Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Laat het ons weten.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wel, dit dus...

Wel, dit dus... 11 apr 2016 20:28 #21

De hele aangelegenheid is buitengewoon leerzaam voor mij. Maar ik vrees dat een uiteenzetting van mijn leermomenten een nogal egocentrische aangelegenheid zou worden en houd die dus voor mij.

Ooit is een gedicht* van mij door één partij de hemel in geprezen en door een tweede volledig afgebrand. Ik vond dat de tweede partij gelijk had, dus ik geloof mij niet echt af te sluiten voor kritiek.

Maar nu ga ik mij maar bezighouden met het schrijven van wat ik in ernst mijn "onleesbare verzen" noem en reageer mijn ongenoegen af op een stukkie doek.

*Meneer", de eerste partij was de jury van Turing, de tweede partij bestond uit bezoekers van Krakatau.
Laatst bewerkt: 12 apr 2016 00:55 door Jacob van Schaijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wel, dit dus... 12 apr 2016 00:26 #22

Ditmar, je commentaar is te aanmatigend voor woorden. Ik krijg de indruk dat je totaal niet door hebt hoe de vork in de steel zit.

Vandaar deze uitleg:
Een groepje dichters heeft met elkaar afgesproken een light verse forum op te zetten en te hosten. Vrijwilligers met liefde voor het vak. Zie het als een feestje bij iemand in de tuin. Het tuindeurtje staat open en feestgangers/dichters zijn welkom. So far so good.

Het lijkt echter wel alsof jij de getoonde gastvrijheid uitlegt als een uitnodiging om de lakens uit te delen: je vertelt mededichters wat en hoe ze moeten schrijven en je vertelt de redactie wat ze wel en niet op de voorpagina moet plaatsen. En de paar keer dat je zelf met een gedichtje komt, paradeer je zo met je eigendunk dat het m'n neus uitkomt. De forumleden die inhoudelijk commentaar geven, krijgen als dank een betweterige repliek. En waagt er eentje om wat houding wat tegengas te geven, dan kan die rekenen op een sneer of vuile opmerking, op de persoon gericht.

Er is door mij en ook door anderen al eerder opgemerkt dat dit onwenselijk gedrag is. Het gaat niet om vrienden of vijanden maken, dat heb je goed opgemerkt. Het gaat om common courtesy, beschaafde omgang met elkaar, netiquette if you will, en die mis ik in veel van jouw bijdragen. Je schoffeert mede-forumleden aan de lopende band.

Na dit te hebben gelezen krijg je wellicht de aandrang om mij persoonlijk aan te vallen. En dat zou dan precies illustreren waar het probleem ligt.
Laatst bewerkt: 12 apr 2016 00:31 door Hendrikje de Koning.

Wel, dit dus... 12 apr 2016 01:20 #23

Wat ben ik blij met jouw boodschap, Hendrikje.

Je maakt weer even duidelijk waar het allemaal om is begonnen: om plezier! Om plezier in het schrijven van een bepaald soort gedichten en plezier in het van elkaar leren.

Ik ken geen andere site waar die combinatie zo centraal staat. Die twee samen maken ook dat men elkaar ongezouten kritiek kan geven, maar altijd op een open, eerlijke en fatsoenlijke manier!
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Wel, dit dus... 12 apr 2016 10:22 #24

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 134
Beste Mina Hoo Hendrikje,

Laat ik vooraleerst beginnen met constateren dat jij ooit de handschoen hebt uitgetrokken als we het hebben over 'de persoon, niet het werk' aanvallen. Ik meen dat ik destijds puntsgewijs aan je heb aangegeven waar de makke zat. Je geeft tevens aan dat ik forumleden aan de lopende band schoffeer: ik zou hier graag voorbeelden van zien waar ik de persoon i.p.v. de filosofie/de techniek/het werk van de persoon aanval. Volgens mij zijn die er niet (en hier is sprake van pot & ketel: jij beticht mij van onbehoorlijk gedrag, terwijl ik het heb over de kwaliteit van het werk--het spijt me dat je niet leuk vind dat ik slecht werk slecht noem).

Dat deze website bestaat uit een coterietje van dichters is mij inmiddels zeer duidelijk. Je denkt misschien dat het mij om publicatie te doen was--dat is niet het geval: ik ben al eens op de voorpagina gekomen en kan daardoor zeggen "Gepubliceerd op HVV" zonder te liegen. Publicatie van het tegen het pestwerk van dhr. gezette werk zou een Pyrrusoverwinning zijn geweest (waar ik toch op hoopte, gezien het akelige alternatief), in plaats daarvan kreeg ik het bewijs in handen dat men liever slecht werk van een leuk mens, dan goed werk van een onaangenaam mens plaatst. Ben ik onaangenaam? Wellicht--dit zou niet ter zake moeten doen, het werk dient beoordeeld te worden. Zo heb ik een ander (overigens zeer door mij gewaardeerd en bewonderd) forumlid eens laten uitglijden door meerdere gedichtjes zonder auteur te plaatsen.

Jij, Hendrikje, wordt niet door mij bewonderd en gezien je toon ook minder door mij gewaardeerd. De reden dat ik wat onvriendelijker dan gebruikelijker was in deze post (en daar ga ik nu even mee door) is dat ik geen zin heb het lijdend voorwerp uit te leggen aan een leerling die nog bezig is met boom roos vis in ondersteunende Excelschema's. Je beheerst de stof nog niet, blijkens je slechte lezing. De kift, Hendrikje? Je noemt mijn eigendunk--er is zeker sprake van enige mate van eigendunk: ik ben mij bewust van de kwaliteit van mijn werk. Dit is één van de zeer, zeer weinige plekken waar ik daadwerkelijk valide kritieken krijg (Inge, Frits, Judy, Ben, Hanny, Otto: allen dank! Ik geloof niet dat ik ooit een sneer of vuile opmerking naar één van jullie heb gemaakt. Wel ben ik met jullie in discussie getreden (waar Hendrikje, tijdens mijn discussie met Judy, ook al niet zo tegen kon. Destijds vergeleek ze me met een leerling die op hoge poten naar de docent toe kwam--het is ironisch (en dát is ironie, Hendrikje) dat vergelijkster zelf in de kleuterklas blijkt te zitten en ageert tegen een gymnasiast. Wat een eigendunk!), juist vanwege het niveau van de auteurs, dus deze plek is mij waardevol.

