Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Laat het ons weten.
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Twintig pond

Twintig pond 19 juni 2016 21:58 #21

Beste Bas,
Om heel eerlijk te wezen kan ik met de beste wil ter wereld geen enkele opbouwende kritiek in de "column" van Frits Criens ontdekken. Om heel eerlijk te zijn, beschouw ik het voor mezelf als beledigende laagdunkende ironie. Als je een nuchter persoon bent zul je dat ook beslist met eens moeten zijn.
Wat jij schrijft; "Ik zou blij zijn met een close reading gelardeert met een hoop tips om het gedicht te perfectioneren", heb ik, als je de reacties en mijn antwoorden gelezen zou hebben, in mijn antwoorden aan Ditmar en Hanny al duidelijk gemaakt. En dan krijg ik er nog even een "koude douche" van Frits Criens overheen, die al meer dan duidelijk heeft gemaakt dat als het aan hem ligt ik mijn gezicht hier niet meer mag laten zien.
Bovendien heb ik Frankeren mijn welgemeende dank betuigd. Wat moet ik nog meer?
Je wilt toch niet beweren bovendien dat de kritiek van Frits Criens nu bepaald van een milde vorm is? Lees om te beginnen zijn aanhef maar eens.
Oke, nogmaals wil ik hier op dit forum leren anders was ik ook niet terug gekomen. Is het niet om uitgesproken "Light verse" te schrijven dan wel om ritme en metrum beter te kunnen toepassen ook in andere dichtvormen.
Hoop dat dit niet op bezwaren stuit.

Met vr. gr.
Egbert Jan
Laatst bewerkt: 19 juni 2016 22:01 door Egbert Jan van der Scheer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twintig pond 20 juni 2016 09:06 #22

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 134
Egbert Jan,

Je moet niet zo zeuren. Frits was misschien (net zoals ik, overigens) een tikje getergd opnieuw een technisch zó onvolkomen werk hier te zien dat hij de vorm maar oversloeg en direct met valide kritieken op de inhoud begon.

Zo bevreemdt het me dat je in een jambisch gedicht twee regels ('kan je hart het...' en 'je koopt broeken...') weet te plaatsen die zó overduidelijk niet jambisch zijn, dat ik me afvraag of je het expres doet. Dat is natuurlijk zottenwerk.

Dan het rijm: 'voordeel' rijmt op 'oordeel' maar niet op 'gareel' of 'actueel': de klank is hetzelfde, maar de benadrukking (klemtoon) niet en dat maakt rijm.

Bovendien telt de regel eindigend op 'actueel' opnieuw twaalf lettergrepen wat me doet vermoeden dat je inderdaad geen weltellend mens bent. Waarschijnlijk heb je net als ik tien vingers: gebruik ze om lettergrepen af te tellen. Moet ik ook doen.

Twintig pond 20 juni 2016 11:46 #23

Ditmar,
Vind het zonder meer heel sympatiek van je dat je het voor Frits opneemt. Maar wees eerlijk, als jij op dergelijke wijze wordt benaderd zul jij dat ook allesbehalve plezierig vinden. Ik bedoel niet de "correcties" , daar sta ik heus wel voor open, maar de uitgesproken agressieve vorm waarop Frits zich uit.
Graag hoor ik van jou of mijn "Light Verse" nu werkelijk zo'n ramp is en waar de grove fouten zitten. Ik denk dat ik van jou wel de juiste richting op tactische wijze aangewezen krijg.
Ik verlang niet van je dat je mij stap voor stap zegt wàt er moet staan, laat 't mijzelf ook maar uitvogelen daar leer je uiteindelijk het beste van naar mijn mening.

Hartelijk dank voor de moeite van je schrijven en,

Vriendelijke groet;
Egbert Jan

Twintig pond 20 juni 2016 12:41 #24

• Ditmar Bakker
  • Forumgod
Egbert Jan,

Ik neem het niet voor Frits op, slechts voor de kritieken die hij bood. Als ik op dergelijke manier word benaderd weerleg ik de kritiek of ga ik ermee aan de slag. En in welke toonaard er dan gezongen mag worden: het gaat om de melodie.

