vette wormen beurt
vervaagt geruis allengs tot zachtjes klagen.

Nu afgebroken takken oostwaarts jachten
het kleinste leven onder blaadjes kruipt
en hemelwater van de daken druipt
ligt hij nog op de bomendood te wachten.

Verlossing komt! De hulpdienst staat al klaar
met kettingzagen en een hakselaar.

Laatst bewerkt: 1 week 5 dagen geleden door Hanny van Alphen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevallen populier 1 week 5 dagen geleden #2

• Rudy Menthère
  • Rudy Menthère's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 136
In het gedicht wordt een ontwortelde boom beschreven met blaadjes (een boom zonder blaadjes ruist inderdaad niet).
Maar op de foto zie ik een niet ontwortelde boom zonder blaadjes.... Wellicht kan een meer adequate foto het effect versterken.
Het beeld van een vogel die wormen 'beurt' vind ik nogal vreemd.

Gevallen populier 1 week 5 dagen geleden #3

• Rudy Menthère
  • Rudy Menthère's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 136
Perfecte foto!
Bedankt door: Hanny van Alphen

Gevallen populier 1 week 5 dagen geleden #4

• Hanny van Alphen
  • Forumgod
Dank voor je kritisch oog Rudy. De foto klopte inderdaad niet met het vers. Betere foto geplaatst.
Wat betreft de vogel, dat laat ik zo. Hij beurt in natura ;)

groet,
Hanny

Gevallen populier 1 week 4 dagen geleden #5

• hanna pest
  • hanna pest's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 305
Dag Hanny, ik ben het wel met Rudy eens. Beuren doe je na een verkoop of als dank voor bewezen diensten. Een vogel die wormen zoekt beurt niet. Ook het woord 'jachten' is m.i. niet passend. Het betekent volgens Van Dale 'zich haasten. Een afgerukte tak kan worden voortgedreven door wind, maar zich haasten? 'Bomendood' is ook vreemde samenstelling. Als een mens sterft, hebben we het dan over een 'mensendood'? Het idee voor dit gedicht vind ik wel mooi, maar de uitwerking in het kwatrijn kon wat zorgvuldiger al is het distichon natuurlijk oké.

Groet
Hanna
Bedankt door: Hanny van Alphen

Gevallen populier 1 week 4 dagen geleden #6

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 753
Hanna, de termen waar jij overvalt vind ik typisch voor poëzie.

Gevallen populier 1 week 4 dagen geleden #7

• Jacob van Schaijk
  • Jacob van Schaijk's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 402
Een vogel die wormen beurt? Menig poëzieliefhebber zal het beeld waarderen. Het impliceert naar mijn gevoel geen vogel die op zóek is naar voedsel, maar die het min of - door de storm - krijgt toegeworpen.

Gevallen populier 1 week 4 dagen geleden #8

• hanna pest
  • Forumgod
Het gaat er mij niet om of woorden poëtisch zijn of niet, Bas. Ik kijk naar de betekenis als ik twijfel over het juiste gebruik van een woord. Van Dale is dan mijn helper. En, Jacob, daarin kan ik bij het woord 'beuren' niet terugvinden, wat jij erin leest. Voor mijn gevoel hebben woorden die fout gebruikt worden iets potsierlijks, vandaar dat ik daarop reageer. We willen allemaal correct en exact formuleren, neem ik aan.

Groet
Hanna

Gevallen populier 1 week 3 dagen geleden #9

• Jacob van Schaijk
  • Jacob van Schaijk's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 402
Hanna,

Poëzie is nu eenmaal glad ijs. Je kunt ook wel eens stomverbaasd zijn over wat men in poëzie meent te mogen lezen.

Gevallen populier 1 week 3 dagen geleden #10

Hanna schreef
We willen allemaal correct en exact formuleren, neem ik aan.

Dat denk ik ook. Alleen, soms is het leuk om te kijken of er "rek" in een woord zit, of groepje woorden. Zoals ooit gedaan is bij:
- varkentje wassen
- koe bij de hoorns vatten
- paard achter de wagen spannen
- wereld aan verschil
- boze droom
- op de koffie

De eerste die zo'n uitdrukking of woordcombinatie gebruikte grasduinde buiten de kaders van het correct en exact formuleren, op zoek naar iets dat beter aansloot op het gevoel van
- een moeilijke taak volbrengen
- direct tot de kern doordringen
- onhandig handelen, etc.

Ik vermoed dat er nog veel meer probeersels zijn geweest en nog steeds worden verzonnen, en sommige halen het, en andere niet.

Wat betreft "bomendood": ik stel me daar echt iets anders bij voor dan bij de dood van een mens. Heel de entourage en de gevoelswereld is anders. Het woord benadrukt voor mijn gevoel juist die aspecten die horen bij een stervende boom t.o.v. stervende mens. We kennen trouwens wel het woord "kinderdood" om de dood van een kind te onderscheiden van die van een volwassen mens.

Wat betreft: "beuren". De gretigheid/vanzelfsprekendheid die uit "beuren" spreekt, vond ik leuk. Alsof die vogel vond dat hij die wormen had verdiend.

De keuze voor het woord "jachten" begrijp ik ook niet helemaal.

