Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
Laat het ons weten.

Onderwerp: Het kamerlid stelt zich voor

Het kamerlid stelt zich voor 16 juni 2017 19:18 #1

Beste mede-forumbezoekers,

Zin in iets nieuws? Dat heb ik in elk geval wel.

De discussie rond de onlangs geplaatste Schaap-Veronica-verzen heeft mij duidelijk gemaakt dat een aantal dichters/lezers het genre een warm hart toedraagt. Dat geldt misschien vooral voor diegenen die affiniteit hebben met het milieu dat erin wordt verbeeld. Ik schaar mij daaronder. Aan de andere kant zijn er dichters/lezers die niets hebben met het genre; ze vinden het oubollig, truttig, gekunsteld, etc. En dat begrijp ik wel.

De vorm die Annie had verzonnen, vijf/zes kwatrijnen, vier typetjes, kort dialoog-verhaal, etc., spreekt mij zeer aan. Wie weet, dacht ik, is die vorm opnieuw in te zetten met een andere inhoudelijke invulling die beter aansluit bij de actualiteit. Dan is het misschien aantrekkelijk voor meer lezers/dichters.

Dat is de achtergrond voor de creatie van “Het kamerlid”. Ik nodig iedereen die het leuk vindt uit om mee te denken en vooral om mee te dichten! In opzet is de vorm schatplichtig aan Annie M.G. Schmidt en haar Schaap-Veronica-verzen, maar wijkt hier en daar af, als volgt (aangepast in het blauw op 25 okt 2017):

- Zevenvoetige jamben (met waar mogelijk een cesuur), 5 of 6 kwatrijnen, rijmschema abab, cdcd, etc., afwisselend vrouwelijk en mannelijk rijm. Afsluitend distichon: mannelijk rijm.
- Verhalend vers met vier vaste typetjes:
- Het kamerlid: man, niet kerkelijk, politiek correct
- Kurt en Cor of Cor en Kurt (spreek uit: Koert). Een homo-stel, Turks/Moslim en PKN, altijd solidair met elkaar en met alle minderheden.
- Babcia Baranowska. (Spreek uit: babtja, twee lettergrepen), Pools voor: oma Schaap (een knipoog naar Veronica). Pools, katholiek, spreekt Ned met een Oost-Europees accent, d.w.z. u = oe, h = ch, soms verkeerde volgorde, en laat soms een pers.vnw of lidwoord weg (spaarzaam te gebruiken). Zorgt voor iedereen, is expressief en extrovert, kordaat en soms zelfs kortaf, maar behoudt altijd de harmonie.
- Grotendeels bestaande uit dialoog (altijd jij). Gedachten + gevoelens ‘veruiterlijkt’ weergegeven (vgl. film/toneel)
- Verteld in 3e persoon, ‘verborgen verteller’, o.t.t. of o.v.t., gangbaar gebruik leestekens.
- Leenwoorden: geaccepteerde spelling (wijkt hierin af van schaap-verzen).
- Vertrekpunt voor de versjes zijn dagelijkse dingen die verwijzen naar actuele onderwerpen, zoals democratie, rechtstaat, multi-culti samenleving, polderen, inspraak, vrijheid van meningsuiting, politiek (in)correct, etc.
- 1e regel begint met kreet/verzuchting van een van de personages.
- Kurt en Cor spreken unisono.
- Stijl: lichtvoetig en licht spottend.
- Titel begint altijd met “Het kamerlid...”
Eindigen met: een van de personages besluit iets te doen, bijv. een hapje/drankje te serveren (zoals bij Veronica) maar iets anders kan ook, bijv. er op uitgaan, lezen, joggen, etc.

