Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Laat het ons weten.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Twintig pond

Twintig pond 17 juni 2016 18:50 #1

Twintig pond, tien kilo afgevallen
in vier weken lijnen slechts
zo kom ik af van die vetkwallen
je kunt het duidelijk zien vanaf rechts

een paar scheppies suiker minder
geen koekje bij de thee
van extra gewicht heb je maar hinder
en straks met kerst zit je er mee

twintig pond, dat geeft weer moed
je broek gaat er gewoon van afzakken
eigenlijk vind ik mezelf al heel goed
ga vanavond vijf spekpannenkoeken bakken.

Laatst bewerkt: 18 juni 2016 08:18 door Egbert Jan van der Scheer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twintig pond 17 juni 2016 19:05 #2

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 134
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. schreef :
Twintig pond, tien kilo afgevallen
in vier weken lijnen slechts
zo kom ik af van die vetkwallen
je kun het duidelijk zien vanaf rechts

een paar scheppies suiker minder
geen koekje bij de thee
van extra gewicht heb je maar hinder
en straks met kerst zit je er mee

twintig pond, dat geeft weer moed
je broek gaat er gewoon van afzakken
eigenlijk vind ik mezelf al heel goed
ga vanavond vijf spekpannenkoeken bakken.

In regel drie wordt het reeds broze metrum al gebroken. Verder staan er spelfouten, schrikkelrijm en ongelijke regellengtes in, terwijl consequent metrum helemaal ontbreekt..

Maar goed dat je het nu met kwatrijntjes probeert. Probeer nu eens een los kwatrijn te schrijven waarin rijm en metrum gewoon volgens het boekje gaan & wellicht weet je dan pakkender te schrijven. Ik hoop dat je pannenkoeken beter gebakken raken.

EDIT: "Je broek gaat er gewoon van afzakken" is een leuke vondst!!!1één
Laatst bewerkt: 17 juni 2016 19:07 door Ditmar Bakker.

Twintig pond 17 juni 2016 19:43 #3

Ditmar, in ieder geval dank voor je serieuze lezen en commentaar. Dat het in orde zou zijn ging ik niet van uit, maar ik kreeg de opmerking dat dit een typische Drs. P. zou kunnen zijn. Niet dat ik dat ook maar enigszins geloof, maar ik dacht; "wat zouden ze daar op H.V.V. nou van zeggen.
Mij gaat het in de eerste plaats om het plezier wat ik aan dichten beleef in de hoop dat anderen het ook een beetje kunnen waarderen (Dat gebeurt een heel enkele keer. Weet je?)
Welke spelfouten jij leest is mij overigens niet duidelijk, maar dat zal dan aan mij liggen.
Ik hoef heus niet zo nodig Light Verse te schrijven of op een podiumplaats te staan. Als mijn lezers maar begrijpen en/of voelen wat ik bedoel.
Waardeer overigens jouw commentaar zeer.

P.S.
Mijn pannenkoeken zijn altijd subliem van geur, kleur en smaak.
Laatst bewerkt: 17 juni 2016 19:49 door Egbert Jan van der Scheer.

Twintig pond 17 juni 2016 19:55 #4

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 134
Ha Egbert Jan,

Natuurlijk is het goed nieuwe probeersels te plaatsen en jezelf te verbeteren.

Metrum in een zin gaat uit van de nadruk die een zinsdeel krijgt bij natuurlijke uitspraak. Als je hier goed op let, zie je dat het misgaat bij de derde regel. Wat je zelf echt wel hoort te weten, is dat regellengtewisselingen niet bon ton zijn als het gaat om het schrijven van wat hier meestal 'light verse' wordt genoemd (en daar is dit een podium voor, of je er nu op wil staan of niet). Als je dat niet wist, vertel ik het je nu.

Natuurlijk zullen sommige mensen je schrijfsels waarderen, maar het niveau ligt hier erg hoog en dat wil men ook zo houden. Je eerdere schrijfsels voldeden hier niet aan, en dit product ook niet. Als je je hierin wilt verbeteren, zijn er volop mensen die je hierbij willen helpen, maar je moet de 'basics' die elk weltellend mens kan volgen, dan wel volgen en hierin niet te makkelijk zijn.

