Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Laat het ons weten.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wel, dit dus...

Wel, dit dus... 10 apr 2016 08:24 #1

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 134
...wellicht hebben de Heeren van het Vrije Vers het gemist, maar naast het gebrekkige veertienregelige gedicht van dhr Van Schaijk dat incluis spelfout in regel 13 op de voorpagina is geplaatst, ligt een subliem en tijdloos sonnet te wachten op publicatie. Ik plaats het hieronder nogmaals (ietwat gepolijst en hertiteld), te uwer consideratie:

Aldus de dichter:

Veel dichters doen mij door gedichten braken,
want waren 't vruchten (pats! Een metafoor!)
dan noemde ik hun hele fruitmand goor:
zo barstend zoet zal dit sonnet niet smaken.

Neen, dat heeft met de inhoud niets te maken,
ik had het louter over 't rijmen, hoor
je niet hoe ik in deze regels voor
een veelheid aan geluiden weet te waken?

Ben jij nu zelf één van die snode snaken
die snel gespeend van rijmuitgangen raken
zodat je werk abject is aan het oor?

Behartig dan eens ongeschreven zaken
of schreeuw vocaal je liefde van de daken,
maar dicht om mijnentwil niet langer door.

Met dank,

Ditmar
Laatst bewerkt: 10 apr 2016 08:52 door Ditmar Bakker. Reden: Spelfout in regel 13, niet in 7
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel, dit dus... 10 apr 2016 10:57 #2

Ik heb Jaap al verzocht die schandvlek van een taalfout te verwijderen.,

Stoppen met dichten kan ik niet beloven.

Wel, dit dus... 10 apr 2016 11:12 #3

• Ditmar Bakker
  • Forumgod
Ha Jacob,

Voor de goede orde: ik wil absoluut niet dat je stopt met dichten, noch is het mijn bedoeling je persoonlijk aan te vallen. Mijn kritiek betreft de techniek van het product en wellicht de wijze waarop redactie beoordeelt.

Groetjes,

Wel, dit dus... 10 apr 2016 11:22 #4

Goed, Ditmar.

Is de volgende zinsnede wel helemaal logisch: "die snel gespeend van rijmuitgangen raken" ?

Gespeend zijn van betekent immers "in het geheel niet bezitten"

Ik was na lezing van je bericht wel blij dat ik zo weinig van mijn gedichten publiceer! Veel is voor anderen onleesbaar en zou volledig worden afgebrand -)

Wel, dit dus... 10 apr 2016 11:35 #5

• Ditmar Bakker
  • Forumgod
Ha Jacob,

Ik vind je kritiek valide, maar pietluttig :). Ik vind ook dat dit sonnet in zijn geheel een beter werk is dan jouw gedicht getiteld 'gepest'. Een momentopname.

Overigens heb ik weleens op je blog gekeken en was positief verrast door de beeldenrijkdom die je daar hanteerde.

Wel, dit dus... 10 apr 2016 12:04 #6

Dag Ditmar,

Het zij zo. Ik kan eerlijk gezegd niet zo goed over gedichten oordelen. En zeker niet over mijn eigen werk. Krijg daarbij steeds meer de neiging te zeggen "het is zoals het is en bekijk het verder maar".

Ik heb soms het gevoel dat vormvaste gedichten en vrije verzen uit verschillende delen van de hersenen komen. Net als bij figuratieve en abstracte schilderijen trouwens. (Volgens sommigen zijn mijn schilderijen beter dan mijn gedichten)

Dank voor je bezoek aan mijn blog. Ik heb het nu gesloten, wil zeker een jaar ongestoord werken aan het schiften en bewerken van mijn voorraad.
Laatst bewerkt: 10 apr 2016 12:12 door Jacob van Schaijk.

Wel, dit dus... 10 apr 2016 12:55 #7

Ditmar, pot, ketel, zwart? Gaat er een belletje rinkelen?
Veel dichters doen mij door gedichten braken,
want waren 't vruchten (pats! Een metafoor!)
dan noemde ik hun hele fruitmand goor:
zo barstend zoet zal dit sonnet niet smaken.

Neen, dat heeft met de inhoud niets te maken,
ik had het louter over 't rijmen, hoor
je niet hoe ik in deze regels voor
een veelheid aan geluiden weet te waken?

Ben jij nu zelf één van die snode snaken
zodat je werk abject is aan het oor?

Behartig dan eens ongeschreven zaken
of schreeuw vocaal je liefde van de daken,

regel 2: 'pats!' vind ik wel erg vergezocht.
regel 4: 'barstend zoet'? niet zo'n gelukkige combi, m.i.
regel 6: 'hoor' komma, lijkt me
regel 7: 'niet' moet zijn 'ziet' denk ik
regel 8: 'geluiden': je bedoelt 'rijmklanken', het sonnet zit boordevol geluiden
regel 9: snode snaken: vind ik een gezochte alliteratie; wie gebruikt die woorden heden ten dage nog?
regel 10: zie commentaar van Jacob
regel 11: 'schreeuw vocaal', hoe zou je dat anders doen?
regel 11: 'abject' past qua register niet bij de keuze van 'pats' en 'hoor', vind ik

Dus ja, wat zal ik zeggen? Qua vorm zie ik nog enig sleutelwerk. Qua inhoud vind ik het weinig opwindend. Het is dat je zo duidelijk reacties uitnodigt, vandaar mijn reactie.

