Het vrije vers

Bevrijd van vormloosheid

Omdat light verse lééft

Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: Wir haben es nicht gewusst

Wir haben es nicht gewusst 2 jaren 8 maanden geleden #1

• Ad Bosch
  • Ad Bosch's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 23
Ooit roepen ze kil en verbeten
Dat stel xenophobe proleten
'Geweld, barbarie
In WW nummer III
Dat konden wij toen toch niet weten?'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wir haben es nicht gewusst 2 jaren 8 maanden geleden #2

Ad, op deze site wordt nogal streng gekeken naar trouw aan het kader van het soort vers dat je kiest. Daar gaat-ie dan maar:

r.1: een Limerick heeft als laatste woord in regel 1 een plaatsnaam. Als je een plaatsnaam weet die op -eten rijmt en waarvan je weet dat er xenophobe proleten wonen, dan zou je die voor 'verbeten' in de plaats kunnen zetten. Ik weet er geen!
r.4: een lettergreep te veel (max. vijf). En is WW niet de Engelse afkorting?

Inhoudelijk vind ik het, alhoewel onheilspellend/verontrustend, voor een puntdicht niet zo verrassend.
Laatst bewerkt: 2 jaren 8 maanden geleden door Hendrikje de Koning.

Wir haben es nicht gewusst 2 jaren 8 maanden geleden #3

• Ad Bosch
  • Ad Bosch's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 23
Dank je, Hendrikje.

Ik heb m'n bronnen nog eens nageslagen op de vereisten van de limerick en kan nergens de verplichte ' juffrouw uit Wezel' (o.i.d.) vinden. Buddingh' rept er niet van; in Versvoeten noemt P. het 'een misbaksel'; in Het Rijmschap heet het 'scherts' (en wederom 'misbaksel'). Oftewel: dit 'format' is dat van de 'onbevoegde engerds' (nog steeds volgens ons hooggeachte Drs.), en draagt juist bij tot de enorme verflauwing en verloedering van de limerick.

Wat mij betreft is de inhoud van de limerick vrij.

Je hebt gelijk mbt r4; ik heb zo snel geen oplossing.

En voor wat betreft de frappe: dat is denk ik persoonlijk; ze leek mij redelijk confronterend. Daarnaast dacht ik de limerick eens voor iets anders dan humoristische spitsvondigheid te gebruiken, nl. een uithaal. Is-ie best geschikt voor. Niet?

Groeten
Ad

Wir haben es nicht gewusst 2 jaren 8 maanden geleden #4

Hoi Ad,

Snel een paar dingen opgezocht:

1) "Vormen" menu bovenaan: Limerick wordt niet beschreven.

2) Woortmeijers versvormen (kolom rechts onderaan): rept niet van een verplichte plaatsnaam. Maar in het voorbeeld gebeurt dat wel. Overigens heeft dat voorbeeld in r.4 zes lettergrepen.

3) Op Wikipedia staat (en wat weten ze daar?): "In de eerste regel wordt (meestal) een persoon of dier geïntroduceerd met een plaatsnaam."

Misschien is het een persoonlijke associatie die ik heb met Limericks, zou goed kunnen. Ik heb ook wel eens horen zeggen dat Limericks per definitie iets schunnigs of iets grofs zouden moeten hebben. En dat vind ik dan weer niet hoeven.

Misschien weten andere forumleden nog bronnen die iets doorslaggevends kunnen zeggen hierover?

Vanaf het moment dat ik regelmatig op dit forum kom, heb ik de Limerick nog nooit echt met liefde behandeld zien worden, zoals bijv. de sonnetten in de verschillende vormen, de copla, het groeidicht, noem maar op. Maar wat niet is kan misschien wel komen...

Wir haben es nicht gewusst 2 jaren 8 maanden geleden #5

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 946
Rijmwijzer van Jaap Bakker;
'....de eerste regel eindigt traditie getrouw op een plaatsnaam.
de limerick is om twee redenen een lastige vorm. Ten eerste omdat hij leuk dient te zijn...'
Opvallend is dat Bakker een voorbeeld geeft waarvan het metrum niet klopt.

Wir haben es nicht gewusst 2 jaren 8 maanden geleden #6

• Ad Bosch
  • Ad Bosch's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 23
Goedemorgen Hendrikje,

Op de één of andere manier lukt het me niet om de afkeer van de limerick te delen met, tja, een klein leger mensen waarvan ik toch de inzichten grotendeels deel (Drs. P. maar ook velen hier op het forum, waaronder jij).
P. geeft duidelijk te kennen helemaal klaar te zijn met de 'kapper in Bagdad' opening (waarbij de plaatsnaam doorgaans niets meer is dan een rijmwoord en inhoudelijk volkomen overbodig is). In een grappig vlot geschreven limerick kan dit echter wel een leuk effect hebben, maar het draagt dus doorgaans niet veel bij.