Spelfouten: 'kun' in plaats van 'kunt' of desnoods 'kan', daarnaast het weglaten van onderwerp in de laatste regels, en het gebruik van 'scheppies' in plaats van 'schepjes' is ook niet nodig.

Twintig pond 17 juni 2016 21:09 #5

Beste Ditmar,

Fijn dat je mij nog eens probeert een hart onder de riem te steken, maar ik ben nu eenmaal van huis uit een vrijbuiter die zich allesbehalve aan strenge regels gebonden wil voelen. Regels zijn er, ook voor mij, om er geen chaos van te maken, dus ik accepteer ook heus wel regels maar wens niet in een dwangbuis te belanden.
Wie weet plaats ik hier nog wel weer een keer een poging.
Bovendien, en ik hoop beslist niet dat je me dit kwalijk neemt, maar jij schrijft dat 't niveau hier hoger ligt dan ergens anders. Sorry Ditmar maar met mijn beperkte literaire kennis heb ik hier nou niet bepaald veel literaire hoostandjes dan misschien wat schuine gedichtjes die dan wel de regels mogen volgen maar die ik voor geen geld zou willen schrijven. Let wel, dit is geen kritiek, ieder heeft zijn eigen verantwoording voor hetgeen hij/zij binnen de perken van het fatsoen vindt.
Overigens die "t" achter kun is slechts een typefoutje. 't Overkomt me wel vaker dat een bepaalde letter niet aanslaat doordat ik last heb van reuma.
Laatst bewerkt: 17 juni 2016 21:18 door Egbert Jan van der Scheer.

Twintig pond 17 juni 2016 21:56 #6

Beste Egbert Jan,

Je hoeft niet over (uitgebreide) literaire kennis te beschikken om een fatsoenlijk gedicht te schrijven. En die worden hier dus wel geschreven. Die paar schuine versjes horen nou eenmaal ook onder light verse maar er is niemand hier die dat soort versjes elke dag wenst te zien.
Je kritiek, want dat is het, geldt dus een enkel versje.

Er staan genoeg andere verzen waar je nog heel wat van op kunt steken Egbert wat betreft metrum, rijm en grammatica.

Iedereen maakt fouten maar wanneer jij blijft volharden in de vrije stijl (die zeker ook aan voorwaarden moet voldoen) en vaste vorm een dwangbuis noemt waarom plaats je hier dan?

Ditmar geeft je tekst en uitleg en dat doe je eigenlijk wel gemakkelijk af met wat dooddoeners die ik al eerder gelezen heb en een reumahand.

Twintig pond 17 juni 2016 22:22 #7

Ook inhoudelijk valt er wel wat redelijks te vinden.

En bij Egbert Jan proef ik zo langzamerhand een beetje zure druiven.

Twintig pond 18 juni 2016 08:26 #8

Oke stel me ook wel erg star op en ben ook wel (een beetje?) eigenwijs en heb een kort lontje. Verder ben ik toch echt wel een aardige kerel hoor.
Heb stiekum af en toe op dit podium gespiekt en voor mezelf stilletjes geoefend.
Hoop nou niet weer de fout in te gaan en wil komende tijd toch wat ter correctie aanbieden.
Oké???

Twintig pond 18 juni 2016 10:00 #9

Hoi Egbert Jan, ik vind het moedig hoor, dat je weer iets indient!

Dat kan twee redenen hebben, voor zover ik het kan beoordelen:
1) Je wilt kijken of de mensen hier niet van hun geloof (in vormvastheid) te halen zijn.
2) Je wilt echt leren hoe je vormvast schrijft.

Antwoord op 1: geen kans.
Antwoord op 2: nobel streven. Ditmar en Hanny gaven al tips.

Al TWIN tig POND, tien KI lo AF ge VAL len

Hierboven zie je de eerste regel, opgesplitst in lettergrepen, zoals die zou kunnen passen in een vijfvoetige jambe (= 5 x ta DA).

Om nog even bij de eerste strofe te blijven: 'vetkwal' is een scheldwoord voor iemand die je niet hoog hebt zitten, of de aanduiding van stukjes vet in soep o.i.d. Wat jij bedoelt is: vetkwab. Maar ja, dan moet je het rijm aanpassen.