Wel, dit dus... 10 apr 2016 13:14 #8

• Ditmar Bakker
  • Forumgod
Ha Hendrikje,

Dank voor je analyse van stijlmiddelen en vermeende fouten. Dat ironie (9, 11) compleet aan je voorbij kan gaan, is mij al eens opgevallen en ik zal geen poging doen het je aan te leren. Dat het je helemaal niet gelukt is om strofe twee als één zin te lezen met enjambement vind ik tekenend.

De 'stijlfout' die je bedoelt bij 'abject' is het gebruik van een woord van romaanse origine i.p.v. germaanse. Hierdoor treedt in de gewraakte regel geen enkel probleem op.

Wel, dit dus... 10 apr 2016 13:31 #9

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1048
Beste Ditmar,

Duizenden dichters hebben miljoenen sonnetten geschreven en daarvoor meer dan twee rijmklanken per sonnet gebruikt. Kennelijk is de vorm zo sterk dat het voldeed en voldoet en het variaties verdraagt. Dat jij twee rijmklanken prefereert is aan jou. Maar dat het dan een betere kwaliteit oplevert, daar heb jij je mij nog niet van overtuigd.

Zie maar.

Wel, dit dus... 10 apr 2016 13:39 #10

Dank voor impliciete bijval.

Heel misschien heeft de redactie in mijn schrijfsel van 14 regels kwaliteiten gezien die anderen zijn ontgaan. Dat hoop ik dan maar.

Nu ga ik toch voor de aardigheid nog even het aantal rijmklanken in mijn kreupel vers tellen -)

...........ja, meer dan twee. Het zal me een vierkante rotzorg zijn. Wie dus in de toekomst komt ouwehoeren over aantallen rijmklanken kan de boom in.
Laatst bewerkt: 10 apr 2016 13:43 door Jacob van Schaijk.

Wel, dit dus... 10 apr 2016 13:51 #11

Ditmar,

Ik heb nog even nagedacht over dat "gespeend van" in regel 10. Daar staat nu feitelijk het tegengestelde van wat je gezien de context bedoelt. Een opmerking daarover kun je niet afdoen als "pietluttig".

Wel, dit dus... 10 apr 2016 14:03 #12

En zo blijf je maar tobben ...

Ik hecht er grote waarde aan de dingen kloppend te maken, aan logica dus. Ook al is die logica soms absurd. Daar ben ik sterk op geconcentreerd. Zelfs in mijn meest "onleesbare gedichten" zwoeg ik daarop. Heeft te maken met Kafka.

Vandaar mijn bezwaar tegen regel 10.

Wel, dit dus... 10 apr 2016 16:09 #13

Dank voor je analyse van stijlmiddelen en vermeende fouten. Dat ironie (9, 11) compleet aan je voorbij kan gaan, is mij al eens opgevallen en ik zal geen poging doen het je aan te leren. Dat het je helemaal niet gelukt is om strofe twee als één zin te lezen met enjambement vind ik tekenend.

De 'stijlfout' die je bedoelt bij 'abject' is het gebruik van een woord van romaanse origine i.p.v. germaanse. Hierdoor treedt in de gewraakte regel geen enkel probleem op.

Ditmar, jouw reactie bestaat uit vier delen:

1. je dank - prima.

2. twee opmerkingen worden niet geaccepteerd, ook prima, maar in de reden die je aangeeft, speel je op de persoon en niet op het geschrevene. Waarom? Je had ook kunnen zeggen: "Regels 9 en 11 zijn ironisch bedoeld. Is dat niet overgekomen?"

3. kritiek op mijn wijze van lezen, ook prima, maar met meteen een sneer erachteraan. Waarom? Je had ook kunnen zeggen: "het woordje 'niet' past wel, want het is onderdeel van een zinsdeel dat in de regel daarvoor begonnen is - een enjambement."

4. je weerlegt een opmerking over stijl - prima.

Je gedicht gaat over de techniek van het dichten. Dan kun je verwachten dat mensen het technisch gaan analyseren. Ik ben lang niet zo geschoold als menig ander forumlid, m.a.w. de puntjes die ik te berde breng zijn nog heel bescheiden, lijkt mij. Ik begrijp niet waarom je in je reactie op mijn commentaar zo op de persoon speelt. Het ontneemt mij de lust om nog te reageren op je verzen. Dus stop ik daarmee.
Bedankt door: Hans Mooi

Wel, dit dus... 10 apr 2016 16:49 #14

Wat is hier mis mee?

Hij is gespeend van talent; Hij heeft totaal geen talent
Hij is niet gespeend van talent; Hij beschikt over talent.

die snel zonder rijmuitgangen geraken
Laatst bewerkt: 10 apr 2016 16:53 door Hanny van Alphen.