Ergens vind ik het gewoon een leuk puntdichtje, die limerick. Ik hou wel van dit versje.

Het bestaat doorgaans uit 3 stukjes: een intro (onderwerp, desnoods persoon/plaats) van 2 regels, 2 regels versnelde toelichting (kort en hakketakkerig, 'du tac au tac' zoals de Fransen zeggen), en een uithaal, clou, frappe (verrassing, grap, lik-op-stuk, etc.)

Vorm: r1/2/5: 3x amfibrachus (laatste lg vrouwelijk rijm) + r3/4: 5 lg 1 x amfibrachus + iambe (mannelijk rijm)
Of: r1/2/5: 2x amfibrachus + iambe, mannelijk rijm) + r3/4: 2 x amfibrachus (vrouwelijk rijm)
Maar er zit ook wel iets anarchistisch in de limerick, wat mij betreft. In tegenstelling tot bv het Ollekebolleke kan ik in de limerick best leven met een onbeklemtoonde lettergreep teveel. Maar dat is wederom persoonlijk.

De limerick leent zich niet echt voor diepgaand sentiment, net zo min als het OB (overigens: een uitdaging). Maar, behalve voor humor, ook wel heel goed voor bv een woedende uithaal, een lesje, een (grappige) wijsheid. En tja, ook voor vulgaire gein (maar laat ik eerlijk zijn: daar kan ik soms ook best om lachen, mits ...)

Kortom, ik hoop in de toekomst nog wat limericks bij te dragen. En ik hoop de limerick daarmee toch weer een wat meer gewaardeerd plekje in jullie hart te geven ;)

Groeten
Ad
Laatst bewerkt: 2 jaren 8 maanden geleden door Ad Bosch.

Wir haben es nicht gewusst 2 jaren 8 maanden geleden #7

O, maar ik vind de Limerick juist wel leuk!

Voor zover ik het begrepen heb, dient de vereiste van een plaatsnaam als laatste woord op regel 1 juist als een extra moeilijkheid. Ten eerste moet je een plaatsnaam kiezen die een slepend (vr) einde heeft (Velp of Eindhoven kunnen dus niet), en ten tweede moet je er dus twee rijmwoorden op vinden (bijv. Druten + twee x -uten). Dat maakt de vorm een uitdaging, naast alle aspecten die je al noemt.

Dat Drs P er genoeg van had, is voor zijn rekening. Ik heb soms genoeg van OB's, en dat neem ik voor mijn rekening. Ik denk dat bij beide de kneep zit in en maken van een origineel vers waarbij de inhoud, hoewel gesteund door de vorm, er toch bovenuit stijgt. Dus laat maar komen, wat mij betreft - maar dan wel metrisch kloppend en met een plaatsnaam op het einde :P

Wir haben es nicht gewusst 2 jaren 8 maanden geleden #8

• Bas Boekelo
  • Bas Boekelo's Profielfoto
  • Forumgod
  • Ontvangen bedankjes 946
Voor zover ik het begrepen heb, dient de vereiste van een plaatsnaam als laatste woord op regel 1 juist als een extra moeilijkheid.

Dat lijkt me juist, maar het probleem met sommige dichters is dat zij juist die moeilijkheden willen omzeilen.
Ik schat het aantal vaste dichtvormen op tweehonderd. Ondergaan die allemaal de Outgaerdentest?

Wir haben es nicht gewusst 2 jaren 8 maanden geleden #9

• Ad Bosch
  • Ad Bosch's Profielfoto
  • Gedreven forumlid
  • Ontvangen bedankjes 23
Fijn te horen, Hendrikje, dat ook jij de limerick een warm hart toedraagt.
Enne Bas, Outgaerden richt zijn aandacht vooral op de kortere versvormen. Verder moet je me maar niet al te serieus nemen; ik beschouw me wel als plezierdichter, maar heb ook wel wat moeite met tuchtrijmen.

Wel heb ik wat moeite met de plaatsnaam in de limerick (het waarom ervan noch de plaatsing aan het einde van regel 1; inhoudelijk niets toe te voegen? Dan niet gebruiken. Doe je dat toch dan is voor mij 'Daar ging eens een juffrouw uit Hattem' even goed als 'Daar kwam eens uit Hattem een juffrouw').

Maar goed, en kortom, we gaan gewoon lekker verder.
Laatst bewerkt: 2 jaren 8 maanden geleden door Ad Bosch.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden

Log in

Gebruikersnaam en wachtwoord:

Zoeken

Forum Recent

Uit het archief

DENK

Ik krijg van DENK nu toch een beetje schrik
En niet vanwege vastgoedmalversaties
Of Öztürks illegale declaraties
Je weet, van Rey en Limburg, vaste prik

Maar achter deze tralies lopen gangen
Daar houden ze Sylvana dus gevangen!

Met opgerolde persberichten door een hek gestoken reageert DENK op de onthullingen van gesjoemel met vastgoed door Kamerlid Öztürk.

Bundels