Ten slotte, een linkje naar een hoogstandje (in mijn opinie) van vormvaste dichtkunst die hier op het forum werd geplaatst:

www.hetvrijevers.nl/index.php/hendrik-ja...oot-4-september-2015

Succes!

Twintig pond 18 juni 2016 10:20 #10

Wat mij betreft: Oké

Twintig pond 18 juni 2016 13:22 #11

Mijn reden om hier weer te plaatsen;
1ste; Niet om de mensen hier van hun geloof te doen vallen. Ik kijk nog wel uit!!!
2de ; inderdaad ben ik echt nog steeds nieuwsgierig hoe men eerlijk over mijn versjes denkt. (Mag ik weer terugkomen in de klas juf???)

Hartelijk dank voor je gegeven tip hierboven. Ik ga dadelijk aan de slag wat ik er van kan maken.

P.S.
En o, dat vetkwal was meer een afschuw van mijn eigen "vetkwabben" dan dat het als scheltwoord was bedoeld hoor.

Twintig pond 18 juni 2016 14:27 #12

Naar aanleiding van tip van Hendrikje van Almelo;

Nadeel van voordeel

Al twintig pond, tien kilo afgevallen
hoe houdt een mens dat vele weken vol
je ingewanden rommelen leeg en hol
haast zou de broek je van je gat afvallen.

Van extra kilo’s heb je alleen maar hinder
terwijl je vel gewoon op barsten komt staan
kan je hart het op de duur beslist niet aan
daarom eet ik nu maar een hapje minder.

Één nadeel kleeft er echter aan dit voordeel
je moet wel garderobe aan gaan schaffen
want alles floddert en fladdert om je lijf.

Je koopt broeken overhemden, weet ik veel,
vergeet vooral niet iets om in te maffen
soms is het koud en koel in een nachtverblijf.
Laatst bewerkt: 20 juni 2016 09:11 door Egbert Jan van der Scheer.

Twintig pond 18 juni 2016 14:48 #13

Hoi Egbert Jan,

Een al veel sterker gedicht. Nog wel met de nodige 'foutjes', maar die zijn allemaal makkelijk te verhelpen.

In regel drie heb je bijvoorbeeld een lettergreep te veel. Dit kun je makkelijk verhelpen door 'rommelen' te vervangen door een tweelettergrepig woord, met de klemtoon op de eerste lettergreep.

Aan regel vier is op zich niets verkeerd, maar kan wel net iets scherper misschien. Ikzelf zou gaan voor: 'Je broek zou bijna van je gat afvallen'

In regel vijf heb je ook een lettergreep te veel. Dit zou je kunnen verhelpen door 'alleen maar' te vervangen door 'enkel'.
In regel zes heb je een jambe te veel. Dit zou je kunnen verhelpen door 'gewoon' te schrappen, wat mijns inziens niet perse een meerwaarde heeft.

In regel zeven heb je een lettergreep te veel. Dat is met vergelijkbare noodgreepjes te verhelpen.

In het sextet worden de problemen wel iets groter. Zo ligt in regel negen de klemtoon van 'voordeel' op de eerste lettergreep, waardoor het niet rijmt op 'veel' in regel twaalf.

Het woordje 'wel' in regel tien voelt wat ontheemd. Ik zou hier gewoon 'een' van maken. In regel elf heb je wederom een lettergreep te veel. Dit is eenvoudig aan te passen door 'en fladdert' te vervangen door een tweelettergrepig bijwoord.

In regel twaalf opnieuw een lettergreep te veel, als ook in regel veertien. Daar zou je bijvoorbeeld van kunnen maken: 'want het kan koud zijn in het nachtverblijf'.

Bovenstaande lezende, lijkt het misschien alsof er heel veel mis is met je gedicht. En als je er puur een optelsom van zou maken, is dat ook zo. Maar het is niets wat niet eenvoudig te verhelpen is. Even puzzelen en dan staat je gedicht als een huis! :)
Laatst bewerkt: 18 juni 2016 15:30 door Frank Fabian van Keeren.

