Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: limmerzicht Azuur

limmerzicht Azuur 3 jaren 4 maanden geleden #21

  • Rudy Menthère
  • Rudy Menthère's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Berichten: 263
  • Ontvangen bedankjes 196
Nou ja, ik heb dat eeuwen geleden geleerd bij het onderdeel fonologie van mijn studie. Voor de beiden fonemen bestaan dan ook twee verschillende tekens die ik hier helaas niet kan produceren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

limmerzicht Azuur 3 jaren 4 maanden geleden #22

  • Peter Cuijpers
  • Peter Cuijpers's Profielfoto
Volgens mij is het ómgaand, per omgaande.
Ik heb nog nooit een limerick met 'pik' of 'borsten' gemaakt, laat staan hier ingestuurd.
De eerste regel van je limerick is metrisch onjuist, tenzij je de klemtoon legt op HA-v-v, op VOL en op li-me-RICK-en, en het meervoud is trouwens limericks.
Evengoed bedankt voor je positieve reactie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

limmerzicht Azuur 3 jaren 4 maanden geleden #23

  • Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Dichters moeten verbeelding hebben
  • Berichten: 3304
  • Ontvangen bedankjes 1439
Rudy, zelfs in de laatste halve eeuw is er al veel veranderd in onze taal...
Spreek jij de o in vol en lol verschillend uit?
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

limmerzicht Azuur 3 jaren 4 maanden geleden #24

  • Rudy Menthère
  • Rudy Menthère's Profielfoto
  • Offline
  • Zeer gerenommeerd forumlid
  • Berichten: 263
  • Ontvangen bedankjes 196
Het heeft als ik me goed herinner te maken met de plaats in de mond waar de klank gevormd wordt en niet zo zeer met taalverandering gedurende de jaren. Als je 'betonrot' uitspreekt, zul je wellicht zelf de verschillen kunnen horen. De eerst [o] gaat als het ware omhoog. de tweede naar beneden. Ik heb net een tijdje naar mezelf geluisterd en spreek inderdaad 'vol' (omhoog) en 'lol' (naar beneden) anders uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

limmerzicht Azuur 3 jaren 4 maanden geleden #25

  • Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Dichters moeten verbeelding hebben
  • Berichten: 3304
  • Ontvangen bedankjes 1439
Dan heb ik het maar makkelijk, Rudy, ik hoor geen verschil.
De o in ton en rot - die ik nu net als vol en lol apart zet - klinkt hetzelfde.
Uit welke streek kom jij?
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

limmerzicht Azuur 3 jaren 4 maanden geleden #26

  • B.J. Hoogland
  • B.J. Hoogland's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 2072
  • Ontvangen bedankjes 960
mbt omgaandwas ik abuis.

Wat betreft vol en lol: dat gaat me veel tever boven de pet.
Dan moet je ook gaan kijken waar zich het foneem binnen de reeks klanken bevindt en op welke wijze larynx en tong bewegen en hoeveel lucht er tussen de stembanden door wordt geperst. Voor ons gewone stervelingen maakt dat geen barst uit.

Ik kan mij voorstellen als "vol" en "hall" als rijmpaar wordt afgekeurd. Maar vol, hol, dol, tol en pol? Toe maar...

Laatste: wat pik en borsten betreft, ik bedoel dat natuurlijk figuurlijk. Wie stond er met wiens "trots" in de hand in bovenstaande limerick?

Genoeg hierover, wat mij betreft.
Verba volant, scripta manent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

limmerzicht Azuur 3 jaren 4 maanden geleden #27

Het verschil ontstaat door assimilatie en zal mij ook verder een rotzorg zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

limmerzicht Azuur 3 jaren 4 maanden geleden #28

Inge,

De r en de t zijn nauwer met elkaar verwant dan de v en de l. Ik ben gelukkig de termen vergeten. Kwestie van labiodentale fricatieven enzo.