Dan geef je ook aan dat ik lakens uitdeel. Neen, dat doe ik zeer zeker niet, maar ik heb wel een mening over de textielverdeling en die mag en zal ik ventileren en vervolgens staven met feiten. Als het gaat om 'bepalen' wat wel en niet hier geplaatst mag worden, is Bas de koploper (weesrijm, rijk rijm, 'inversion'; allemaal duivelskunst) en jij bent goede tweede (ik herinner me de opmerking "Moet dit? Is er dan niemand die op het niveau let?" nog goed, dat was één van de eerste dingen die jij over mijn werk zei). Ik vind het vreemd dat een slecht werk op de voorpagina wordt geplaatst terwijl een beter werk voorradig is, daar blijf ik bij en ik zal daar ook kritiek op blijven leveren--een stunt als deze zal ik niet meer uithalen want het resultaat (toetsen op welke manier getoetst wordt) heb ik, wat mij betreft, al bereikt.

Overigens heb ik mij in deze, voor zover ik aanvallend ben geweest, aan een literaire traditie gehouden: die van het schimpdicht. Dat je hier verbolgen over bent is je goed recht en ik nodig je uit dat op rijm te zetten, zoals ik ook kundig heb gedaan. Je kunt rekenen op een repliek. Anders verzoek ik je mij met rust te laten, in te gaan op het werk zelf (dat je er niet tegen kunt dat je lezing barst van de fouten i.p.v. het werk zelf is jouw probleem) of leuke gedichtjes te plaatsen om de sfeer van dit verjaardagsfeestje te verbeteren. Overigens zie ik het liever als een soort congres dan een verjaardagsfeestje: goede omgang is wenselijk, maar de besproken stof is het belangrijkst, niet de mensen die deze representeren.

Lust je nog peulen?

Wel, dit dus... 12 apr 2016 10:54 #25

Ditmar,

Je krijgt mij aan het lachen, eerlijk waar.

Maar eerst: ik zou nooit beweren en heb nooit beweerd dat ik een goede dichter ben. Ik laat kwalificaties van mijn werk aan anderen over. Misschien is 'Gepest" wel één van mijn slechtste gedichten. Kan. Het is mogelijk ook mijn laatste sonnet, met "Ziener" heb ik een vorm gevonden die mij misschien beter ligt. Ik schrijf verzen en maak schilderijen die in kwaliteit enorm uiteen schijnen te lopen. Van regelrechte rotzooi tot - volgens anderen - briljant. Het zal wel. Het kan mij niet meer schelen, ik gooi toch alles weg.

Waar het volgens mij allemaal om draait, in tegenspraak met wat je zelf beweert, is dat jij niet kunt verkroppen dat een lor als "Gepest" op de voorpagina is gezet en jouw meesterwerk niet.

En ik een aardige man? Hahahaha! Je hebt mij nog niet kwaad gezien, man!
Laatst bewerkt: 12 apr 2016 11:21 door Jacob van Schaijk.

Wel, dit dus... 12 apr 2016 11:34 #26

Q.E.D., en ik heb het niet eens hoeven lezen... :) Dank je, Ditmar.
Laatst bewerkt: 12 apr 2016 11:37 door Hendrikje de Koning.

Wel, dit dus... 12 apr 2016 11:59 #27

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 134
Ha Jacob,

Zal ik het dan tegen je zeggen? Je bent een goed dichter. Zo, dixi.

Als je weer sonnetten besluit te schrijven is het wellicht nuttig iets als dit na te slaan: klassiekegedichten.net/index.php?id=2
Zijn goede pointers!

Over 'gepest' hoeven we het niet meer te hebben, daar zijn we het over eens. Dat mijn werk niet is geplaatst boeit me niet zo, wel de kennelijke beoordeling--volgens mij zeg ik dat ook goed in mijn eerdere post.

En: ik ben blij dat we hier allebei nog om kunnen lachen! :)
Bedankt door: Jacob van Schaijk

Wel, dit dus... 12 apr 2016 12:13 #28

Zelfspot wordt niet altijd gezien. Dat is ook wel duidelijk.

Ik vind het tof hoe Jacob reageert en dat Ditmar blij is met zijn reactie.

toe, geef het maar, zo af en toe een sneertje
op ons product, dat mag dus wel een keertje
wie maalt er om een appel of een peertje
nou ja, vooruit, geef nu en dan een veertje

kom op, breek door die muur van ongenoegen
en laat ons dagelijks maar lekker zwoegen
op rijm - of door het woordenakker ploegen-
dan volgt soms ook de tik waarom wij vroegen

:lol:

Wel, dit dus... 12 apr 2016 12:30 #29

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1683
Gelukkig zijn de gemoederen gesust :-)
En Ditmar, denk er om :angry:

www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder
Laatst bewerkt: 12 apr 2016 12:31 door Inge Boulonois.

Wel, dit dus... 12 apr 2016 12:30 #30

Ik volsta met twee opmerkingen:

1. die link leidt naar een prachtig sonnet, qua sfeer en qua techniek
2. over en uit
Bedankt door: Hendrikje de Koning
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden

Log in