Twintig pond 18 juni 2016 15:16 #14

Bedankt voor nuttige correctie en tips Frankeren.
Gaan we dus aan werken.

Twintig pond 18 juni 2016 15:41 #15

Ben tot de volgende correctie gekomen. Hoop dat 't zo beter loopt;

Al twintig pond, tien kilo afgevallen
hoe houdt een mens dat vele weken vol
je ingewanden brullen leeg en hol
haast zou de broek je van je gat afvallen.

Van extra kilo’s heb je enkel hinder
terwijl je vel op barsten komt te staan
kan je hart het allengs beslist niet aan
daarom eet ik nu maar een hapje minder.

Één nadeel kleeft er echter aan dit voordeel
je moet een garderobe aan gaan schaffen
want alles floddert, fladdert om je lijf.

Je koopt broeken overhemden, wel actueel,
vergeet vooral niet iets om in te maffen
want het kan koud zijn in een nachtverblijf.
Laatst bewerkt: 18 juni 2016 18:27 door Egbert Jan van der Scheer.

Twintig pond 19 juni 2016 11:04 #16

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1048
Beste EJ,

Je laat je niet uit het veld slaan en plaatst een licht vers op het forum. Niemand verwacht dat het foutloos is, maar, verklaarde je eerder, je bent bereid te leren. En Frankeren helpt je aardig op weg.
Gr.Bas.

Twintig pond 19 juni 2016 11:48 #17

Dat is toch ook de bedoeling van een forum Bas, of heb ik dat weer verkeerd begrepen?

Ik ben Frankeren er dan ook heel erg dankbaar voor.

Vr. gr. Egbert Jan

Twintig pond 19 juni 2016 18:03 #18

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 926
'... ik kreeg de opmerking dat dit een typische Drs. P. zou kunnen zijn. Niet dat ik dat ook maar enigszins geloof, maar ik dacht; "wat zouden ze daar op H.V.V. nou van zeggen.'

Je moet maar het lef hebben uitgerekend op dit forum te melden dat je broddelwerkje 'een typische Drs. P zou kunnen zijn'. Van der Scheer heeft dat lef, maar die man heeft totaal geen zelfkritiek, hebben we al eerder kunnen ervaren. Hij heeft bovendien een slecht geheugen: de keren dat hij beloofde het VV niet langer te stalken zijn niet meer op de vingers van een hand te tellen. Toch komt hij telkens terug, als een onuitroeibaar onkruid. Nu met een vers dat ondanks de vele adviezen nog altijd rammelt. Over de vorm zal ik het daarom niet hebben, behalve dan dat r. 1 en 4 rijkrijm bevatten en de laatste strofe metrisch ontspoort, zacht uitgedrukt.
Over de inhoud dan. In strofe 1 lezen we dat iemand twintig pond is afgevallen en dat zijn ingewanden nu brullen. Leeg en hol nog wel. Holle retoriek dus. Wie is die iemand? In de volgende strofe heet die persoon 'je' en pas in r. 8 komen we erachter dat het om een 'ik' gaat. Die 'ik' vertelt 7 regels lang over de verschrikkingen die hij zichzelf heeft aangedaan door te lijnen en de motivatie daarvoor. Hij vraagt zich vertwijfeld af hoe hij dat heeft volgehouden om ons in r. 8 doodleuk mee te delen dat zijn Spartaanse kuur slechts 'een hapje minder' eten betrof. Door het ontbreken van consistentie in de beweringen en van logica lijkt er een verward iemand aan het woord, die in de consternatie van het afvallen misschien zijn medicijnen niet heeft genomen.
In r. 10 lezen we dat de 'ik' een garderobe aan moet gaan schaffen. Kennelijk heeft hij al die tijd naakt gelopen, maar dat kan weer niet want in r. 4 valt zijn broek bijna af en in r 11 fladdert en floddert ineens alles om zijn lijf. Waarschijnlijk moet de 'ik' dus een nieuwe garderobe kopen. Dat gaat gebeuren inderdaad, broeken en overhemden, en de 'ik' benadrukt 'wel actueel'. Wat daarmee wordt bedoeld?
De twee laatste regels zijn nog cryptischer. 'vergeet vooral niet iets om in te maffen/ want het kan koud zijn in een nachtverblijf.' Is dit een advies van de 'ik' aan zichzelf of aan de lezer? Maar waarom dit advies? De 'ik' ging toch kleren kopen, niet slapen? Of gaat hij op koopjesjacht in een of andere gewilde uitverkoopwinkel waar je 's nachts voor de deur gaat liggen om 's morgens als eerste bij de beste koopjes te zijn? Maar ook dat kan eigenlijk niet want de 'ik' wijst op een 'nachtverblijf'' waar het koud kan zijn? Bedoelt hij daarmee dat hij 's avonds, gezien zijn verwarde geestesgesteldheid, opgesloten wordt in een inrichting waar hij voor straf buiten in het nachtverblijf moet slapen, bijvoorbeeld omdat hij het VV stalkt? Wellicht heeft hij daar ook de persoon ontmoet die zijn vers koppelde aan Drs. P. Of is Van der Scheer die persoon zelf, wat niet erg onwaarschijnlijk is, gezien zijn evidente zelfoverschatting.