Ja, je gedicht vind ik inderdaad nog rampzalig. Inhoudelijk vliegt het alle kanten op (Frits geeft aan wat er allemaal aan schort en dat lijkt nog knap lastig omdat het werkje zo weinig cohesief is dat om de andere regel een nieuw verhaal of nieuwe gedachte wordt geïntroduceerd zonder nette afhechting aan het eind).

Verder geef ik in mijn vorig bericht precies aan waar het qua rijm (actueel/voordeel) en metrum (de twee geciteerde regels) nog aan schort dus me dunkt heb je aanleiding genoeg tot heroppoetsen.
Laatst bewerkt: 20 juni 2016 12:42 door Ditmar Bakker.

Twintig pond 20 juni 2016 13:57 #25

Ditmar,
Als jou op onderstaande wijze verwijten en sugestieve uitingen naar je hoofd worden gegooid zoals ik dus van de HEER Criens mocht ontvangen;
"Toch komt hij telkens terug, als een onuitroeibaar onkruid.
Bedoelt hij daarmee dat hij 's avonds, gezien zijn verwarde geestesgesteldheid, opgesloten wordt in een inrichting waar hij voor straf buiten in het nachtverblijf moet slapen, bijvoorbeeld omdat hij het VV stalkt? Wellicht heeft hij daar ook de persoon ontmoet die zijn vers koppelde aan Drs. P. Of is Van der Scheer die persoon zelf, wat niet erg onwaarschijnlijk is, gezien zijn evidente zelfoverschatting."
Denk ik ook niet dat jij dit zou nemen. Misschien jij en anderen op dit nette forum wel.... Nou IK niet!! Ik laat me niet beledigen als ben ik een geesteszieke (ik zou het gevoel hebben een broer van Criens te kunnen wezen). Je moet me ook allesbehalve niet zo arogant aanzien dat ik zèlf n.b. mij vergelijk met Drs. P. 't Idee alleen al !!!
Daarom neem ik nu bij deze ook definitief de beslissing om binnen de vijf minuten bij de redactie mijn account te laten verwijderen.
Nog veel plezier van jullie eigen successen want dat moeten er m.i. met gemak toch wel vele zijn.
Laatst bewerkt: 20 juni 2016 13:58 door Egbert Jan van der Scheer.

Twintig pond 20 juni 2016 14:10 #26

Well... That escalated quickly.

Twintig pond 20 juni 2016 14:12 #27

• Ditmar Bakker
  • Forumgod
Dat klopt, Egbert Jan. Afgelopen zaterdag classificeerde ik mij bijvoorbeeld weer voor de halve finale van het NK Poetry Slam. :woohoo:!

Kusje dagdag!

Twintig pond 20 juni 2016 14:13 #28

• Ditmar Bakker
  • Forumgod
Frankeren schreef :
Well... That escalated quickly.

Ik mis hem nu al.

Twintig pond 20 juni 2016 15:52 #29

Wens je oprecht heel veel suc6 Ditmar

Twintig pond 20 juni 2016 15:53 #30

Àààch....! Treur niet om mij Frankeren...
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.192 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

Havanaise (Vertaling)

De liefde komt, de liefde gaat,
ze kent geen plan, ze is rebels,
geen vogel die zich kooien laat,
ze palmt je in, ze maakt je hels.

Het maakt niets uit, je lach of traan,
hoe mooi je praat, hoe stoer je zwijgt,
al heb je nooit je best gedaan,
toch maak je kans dat jij me krijgt!

De liefde heeft zigeunerbloed,
geen wet dicteert wat ik besluit.
Wie mij negeert, die kijkt niet goed,
hou ik van jou? Kijk dan maar uit!

En als je denkt, nu zit ze vast,
dan wiekt ze op, en hup, verdwijnt,
zo grillig als het vogels past,
tot ze verrast en weer verschijnt!

Haar spel bedwelmt zo lang je kijkt,
ze fladdert nee, ze fladdert ja,
ze lacht en lonkt, ze wenkt en wijkt,
maar waag je kans en jaag haar na!

(Oorspronkelijke tekst is te vinden op het Forum. Na vier mislukte pogingen kopiëren en plakken geeft de redactie het vloekend op.)