Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Laat het ons weten.

Onderwerp: Het Offer (Spint)

Het Offer (Spint) 2 jaren 7 maanden geleden #1

• Ditmar Bakker
  • Ditmar Bakker's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 134
Tja, tja. Die beste Vin is begonnen, en heeft met zijn 'kwintslag' toch heus iets opgestart. En mijn bouwsel leek in het geheel niet op het zijne, gaf hij aan, dus...

Vaste versvormen zijn dol op een zo strak mogelijk stramien. Volgens mij heb ik er één. Eerst het (uitgebreide, gepolijste, verwarmde, bijna genekte en weer opgeschreven) geesteskind:

HET OFFER

Ach! Agamemnon!
Men roept met klem om
'n kip uit uw ren, kom
en braad!

Iphigeneia
Roept: "Laat mij vrij, ja!
'k Haal Zeus erbij...AAAH!"
Te laat.

Och! Klytaimnestra
grijpt naar het mes—dra!
Leert zo een les na
zijn daad.

Zodat Elektra
zint op vertrek, na
moord op haar gek ma
uit haat.

Kwamen Orestes'
moordende gestes
voort uit A.'s testes?
Slecht zaad?

Mensen zijn mallen
die met z'n allen
immer vervallen
tot kwaad.

Hierboven wordt een episode uit de Ilias behandeld en for good measure wat Euripides in de zak gegooid. Een familiedrama. De vorm dan:

_ - - _ (-) A

_ - - _ (-) A

_ - - _ (-) A

-_ X1t/mx

Uitgaande van de choriambe (drie in totaal per stanza), waar een onbeklemtoonde lettergreep aan vastgeplakt kan worden, zoals ik hierboven heb gedaan, maar die niet noodzakelijk is. Het maakt het geheel makkelijker, omdat mannelijk en vrouwelijk rijm allebei gebruikt kunnen worden.

Het rijm dan: hierboven staat schematisch een stanza van de Choorlap, bij herhaling naar stanza twee, drie, vier, ad infinitum, verandert rijm A in rijm B, rijm C, rijm D, ad infinitum. Deze zijn steeds in drietallen gelijk. Dan het X-rijm waar elke stanza in een jambe mee afgesloten wordt. Ongeacht het aantal stanza's blijft deze rijmklank (mannelijk) gelijk.

Dergelijke stanza's kun je aan elkaar quilten (hence de lap) om een groter, mooier, leuker verhaal te kunnen vertellen. Dat het eindrijm niet wijzigen mag, is een leuke belemmering en geeft een komisch effect.

Ik ben benieuwd of jullie er wat van vinden. Volgens mij biedt de vorm mogelijkheden en is zij lastig! Leuker wordt het nog als je een eigennaam gebruikt in regel 1 en op deze manier een beschouwing geeft op een literair-historisch (of gewoon historisch (of actueel!)) gegeven.

Oh ja: de naam van de vorm is "Choorlap". Choriambe + lappendeken. En het lijkt op goorlap. Hihi!
Laatst bewerkt: 2 jaren 7 maanden geleden door Ditmar Bakker. Reden: Naam gewijzigd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het Offer (Choorlap (NIEUWNIEUWNIEUW)) 2 jaren 7 maanden geleden #2

• Ditmar Bakker
  • Forumgod
Maar die naam...een choorlap? Niet echt aantrekkelijk, wel? Zullen we een andere naam nemen? How about 'Spint'? Lijkt op de spicht, maar toch een tikje anders.

Ik wil voorstellen Het Enjambement toe te laten in het werk om de bewegingsvrijheid te vergroten. Uiteindelijk bestaat de vorm uit drie choriambes + afsluitende jambe, Na elke choriambe heeft schrijver de mogelijkheid een onbeklemtoonde syllabe toe te voegen, zoals in bovenstaand schema. Overigens denk ik dat vrouwelijk eindrijm op de X-positie ook werkbaar is.

Als de cho...eh spint zichzelf moet omschrijven, zoals Polzer deed met versvormen, kom ik uit op zoiets:

DE SPINT

Als choriambe
met een enjambe-
ment 't diagram be-
geleidt,

vormen trochee,
jambe, getwee
-holadiee-
geheid

samen een spint:
tripel rijm bindt
(als u begint)
altijd.

'n Jambe sluit af,
rijmend in staf.
Staat u reeds paf?
Dat pleit!

Hier staan er geen;
deze alleen.
Rest dat ik ween
ten spijt.

Kunnen we er iets mee? Lastig is het in elk geval :)

Het Offer (Choorlap (NIEUWNIEUWNIEUW)) 2 jaren 7 maanden geleden #3

Lastig Ditmar? Het is een :evil: karwei en mooi is anders (voor mij althans). De vorm lijkt op een worm en het rijm komt te dicht bij 5-decemberverzen. De regels zijn eigenlijk te kort waardoor het vers geforceerd overkomt.

Ik denk dat niet veel dichters zich gaan wagen aan het project: Spint.

Ik heb er 1 gebrouwen maar of tie klopt is maar de vraag.

Wat een gepers,
rijmen op ers.
Dat is geen kers-
je waard.

Al het gekeutel,
klinkt als gereutel
’t Lijkt wel een sleutel
met baard.

Sint zal genieten
samen met Pieten,
rijm te deleten
In haard.

Deze is klaar
Akelig zwaar
Staat hij zowaar
Op kaart.

Het Offer (Choorlap (NIEUWNIEUWNIEUW)) 2 jaren 7 maanden geleden #4

• Ditmar Bakker
  • Forumgod
Ik vind het knap Hanny. Je hebt zelf gezien waar je tegenaan loopt :) Ook ik vraag me af waar ik lidwoorden moet laten!

Ook 'worm' of 'wormsel' vind ik een prima naam hoor, die zijn nog vrij toch? Je hebt het metrum volgens mij helemaal correct gevolgd en ik vind het leuk dat je zowel mannelijke als vrouwelijke uitgangen hebt gebruikt. Dankjewel!! Enneh...dapper ;)
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Muts op het ijs

Mijn vrouw mag graag een aardig rondje schaatsen
Ik ben meer het beschouwelijke soort
Terwijl zij koude kilometers scoort
Ben ik met thee en camera ter plaatse
Straks komt De Tocht maar ik doe niet meer mee

Elf steden lang die heil-oranjezee
Getooid met rookworstmutsen… man ik haat ze!

Koop koop koop