Twintig pond 19 juni 2016 18:56 #19

Wat zou ik hier ook maar een enkele reactie op kùnnen geven? Hooguit dat we hier met een dermate gefrustreerd mens te doen hebben dat het enkel verstandig is hem volkomen te negeren.
Bij deze!
Laatst bewerkt: 19 juni 2016 18:58 door Egbert Jan van der Scheer.

Twintig pond 19 juni 2016 21:00 #20

• B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 1108
If you can't stand the heat, get out of the kitchen.

Beste EJ,
Je krijgt bij herhaling kritiek, opbouwende opmerkingen en zelfs geheel gratis een mooie ironische column van Frits Criens. Die eer valt niet zeer velen te beurt!

Wat zou ik blij zijn met een close reading analyse gelardeerd met een hele hoop tips om het gedicht te perfectioneren. En het enige dat jij kunt zeggen is dat het verstandig is om hem te negeren? Wat zielig! Ik heb het gevoel dat je een heel sterke mening hebt dat de anderen in de wereld er alleen maar zijn om jou dwars te zitten.

Wie een vraag heeft op HVV of een fout maakt wordt met milde kritiek terecht gewezen. Soms klinkt dat harder dan bedoeld maar meestal is de kritiek terecht. Een sportieve reactie wordt altijd op prijs gesteld.

Ik heb de indruk dat jij in de hoek gaat zitten waar de klappen vallen. Dat is een keuze. Die maak je zelf. Je kunt ook een houding aannemen die wat positiever overkomt. "Oke, mijn gedichten zijn misschien niet sterk qua metrum of rijm, maar ik doe mijn best en sta open voor kritiek. Ik kom hier om te leren en er mijn voordeel mee te doen."
Dat zou enorm helpen en geeft ons ook energie om jou te steunen in de strijd om een goede light verse dichter te worden. Maar dat moet je zelf willen.

Dus niet zeuren: meedoen of wegwezen.
Groet, Ben
Verba volant, scripta manent.
Laatst bewerkt: 19 juni 2016 21:01 door B.J. Hoogland.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Bundelpresentatie Frank Fabian van Keeren

Na jaren noeste arbeid is eindelijk het moment daar: de debuutbundel van Frank Fabian van Keeren getiteld Massamoord is ook maar een woord verschijnt bij uitgeverij Geroosterde Hond. 
In Massamoord is ook maar een woord werpt hij met veel humor nieuw licht op historische theorieen die jaren lang klakkeloos voor waar zijn aangenomen. Hij portretteert daarbij een groot aantal leiders van naam die we, met de kennis van nu, met een gerust hart als dictatoir kunnen beschouwen. Wij noemen onder anderen een Maria Tudor, een Toetmosis, een Hendrik de achtste en een Adolf Hitler. 

De presentatie zal plaatsvinden in LOUD, aan de Posthoornstraat 9 in Rotterdam en wordt opgeleukt met voordrachtjes van Peter Knipmeijer en Quirien van Haelen. Ook is er muziek, worden er bundels verkocht en is Frank Faban bereid om uw bundel te signeren.