Ik bind en paar uitspraken aan elkaar.
Hanny zegt;
Zoals ik al aan Inge schreef kreeg ik het benauwd van het idee dat een gebonden vers met een iets ernstigere inhoud geweerd zou worden. Nu krijg ik het Spaans benauwd dat de regels straks toch strenger zullen zijn dan ze waren.
Een te strak pak werkt verstikkend.
Het antwoord komt van Inge:
We beoefenen een specifiek poëtisch genre, light verse, en dichten in de traditie van Drs. P, Driek van Wissen, Patty Scholten, kortom de allergrootste en echtste dichters op aarde.
Ik stel de vraag die door Inge hierboven al beantwoord is:
De definitie van Light Verse is:
a; Alles wat geschreven is in gebonden vorm,
b; Een specifiek genre, in de traditie van o.a. Drs.P, Driek van Wissen enz.
Ik ben me ervan bewust dat een duidelijke grens tussen poezie en Light Verse niet te trekken is, maar, denk ik, is de toon belangrijk. Jacob schreef een poetisch vers en hij noemt het ook zo. Job schreef twee verzen over de oorlog, maar ik kan dat geen licht onderwerp vinden, en daarom noem ik dat poezie. Wees het met me eens of niet, maar dat is mijn mening. Er is poezie en er is Light Verse, waar de grens ligt weet ik ook niet, maar er is verschil!
Daarom hecht ik aan de definitie die niet alleen door Inge is gesteld, maar die reden was om HVV op te richten. Ik herhaal; die reden was om HVV op te richten.
Job,
Weer citeer ik Inge;
Patty Scholten dichtte zeer creatief, uitsluitend sonnetten, en was niet heel strikt qua regels.
Ik vind het weinig zin hebben om argumenten dood te slaan met voorbeelden van gelauwerde dichters. Er zijn weinigen die aan hun niveau kunnen tippen, maar ook zij maken fouten, al of niet bewust. Patty Scholten wordt gevierd als dichter, maar haar enjambementen in de stijl van onderstaand voorbeeld ( van mij ) dat ook nog niet rijmt, wordt liefdevol onder het tapijt geveegd.
“voor de jarige Maarten
Schrijf ik een kaart. En
Koop ik een boek”