Een eerste voorzet ga ik nu op het forum zetten: Het kamerlid gaat ook mee klik hier

Was eerst:

• Zevenvoetige jamben (met waar mogelijk een cesuur), 5 of 6 kwatrijnen, rijmschema abab, cdcd, etc., afwisselend vrouwelijk en mannelijk rijm. Afsluitend distichon: mannelijk rijm.
  • Verhalend vers met vier vaste typetjes:
  • Het kamerlid: man, niet kerkelijk, meent het goed maar glad als een aal.
  • Kurt en Cor of Cor en Kurt (spreek uit: Koert). Een homo-stel, Kurt heeft een Turks/Moslim achtergrond en Cor PKN; altijd solidair met elkaar en met alle minderheden.
  • Babcia Baranowska. (Spreek uit: babtja), Pools voor: oma Schaap (een knipoog naar Veronica). Pools, katholiek, spreekt Ned met een Oost-Europees accent, d.w.z. u = oe, h = ch, soms verkeerde volgorde, en laat soms een pers.vnw of lidwoord weg. Zorgt voor iedereen, zuiders temperament, maar zet altijd in op harmonie.

• Grotendeels bestaande uit dialoog (altijd jij). Gedachten + gevoelens ‘veruiterlijkt’ weergegeven (vgl. film/toneel)
  • Verteld in 3e persoon, ‘verborgen verteller’, o.t.t. of o.v.t., geen aanhalingstekens, verder gebruikelijke interpunctie. Leenwoorden: geaccepteerde spelling (wijkt hierin af van schaap-verzen).
  • Vertrekpunt voor de versjes zijn dagelijkse dingen die verwijzen naar actuele onderwerpen, zoals democratie, rechtstaat, multi-culti samenleving, polderen, inspraak, vrijheid van meningsuiting, politiek (in)correct, etc.
  • 1e regel begint met kreet/verzuchting van een van de personages.
  • Kurt en Cor spreken unisono.
  • Stijl: lichtvoetig en licht spottend.
  • Titel begint altijd met “Het kamerlid...”
  • Eindigen met: exotisch hapje of drankje.
Laatst bewerkt: 29 jan 2019 18:26 door Hendrikje de Koning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Het kamerlid stelt zich voor 17 juni 2017 00:24 #2

• Musonius
  • Musonius's Profielfoto
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Ontvangen bedankjes 171
Leuk idee/initiatief, Hendrikje!
Hoewel ik zeker een bewonderaar ben van het werk van Annie M.G. Schmidt, heb ik mij nooit zo verdiept in Het Schaap, dus ik laat deze hype graag aan mij voorbijgaan.
Succes met dit project!
't Wendt wel!
Laatst bewerkt: 17 juni 2017 00:25 door Musonius.
Bedankt door: Hendrikje de Koning

Het kamerlid stelt zich voor 17 juni 2017 07:23 #3

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1674
Prijzenswaardig initiatief, Hendrikje!
Ik laat de uitvoering graag aan anderen over :P
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder

Het kamerlid stelt zich voor 25 okt 2017 17:39 #4

Beste forumleden,
Mede dankzij jullie feedback heb ik in de richtlijnen (eerste bericht in deze draad) een paar kleine wijzigingen gemaakt (in het blauw). Voor wie het interesseert :)

Het kamerlid stelt zich voor 25 okt 2017 19:22 #5

• Frits Criens
  • Frits Criens's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 913
Hendrikje, ik bewonder je initiatief en je doorzettingskracht om je geesteskind te promoten, maar helaas is je oproep aan mij niet besteed. Je geeft zelf al een aantal redenen aan.

Groetjes,
Frits

Het kamerlid stelt zich voor 25 okt 2017 20:58 #6

Hendrikje, ik kijk uit naar je creaties, maar ...
Laatst bewerkt: 25 okt 2017 21:15 door Jacob van Schaijk.

Het kamerlid stelt zich voor 26 okt 2017 10:35 #7

ik kijk uit naar je creaties, maar ...

Wat bedoel je met "maar", Jacob?

Het kamerlid stelt zich voor 26 okt 2017 10:56 #8

Dat ik mij niet aan een poging zal wagen zo'n gedicht te schrijven.
Laatst bewerkt: 26 okt 2017 10:57 door Jacob van Schaijk.

Het kamerlid stelt zich voor 26 okt 2017 13:51 #9

• Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Admin
  • dichter
  • Ontvangen bedankjes 1674
www.ingeboulonois.nl
dichter & schilder