Wat ik leuk vind aan het vers (nu een "dank u" geklikt, bij nader inzien) is dat de twee kwatrijnen een beetje plechtig overkomen, en dan: het distichon met de verlossing uit het lijden in directe bewoordingen.
Laatst bewerkt: 1 week 3 dagen geleden door Hendrikje de Koning.

Gevallen populier 1 week 3 dagen geleden #11

• Hanny van Alphen
  • Forumgod
Dank voor je prachtige analyse van het gedicht Hendrikje. Je hebt het gelezen zoals ik het bedoelde.
Je schrijft: De keuze voor het woord "jachten" begrijp ik ook niet helemaal.

Jachten is ook vliegen en de takken vlogen door de lucht dus vond ik het een fijn woord.

Volgens mij is het gedicht duidelijk (dit voor Bas) en zeker geen verbloemde poëzie.

@Hanna: Als we werkelijk alles strak moeten formuleren dan komt er toch nooit een mooi woord tot stand. Ik heb werkelijk hoegenaamd nooit een mooi ob-woord in de Van Dale zien staan dus daar hoef je het boek niet voor te raadplegen.

@Jacob, Fijn dat je direct doorhad wat ik bedoelde met de vogel en de vette wormen.

groet,
Hanny

Gevallen populier 1 week 3 dagen geleden #12

• hanna pest
  • Forumgod
Hanny: Ik heb werkelijk hoegenaamd nooit een mooi ob-woord in de Van Dale zien staan dus daar hoef je het boek niet voor te raadplegen.

De discussie gaat niet over OB-woorden, Hanny. Maar over de betekenis van woorden. In dit geval over de betekenis van 'beuren' en 'jachten'. Over beuren heb ik eerder wat gezegd, met de autoriteit van Van Dale achter me. Nu claim je dat jachten ook 'vliegen' betekent. Die betekenis kan ik nergens terugvinden, niet in Van Dale en niet in het woordenboek van mijn computer. Jachten is hier overdreven, bombastisch voor mijn part, als het gaat om takken die afbreken en door de wind een eind verder worden neergekwakt. Of het beeld nu in dichterlijk verband of in light-versverband wordt gebruikt: het is overtrokken, volgens mij.
Datzelfde geldt ook voor 'terneergeslagen' een voltooid deelwoord van een verouderd in onbruik geraakt werkwoord dat de lezer ergens twee eeuwen terug in de tijd plaatst en helemaal niet past bij het distichon. Bovendien zou terneerslaan wel nog passen bij bliksem, maar niet bij wind. Mijns inziens zou je jezelf en het gedicht een dienst bewijzen door het kwatrijn te herschrijven.

Groet
Hanna
Laatst bewerkt: 1 week 2 dagen geleden door hanna pest.

Gevallen populier 1 week 2 dagen geleden #13

• Hanny van Alphen
  • Forumgod
Hanna, je mag er alles van vinden maar ik heb mijn eigen idee over woorden, ook al komen ze voor jou archaïsch of overdreven over.
Zoals ik uit jouw reactie opmaak kan ik nu beide kwatrijnen wel opnieuw schrijven omdat de kritiek is uitgebreid.
Ik bewijs mezelf een dienst door achter mijn werk te staan en alleen veranderingen aan te brengen wanneer fouten, metrum of zinsopbouw niet deugen en soms omdat iemand mij een goede tip geeft.
Jachten is een synoniem van vliegen, te lezen in meerdere online woordenboeken.

Groet,
Hanny

Gevallen populier 1 week 1 dag geleden #14

• hanna pest
  • Forumgod
Hanny: Ik bewijs mezelf een dienst door achter mijn werk te staan en alleen veranderingen aan te brengen wanneer fouten, metrum of zinsopbouw niet deugen en soms omdat iemand mij een goede tip geeft.

Voor mij is dat geen waarheid als een koe. Het forum is bedoeld als een discussieplek van light-versedichters voor -dichters. Openstaan voor inbreng van anderen is daar een voorwaarde voor. Inbreng voor zowel vorm als inhoud. Als je al bij elk punt dat iemand inbrengt de hakken in het zand zet, heeft het geen zin aan het forum mee te doen. Natuurlijk kun je ook aantoonbaar fout commentaar krijgen of geven. Wat dan nog? Je bent uiteindelijk zelf degene die bepaalt wat je ermee doet.

Groet
Hanna
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Twee linkerhanden

Ik ga er ’s avonds stiekem even kijken
De bedjes staan zo knusjes naast mekaar
Het kamertje is al sinds maanden klaar
Of ik dat ook ben, zal nog moeten blijken

Als ik hun buikhuis daarna in mag strijken
Voel ik zijn voetjes en de bibs van haar
Zij is een zeepaard, hij een tuimelaar
Zal één van hen een beetje op me lijken?

De angst die mij soms uit mijn dromen houdt
Is dat ik zometeen voor spek en bonen
Hooguit beschuiten smeer voor het bezoek

Die luiers, dat gaat vast en zeker fout
Gelukkig kan mijn vrouw al goed verschonen
Want ik doe het van spanning in mijn broek

Nummer 2 in de autobiografische sonnettenwedstrijd.

Koop koop koop