Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Laat het ons weten.

Onderwerp: rubriek

rubriek 24 apr 2016 11:01 #1

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1049
Een éénregelige grap van één onzer dames, (Sorry, met smaak gelezen, maar de naam niet onthouden) deed me beseffen dat we veel vrouwelijke dichters op HVV hebben. Wat alleen maar toe te juichen valt.
Maar vraag ik, is er behoefte aan een rubriek voor korte opmerkingen/ aforismen/ éénregelige gedichten?
Bijv.
De dubbele Axel is niet eenvoudig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rubriek 24 apr 2016 11:35 #2

Die vraag is al eerder gesteld, Bas. Veel weerklank was er toen niet. Aangezien ikzelf ook af en toe een aforisme schrijf, zou ik het toejuichen. Anderzijds zouden aforismen tussen het dichtgeweld wegvallen en daarom zou een apart tabblad wenselijk zijn. Lijkt me een heel gedoe.
Laatst bewerkt: 24 apr 2016 11:37 door Jacob van Schaijk.

rubriek 24 apr 2016 12:58 #3

Die één dezer dames was ik dus, Bas.

Ik denk dat er hoegenaamd geen behoefte is aan aforismen of epigrammen en daarom kunnen beiden wat mij betreft onder het kopje puntdichten geplaatst worden. De enkele keer dat iemand zo'n werkje plaatst is in een jaar op 1 hand te tellen.

Ook haiku en senryu worden weinig beoefend en Limericks niet echt gewaardeerd. Wanneer je daar naar gaat kijken zou je dichtvormen kunnen schrappen. Dat is niet de juiste weg, denk ik.

rubriek 24 apr 2016 15:10 #4

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 876
Ik zou aforisme ook bij puntdichten plaatsen.
Een puntdicht is naar mijn gevoel een aforisme op rijm.

rubriek 24 apr 2016 16:46 #5

Een optie is ook voor aforismen van eigen hand een blog te beginnen met een aantal mensen. Met blogger kan dat met maximaal 100 leden.

rubriek 24 apr 2016 16:55 #6

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 134
Rustig, Gomarus.
Laatst bewerkt: 24 apr 2016 16:57 door Ditmar Bakker. Reden: Gomarus vs Gomarius. Stupid!

rubriek 24 apr 2016 18:18 #7

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1049
Oké, dank.

rubriek 25 apr 2016 21:28 #8

• Niels Blomberg
  • Niels Blomberg's Profielfoto
  • Forumgod
  • Schoonschrijver
  • Ontvangen bedankjes 876
Een eigen blog zou ik jammer vinden, temeer daar verschillende HVVers het graag zou zien.
Als de redactie dit leest: graag een categorie aforismen
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Laatste oudejaars in dichtvorm

Feest èn afscheid bij oudejaarsconference in dichtvormVoor het achtste jaar op rij verzorgen de dichters Ko de Laat en Coenraedt van Meerenburgh op 31 december een oudejaarsconference in dichtvorm. In hun programma ‘Het jaar rond in 52 snelsonnetten’ brengen zij een compilatie van de actuele gedichten die ze afgelopen jaar publiceerden op gedichten.nl.Het is dit jaar een speciale, feestelijke editie omdat beide dichters jubileren. Ko de Laat viert dat hij dit jaar 25 jaar in het vak zit. Coenraedt van Meerenburgh viert zijn 10-jarige dichterschap met een verzamelbundel die hij die oudejaarsmiddag officieel presenteert. 
Deze middag staat echter ook in het teken van afscheid, want Ko de Laat stopt met de oudejaarsshow. Na ruim elf jaar snelsonnetten voor gedichten.nl en acht oudejaarsconferences is hij aan nieuwe uitdagingen toe.  Het programma van De Laat en Van Meerenburgh is voor zover bekend de enige oudejaarsconference in dichtvorm. Daarnaast is het ook de eerste oudejaarsshow die op 31 december plaatsvindt.
De thema’s van de snelsonnetten variëren van wereldleed tot obscure komkommernieuwtjes. De gedichten zorgen de ene keer voor directe herkenning, de andere keer voor een ‘oh ja’-gevoel. 
Of Coenraedt van Meerenburgh hierna solo of met een andere dichter doorgaat is nog niet bekend, maar het zal in elk geval de laatste keer zijn dat de dichterlijke oudejaarsschow in deze vorm te zien is. De uitvoering vindt, traditiegetrouw, plaats in De Drvkkery, Markt 51, in Middelburg vanaf 14.00 uur.