Kan me nog herinneren dat het soms gaat om nauwelijks te horen verschillen. Volgens mijn docent fonologie kun je ze wel meten.
Laatst bewerkt: 3 jaren 4 maanden geleden door Jacob van Schaijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

limmerzicht Azuur 3 jaren 4 maanden geleden #29

  • Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 3837
  • Ontvangen bedankjes 920
Beste Peter, mijn kritiek heeft je toch maar geïnspireerd een echt gedicht te schrijven. Geen romantisch versje, zoals jij het sonnet karakteriseert, maar een goed sonnet, de naam waardig, en ook een plaats in de ambiance van HVV waardig. Eén ding moet ik corrigeren; ik heb jou niet verboden Limericks te schrijven. ( Ik heb niemand ook maar iets te verbieden, de titel forumgod heeft Ben al uitgelegd. ) Ik ontraad het je wel, maar ik ga mijn kritiek niet herhalen.
Ieder mag zijn c.q. haar werk verdedigen, maar graag met argumenten.
Een goed gemeend advies; weet voor wie je schrijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

limmerzicht Azuur 3 jaren 4 maanden geleden #30

  • Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Dichters moeten verbeelding hebben
  • Berichten: 3304
  • Ontvangen bedankjes 1439
Dit schrijf ik voor Rudy en Jacob.
Ik heb er een oud boek over fonetiek op nageslagen en inderdaad:
Voor een deel van ons taalgebied geldt dat de sprekers verschil maken en horen tussen de o van bv. don en die van bv. pot. De eerste wordt wat meer naar achteren gearticuleerd en met een sterkere lipstulping....Andere Nederlanders maken dit verschil niet...
Weer wat geleerd, dank heren :-)
Ik behoor net als Ben Hoogland en Jaap Bakker dus tot de Anderen.
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars
Laatst bewerkt: 3 jaren 4 maanden geleden door Inge Boulonois.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Jacob van Schaijk

limmerzicht Azuur 3 jaren 4 maanden geleden #31

  • Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Offline
  • Forumgod
  • Berichten: 3837
  • Ontvangen bedankjes 920
Ik ken een dame die 'school' uitspreekt als 'schol' met de lange o van poort. Rotterdammers spreken 'poot' uit als klinkend naar pout. Ik wil daar in mijn verzen geen rekening mee houden. En ook met 'don' en 'pot' zal ik geen rekening houden. Overigens rijmt Jaap Bakker 'juichen' op 'buigen'. Hij zegt het verschil niet te horen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

limmerzicht Azuur 3 jaren 4 maanden geleden #32

Zo zie je maar.

En juichen versus buigen: fonologisch gezien kan het verschil a.g.v. assimilatie nauwelijks groter zijn.

Effe moeilijk doen: j - stemloze plosief / b- stemhebbende bilabiaal (ik heb het ook op moeten zoeken, hoor)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

limmerzicht Azuur 3 jaren 4 maanden geleden #33

Met interesse het gesprek gelezen. Dank voor de inzichten.

Weet je, ik denk dat strikt fonoligisch rijmen niet echt noodzakelijk is. Het gaat om de melodie/muziek van het gedicht. Die wordt gedragen en/of ondersteund door rijm, maar ook door andere stijlelementen zoals alliteratie, assonantie, etc. M.a.w. het is niet zo dat als er puur fonologisch gerijmd wordt, het geheel dan dus ook zingt.

Wel is het zo, lijkt me, dat naarmate je verder afwijkt van een logisch klinkend rijm, je de melodie meer in de weg zit. En die ervaring is per lezer verschillend.

Bijv. voor de een is het rijmpaar 'scan - ben' volkomen aanvaardbaar, maar voor een ander (die 'scan' Engelser uitspreekt) niet. Die dingen houd je, daar kun je niet omheen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

limmerzicht Azuur 3 jaren 4 maanden geleden #34

  • Inge Boulonois
  • Inge Boulonois's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Dichters moeten verbeelding hebben
  • Berichten: 3304
  • Ontvangen bedankjes 1439
Ja, boeiend die verschillen in uitspraak van klinkers.
Grosso modo ben ik het met Hendrikje eens.
Ik volg in grote lijnen het rijmwoordenboek van Jaap Bakker en ga geen onderscheid maken tussen buigen en juichen noch tussen scan en ben. .Als het in mijn zeventigplus-oren om zulke nauwelijks of niet hoorbare verschillen gaat, vind ik andere factoren in een gedicht van meer belang. Niet te vergeten ook de originaliteit! Een van de pitfalls van het dichten in vaste vorm is de voorspelbaarheid van rijmwoorden.
Luistervol weekend, forumleden!
www.ingeboulonois.nl

Een dichter is een beeldhouwer die muziek schildert - C. Schouwenaars
Laatst bewerkt: 3 jaren 4 maanden geleden door Inge Boulonois.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Bedankt door: Hendrikje de Koning
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Forum (recent...)

Uit het archief

Album van de Indische poëzie 3

Hier een van de bijdragen van Jaap van den Born aan het album:

Koop koop koop