Hoi Maarten,
Helaas haak ik vandaag wat laat aan – een mens heeft soms wel eens wat anders te doen dan plezierdichten

– maar toch wil ik nog wel even reageren op wat jij stelt, ondanks je afrondende groet; je richt je tenslotte ook tot mij.
Het is niet het punt dat een voorzetsel in een vers geen klemtoon kán krijgen, het punt is dat het volgens mij híer, in de eerste regel van deze limerick, geen klemtoon heeft. In het gewone spraakgebruik volgen na een beklemtoonde lettergreep 1, 2 of maximaal 3 onbeklemtoonde lettergrepen voor er weer een beklemtoonde lettergreep volgt, en die kan natuurlijk heel goed op een voorzetsel terechtkomen, zoals je zelf met je voorbeelden demonstreert. Ook kan een voorzetsel wel eens een duidelijke klemtoon krijgen – en zo de rest van het klemtoongebruik in de regel beïnvloeden - zoals bijvoorbeeld in een tegenstelling als: ‘de lift ging niet óp, maar néér’, maar dat is in deze limerick niet het geval.
Ik ben het dus niet eens met jouw argument dat: “..het woordje "uit" zo vlak na die struisvogel genoeg nadruk naar zich toe om van die eerste regel een prima drievoetige amfibrachys te maken.”
Daarnaast is het voor mij geen goede test of je een limerick kan zingen - de melodie/dreun legt immers het metrum op. Voor mij werkt het het beste te luisteren wáár de klemtoon ‘natuurlijk’ valt als je de zin los leest of uitspreekt, dus zonder de voorafgaande en de eropvolgende regel, en zelfs zonder ervan uit te gaan dat het een gedicht betreft.
In dit geval hoor ik: een
struisvogel uit
Avi
fauna. Dus een amfibrachys, gevolgd door twee onbeklemtoonde lettergrepen en twee trocheeën.
@ Pim: jouw stelling: “… en kan ik de klemtonen zonder geknutsel moeiteloos op de goede plekken leggen.” demonstreert juist het heikele punt; je kunt vrijwel altijd een regel of gedicht wel zo lezen dat het lijkt of de klemtoon goed valt. Dat is wat Jaap bedoelt met ‘metrum inlezen’. Maar ik heb er vanzelfsprekend alle begrip voor dat jij je gedicht zo wil laten, het is tenslotte jouw gedicht.
Enfin, ‘just my two cents’.
Gelukkig mogen we hier op dit forum van mening verschillen – het is zelfs een groot goed – en ik heb dergelijke discussies vaak als waardevol ervaren omdat het mij leert een standpunt in te nemen en mijn standpunt scherper te formuleren.
Hartelijke groet,
Han