Wel, dit dus... 10 apr 2016 16:53 #15

Dat is een misverstand, Hanny.

Het moet zijn:
hij is gespeend van talent - hij heeft geen talent
hij is niet gespeend van talent - hij heeft talent (niet gespeend is een dubbele ontkenning)

Wel, dit dus... 10 apr 2016 16:54 #16

Was een foutje Jacob, inmiddels rechtgezet.

Wel, dit dus... 10 apr 2016 16:55 #17

Prima.

Wel, dit dus... 11 apr 2016 18:34 #18

• Ditmar Bakker
  • Forumgod
Jacob van Schaijk schreef :
Heel misschien heeft de redactie in mijn schrijfsel van 14 regels kwaliteiten gezien die anderen zijn ontgaan.

Gezien het gemak waarmee 'alleer' op de voorpagina geplaatst werd vermoed ik niet dat er langdurig naar zin in gezocht is.

Ik heb dan weer niet zo'n zin in een discussie over mijn werkje met forumleden die de helft van de tijd zo vluchtig (of onkundig) lezen dat ze zaken botweg missen (Hendrikje, Bas). Dit bericht was gericht aan redactie, waarbij ik begrijp dat Jacob van Schaijk zich in de discussie mengt: dat zou ik ook doen.

Ik heb mij ook niet willen verlagen tot een 'analyse' van het pestwerk van dhr: de twee gedichten, naast elkaar gezet, kunnen worden gewogen, en het mijne weegt zwaarder (dat betekent dat het een beter werk is). Een voorbeeld van technisch onvermogen is het vier(!)maal introduceren van het onderwerp 'pesten' in het werk: in elke strofe wordt dit woord genoemd! Woordherhaling is niet bon ton in een sonnet, tenzij hier een duidelijk effect mee wordt behaald en dat is niet het geval. Het is redundant. Voor nu zal ik mij beperken tot deze opmerking over het werk.

Wat ik vooral beoogde te doen met deze post is toetsen op welke manier de beoordeling op dit platform tot stand komt. Inmiddels ben ik erachter dat dit niet draait om de intrinsieke waarde van het werk, ongeacht de auteur, maar vooral ook om het netwerk dat men hier onderbouwt en dat lijkt op wat men in familiaire kring nepotisme zou noemen.

En Jacob, jij kunt beter.

Wel, dit dus... 11 apr 2016 18:46 #19

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1048
Beste Ditmar,

Je hebt inmiddels meer woorden besteed aan je 'colleges' dan aan gedichten. Ik zie nog steeds uit naar een gedicht van jouw hand dat niet alleen jouw goedkeuring draagt, maar ook door 'ons' gewaardeerd wordt. Want; voor wie schrijf je. Je hebt HVV bevuild met je poep-en-pies- verzen, je hebt je woordenboeken over HVV uitgestort. Maar laat ons nu eens versteld staan van jouw dichttalent.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Wel, dit dus... 11 apr 2016 18:53 #20

• Ditmar Bakker
  • Forumgod
Ha Bas,

Het sonnet "Het Sonnet", het rondeau redoublé "Rondeau Redoublé", mijn monovocale sonnetten...ik zeg: tace aut face, Bas. Of, als je een dubbelrijm hebt op 'andijvie', zoals ik neerpende in "De Gevonden Hondendrol", hoor ik het ook graag.

Kusje!
Laatst bewerkt: 11 apr 2016 19:50 door Ditmar Bakker. Reden: Monovocaal, niet monosyllabisch. Gekke Ditmar.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Prins Hendrik (1876-1934)

Mohammed was wellicht een pedofiel
Maar Hendrik kon er anders ook wat van
Mohammed wist nog téder te beminnen

Maar Hendrik trok geheel zijn eigen plan
Verzette hij zijn koninklijke zinnen
Dan ging hij als een jaknikker tekeer

Hij kwam gewoonlijk zonder kloppen binnen
En daardoor klopte vaak zijn jongeheer
Waardoor zijn vrouw maar matigjes beviel 

En was hij weer een keertje afgedropen
Dan kon Van ‘t Sant de boel weer af gaan kopen 

De gemaal van de haaibaai Wilhelmina had het niet gemakkelijk met haar en zocht zijn vertier dan ook meestal buitenshuis.Zijn beschermheerschap van de Padvinderij werd hem ontnomen, wat sneu voor hem was, want hij werd kort gehouden en een heitje voor een karweitje was een buitenkansje voor hem. Hij was niet eenkennig, want behalve van jongetjes hield hij ook erg veel van vrouwen, waarvan hij er verschillende bevruchtte. Wilhelmina had een speciale adjudant in dienst, de politiecommissaris Van ‘t Sant, die de dames af moest kopen en schandalen moest voorkomen. De syfillis die Zijne Hoogheid bij dit alles opliep was ook niet bevorderlijk voor zijn eigenlijke taak: het bevruchten van de moeder van de kolonie.
Het is een wonder dat Juliana geboren is, maar het is geen wonder dat dat ze zich gedroeg zoals ze zich gedroeg. Kwikbehandelingen zijn slecht voor de vrucht.

(Uit De Canon van Nederland)